Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako sikiö myrkkyjä kropastani, jos

Vierailija
28.05.2013 |

en liho enää grammaakaan raskausviikon 34 jälkeen? Joskus sanotaan että jos ei liho, niin sikiö käyttää äidin rasvavarastoja eikä se olisi hyvä. Onko sillä vielä näin myöhäisillä viikoilla merkitystä? Päätin että yritän pitää painoni loppuraskauden näissä lukemissa, mutta en varsinaisesti laihduta. Lapsi kasvaa hyvin. Olen bmi 27.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sun kannattais syödä terveellisesti ja monipuolisesti, muttei liikaa, ja unohtaa painontarkkailu. Raskauden aikana kun tuo painonkehitys kun riippuu aika monesta asiasta, ei pelkästään siitä, mitä syöt. Esim. vaikka olisit ajatellut "olla varsinaisesti laihduttamatta", sulle voi yhtäkkiä tulla runsaastikin painoa, ja jos aikomuksesi on pitää paino jossain tietyssä luvussa, sä joudut varsinaisesti laihduttamaan.

Viimeisillä viikoilla painoa tulee ihan normaalissa raskaudessa kilo viikossa. Siitä osa on turvotusta. Tämän takia voisit oikeasti joutua rajoittamaan syömisiäsi paljonkin.

Ja on se ihan totta, että rasvakudokseen on varastoituneena monia sikiölle haitallisia kemikaaleja, jotka sitten laihtumisen myötä lähtevät liikkeelle.

Vierailija
2/25 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos tuo BMI:si on raskausajan lukemista mitattu, se ei kerro mitään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oli valitettavasti Bmi ennen raskautta:( Painoa on tullut vain 5 kg. Eli ihanteellisesti mennään, mutta pystyisin kyllä pitämään tämän viimeisen kuukaudenkin painonnousun pienenä. Onko siitä haittaa? Sanotaan että sikiö kasvaa 200g per viikko loppuaikana, jos en liho lainkaan, myrkyttyykö sikiö?

Vierailija
4/25 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä herranjumala täällä tuollaisia kysele, soita neuvolaan!

Vierailija
5/25 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todella haittaa kunhan syöt terveellisesti ja monipuolisesti 

Vierailija
6/25 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa sanotaan että mun bmi:llä 27 painoa tarvitsee tulla 8kg raskausaikana. Entä jos tulee vain 6kg? Olisko siitä mitään haittaa. Syön valtavia annoksia raskausaikana mutta superterveellisesti. Ilmeisesti raskaus ei lihota mua luonnostaan. Kaikki kilot (5kg) tulivat raskausviikoilla 19-30. Sen jälkeen ei enää mitään. Vatsa on suuri :)

Vierailija
7/25 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No periaatteessa siellä sinun rasvassasi on varastoituneena kaikki rasvaliukoiset aineet eli raskasmetallit ym. joita elimistöön varastoituu. Näitä varmaan ajattelit itsekkin. Sinuna kysyisin neuvolasta.

Vierailija
8/25 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 17:08"]Tuo oli valitettavasti Bmi ennen raskautta:( Painoa on tullut vain 5 kg. Eli ihanteellisesti mennään, mutta pystyisin kyllä pitämään tämän viimeisen kuukaudenkin painonnousun pienenä. Onko siitä haittaa? Sanotaan että sikiö kasvaa 200g per viikko loppuaikana, jos en liho lainkaan, myrkyttyykö sikiö?[/quote]

No mitä sitten, vaikka tuo on raskautta edeltävä BMI? Ei sun kannata kuitenkaan raskausaikana painoa kytätä, koska siihen voi vaikuttaa vain jonkin verran.

Viimeisinä kuukausina sulla muuttuu suoliston bakteerikanta, eli sun aineenvaihdunta muuttuu. Lisäksi tulee turvotusta. Ei se kertyvä paino automaattisesti mitään läskiä ole, jos syöt fiksusti, se tuskin on sitä! Sä kuitenkin synnytät, jonka jälkeen myös ylimääräiset nesteet poistuu kehosta. Mä mätin ruokaa kaksin käsin raskausaikana, painoa tuli 12 kg ja laitokselle siitä jäi 10.

Älä ajattele sitä painoa. Syö sellaista ruokaa ja niin paljon, että sun ja lapsen on hyvä. 

Muuten, imettäessäkään ei saa laihduttaa, mutta tosi monella paino putoaa itsestään, vaikka söisikin paljon. Imettäessä pitää syödä ja juoda kunnolla, että maitoa riittää.

Ole hieman armollisempi itsellesi. Ei sulla ole mikään kiire laihduttaa! 

Vierailija
9/25 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään saa laihduttaa raskausaikana. Mutta eiköhän se kroppakin kerro milloin on nälkä, itselleni oli mahdotonta olla syömättä esim kunnon iltapalaa raskausaikana, jos söin vain vähän, heräsin aamuyöstä huutavaan nälkään ja oli mentävä jääkaapille että sain taas unenpäästä kiinni. Sama juttu vielä voimakkaampana imetyksen ekoina kuukausina, tankattava oli ja paljon!

Neuvoisin sua jättämään kaiken turhan pois, eli lähinnä sokeriset herkut ja juomat ja turhat rasvat ja valkoinen vilja. kun keskityt terveelliseen ravintoon, voit olla varma että sikiökään ei saa myrkkyjä. Pitkä imetys vie liiat kilot pois, ainakin itse kilot tippui niin että piti alkaa syömään turkkilaista jogurttia. Toki masun seutu on jäänyt pehmeäksi, mutta se on pientä...

Vierailija
10/25 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi et laihduttanut ennen raskautta vaan nyt alat keksiä että jos alkaisi laihduttaa lapsen kustannuksella. sillä jos aijot pitää painon noissa lukemissa koko loppuraskauden niin aika suurella todennäköisyydellä sun olis pakko alkaa laihduttaa.

ei kovin tervettä.

laihduta sitten kun lapsi on syntynyt ja olet sitä imettänyt sen mitä imetät ja kasva aikuiseksi.

Vierailija
11/25 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 17:38"]

miksi et laihduttanut ennen raskautta vaan nyt alat keksiä että jos alkaisi laihduttaa lapsen kustannuksella. sillä jos aijot pitää painon noissa lukemissa koko loppuraskauden niin aika suurella todennäköisyydellä sun olis pakko alkaa laihduttaa.

ei kovin tervettä.

laihduta sitten kun lapsi on syntynyt ja olet sitä imettänyt sen mitä imetät ja kasva aikuiseksi.

[/quote]

No olimme jo pidemmän aikaa yrittäneet ja raskauduin sitten yllättäen. Sitäpaitsi ainahan sanotaan, että esim bmi 27:ssä ei tarvitse tulla montakaan raskauskiloa, eikä mulle ole tullutkaan :) Olen vain syönyt todella terveellisesti ja painoa ei ole kertynyt lainkaan rv 30 jälkeen vaikka yhteensä siis 5kg koko raskaudessa. Neuvolassa on sanottu, että jos paino ei nouse vaikka syö monipuolisesti ja vatsa kasvaa hyvin, niin ei tarvitse huolestua. Ei kaikki liho 30kg heti tultuaan raskaaksi. Tarkoitukseni oli kysyä, että jos syö terveellisesti eikä paino nouse enää loppuraskaudesta, niin pitääkö huolestua? Saako sikiö silloin kehosta myrkkyjä?

Vierailija
12/25 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syöt normaalisti ja energiantarpeesi + raskauden energiantarpeen mukaan, sikiö ei saa kehostasi myrkkyjä. Jos yrität kontrolloida painoasi niin, että se pysyisi loppuraskauden ajan samassa, joudut laskemaan energiansaantiasi, eli laihduttamaan, vaikka se ei näkyisikään vaa'alla painonlaskuna.

Mikä tässä asiassa on sulle epäselvä?

Vierailija
13/25 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 22:06"]

Jos syöt normaalisti ja energiantarpeesi + raskauden energiantarpeen mukaan, sikiö ei saa kehostasi myrkkyjä. Jos yrität kontrolloida painoasi niin, että se pysyisi loppuraskauden ajan samassa, joudut laskemaan energiansaantiasi, eli laihduttamaan, vaikka se ei näkyisikään vaa'alla painonlaskuna.

[/quote]

No miksi sitten painoni ei ole noussut kuukauteen lainkaan vaikka syön valtavasti? Töissäkin suurimman annoksen kuin kukaan muu. Vatsani kasvaa ja lapsi kasvaa, mutta painoni ei nouse. Olisko tällä tekemistä henkilökohtaisen hormonitoiminnan kanssa?

Vierailija
14/25 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 22:18"]

[/quote]

No miksi sitten painoni ei ole noussut kuukauteen lainkaan vaikka syön valtavasti? Töissäkin suurimman annoksen kuin kukaan muu. Vatsani kasvaa ja lapsi kasvaa, mutta painoni ei nouse. Olisko tällä tekemistä henkilökohtaisen hormonitoiminnan kanssa?

[/quote]

En tiedä. Avauksestasi saa kuitenkin sellaisen kuvan, että sulla on joku suunnitelma painon pitämisestä tietyssä lukemassa, en kuitenkaan usko, että suunnittelit pitää sen siellä pelkällä päätöksellä. Voisitko siis avata, mitä tarkoitit?

Vierailija
15/25 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttakaa ennen raskautta. Syö kohtuullisesti, kalaa, kanaa, vihanneksia, hedelmiä, marjoja.

Vierailija
16/25 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 22:23"]

[/quote]

[/quote]

En tiedä. Avauksestasi saa kuitenkin sellaisen kuvan, että sulla on joku suunnitelma painon pitämisestä tietyssä lukemassa, en kuitenkaan usko, että suunnittelit pitää sen siellä pelkällä päätöksellä. Voisitko siis avata, mitä tarkoitit?

[/quote]

Ok. Avaukseni antoi ehkä väärän kuvan. Eli painoin ennen raskautta enemmän kuin koskaan elämässäni (bmi 27). Vaikka olen syönyt valtavasti, ei painoni olekaan yllättäen noussut kuin vain 5 kg, eikä kuukauteen lainkaan! Joka kerta olen hämmästynyt neuvolan vaa`alla miten paino on edelleen sama runsaasta syömisestä huolimatta. Mietin onko siitä siis haittaa jos paino pysyy edelleen samassa raskauden loppuun saakka. Syön mielestäni todella paljon ja jos minun pitäisi väkisin nostaa painoa, joutuisin syömään jo karkkeja ja herkkuja. Se lienee turhaa? Toki paino voi nousta vielä viimeisen kuukauden aikana, mutta jos se on pysynyt kuukauden jo samana, niin tuskin nousee paljon.

Vierailija
17/25 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 22:29"]

Laihduttakaa ennen raskautta. Syö kohtuullisesti, kalaa, kanaa, vihanneksia, hedelmiä, marjoja.

[/quote]

Mä syön kaikkea noita ja paljon, eikä paino ole noussut kuukauteen. Pitäisikö väkisin lihottaa? Ps. lapsi kasvaa yläkäyrällä...

Vierailija
18/25 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 22:31"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ok. Avaukseni antoi ehkä väärän kuvan. Eli painoin ennen raskautta enemmän kuin koskaan elämässäni (bmi 27). Vaikka olen syönyt valtavasti, ei painoni olekaan yllättäen noussut kuin vain 5 kg, eikä kuukauteen lainkaan! Joka kerta olen hämmästynyt neuvolan vaa`alla miten paino on edelleen sama runsaasta syömisestä huolimatta. Mietin onko siitä siis haittaa jos paino pysyy edelleen samassa raskauden loppuun saakka. Syön mielestäni todella paljon ja jos minun pitäisi väkisin nostaa painoa, joutuisin syömään jo karkkeja ja herkkuja. Se lienee turhaa? Toki paino voi nousta vielä viimeisen kuukauden aikana, mutta jos se on pysynyt kuukauden jo samana, niin tuskin nousee paljon.

[/quote]

Jos syöt normaalisti, etkä yritä rajoittaa energiansaantiasi, kaiken pitäisi olla kunnossa. Osa raskausaikana kertyvästä painosta ON vararavintoa, eikä sitä kerry kaikille.

Varaudu kuitenkin vielä siihen, että paino voi viimeisten viikkojen aikaan nousta kilonkin viikossa, mutta se on käsittääkseni paljolti nestettä.

Vierailija
19/25 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 22:35"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jos syöt normaalisti, etkä yritä rajoittaa energiansaantiasi, kaiken pitäisi olla kunnossa. Osa raskausaikana kertyvästä painosta ON vararavintoa, eikä sitä kerry kaikille.

Varaudu kuitenkin vielä siihen, että paino voi viimeisten viikkojen aikaan nousta kilonkin viikossa, mutta se on käsittääkseni paljolti nestettä.

[/quote]

Näin mulle on neuvolassakin sanottu, että jotkut vain eivät liho raskaudessa. Itse olen vain kuullut juttuja, että sikiö ottaa äidistä ympäristömyrkkyjä yms."Neuvolatäti" sanoi kuitenkin ettei usko tuollaisiin juttuihin, eikä niistä ole riittävästi todistusaineistoa. Ja koska lapsi kasvaa, sokerit, verenpaineet ja veriarvot ovat loistavat, niin ei ole mitään hätään.

Vierailija
20/25 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 22:35"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Näin mulle on neuvolassakin sanottu, että jotkut vain eivät liho raskaudessa. Itse olen vain kuullut juttuja, että sikiö ottaa äidistä ympäristömyrkkyjä yms."Neuvolatäti" sanoi kuitenkin ettei usko tuollaisiin juttuihin, eikä niistä ole riittävästi todistusaineistoa. Ja koska lapsi kasvaa, sokerit, verenpaineet ja veriarvot ovat loistavat, niin ei ole mitään hätään.

[/quote]

No kyllä se rasvaliukoisten myrkkyjen siirtyminen sikiöön on ihan totta, mutta jos kerran syöt ihan normaalisti, ei sen raskauden pitäisi sun rasvakerrosta syödä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän