Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllästyttääkö muita tämä fitness-buumi?

Vierailija
27.05.2013 |

Mä en jaksaisi enää kuulla noita treenijuttuja ihmisiltä. Että millanen ohjelma nyt on ja miten paljon sattui viimeksi lihakset, kun tuli juostua, jne. FB-päivityksetkin menneet siihen, että luetellaan, kuinka monta kilsaa tuli tänään pyöräiltyä millä teholla ja mikä on nyt rasvaprosentti.

Ennen harrastettiin liikuntaa ja sillä selvä. Ei siitä tehty tuollaista jatkuvaa numeroa. Mä olen ihan kyllästynyt!

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tämä buumi ole ihan vain median keksimä ilmiö. Ei minun tuttavapiirissä ainakaan mitään buumia ole.

Vierailija
2/53 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 22:16"]

Eiköhän tämä buumi ole ihan vain median keksimä ilmiö. Ei minun tuttavapiirissä ainakaan mitään buumia ole.

[/quote]

on, ihan markkinointia, kenkää, rahkaa, teknistä kalsaria jne jne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen reippaasti päälle 30-v. Ja kyllä, tuttavanaisten jutut on nykyään pääasiassa lenkkiä, salia, sykemittaria, teknistä asua, lenkkaria, rahkaa, raejuustoa... Eilenkin olin kaverilla kylässä ja hän veti pultit, kun yksi lapsista oli syönyt yhden hänen viikottaisesta 7stä rahkapurkistaan - rahka on kallista ja kuuluu vaan äidille, koska äiti treenaa.

Tuttavapiirissäni on oikeasti äiskän treenaaminen alkanut mennä lasten hyvinvoinnin edelle. Sairaitakin lapsia kiikutetaan tuttaville hoitoon, kun äidillä on treeni.

Mä en vaan JAKSA enää kuunnella näitä leposyke-vertailuja. Huoohh... Ja näiden elämään ei mahdu muu, kun treeni vie työn lisäksi kaiken ajan.

ap

Vierailija
4/53 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainoa. Toki on hyvä juttu, että asia saa ihmiset liikkumaan ja huolehtimaan terveydestään, mutta.. mikä motiivi siellä onkaan taustalla?

Itse omaan aktiivisen elämäntavan. Harrastan ratsastusta, uintia, juoksua js sulkapalloa. Myös salilla tulee käytyä. Rahkat ja raejuustot kuuluu ihan perusruokavalioon, muutenkin syön normaalisti. En ymmärrä miksi liikkumisesta täytyy tehdä niin iso numero. Koko liikkuminen tuntuu pyörivän sen vartalon palvonnan ympärillä. Mielestäni siihen puuttuu terveellinen suhtautuminen. 

Olen 25 v nainen, ja ainakin tässä ikäluokassa  buumi on iso. Sosiaalisessa mediassa jsetan kuvia kyykyistä tai kroppakuvia jatkuvalla syötöllä, ja ruokakuvat ovat sitä proteiinimössöä. 

Vierailija
5/53 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 22:28"]

Olen reippaasti päälle 30-v. Ja kyllä, tuttavanaisten jutut on nykyään pääasiassa lenkkiä, salia, sykemittaria, teknistä asua, lenkkaria, rahkaa, raejuustoa... Eilenkin olin kaverilla kylässä ja hän veti pultit, kun yksi lapsista oli syönyt yhden hänen viikottaisesta 7stä rahkapurkistaan - rahka on kallista ja kuuluu vaan äidille, koska äiti treenaa.

ap

[/quote]

Tuo kuulostaa jo melkein pelottavalle, ystävällesi voisi melkein jo suositella psykiatrin juttusille menemistä. Äiti siis veti pultit siitä, että lapsi oli syönyt hänen rahkansa ja ne kuuluvat vain hänelle, koska HÄN treenaa? :O

Vierailija
6/53 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

älkää puhuko paskaa, minä syön rahkaa, se on hyvää safkaa, ne vasta on nastaa kun salilla itseensä raastaa ja läskejä herjaa mahastaa

Vierailija
7/53 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllästytä!
Kun on kerrankin joku järkevä ja terveellinen buumi ja vartaloihanne. :)

Toivottavasti moni ottaa pysyväksi elämänmuutokseksi.

Vierailija
8/53 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, kyllä mua joskus ihan säälittää katsoa näitä kesäpunkeroita, kun ostoskärryt on täynnä makkaraa, sipsiä, karkkia ja seassa joku vihersalaatti ruukku ja rahkapurkki. Ei sillä rahkalla laihdu, jos muu ruokavalio on perseellään tai jos edes puoliso ei ole projektissa mukana.

Vierailija
9/53 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, kyllä mua joskus ihan säälittää katsoa näitä kesäpunkeroita, kun ostoskärryt on täynnä makkaraa, sipsiä, karkkia ja seassa joku vihersalaatti ruukku ja rahkapurkki. Ei sillä rahkalla laihdu, jos muu ruokavalio on perseellään tai jos edes puoliso ei ole projektissa mukana.

Vierailija
10/53 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä harrastan liikuntaa, mutta jotenkin onnistun tekemään sen lähes ilman rahkaa ja raejuustoa. Mulle liikunnan harrastaminen ei kyllä olekaan mitenkään tavoitteellista, vaan teen sitä ihan fiilispohjalta.

Vierailija
11/53 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllästyttää joo, mutta siihenhän ei ole pakko osallistua! Käyn facebookissa ehkä kerran kuussa, en lue treeniblogeja. Harrastan kyllä juoksua, mutta en tee siitä elämäntapaa tai numeroa. En osta siihen liittyvää lenkkareita kummempaa oheiskrääsää, en kirjoittele tuntemuksia ylös lenkeistä, ihan vaan nollailen päätä jolkottamalla. Minulla ei ole mitään muita tavoitteita

Vierailija
12/53 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun fb -ystis piireissä on paljon liikkuvia ihmisiä, mutta kukaan ei hypetä eikä ole asiassa agressiivisesti. Me relataan välillä, ehkä vähän lihotaankin ja sitten aloitetaan se sama jatina että pitäis taas skarpata.Sellaista normaalia meininkiä.

ne jotka ovat lihavimpia, ja joilla oikeesti on syytäkin liikkua, tekevät  postauksia lenkeistään eikä se mua haittaa yhtään. Itse harvemmin hypetän, joskus kyllä esim kevään esimmäinen maastolenkki tai joku erikoisempi juttu.

Vierailija
13/53 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta fitness buumi on hyvä juttu. Ihmisille pitäisi saada vaan lisää tietoa harjoittelusta ja ravinnosta ja niiden oikeasta suhteesta. Myös lihashuollosta ja oikeista tekniikoista, jotta vältytään loukkaantumisilta. Epäilen kyllä, että tämä buumi ei ole kovin pitkäkestoinen. Kaikilla ei ole intoa ja motivaatiota harjoitella säännöllisesti ja ylläpitää terveellisiä elämäntapoja. Olen 18v ja ystäväpiirissäni on nuorempia ja vanhempia fitness buumiin hurahtaneita, jotka eivät ole ennen harrastaneet säännölisesti liikuntaa. Monet ystäväni ovat lopettaneet tupakan polton ja vähentäneet alkoholin kulutusta. Toivon että monet heistä jaksavat jatkaa tätä buumia.

Terveelliset elämäntavat ovat hyvä juttu !

Vierailija
14/53 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa ainakin.

Naiset kävelee kuin kuulantyöntäjät; kädet levällään ja paskat housuissa :D

Ei puutu enää kuin, että alkavat vielä kommunikoida örähtelemällä matalia murjahduksia.

Vierailija
15/53 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua se ärsyttää, kaikkine kuvapostauksineen ja rahkahörhöilyineen. Mä käyn salilla neljästi viikossa, treenaan kovaa ja seuraan kropan muutoksia kuvien ja mittanauhan avulla. Mulla ei kuitenkaan ole tarvetta julistaa näitä koko maailmalle somessa tai muutenkaan, juttelenkin aiheesta vain mieheni ja muutaman treenaavan kaverin kanssa. Silti, koska useimmat kuitenkin tietää mun treenaavan, saan jatkuvasti kuulla kommenttia "fitness-harrastuksestani", heittoja siitä, että eihän sitä edes kannata treenata jos ei kisoihin pyri ja miten mun pitäisi korjata ruokavalioni rahkan ja raejuuston avulla, jotta lihakset alkaisi kunnolla kasvaa. No, mä en harrasta fitnesstä, vaan rakennan haluamaani kroppaa, treenaan omaksi hyödykseni enkä haaveile kisa-areenoista (mun mielestä ne fitness-kisaajat on järkyn näköisiä, rumiakin siellä lavalla), ja korjasin kaikki maitotuotteet ruokavaliostani pari vuotta sitten.  Proteiinia kun saa riittävästi muualtakin, eikä sitä oikeasti kilotolkulla tarvi edes lihasten kasvuun. Ja hei, mä kuulun niihin naisiin, jotka puristelee makkaroitaan peilin edessä ja kutsuu itseään läskiksi, eikä koskaan löydä mitään kivaa päälle laitettavaa kun pitäisi mennä jonnekin - huolimatta siitä, että oikeasti en nyt mikään pullamössö nainen ole. Osa meistä vaan on pienestä asti opetettu siihen, 

ettei naisen sovi olla tyytyväinen itseensä, ja siitä opettelen parhaillaan pois. Mutta kun salilla tulee vastaan joku paljon lihaksikkaampi ja paremmassa kunnossa oleva ei-fitness-harrastaja, mä alan taas moittia itseäni läskiksi.

Fitness-kisailuun, siihen liittyvään treeniin ja ruokavalioon liittyy myös paljon terveysongelmia, joista ei puhuta vaan ne halutaan vaieta kuoliaaksi. Tosi monella kisaajalla on ongelmia kilpirauhasen kanssa, häiriintynyt kuukautiskierto, myöhemmin ongelmia tulla raskaaksi, mielialavaihteluita (rajuja, normaalista poikkeavia), erilaisia iho-ongelmia - kappas, kun rasvaprosentti on vedetty 10-15 tasolle, ja toimiakseen normaalisti naisen kroppa tarvitsee vähintään rasvaprosentiksi 18. Kun mennään alle sen, estrogeenin ja muiden sukupuolihormonien eritys ja toiminta alkaa häiriintyä, mikä johtaa kuukautiskierron ongelmiin ja iho-ongelmiin, mielialavaihteluihin ja pitkään jatkuessaan nostaa lapsettomuuden riskiä. Näillä hormoneilla on myös suoraan vaikutus kilpirauhasen toimintaan. Jos normaali, tavallinen nuori nainen vetää rasvaprosenttinsa hyvin matalaksi, puhutaan anoreksiasta tai jostakin toisesta syömishäiriöstä riippuen tavasta, jolla se tehdään. Sitä kutsutaan sairaudeksi, jota hoidetaan vähintäänkin terapeutin pakeilla, tarvittaessa jopa laitoksessa letkuruokinnalla. Kun sen tekee treenaamalla ja ruokavaliohifistelyllä ja kutsuu sitä fitness-harrastukseksi, se onkin "terveellinen elämäntapa. Onneksi mä en ole ainoa, joka näkee tässä ristiriidan...

Vierailija
16/53 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla ärsyttää kun kaikki muukin yltiöpäinen hypetys mikä nyt kenelläkin sattuu olemaan. Jollain se on kakkavaipat ym vauvoihin liittyvä, toisella isompien lasten harrastukset ym asiat. Joku hehkuttaa sisustusvimmoissaan, joku laihdutustaan. Prätkät ja makeat autot räpeltämisineen ei nappaa, ei matkailusta jaarittelu yksityiskohtineen jotka eivät mua kiinnosta. Onhan näitä vaikka mitä, varmaan jokainen hurahtaa joskus johonkin juttuun, josta jauhaa lähiympäristön sekopäiseksi.

Itse harrastan liikuntaa aktiivisesti, en kyllästytä sillä semmoisia joiden tiedän aihetta vierastavan. Jonkun liikkuvan kaverin kanssa saatan sitten pitkäänkin jutella asiasta.

Olen erittäin tietoinen siitä, että liikunnan ilo ja terveelliset elämäntavat ovat asioita jotka jokaisen pitää itse löytää.

Vierailija
17/53 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllästytä "fitness"-osa, mutta "buumi"-osa on taas yhdenlaista mielikuvamainontaa joka on helppo ostaa sen kummemmin ajattelematta. Fitness-ihmisiä yhtään mollaamatta toki, kovaa työtähän ne tekevät.

Mutta muitakin lajeja ja liikuntamuotoja on, ja niistäkin terveysvaikutuksia irtoaa niin paljon kuin haluat pottiin sijoittaa. Eikä fitness ole mikään uusi keksintö. Siksi mietityttää, onko nimenomaan trendiä seuraavien, fitness-vaatteitaan kuvaavien tulevaisuuden toivojen motivaationa terveys vai mediaseksikkyys. Konkarit varmasti tietää mitä tekee, ja miksei toisaalta tuoreemmatkin tapaukset. Toivottavasti hypettäjienkin takaraivossa pieni ääni sanoo, että "just tää on just mulle just hyvä", eikä "tän mä haluun näyttää muille."

Mutta niin, liikunta kunniaan ja motivaattorit kuntoon (:

Vierailija
18/53 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ainakin ärsyttää tämä ihan kauhean paljon. Se, että kaiken pitää mennä aina niin pitkälle ja että läpi kuultaa monesti pienoinen ylemmyydentunto siitä, miten paljon käy salilla ja tekee mitäkin. Onhan se nyt fb-päivityksistäkin nähtävillä, että jokainen treeni, jumppa ja itsensä puolialastomana kuvaaminen pitää raportoida. En vain käsitä. 

Vierailija
19/53 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä

Vierailija
20/53 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Kyllästyttää ja rasittaa. Parilla lähisukulaisella alkaa mennä niin yli, ettei mistään muusta osata puhua, tai minnekään ei voi lähteä, kun ei pääse sitten (omalle tai ollenkaan) salille vaikkapa viikonloppuna. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi