Voisitteko asua alueella jossa vain 2 pikkukauppaa apteekki yms?
Ei suurta ostoskeskusta, keskustaan matkaa bussilla n.20min
Kommentit (26)
En voisi.
Joka kerta kun käyn mökillä josta on n.20 km taajamaan, mietin miten jotkut voi asua siellä.
2 ruokakauppaa, alko, apteekki, pari baaria, monta hoitokotia eikä paljon muuta. Asukkaat suurimmaksi osaksi eläkeläisiä.
3 ruokakauppaa, 1 apteekki ja matkaa 7km niihin. Ei kulje bussit. Kouluaikoina taitaa koululaisauto taittaa 45 minuutissa tuon matkan, aamulla ja illalla pari kertaa.
No jos se keskusta on Helsinki, niin mikä ettei.
Asun väkiluvultaan pienessä pitäjässä, jossa on juurikin kaksi ruokakauppaa, apteekki, paikallispankin konttori.
Lisäksi löytyy rengasliike, pari autokorjaamoa, moottorisahahuolto ja pari muutakin palvelua joita täällä pöndellä tarvitaan.
Kaiken lisäksi olen elämääni varsin tyytyväinen, vaikka lähimpäänkin kauppaan on matkaa se 20 kilometriä per sivunsa.
Olen koko ikäni asunut, joten helposti voisin. En voisi itse asiassa kuvitella asuvani yhtään lähempänä keskustaa enkä varsinkaan pk-seudulla.
Bussilla menee 20min eli keskustaan matkaa noin 5km. Tuohan on melkein keskustassa asumista :D Itselläni matkaa lähimpään ostoskeskukseen noin 100km. Hyvin pärjään.
Itse asun alueella jolla on vain 1 tosiaankin PIENI kauppa. Ja keskustaan matkaa melkein 50km. Ihan hyvin pärjätään mielestäni🙂
Täällä ole kuin 1 huoltamo, joka on hinnoitellut itsensä ulos ja elintarvikkeet on vanhentuneita. Alakoulu ja tarha vielä on.
Kaupat eri suuntiin ja kuntakeskus 10km ja iso kaupunki 20km.
Ei vuokrataloja -> ei lupiineja eikä kelaelättejä. Oikea lintukoto :)
En voisi. Asun keskisuuren kaupungin keskustassa ja tämä sopii minulle.
Onko ap koko ikänsä Helsingin ydinkeskustassa asunut vai mikä kysymys tämä on? Suomessahan valtaosa asuu vähintään tuollaisen matkan päässä isomman kaupungin keskustasta. Ei 20min bussimatka ole matka eikä mikään.
2 kauppaa, apteekki, terveyskeskus, eläinlääkäri, kirjasto ja rautakauppa 12 km, kauppakeskus ja erikoisliikeet, uimahalli ym 60 km. ei mitään ongelmaa.
Mieluummin minä tuollaisessa ympärstössä asun ja elän kuin jonkun peltoautomarketin naapurissa... Ainoa mikä askarruttaa on, että löytäisnkö tuolta seudulta kohtuullisen (ajo)matkan päästä töitä ja tulevaisuudessa myös töitä mahd. kumppanille ja mahd lapsille kohtuullien matkan päästä kouluun ja olisihan se kiva heille, jos kohtuullisen matkan päässä asuisi omia kavreita muunakin kuin virtuaalisesti...
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin minä tuollaisessa ympärstössä asun ja elän kuin jonkun peltoautomarketin naapurissa... Ainoa mikä askarruttaa on, että löytäisnkö tuolta seudulta kohtuullisen (ajo)matkan päästä töitä ja tulevaisuudessa myös töitä mahd. kumppanille ja mahd lapsille kohtuullien matkan päästä kouluun ja olisihan se kiva heille, jos kohtuullisen matkan päässä asuisi omia kavreita muunakin kuin virtuaalisesti...
No tuota... Tuo 20min bussimatka on noin 5km. Eli voisit käydä siellä keskustassa töissä niin kuin kumppanisikin. Ja kaikissa Suomen kaupungeissa on tuollaisella etäisyydellä ja jopa kauempana ihan asuinalueita, joissa asuu lukuisia muitakin perheitä. Ei 20min bussimatkan päässä kaupungin keskustasta edes Suomessa ihan autiota ole ellei kaupunki ole joku Orivesi tms. :D
Häh?
20 min bussilla keskustasta on ihan keskustassa. Olisi jo ok asua, jos siellä olisi mukavia omakotitaloja. Meillä on keskustaan 15 km ja siihen menee bussilla 45 min (lapsen koulumatka).
Vierailija kirjoitti:
Asun Jyväskylässä Tikkakoskella. Lähipalveluina juurikin pari kauppaa, apteekki yms. Koulu on lapsilla kävelymatkan päässä ja lähin kaveri asuu viereisessä talossa. Oma työmatkani autolla 10min. Jyväskylän keskustaan menee täältä bussilla noin 40min eli tuplaten sen, mitä ap:n esimerkissä. Kilometreinä keskustaan on noin 20. Ei asuta vielä lähelläkään korpea, jossa ei olisi muita asukkaita tai töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuota... Tuo 20min bussimatka on noin 5km. Eli voisit käydä siellä keskustassa töissä niin kuin kumppanisikin. Ja kaikissa Suomen kaupungeissa on tuollaisella etäisyydellä ja jopa kauempana ihan asuinalueita, joissa asuu lukuisia muitakin perheitä. Ei 20min bussimatkan päässä kaupungin keskustasta edes Suomessa ihan autiota ole ellei kaupunki ole joku Orivesi tms. :D
"Öö" Totta, Kaikesta mitä kirjoitit olen erinomaisen paljon samaa mieltä. - Ap vain ei taida olla oikein kartalla, vaan taitanee elää, jossain omassa kuplassaan... Jos itsellani olisi alle parinkymmenen kilometrin työmatka saattaisin todennäköisesi kulkea sen pyörällä. -Jos vain työnantajani mahdollsitaisi tai muutoin voisin polkemiseni jälkeen käväistä suihkussa ja vaihtaa kamppeet, niin muutkin kestäisivät olla lähelläni, ilman isompaa kiusaantumisa siiä, että haisen ikävästi hielle....
Asun Pohjois-Pohjanmaalla pienessä kaupungissa. Olen asunut omistusasunnossa 22-vuotiaasta, ollut hyväpalkkaisessa työssä koko aikuisikäni. Nyt eläkkeellä, nettoeläke 2100 €/kk. Velaton olen ollut 36-vuotiaasta alkaen.
Ostan nykyään kaiken muun paitsi ruoan netistä, aikaisemmin kävimme ostoksilla Helsingissä, minulla on siellä kolme pientä sijoituskaksiota, mutta panin vuokralle suuremmankin. Nyt käymme lasteni perheitten kanssa teatterissa (ei korona-aikana), mutta asumme aina hotellissa.
Olen asunut ikäni pikkukylässä. Olen nyt 40v.
Täällä on 2 kauppaa, apteekki, huoltoasema joka menee kiinni jo klo 18. Päiväkoti ja vanhainkoti. Kampaamo auki pari kertaa viikossa.
Lähin kaupunki 100km päässä. Lähin uimahalli 60km päässä.
Bussi kulki viimeksi 15v sitten.
Voisin ja asunkin. Sillä erotuksella että keskustaan on matkaa reilu 20km (riippuen bussivuorosta, matkaan menee 35-60min.). Lähin kauppa viiden kilsan päässä. Niin ja tällä alueella ei ole muuta kuin yksi baari.