Lihominen kilpirauhasen vajaatoiminnan yhteydessä
Viime joulukuussa todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta ja aloitin thyroxin-lääkityksen. Parin vuoden ajan tätä ennen olen omituisesti pikkuhiljaa lihonut, vaikka mitään syytä sille ei pitäisi olla. Kun aloitin thyroxinin, on tuntunu että lihominen on vain entisestään lisääntynyt. Ilman runsasta kuntoilua ja terveellistä ruokavaliota olisin jo ylipainoinen. Tämä kuitenkin mietityttää minua...jotenkin olen ajatellut että thyroxin olisi jo alkanut hillitä lihomista?! Määrää lisättiin tuossa maaliskuussa, nyt syön vuoropäivin 3 ja 4 kpl 0,25 mg. Onko teillä tästä tietoa? Lääkäri ei tähän ole juuri mitään sanonut.
Kommentit (28)
Onhan niitä muitakin kilpirauhasen vajariin tarkoitettuja lääkkeitä kuin thyroxin. Etsi käsiisi hyvä sisätautilääkäri (helpommin sanottu kuin tehty) ja selvitä tilannetta.
Päivi Mäkeläinen Helsingissä on hyvä ja hänelle koitin saada aikaa mutta ei ota uusia potilaita tällä hetkellä. Yksityiselle sisätautilääkärille siis, ei mitään tk:n nuoria yleislääkäreitä tutkimaan
Kilpirauhasen normaalitoiminta on älyttömän tärkeää koko elimistölle psyyke mukaan lukien joten pyydä toisen lääkärin mielipide/uusi lääkitys
Täällä myös, paino lähti nousemaan tyroksiinin aloituksen jälkeen vaikka syön todella vähän ja vältän sokereita, maitoa ja hiilareita. Maha on kipeä ja turvoksissa eikä toimi. Mikään ei tunnu auttavan vaan olo ja lihominen pahenee viikosta toiseen.
Thyroxin lihominen... Kokeilkaa omega 3 vasta painoksi..
Minulla todettiin vajaatoiminta hieman päälle kolmekymppisenä.
Olin tosi huonossa kunnossa, lihonut en yhtään mutta muut oireet vei kyllä täysin lamaan.
Aloitettiin lääkitys mutta en muista kuinka kauan meni kunnes saavutettiin hyvä tasapaino. Ei mitään oireita ole ollut sen jälkeen. Paino liikkuu matalassa normaalipainossa. Sisarellani todettiin sama hieman myöhemmin eikä lihonut hänkään, näkyvää turvotusta oli silmien ympärillä ja kasvoilla joka katosi kun lääkitys aloitettiin.
Juuri kävin kuukausi sitten kontrolliverikokeissa ja kaikki hyvin.
Olen kuusikymppinen, aktiivinen liikkuja. Suklaalle ja jäätelölle en sano ei, mutta niitäkään ei joka päivä.
Pullaa ja muuta sellaista makeaa en syö koska en tykkää.
Kaksi lasta synnyttänyt, nyt pari vuotta sitten kolmekymppisellä tyttärelläni todettiin vajaatoiminta. Lääkityksellä voi hänkin hyvin.
Syöt vaan vähemmän!
Ei vaan. Itsekin olen kilpirauhassairas, joten ei oikeasti naurata noi laihojen älyvapaat neuvot. En osaa sanoa muuta kuin että totuttele ajatukseen, että tulee kausia, jolloin et voi hallita omaa painoasi ja sen heilahteluja. Parempina aikoina saat kyllä laihdutettua ja homman kuntoon. Toivottavasti saat sairauden haltuun sopivalla lääkkeellä ja annostuksella eikä tule kovin paljon arvojen heilahteluja vuosien saatossa. Minulla on käynyt niin että vajaalla ollessa laihdutuksesta voi vain haaveilla ja vajaalle siirryttäessä tuleee noin 5 kg 'tyhjästä' parin viikon aikana (eivätkä siis lähde yhtä tyhjästi pois kuin ilmestyivät).