Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pikkujätin yksityinen neuvola

Vierailija
26.05.2013 |

Onko kukaan käynyt siellä? Millaista palvelu oli verrattuna kunnalliseen neuvolaan?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan loistavaa. Ei mitään pakkotarkistuksia, eikä pakkorokotuksia, vaan rokotuksista sai oman ohjelman ja myös yksittäisiä rokotteita. Välillä kävimme lääkärillä samassa talossa ja edelleen sama lääkäri hoitaa tarvittaessa lastamme.

Vanhempia kuunnellaan ja vanhempien päätöksiä kunnioitetaan. Ei syyllistämistä, holhoamista eikä saarnaamista.

Kunnallinen neuvola keskittyi marmattamaan isän liian korkeasta kolesterolista (geenivirhe) ja saarnaamaan rasvojen vaihtamisesta terveellisempiin. *huokaus* ei kuunnellut pätkääkään vanhempia. Lapsi jäi toiselle sijalle. Ja tämä oli epäkohdista sieltä lievemmästä päästä.

Pikkujättiin vaihdoimmekin sitten seuraavasta kerrasta (2kk neuvolan jälkeen) ja siitä lähtien ollaan yksityisellä käyty. Ja just pikkujätissä. Lapsi nyt vähän yli 3v. En kyllä enää takaisin kunnalliseen neuvolaan mene. Edes äitiysneuvolaan. :)

Suosittelen!

Vierailija
2/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu käyty on, vain hyviä kokemuksia! Parhainta mitä on, esimerkiksi meillä ei virallisterveellistä ruokavaliota noudateta vaan on oma katsomus asiaan, siellä hyväksytään täysin! Ei saarnaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta. :) Minäkin koen kunnallisen palvelun negatiivisena, ryppyotsaisena ja syyllistävänä. Jos lapsella on vaikka huono päivä ja ei ole yhteistyökykyinen neuvolassa, katsotaan naama kurtussa ja toodella huolestuneena ja sitten kirjoitellaan sinne koneelle, että näppis sauhuaa. Mulla on kunnallisessa neuvolassa sellainen tunne, että mua tyhmempi ihminen koettaa päteä ja aliarvioi lastani ja minua.

ap

Vierailija
4/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko maksaa käynti?

ap

Vierailija
5/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millasia ihmisiä te oikein olette jos teille neuvolassa saarnataan...? Mulle ei ole koskaan saarnattu eikä mitään miehen kolesterolia ole kyselty. Ei mies edes koskaan ole käynyt neuvolassa. 

Ja mitä on "pakkotarkistukset"? Buuahhh, hassuja olette. Luulette saavanne jotain huippuhoitoa, kun terveydenhoitaja matelee edessänne, Mulle riittää asiallinen ja asiantunteva palvelu ja sitä olen kunnallisessa neuvolassa aina saanut. Olen tosin fiksu ihminen, joka osaa avata sanaisen arkkunsa, jos tarve ja toimia niin kuin itse parhaaksi näkee, jos nyt neuvolan näkökanta tästä eroaa. En mä edes ole ottanut mitään ravitsemussuosituslappuja ekan raskauden jälkeen. Olen vain sanonut, että "ei kiitos" ja asia on ollut siinä. 

Vierailija
6/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, teksteistäsi saa kuvan, että yksityisellä ei voida varmaan edes reagoida lapsen epänormaaliin kehitykseen, jottei äiti loukkaannu ja maksava asiakas lähde ovet paukkuen. 

Vierailija
7/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni mun tuttu ei tykkää käydä neuvolassa ja ihan tavallisia työssä käyviä ja koulutettuja ihmisiä ollaan. Varsinkaan nuoret neuvolan terkkarit ei ole niitä penaalin terävimpiä kyniä.

Vierailija
8/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 22:40"]

Millasia ihmisiä te oikein olette jos teille neuvolassa saarnataan...? Mulle ei ole koskaan saarnattu eikä mitään miehen kolesterolia ole kyselty. Ei mies edes koskaan ole käynyt neuvolassa. 

Ja mitä on "pakkotarkistukset"? Buuahhh, hassuja olette. Luulette saavanne jotain huippuhoitoa, kun terveydenhoitaja matelee edessänne, Mulle riittää asiallinen ja asiantunteva palvelu ja sitä olen kunnallisessa neuvolassa aina saanut. Olen tosin fiksu ihminen, joka osaa avata sanaisen arkkunsa, jos tarve ja toimia niin kuin itse parhaaksi näkee, jos nyt neuvolan näkökanta tästä eroaa. En mä edes ole ottanut mitään ravitsemussuosituslappuja ekan raskauden jälkeen. Olen vain sanonut, että "ei kiitos" ja asia on ollut siinä. 

