Aurinkoihottuma! Mikä auttaa, vai auttaako mikään?
Mulla ei ole koskaan ennen ollut aurinkoihottumaa, mutta nyt mulle on puhjennut ihottuma, jonka eräs ystävä tunnisti aurinkoihottumaksi. Luulen, että puhkeamisen syynä voisi olla syömäni lääkekuuri.
Ihottumaa kutittaa ja se näyttää kaamealta. Olen voidellut sitä aloegeelillä, mutta sanottavaa apua siitä ei ole. Aion mennä urheilukauppaan ostamaan peittävän teknisen urheilutakin, jota voin käyttää ulkona, koska aurinko selvästi pahentaa tätä.
Kommentit (42)
roc:lla on myös korkeasuojaiminen aurinkovoide, joka oli mulle pelastus silloin, kun ihottuma puhkesi etelän reissulla.
Aurinkoihottuma on ihon merkki siitä että se ei nyt kestä aurinkoa.
Itse käytän kunnon suojakertoimia (30-50) aina ulkoillessani. Käytän yleensä fysikaalista suojavoidetta. Suojaan ihon vaatteilla ja käytän hattua. Tylsää? Ehkä, mutta inhoan sitä kutinaa ja punotusta. Ennaltaehkäisy helpompaa kuin jälkikäteen hoito. Ongelma on pahin alkukesästä.
Hydrokortisonivoiteet auttaa.
Aurinkorasvoissa ei suinkaan hinta ole tae sen paremmuudesta, muistakaa se!!
Kylmäpakkaus, hydrokortisonivoide, antihistamiini, Burana tai Aspirin.
Siinä parhaat hoidot.
Sitten estona tarpeeksi suojakertoimia aurinkorasvassa joka plokkaa molemmat UVA ja UVB säteet ja kunnon vaatteet.
Lääkkeet tosiaankin saattaa herkistää aurinkoihottumalle...
Mulla alkoi 10 v sitten. En ole keksinyt muuta kuin pitkähihaiset vaatteet ja auringon välttelyn. En syö mitään lääkkeitä säännöllisesti.
Mun lääkekuuri on juuri kortisonia, joten en tiedä, auttaisko kortisonivoide paikallisesti levitettynä. En nyt ajattele, että kortisoni sinällään aiheuttaisi ihottumaa, mutta sehän ohentaa ihoa, joten ajattelin, että syy voisi olla siinä.
Ihottuma on mulla hyvin paikallinen. Ne osat, jotka altistuvat eniten auringolle - käsivarret - eivät ole ihottuman peitossa. Ihottumaa on ainoastaan niskassa ja kaulassa. Kävin ostamassa teknisen paidan, jossa on korkea kaulus ja suojata alueen sillä auringossa ollessani.
Ap
Mulla ollut monena vuonna käsivarsissa, kutiaa ja punaisia näppyjä nousee. Joka kevät tulee kun aurinko rupeaa paistamaan. Parhaiten auttaa se aloittajan pelkäämä ja kammoksuma AURINKORASVA tarpeeksi suurilla kertoimilla. Antihistamiinit ja kyypakkaukset hillitsee kutinaa, mutta eivät suojaa ihoa, joten rasvaa hyvä ihminen tai kärsi. Oma valinta.
Natusan Baby sinkkivoide auttaa, on halpaa ja 'luomua', eli sitä voi laittaa aurinkoon ja vaikka syödä. Löytyy ruokakaupan lastentarvikeosastolta. Sinkkivoide sekä suojaa ihoa että parantaa jo ilmestyneitä näppylöitä ja hillitsee kutinaa.
Hydrokortisonia ei saa laittaa jos on auringossa eikä kortisonia syödä ja oleilla auringossa.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 18:37"]
Hydrokortisonia ei saa laittaa jos on auringossa eikä kortisonia syödä ja oleilla auringossa.
[/quote]
Ahaa, tää on mielenkiintoista! Mä en tiennyt, ettei kortisonikuurilla saa oleilla auringossa! Eli se kortisoni saattaisi olla syynä, niin kuin epäilinkin. Mulla on jo kuukausi takana ja vielä kymmenisen päivää edessä.
Mä luin sen pakkausselosteen, mutta aika ylimalkaisesti, joten tuo on saattanut jäädä huomaamatta.
Ap
NIIN! Ja kyytabletit toinen toimiva
-21-
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 18:41"]
Kokeile D-vitamiinia :)
[/quote]
Mä syön D-vitamiinia päivittäin! Tuosta antihistamiinista oli hetkellisesti apua kutinaan, mutta muutamassa tunnissa kutina palasi.
Oon nyt aika toiveikas sen suhteen, että tää ihottuma ei jäisi mulla ikuiseksi riesaksi, kun luin tuon kortisonikommentin yllä. Oon jo yli kolmekymppinen, eikä mulla ole tosiaan ollut ikinä tämmöistä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 18:43"]
NIIN! Ja kyytabletit toinen toimiva
-21-
[/quote]
Mä en tiedä, viitsinkö ottaa kyytabletteja nyt, kun nehän on kortisonia, ja mulla on tuo kortisonilääkitys - tai oikeastaan sen purku - menossa ja kontrolliaika tulossa siitä vaivasta, johon kys. lääkettä syön!
Ap
Mielenkiintoinen tieto tuo että Heliopar voisi auttaa aurinkoihottuman torjunnassa.. Muistelen kyllä, että olisin syönyt Afrikassa Helioparia ja samaan aikaan kärsinyt ihottumasta, joten en ihan täysin usko.
Juu olen nyt etelässä ja kuukkeli toi tämän ketjun kun kyselin aurinkoihottumasta..
Nostelempa aihetta näin lämpimien kevätpäivien kunniaksi :) itsellä muutama vuosi sitten ilmeni tuota ihottumaa, kun taas pari kesää kului ilman näpyn näppyä (yhtenä kesänä muistan ainakin syöneeni niitä kapseleita etukäteen), kunnes taas nyt, ensin nilkat, sitten kämmenselät sekä kaula pääsi näpyille, kutinan kera. Aluksi luulin että jonkun lintukirpun tekelitä, tjms kunnes tajusin; "Ahaa, kevät, ekat auringonsäteet iholle, ja se ihana uv-säteily" Hillunut toki innoissaan auringossa ilman suojavoiteita, tyhmästä päästä kärsii koko kroppa.
Kortisonivoidetta koittanut, auttaa hetkeksi, mutta menimpä eilen aurinkoon voiteen kera, ei niin hyvä idea. Itse ajattelin käydä ostamassa aloe vera- geeliä testiksi. Lisäksi ajattelin hakea niitä beetakaroteeni tabuja, josko niiden popsiminen enää hyödyksi loppukesälle. Jospa se tuo ihokin karastuisi taas auringolle, pikkuhiljaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole koskaan ennen ollut aurinkoihottumaa, mutta nyt mulle on puhjennut ihottuma, jonka eräs ystävä tunnisti aurinkoihottumaksi. Luulen, että puhkeamisen syynä voisi olla syömäni lääkekuuri.
Ihottumaa kutittaa ja se näyttää kaamealta. Olen voidellut sitä aloegeelillä, mutta sanottavaa apua siitä ei ole. Aion mennä urheilukauppaan ostamaan peittävän teknisen urheilutakin, jota voin käyttää ulkona, koska aurinko selvästi pahentaa tätä.
Ihminen voi allergisoitua minkä ikäisenä tahansa. Minullakin on aurinkoallergia sekä olen allerginen myös aloe veralle. Käytän mahdollisimman kokeasuojakertoimisia aurinkorasvoja sekä peitän ihoani vaatteilla. Yöksi laitan hydrokortisonivoidetta sekä otan ihotautilääkärin määräämät Ataraxit jotta saan kutinaltani nukuttua.
Olen kärsinyt aurinkoihottumasta useita vuosia.. Mulle on auttanut 50 suojakerroin ja ihon suojaaminen vaatteilla silloin kun ihottuma ehtii iskeä. Mutta kutinaan ja paranemiseen käytän pihkavoidetta! Aloe vera ei auta mulla. Ostin beetakaroteenia tänään, vaikka se kuuri olis pitänyt aloittaa jo varmaan kk sitten..
Ja aurinkorasvaa täytyy vaan muistaa lisätä! Usein niin paljon että välillä pitää käydä suihkussa pesemässä entisiä pois, ja auringossa olon jälkeen iho on pakko muistaa kosteuttaa, ja tähän käytän kookosölyä kuten muutenkin ympäri vuoden. Loppukesästä kun on vähän ruskettunut ja pärjännyt pienemmällä suojakertoimella, riittää aurinkovoiteeksikin pelkkä kookosöly. Kortisoni on ohentanut mun ihon kasvoilta tosi rumasti, en tosiaankaan suosittele kortisonia kenellekän!
Vierailija kirjoitti:
Aurinkoihottuma on ihon merkki siitä että se ei nyt kestä aurinkoa.
Itse käytän kunnon suojakertoimia (30-50) aina ulkoillessani. Käytän yleensä fysikaalista suojavoidetta. Suojaan ihon vaatteilla ja käytän hattua. Tylsää? Ehkä, mutta inhoan sitä kutinaa ja punotusta. Ennaltaehkäisy helpompaa kuin jälkikäteen hoito. Ongelma on pahin alkukesästä.
Itse huomasin, että ohut puuvillamekko ei suojannut auringolta, kun ajoin pyörällä iltapäivällä. Naamalla oli 50 + voidetta, jossa mekaaninen suoja, ja kasvot eivät oireilleet, mutta näppyjä nousi yläselkään ja polviin karheaa ihottumaa. Ja käsivarsiin tietysti. U
Kuulin tiedeohjelmasta, että auringon keväinen energiapurkaus on voinut aiheuttaa otsonikerroksen ohenemista jälleen. Kummallisesti sain oireet vasta heinäkuussa. Ikinä ennen ei ole tällaista ollut, vaikka atopia ja kyhmykutina on.
Mulla auttaa myös beetakaroteeni, kun popsin riittävän ajoissa ja jatkan riittävän pitkälle kesään. Kevätihottumien jälkeen rusketun kyllä aina lopulta ihan kivasti.
Antihistamiini auttaa ihottumaan, mutta toisaalta kuivattaa limakalvotkin niin että mä en pysty sitä käyttämään. Muista että sekään ei enää jo saatuun ihottumaan taida apua tuoda; olisi pitänyt aloittaa jo viikko,pari sitten.
Kutinaan auttaa parhaiten hydrokortisoni, vähintään 1%.