Ottaa niin aivoon kaikki murrepuhujat! Tyhmiä olete kun
ette osaa puhua kunnollista suomenkieltä!
Kaikki mie ja sie ja polliisi ja kahtokkee ja muut vastaavat saavat minut aivan raivon partaalle!
Sikamaisen rumaa kielenkäyttöä.
Antaa ihmisestä ÄÄRIMMÄISEN YKSINKERTAISEN kuvan jos hän puhuu murteella.
Ja minä teidän sellaisia jotka kirjoittavatkin murteella!
Tyhmiä idioottijuntteja.
Kommentit (13)
''mä, sä'' -kapulakieli saa minut pois tolaltani. Aivan kammottavaa!
Murteet rikastavat suomen kieltä. Olisi tylsää, jos kaikki puhuisivat samalla tavalla.
Ja minua suomen kielen maisterina vituttavat sellaiset ihmiset, jotka eivät tiedä, miten oman äidinkielen nimi kirjoitetaan oikein. Se EI TULE yhteen, kuten fiksu ap kirjoitti.
On siullakin ongelmat! Itse kyllä arvostan enemmän niitä ihmisiä, jotka ovat aitoja omia itsejään myös murteensa puolesta, eivätkä yritä teeskennellä jotain muuta kuin ovat. Miulla oli muuten Turussa opiskelu"kavereita", jotka sanoi miulle just noin päin naamaa. Jäi hirveen hyvä kuva turkulaisista...
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 16:55"]
Kaikki mie ja sie ja polliisi ja kahtokkee ja muut vastaavat saavat minut aivan raivon partaalle!
Tyhmiä idioottijuntteja.
[/quote]
Mulla on sama kirjoitushäiriöisiä kohtaan.
Opiskelisit sinäkin vähän kielitiedettä ap, niin ymmärtäisit, ettei sinun armas yleiskielesi ole sen arvokkaampaa. Kaiken maailman juntteja sitä...
Tyhmiä idioottijuntteja.
[/quote]
Hienoa, että kerrot täällä näin avoimesti omasta rajoittuneisuudestasi. Onneksi olkoon.
Ensinnäkin se on suomen kieli eikä suomenkieli.
Toiseksi kirjakieli perustuu murteisiin. Suomen kieleen kuuluu niin puhuttu kuin kirjoitettu kieli. Ja puhuttuihin suomen kielen muotoihin laskettaan kuuluvaksi kaikki Suomen murteet sekä slangi. Valitettavasti kuitenkin nykyään ihmiset erehtyvät - ihan vain omaa yleisivistyksen puutettaan - pitämään Helsingin seudun murretta ainoana oikeana puhekielen muotona. Sitä sitten nimitetään "kunnolliseksi suomen kieleksi": Tämä jaksaa huvittaa minua jatkuvasti. :D
Jos nyt rehellisiä ollaan, minä puolestani en erityisemmin pidä Helsingin seudun murteesta. Enemmän pidän omastani, samoin pidän monesta muustakin murteesta, mutta en Helsingin seudun murteesta. Helsinkiläistä murretta vääntävät vaikuttavat usein äännevikaisilta suhautellessaan pissis-ässää mennen tullen. Tekisikin mieli lähettää teidät kaikki puheterapiaan.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 17:16"]
Tyhmiä idioottijuntteja.
[/quote]
Hienoa, että kerrot täällä näin avoimesti omasta rajoittuneisuudestasi. Onneksi olkoon.
Ensinnäkin se on suomen kieli eikä suomenkieli.
Toiseksi kirjakieli perustuu murteisiin. Suomen kieleen kuuluu niin puhuttu kuin kirjoitettu kieli. Ja puhuttuihin suomen kielen muotoihin laskettaan kuuluvaksi kaikki Suomen murteet sekä slangi. Valitettavasti kuitenkin nykyään ihmiset erehtyvät - ihan vain omaa yleisivistyksen puutettaan - pitämään Helsingin seudun murretta ainoana oikeana puhekielen muotona. Sitä sitten nimitetään "kunnolliseksi suomen kieleksi": Tämä jaksaa huvittaa minua jatkuvasti. :D
Jos nyt rehellisiä ollaan, minä puolestani en erityisemmin pidä Helsingin seudun murteesta. Enemmän pidän omastani, samoin pidän monesta muustakin murteesta, mutta en Helsingin seudun murteesta. Helsinkiläistä murretta vääntävät vaikuttavat usein äännevikaisilta suhautellessaan pissis-ässää mennen tullen. Tekisikin mieli lähettää teidät kaikki puheterapiaan.
[/quote]
Joo, joskus muinoin vain kitalakihalkiopotilaat honottivat yhtä pahoin kuin Helsingin pissikset.
Minun mielestäni murteella puhuminen osoittaa ettei henkilöllä ole käytöstapoja.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 18:34"]
Minun mielestäni murteella puhuminen osoittaa ettei henkilöllä ole käytöstapoja.
[/quote]
Millä muulla tavalla voi puhua kuin murteella? Myös pääkaupungiseudun puhekieli on vain yksi puhekielen variantti, vaikkei sitä yleensä murteeksi kutsutakaan. "Kirjakielen" puhuminen taas osoittaa omien juuriensa häpeämistä, sillä se ei ole yhdenkään suomalaisen todellinen äidinkieli. Toki joku on voinut väkisin opetella sitä puhumaan ja siirtää sitten sen lapsilleen, mutta tälläisella ihmisellä on varmaankin ollut mielenterveyden häiriötä lähenteleviä itsetunto-ongelmia, jos hänen on täytynyt niin voimakkaasti pyrkiä eroon taustastaan ja todellisesta äidinkielestään.
provo provo provo
Äh, älä jaksa.