[/quote]

No tässäpä pari esimerkkiä kunnalliselta puolelta: sektion jälkeen maito ei noussut ja jouduimme antamaan lapselle korviketta. Kuukauden ikäisenä lapsi huusi kipeää vatsaansa ja neuvolantäti saarnasi imetyksen lopettamisesta(?) ja korvikkeeseen vaihtamisesta. Neuvolantädin mielestä lapsi huusi koliikki-itkua eikä mistään allergioista voinut olla kysymys. -> Lapsi oli pahasti maitoallerginen ja sai ensimmäisen anafylaktisen shokkinsa vähän vajaan 2kk iässä.

Pakkotarkistukset: neuvolan samainen ihana täti halusi välttämättä varata minulle ajan jälkitarkastusta varten saman talon neuvolalääkärille. Sanoin etten tarvitse, sillä työnantajani maksaa yksityiset gynekäynnit ja menen mieluummin omalle lääkärilleni. Ei kuunnellut, vaan varasi ajan, eikä suostunut sitä perumaan. Sainkin sitten laskun peruuttamattomasta käynnistä.

Kolesteroli tuli puheeksi kun piti kysyä, miten lapsen saisi tuohon geenitestiin. Kolesteroliarvo huitelee geenivirheen vuoksi yli 15 tietämillä, eikä lääkitykseen saa Kela-korvausta ilman geenitestiä. Tämä oli neuvolantädille pelkkää utopiaa, hänen mielestään syy oli vääräntyyppisissä rasvoissa vaikkei edes kysynyt millaista käytämme. Lienee kysymättäkin selvää, että miehen vuoksi olimme jo kaikki käyttämämme rasvat valinneet mahdollisimman terveellisiksi, samoin ruokavalio oli superterveellinen. 

Asiallinen ja asiantunteva palvelu... ei todellakaan kuvaa tuon kunnallisen neuvolan palvelutasoa. Ja tuo neuvola on pk-seudulla, eikä missään perähikiällä.

Nykyinen terveydenhoitaja ei matele edessämme, mistä ihmeestä sinä näitä mielikuvia revit? Ja miksi ylipäätään vaivauduit vastaamaan ketjuun jos sulla ei kokemusta ole? Nyppiikö sua noin pahasti se, että jotkut käyttävät yksityisiä terveydenhoitopalveluita kunnallisten massapalveluiden sijasta? Ilmeisesti.

Vierailija
9/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 22:35"]

Paljonko maksaa käynti?

ap

[/quote]

Olisko ollut jotain 60e per käynti? Jos lääkärille haluatte, niin lääkärintarkastuksesta ei saa Kela-korvausta, ellei käynnin syynä ole samalla joku vaiva (korvat kipeät, vaikka edes epäily, tai rasva-reseptin uusiminen atooppiselle vauvalle), kannattaa muistaa. :)

Mun työnantaja maksaa koko lystin työsuhde-etuna, joten tarkkaa summaa en muista. Nettisivuilla on varmaan vielä hinnasto?

Vierailija
10/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No mutta tämähän oli sitten se palstan oma, neuvolassa työskentelevä terveydenhoitaja. Piti sitten tulla pönkittämään omaa osaamista... voi jestas miten läpinäkyvää!

Vierailija
11/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai tajuat, että ehkä tuo ko. terveydenhoitaja oli ammattitaidoton ja ikävä ihminen. 

Eipä tulisi mieleenikään tyrmätä koko yksityisen puolen lääkärikuntaa, vaikka olen sattunut saamaan elämäni paskimmat lääkäripalvelut (mm. väärän lääkkeen rintatulehdukseen) juuri yksityisiltä lääkäriasemilta. 

Mulla on ollut elämäni aikana kolme neuvolaterkkaa ja kaikki ovat olleet ammattitaitoisia. Ei sillä nyt ole väliä tässä, onko kokemusta yksityisestä neuvolasta vai ei. Yksittäistapauksia ne kaikki silti on. Mulle ei todellakaan ole annettu neuvolasta mitään "pakkorotuksia" eikä tehty "pakkotarkastuksia". Kerran yksi neuvolalääkäri suositteli korvikkeen antamista, kun vauva heräili usein. No en tietenkään antanut, kun en nähnyt tarpeelliseksi. Käsittämätöntä, että tänä päivänäkin joku pitää lääkäreitä ja muuta hoitohenkilökuntaa jonain jumalina. 

Mulle terveydenhoitajan näkemys on aina vain yksi muiden joukossa. Päätöksen teen tietysti aina itse. Hämmästyttävää, että joku voi nähdä asiat jotenkin "pakollisina". Mulla on tuttavapiirissä ihmisiä, jotka eivät ole käyneet neuvolassa ollenkaan - eivät kunnallisessa eivätkä yksityisellä. Ovat käyneet vain ultrassa ja lääkärillä. Ehkä itsekin tekisin niin, jos vielä viidennen kerran raskautuisin. Luotan aina kunnalliseen enemmän, kun terveydenhoitajan ei tarvitse nuoleskella mielensäpahoittajia, syyllistyjiä ja loukkaantujia. 

Vierailija
12/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin nyt kertoa jonkun itkuvirren tähän, kuinka paskaa palvelua ja hoitoa lapseni sai kerran yksityisellä. Mut ketä järkevää kiinnostaa? Sulla sattu olemaan paska th. Ei se mitään yleisestä tasosta kerro. 

Vierailija
13/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 23:01"]

[/quote]

No mutta tämähän oli sitten se palstan oma, neuvolassa työskentelevä terveydenhoitaja. Piti sitten tulla pönkittämään omaa osaamista... voi jestas miten läpinäkyvää!

[/quote]

Mä oon sitten varmaan myös terveydenhoitaja, kun mulla on vain hyviä kokemuksia neuvolasta!

Vierailija
14/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 22:43"]

Ap, teksteistäsi saa kuvan, että yksityisellä ei voida varmaan edes reagoida lapsen epänormaaliin kehitykseen, jottei äiti loukkaannu ja maksava asiakas lähde ovet paukkuen. 

[/quote]

En ole ap, mutta minulla on ihan päinvastainen kokemus. Kunnallinen neuvolanterkka vähätteli lapsen oirehtimista eikä kuunnellut yhtään mitään. Yksityisellä tartuttiin heti äidin epäilykseen ja lapsi saatiin hoitoon vielä samana päivänä.

Yksityisellä puolella niin lääkäreillä kuin hoitajillakin on ihan eri tavalla kunnianhimoa ja motivaatiota päivittää osaamistansa jatkuvasti. Kunnallisen puolen neuvolanterkka on saanut koulutuksensa joskus vuonna kuokka ja peruna, ja siihen on sitten kaikki jäänytkin. Mitään ei viitsitä itse tutkia eikä omilla aivoilla ajatella. Kysymyksiin ei saa vastauksia. 

Juu ei kiitos enää kunnallisen puolen palveluille. Jääpähän muille enemmän.

Vierailija
15/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 23:05"]

Mä voisin nyt kertoa jonkun itkuvirren tähän, kuinka paskaa palvelua ja hoitoa lapseni sai kerran yksityisellä. Mut ketä järkevää kiinnostaa? Sulla sattu olemaan paska th. Ei se mitään yleisestä tasosta kerro. 

[/quote]

Tuo kertomus yhdistettynä yleiseen käsitykseen julkisen puolen terveydenhoidon tasosta kertoo ihan tarpeeksi paljon. Saa olla aika vähäjärkinen ettei tuota eroa tajua. Mut hienoo jos sä olet tyytyväinen, voitkin poistua tästä ketjusta kommentoimasta. 

Vierailija
16/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä Pikkujätin neuvolasta, mutta muuten olen saanut siellä surkeaa hoitoa, kun sinne kerran hätäpäissäni viikonloppuna lapseni vein.

Vierailija
17/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 23:04"]

... Ei sillä nyt ole väliä tässä, onko kokemusta yksityisestä neuvolasta vai ei... 

[/quote]

Sulla ei vissiin tuo luetun ymmärtäminen ole hallussa? Ap kysyi:

"Pikkujätin yksityinen neuvola

Onko kukaan käynyt siellä? Millaista palvelu oli verrattuna kunnalliseen neuvolaan?"

:-D

Vierailija
18/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 23:15"]

Mä en tiedä Pikkujätin neuvolasta, mutta muuten olen saanut siellä surkeaa hoitoa, kun sinne kerran hätäpäissäni viikonloppuna lapseni vein.

[/quote]

Toimipiste ja lääkäri? Millaista surkeaa hoitoa? Kuulostaa varsin kummalliselta.

Vierailija
19/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et siis halua, että kukaan rikkoo illuusiotasi siitä, että nyt maksamalla saat mukamas parempaa palvelua ja hoitoa. 

Sori, mutta asun hyvällä alueella Espossa ja pääosin ihmisillä on vain ja ainoastaan hyviä kokemuksia alueen neuvolasta. siellä on sekä ammattitaitoisen ja mukava terkat. 

Näin se vain on. Koeta elää sen asian kanssa, että sun kohdalles vain sattui paska th. 

Vierailija
20/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 23:18"]

Et siis halua, että kukaan rikkoo illuusiotasi siitä, että nyt maksamalla saat mukamas parempaa palvelua ja hoitoa. 

Sori, mutta asun hyvällä alueella Espossa ja pääosin ihmisillä on vain ja ainoastaan hyviä kokemuksia alueen neuvolasta. siellä on sekä ammattitaitoisen ja mukava terkat.  

Näin se vain on. Koeta elää sen asian kanssa, että sun kohdalles vain sattui paska th. 

[/quote]

Juu niin mekin asutaan hyvällä alueella Espoossa. Alueen neuvolasta ei kenelläkään ollut positiivista sanottavaa, ei siis yhdestäkään neuvolan terkasta. Ammattitaidosta ei tietoakaan.

Ymmärrätköhän mitä sana illuusio tarkoittaa? Miten voi olla kyse illuusiosta, jos on omakohtainen kokemus + lähipiirin samankaltaiset kokemukset, ja sitten se ihanan positiivinen kokemus yksityiseltä puolelta, joka on täysin asteikon toisesta päästä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan