Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen se OIKEA risotto on?

Vierailija
27.05.2013 |

Itsekin teen kuten Pipsa. Sillä erotuksella, että käytän täysjyväriisiä, jotain laadukkaita kasvissekoituksia. Keitän riisin ja kasvikset, paistan sipulit ja jauhelihan. Sekotan ne pannulla ja kuumentelen vielä, mausteet ja soijaa.

Hohhoijaa

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeaan risottoon käytetään Arborio-riisiä joka kuullotetaan sipulin ja valkosipulin kanssa. Kun riisistä on tullut hieman läpinäkyvää, pannuun lisätään valkoviiniä ja kun se on haihtunut, riisiin lisätään yksi kauhallinen kerrallaan kuumaa joko kasvis/kanalientä ja keitetään riisi kypsäksi siten.

Vierailija
2/13 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on melko perusohje "oikeasta" risotosta:

http://pataporisee.blogspot.fi/2012/08/kantarellirisotto.html

Teen välillä myös tuota samaa riisimössöä kuin sinäkin ap. Hyvää arkiruokaa, mutta kyllä tuo oikea risotto on paljon parempaa. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää nro 2 viestiin, että oikean risoton kuuluukin jäädä selvästi kosteaksi + riisin tulee olla vielä napakkaa, "al dente". Pitkä kypsytysaika, arborio-riisi ja nesteen lisääminen hiljalleen on risoton a ja o. Valkoviini on myös must.

Vierailija
4/13 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, miksi sitä kodeissa ja koulussa tarjottavaa kastikkeen ja tavallisen riisin mössöä pitää sanoa risotoksi? Se on ihan eri ruoka! Sanovatko ne samat ihmiset myös perunamuusia perunaterriiniksi?

Vierailija
5/13 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lapsi (olen 43v) ainoa tietämäni risotto oli tuo riisi+++jotain. Aidosta italialaisesta alettiin kohkaamaan paljon paljon myöhemmin. Hassua että se nimi pitäisi nyt muuttaa kun ruoasta/ruoanlaitosta on tullut besserwisserointiä. Minä ainakin ymmärrän suuren eron tattirisoton ja jauheliharisoton välillä. Mutta molemmissa on riisiä.

Terriini on niin eri asia kuin sose etten oikein ymmärrä tuota vertausta. 

Ja teille pätijöille tiedoksi; on aivan sama laitetaanko siihen aitoon risottoon neste kaikki kerralla vai vähitellen. Tämäkin on ruokamyytti jonka kulinaarinen instituutti on todennut vääräksi/turhaksi. Sekoitella toki pitää välillä.

Vierailija
6/13 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan monista ruuista olemassa ns. köyhäilyversio ja sitten se aito ja oikea versio. Kummassakaan ei oo mitään oikeaa tai väärää. Pakko ihmetellä tätä haloota koko risotosta. Ruokaa se on! Mä vähän arvelen että jos tuo bloggaaja olisi kirjoittanut kyseisen pöperön nimeksi riisimössö, niin varmasti siitäkin olisi joku tullu urputtamaan. Kun tuntuu jollain lukijalla olevan missioni saada vittuilla jokaisesta mitä tuo nainen tekee. Säälittävää!

Vierailija
7/13 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten varmaan itsekin tiedät, ammattikokkien välilläkin on näkemyseroja monista ruuanlaiton nyansseista (esim. missä vaiheessa pihvit maustetaan). Oman kokemukseni mukaan risotosta tulee paras kun nesteen lisää hiljalleen, ja toimin sillä tavalla, joka minun _oman_ kokemukseni mukaan parhaiten toimii itse omilla taidoillani ruokaa laitettaessa. Ammattikokit ehkä pääsevät hyvään lopputuloksiin erilaisillakin tavoilla.  

Kulinaarinen instituutti saa toki lausua omat mielipiteensä, samoin kuin muissa maissa toimivat vastaavat tahot, jotka tuskin ovat kaikessa yhtä mieltä :) Italiassa, risoton kotimaassa, muuten vannotaan vähittäisen nesteen lisäämisen nimeen.

4, joka on myös nelikymppinen ja nuoruudessaan syönyt sitä perinteista suomalaista kuivakkaa risottoa :)

[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 19:50"]

Kun olin lapsi (olen 43v) ainoa tietämäni risotto oli tuo riisi+++jotain. Aidosta italialaisesta alettiin kohkaamaan paljon paljon myöhemmin. Hassua että se nimi pitäisi nyt muuttaa kun ruoasta/ruoanlaitosta on tullut besserwisserointiä. Minä ainakin ymmärrän suuren eron tattirisoton ja jauheliharisoton välillä. Mutta molemmissa on riisiä.

Terriini on niin eri asia kuin sose etten oikein ymmärrä tuota vertausta. 

Ja teille pätijöille tiedoksi; on aivan sama laitetaanko siihen aitoon risottoon neste kaikki kerralla vai vähitellen. Tämäkin on ruokamyytti jonka kulinaarinen instituutti on todennut vääräksi/turhaksi. Sekoitella toki pitää välillä.

[/quote]

Vierailija
8/13 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 19:50"]

[/quote]

Ehkä näinkin. Mutta kun ainakin minä ropsautan riisiä näppituntumalla, on helpompi päästä haluttuun lopputulokseen nestettä hitaasti lisäämällä. Liian kuiva/vetelä risotto on kompostikamaa.

Vierailija
9/13 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No käsittääkseni risotto valmistetaan kuullottamalla pyöreäjyväinen riisi öljyssä mahdollisten  kasvisten kera, itse lisään kuumaa kasvislientä ja valkoviiniä tms. joukkoon, kunnes seos kattilassa kermaista ja lopuksi maustan sahramilla, mustapippurilla tms. Yksistään melko orpoa syötävää, mutta oikein maustettuna ihan herkkua! Varsinkin parsarisotto.

Vierailija
10/13 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on vähän sama kuin huudettaisiin, että Suomen kodeissa perinteikkäästi viikonloppuiltoina valmistettavaa uunipeltipizzaa ei saa kutsua pizzaksi, koska se poikkeaa niin paljon siitä "oikeasta" pizzasta.

T. Myös 40v, joka lapsuudessaan myös oppi kutsumaan riisimössöä risotoksi, ja joka ei edelleenkään pidä syömäkelpoista ruokaa kompostikamana väärän koostumuksen vuoksi, vaikka onkin matkustellut ihan Italiaan asti ja päässyt maistamaan sitä oikeaa risottoa.

Vierailija
11/13 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko se risella-purkin takana kun on aivan ihana risotto resepti? valkkaria, sieniä ja parmesaania. Aivan ihanaa tulee. Mutta sitä ei muut syö kuin minä, yksin saan syödä.

Vierailija
12/13 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ilmoittautuu yksi joka on tarkka ruuan nimestä. Mua ärsyttää kun ihmiset kehuu tehneensä jotain ruokaa mikä ei oikeasti ole sinne päinkään. Sitten kuvittelevat sen ruuan olevan pahimmillaan oikeasti sellaista kuin ovat siitä tehneet. No mutta tämä on varmaan makuasia josta ei sen kummemmin kannata kiistellä...

Vierailija
13/13 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 19:18"]

Itsekin teen kuten Pipsa. Sillä erotuksella, että käytän täysjyväriisiä, jotain laadukkaita kasvissekoituksia. Keitän riisin ja kasvikset, paistan sipulit ja jauhelihan. Sekotan ne pannulla ja kuumentelen vielä, mausteet ja soijaa.

Hohhoijaa

[/quote]

No tottakai, sinä käytät LAADUKKAITA kasvissekoituksia, ettei vaan Rainbown pannukasviksia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi