Minkä ikäistä lasta kehtaa vielä imettää julkisesti?
Onko 10-kuinen jo liian iso? Mietin vaan, kun jotain pikkuvauvaahan nyt on ihan normaali imettää julkisella paikalla, mutta taas esim. 2-vuotiaan imetys voisi olla jo vähän outoa. Missä menee raja?
Kommentit (11)
1v minunki mielestä. Eihän se nyt mihinkään lakiin oerustu muttaminusta 1v voi jo oppia että kaikelle on aikansa ja paikkansa.
Voi hyvänen aika, alle yksivuotiaallehan pääasiallinen ravinnonlähde on rintamaito tai jos ei sitä saa niin korvike eli ehdottomasti mielestäni yksivuotiasta voi imettää julkisesti.
Itse olen imettänyt kyllä tätäkin vanhempaa lasta julkisesti esim. junan leikkivaunussa. Imetän edelleen kun lapsi on nelivuotias ja nyt imetys ei ole kyllä ollut enää pitkään aikaan ollut julkista (enää iltaimetys jäljelläkään) muttei mulla menisi luu kurkkuun vaikka joku imettelisi tuon ikäistä julkisesti.
Todistin tässä eräänä päivänä tuota paljon puhuttua julkista imetystä. Tämä tapahtui keskellä vilkasta huvipuiston aukeaa, äidillä ei ollut peittävää liinaa ja lapsi oli alle vuoden ikäinen. En saanut traumoja. Mielestäni oli jotenkin hellyyttävä.
Jos yli kuusivuotiasta ei julkisella paikalla imetä, niin vielä ihan ok. Sitä vanhemmat voisi imettää kotona.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 20:36"]
Kai se on äidistä ja lapsesta kiinni... Mietin vaan, että eikös joku 1-2 vuotias pysty jo odottamaan kotiin sitä imetyshetkeä? Itse imetin julkisesti enää sen ikäistä vauvaa, jonka pääasiallinen ravinto maito oli. Sitten kun nälkä pysyi jo kiinteillä kurissa, imetin enää kotosalla (eikä vauva tosin olisi malttanut keskittyäkään imemiseen julkisella paikalla).
[/quote]
Ap tässä, kyllä meillä on vielä tilanteita, joissa lapsi voi imeä rintaa julkisesti. Esim. jos nukkuu rattaissa ja herää niin, että ollaan vielä ulkona. Kätevämpää imettää kuin alkaa kaivaa jotain pilttiä + lusikkaa + kosteusliinoja naaman pyyhkimiseen, ja lapsi repii sitä lusikkaa omaan käteen ja sosetta on joka paikka täynnä... Juuri pari päivää sitten imetin tuota kohta 10-kuista puistossa ja tuli vain siinä mieleen, että onkohan tämä enää ns. korrektia :D Tai että missä se raja menee, koska oma lapsi tuskin alkaa omaan silmään näyttää niin isolta, ettei imetys enää sopisikaan.
Imetin pitkällä junamatkalla 1v 2kk vanhaa vauvaa, koska muuten hän olisi huutanut kurkku suorana ja ajattelin, että näin kanssamatkustajani häiriintyvät vähemmän. Toki yritin peitellä strategiset paikat vaatteilla ja pyyhkeillä. Nolotti kuitenkin moinen julki-imetys.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 20:48"]
Voi hyvänen aika, alle yksivuotiaallehan pääasiallinen ravinnonlähde on rintamaito tai jos ei sitä saa niin korvike eli ehdottomasti mielestäni yksivuotiasta voi imettää julkisesti.
Itse olen imettänyt kyllä tätäkin vanhempaa lasta julkisesti esim. junan leikkivaunussa. Imetän edelleen kun lapsi on nelivuotias ja nyt imetys ei ole kyllä ollut enää pitkään aikaan ollut julkista (enää iltaimetys jäljelläkään) muttei mulla menisi luu kurkkuun vaikka joku imettelisi tuon ikäistä julkisesti.
[/quote]
Olen ehdottomasti imetyksen kannattaja, mutta kenen esim. 10-kuisen pääasiallinen ravinto on enää rintamaito? Meillä ainakin alkoi siinä 7-8-kuisena maito väistyä ja nälkä häivytettiin ihan oikealla ruoalla, ei maito pidä enää nälkää.
No lapset on erilaisia. Omallani rintamaito oli kyllä varmaan pääasiallinen ravinnonlähde yli vuoden iässäkin. Puolitoistavuotiaaksi hän imi rintaa tosi paljon. Ja painotan, että tässä ei ollut kyse mistään äidin pakkomielteestä imettää (vaikka haluisinkin mennä lapseni tahtiin), kiinteät ruuat aloitettin jo 4 ja puolen kuukauden iässä ja lapselle tarjottiin kyllä niitä viisi kertaa päivässä. Jostain syystä ne eivät vain kauheasti häntä kiinnostaneet vaikka syödä kyllä osasi. Söi hyvin pieniä annoksia (sekä soseet että sormiruoka olivat käytössä) ja kymmenen kuukauden iästä aloin myös antaa hapanmaitotuotteita eli lapsi joi piimää siitä lähtien lasista jonkin verran ja maisteli jogurttia. Allergialla, joka ei testeissä näkynyt ja jota lääkärit eivät tunnustaneet ja jota älysimme lopulta fiksulle lääkärille mentyämme alkaa hoitaa vasta siinä vaiheessa kun lapsi oli jo lähes 2 v oli kyllä varmaan iso tekeminen tämän asian kanssa mutta näin joka tapauksessa oli.
Muistan, että kaverini, jonka lapsella oli vaikeita allergioita vauvana ja käytti erityiskorviketta nimenomaan sanoi, että hänen kehumansa allergologi ja ravitsemusterapeutti olivat nimenomaan painottaneet maidon tai korvikkeen (eli hänen lapsensa kohdalla korvikkeen) olevan ensisijainen ravinnonlähde yhden vuoden ikään asti. Kyllä minäkin tiedän monia lapsia, jotka ovat syöneet alle 1-vuotiaana niin hyvin, että maidon merkitys ruokavaliossa on ollut aika vähäinen mutta mitään hätää ei lapsella ole kun hänelle tarjotaan asiallista ruokaa vaikkei sitä alle vuoden iässä vielä suuria annoksia nauttisi kun saa maitoa joko rinnasta tai korvikkeesta tarvittaessa. Vauvat pääsevät kiinteiden tahtiin eri tahdissa ja varmaan pakonkin edessä toki oppivat jos ei rintaa/korviketta anneta mutta jos tähän ei ole tarvetta osa vauvoista ja vielä tätäkin vanhemmista suosii syystä tai toisesta rintaa muuhun ruokaan verrattuna eikä siinä ole mitään pahaa
Anteeksi mutta musta näyttää surullisemmalta kun vaikka reilut 1-vuotias saa maitoa tuttipullosta kuin rinnasta. Itse ajattelen, että sen ikäisen tulisi juoda sitä lasista tai mukista tai sitten rinnasta, ei tuttipullosta. Joten ilman muuta on ok imettää puistonpenkillä 10-kuukauden ikäistä. Mutta sehän on tyypillistä, että viimeistään kun vauva on puoli vuotta alkaa siunailut siitä, että vieläkö sä imetät ja miten maitoa muka riittää. Ja imettämättä jättämisen tukea muka tarvittaisiin! Itse olen ainakin sitä jo vauvavaiheessa saanut ihan kyllikseni. Kukin tehkööt miten tahtoo mutta imettävien arvostelu on kyllä aika tylsää.
Kympiltä hyvä kirjoitus :) Mun vauva syö aika vähän kiinteitä kerralla (n. 1dl per ateria), ja olen ollut vähän huolissani ruoan vähyydestä. Rintaa imee kuitenkin ehkä n. 5-7 kertaa päivässä ja nykyään annan myös ruoan kanssa korviketta, joten ehkäpä kaikki on ihan ok. Ei se maito meillä nälkää pidä mutta ei noita kiinteitäkään ton enempää uppoa. Ja samaa mieltä olen tuosta tuttipullo/muki-jutusta. Ap
Kai se on äidistä ja lapsesta kiinni... Mietin vaan, että eikös joku 1-2 vuotias pysty jo odottamaan kotiin sitä imetyshetkeä? Itse imetin julkisesti enää sen ikäistä vauvaa, jonka pääasiallinen ravinto maito oli. Sitten kun nälkä pysyi jo kiinteillä kurissa, imetin enää kotosalla (eikä vauva tosin olisi malttanut keskittyäkään imemiseen julkisella paikalla).