Suomimuoti on nyt hitti maaiomalla
Mutta mikä on sinun perustelusi sille että vaatekaappisi ei ole täynnä Marimekkoa, Makiaa ja Andiataa?
https://www.iltalehti.fi/muoti/a/d811fef8-370b-4833-9bdb-dd8432d5cc6b
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Andiatalla loppuvat koot (olen kokoa 48, eli selvästi pluskokoinen mutta en mikään jättiläinen). Muuten Andiatalla on paljon sellaista mikä sopisi tyylin puolesta. Mutta sellaista merkkiä on paha suosia minkä vaatteet eivät mahdu päälle.
Marimekko on rumaa. Omistan yhden Marimekon vaatteen joka poikkesi yleisestä linjasta, mutta niinpä sen suunnittelija olikin japanilainen.
Makia, Uhana jne. eivät kiinnosta estetiikaltaan. Nansolta olen ostanut pari perusteepparia, mutta eipä sitäkään tee mieli paljon suosia kun merkki on yhtä eettisesti kuralla kuin useimmat muutkin.
Weecosilla on pari pientä suomalaismerkkiä joilta olen ajatellut hankkia sitten kun seuraavan kerran tarvetta on. Harmi vaan että nämä pikkumerkit tekevät lähes pelkästään trikoomekkoja ja -tunikoita.
Suomalaiset saisivat ottaa oppia saksalaisista, sieltä löytyy paljon merkkejä joille ei ole mikään ongelma tehdä siistejä, laadukkaita perusvaatteita joissa on myös koko- ja värivalikoima kohdallaan. Varmaan sellaiset vaatteet kävisivät kaupaksi missä vaan. Suomimuoti on valitettavasti muumimuotia- muumien inspiroimaa ja muumeille luotua.
Suomalaiset tekee trikoomekkoa ja kaapua, kun eivät osaa muuta. Suomessa ei osata tehdä kaavoja. Kaikki on suoraa ommelts ilman sisennyksiä tms.
Ohuet ja pitkät puuvillasukat (ei urheilu-) ovat välillä ojan kivat kävelysandaalien kanssa, mieluiten sandaalien väriset.
Vierailija kirjoitti:
Ohuet ja pitkät puuvillasukat (ei urheilu-) ovat välillä ojan kivat kävelysandaalien kanssa, mieluiten sandaalien väriset.
...ihan kivat...
Tämä tuohon saksalaiskommenttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnittelu, suunnittelu, se taiteellinen työ on kotimaista, suomalaista.
Kaikki helppo rutiinityö tehdään halvoissa maissa.
Ja miksi?
Koska Suomessa on helvetin korkeat työvoima kustannukset. Siksi.Eikä meillä ole noita ompelimoja, kukaan ei perusta niitä.
Eikä noita vaatteita tehdä niin suurisa erissä eikä niille löydy niin paljon ostajia, että jonkun kannattaisi perustaa ompelimo, hankkia sille tilat, koneet, vakuutukset, työterveys, siivous, ja työntekijät.
Suuretkin vaatevalmistot ovat menneet konkursiin ja vieneet valmistuksensa ulkomaille.
No jos se sinun 65 euron Marimekon T-paita valmistettaisiin täällä Suomessa niin saisit tosiaan maksaa siitä ehkä noin 200-300 euroa. Suurin syyllinen on ahneiden suomalaisten älyttömät palkkavaatimukset jotka ovat mahdottomia ja epärealistisia.
Aika ristiriitaista kommentointia täällä. Pitäisi ostaa kallista vaatetta ja sen lisäksi elättää itsensä ja perheensä ja suosia suomalaista tuotantoa mutta palkkaa ei saisi pyytää. Ei Suomessa tule toimeen kehitysmaiden palkkatasolla. Sen tajuaa vähän pöljempikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minulla ei ole rahaa kuten prinsessoilla.
Raha ei ole koskaan este. Aina voi laittaa rahaa säästöön ja ostaa sitten kun on varaa. On unohdettu vanha sanonta "köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa". Lisäksi ainoastaan tyhmät ei satsaa kotimaiseen ja Suomessa valmistettuun laatuun.
Hölönpölön. Jos minulla ei ole ehjää paitaa ja housuja päälle niin kyllä ostan kympin verkkarit ja 3 t-paitaa enkä säästele ostaakseni jotain mukakotimaista vuosikymmenien säästämisen jälkeen. On vähän muitakin rahareikiä kuin tarpeettomat kesämekot.
Onko esimerkiksi Saksassa on vielä vaatetehtaita? Vai onko sielläkin kaikki tuotanto siirtynyt itään?
Tuskin on Suomen palkkojen syytä, vaan ihan kansainvälinen ilmiö. Jos halvalla tehdään, niin totta kai sieltä tilataan.
Laatu on mitä on. Jos olisi varaa, ostaisin pellavavaatteita. Ne vaatteet tuntuu kestävän vuodesta toiseen samoina pesuista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen tyyli on väljiä A mallisia paitoja, mekkoja ja tunikoita järkyttävän rumissa ja ankeissa väreissä.
Mun instaan tulee näitä mainoksia vähän väliä ja pakko sanoa, että järkyttäviä ovat. Ei tulisi ikinä mieleen, että lähtisin niitä itselleni ostamaan kun kauniimpiakin on saatavilla.
Suomalaiset on lampaita jotka ostaa mitää vaatteita joita kaupassa on saatavilla ja tyytyy siihen mitä on tarjolla eikä vaadi parempaa. Kysyin kerran kaverilta miksi hän ostaa vain mustia ja harmaita vaatteita. Siihen kaveri vastasi että kaupassa ei myydä muita. Itsekin olen tätä tuskaillut ja kerran kaupassa sitten kertoivat että he myyvät suomalaisille mustia ja harmaita vaatteita kosla suomalaisetkin ostaa niitä. Noidankehä on valmis.
Jos Sofialla olisi pyyhe pään ympäri kiedottuna, niin näyttäisi ihan kuin juuri kylvystä tulleelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Andiatalla loppuvat koot (olen kokoa 48, eli selvästi pluskokoinen mutta en mikään jättiläinen). Muuten Andiatalla on paljon sellaista mikä sopisi tyylin puolesta. Mutta sellaista merkkiä on paha suosia minkä vaatteet eivät mahdu päälle.
Marimekko on rumaa. Omistan yhden Marimekon vaatteen joka poikkesi yleisestä linjasta, mutta niinpä sen suunnittelija olikin japanilainen.
Makia, Uhana jne. eivät kiinnosta estetiikaltaan. Nansolta olen ostanut pari perusteepparia, mutta eipä sitäkään tee mieli paljon suosia kun merkki on yhtä eettisesti kuralla kuin useimmat muutkin.
Weecosilla on pari pientä suomalaismerkkiä joilta olen ajatellut hankkia sitten kun seuraavan kerran tarvetta on. Harmi vaan että nämä pikkumerkit tekevät lähes pelkästään trikoomekkoja ja -tunikoita.
Suomalaiset saisivat ottaa oppia saksalaisista, sieltä löytyy paljon merkkejä joille ei ole mikään ongelma tehdä siistejä, laadukkaita perusvaatteita joissa on myös koko- ja värivalikoima kohdallaan. Varmaan sellaiset vaatteet kävisivät kaupaksi missä vaan. Suomimuoti on valitettavasti muumimuotia- muumien inspiroimaa ja muumeille luotua.
Suomalaiset tekee trikoomekkoa ja kaapua, kun eivät osaa muuta. Suomessa ei osata tehdä kaavoja. Kaikki on suoraa ommelts ilman sisennyksiä tms.
Tämäpä tämä. Trikoota ei tarvitse mitoittaa eikä kaavoittaa huolellisesti, ja saumurilla surauttaa vaatteen valmiiksi muutamassa minuutissa. Siinä pääsee jo suomalaisellakin hintatasolla voitolle.
Jotenkin surullista, että maassa joka kuuluu koko maailman hyvinvoivimpiin, ei ole tekijöitä eikä varmaan kysyntääkään laadukkaille vaatteille vaan kansa ohjataan pukeutumaan säkkeihin. Perunapellolla raataneella isomummolla saattoi olla vain 1-2 vaatekertaa, mutta ne olivat laadukkaasta kankaasta mittatilaustyönä käsin tehtyjä vaatteita. Jos trikoosäkki saa maksaa satasen, niin isomummon asu oli tonnien arvoinen...
Vierailija kirjoitti:
Onko esimerkiksi Saksassa on vielä vaatetehtaita? Vai onko sielläkin kaikki tuotanto siirtynyt itään?
Tuskin on Suomen palkkojen syytä, vaan ihan kansainvälinen ilmiö. Jos halvalla tehdään, niin totta kai sieltä tilataan.
Laatu on mitä on. Jos olisi varaa, ostaisin pellavavaatteita. Ne vaatteet tuntuu kestävän vuodesta toiseen samoina pesuista huolimatta.
Jos laatu ratkaisee niin Suomessa ei ole koskaan osattu tehdä laatua vaan pelkkää halpas bulkkia kalliilla hinnalla joka hajoaa heti käytössä. Itse kerran halsahdin ostamaan Suomessa valmistetut kengät ja niistä lähti pohjat kokonaan irti ja saumaukset aukesi vajaan puolen vuoden käytön jälkeen. Valmistaja sanoi ettei hyvitä tuotetta mutta kehotti ostamaan uudet tilalle. Päätin etten osta enkä sen jälkeen ole enää ostanut yhtään Suomessa valmistettua kenkää.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen tyyli on väljiä A mallisia paitoja, mekkoja ja tunikoita järkyttävän rumissa ja ankeissa väreissä.
Mun instaan tulee näitä mainoksia vähän väliä ja pakko sanoa, että järkyttäviä ovat. Ei tulisi ikinä mieleen, että lähtisin niitä itselleni ostamaan kun kauniimpiakin on saatavilla.
Samaa mieltä. Kun vielä lisäksi olen 155cm pitkä niin en välitä a-linjaisesta, mummokuositrikoomekosta joka ulottuu nilkkoihin. No yöpaitana menisi mutta tykkään että niissäkin pitää olla nätti väri ja kuosi.
Tuo suomalainen värimaailma kummastuttaa. Harmaan ja mustan lisäksi tarjolla olevat sävyt ovat joko tunkkaisia tai sitten todella räikeitä.
Monelle suomalaiselle sopisivat joko hillityt, murretut mutta vaaleahkot sävyt: marjapuuron punainen, hiekanruskea, siniharmaa, liila, vedenvihreä... Paljon on myös niitä joille käyvät puhtaat sävyt (turkoosi, pinkki, vihreä), mutta eivät räikeimpinä mahdollisina versioina vaan hieman vaaleampina.
Kaupasta et löydä kumpaakaan värimaailmaa- jos etsit pinkkiä, niin se on heti kirkuva fuksia tai possunpunainen, toinen tarjolla oleva värivaihtoehto on musta.
Ylipäätään, värivaihtoehtoja olisi ehkä varaa valmistaa useampia, jos ei olisi tätä ihme pakkomiellettä tuutata ulos uutta mallistoa kerran kuussa. Nyt mallistot vaihtuvat kokoajan, mutta kuitenkin tuntuu kuin koko ajan kaupan olisi pohjimmiltaan sitäsamaa, sama surkea laatu ja samat pari ankeaa värivaihtoehtoa. Plääh.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa työn sivukulut ovat noin 40-60% prosenttia suuremmat kuin Saksassa. Lisäksi verotus on noin 25-30% kovempaa kuin Saksassa.
Marimekolla on kyllä aika rumia vaatteita ja niiden leikkaukset eivät imartele ketäään. Minulla on pari marimekon vanhaa puseroa ja ajattelin että lähtevät seuraavassa kaapin saneerauksessa kiertoon. Olen 155cm pitkä enkä jaksa lyhentää joka ikistä vaatetta. Riittää kun lyhennän housujen lahkeet. Nykyään olen löytänyt keskieurooppalaisia merkkejä, joista jostakin löytyy myös lyhyttä mallistoa. Hintataso on halvempi kuin esim marimekolla mutta laatu ja istuvuus ovat hyviä. Näitä olen löytänyt helsingin kivijalkaliikkeistä. Verkosta en tilaa vaatteita. Andiatalla on ainoana näistä aloituksessa olleista merkeistä joskus ihan ok vaatteita. Haluan pääsääntöisesti pukeutua muuhun kuin trikoomekkoon. Löytämissäni merkeissä on tosin trikoomekkojakin mutta huomattavasti paremman näköisiä kuin suomalaiset säkit.
Maailmalla? Yksi kolttu naapurimaan prinsessan päällä ja Iltalehti on jo torilla.
Okei. Teetin muuten Vietnamissa mittojen mukaisen mekon ja hyvä tuli. Kangasvalikoimassa oli mistä valita eikä ollut rumia kuoseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa työn sivukulut ovat noin 40-60% prosenttia suuremmat kuin Saksassa. Lisäksi verotus on noin 25-30% kovempaa kuin Saksassa.
Kyllä minulle sopisi että suomalaiset merkit ompeluttaisivat vaatteet Saksanssa tai jossain muussa länsimaassa jossa on inhimilliset työolot. Vinku-intian ja Suomen hintatason välissä on kelpo vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulle sopisi että suomalaiset merkit ompeluttaisivat vaatteet Saksanssa tai jossain muussa länsimaassa jossa on inhimilliset työolot. Vinku-intian ja Suomen hintatason välissä on kelpo vaihtoehtoja.
Marimekossa on kyllä monta vuotta lukenut jo made in Italy.
taas yksi syy käyttää vanhaa loppuun asti reikineen kun ei ole tarjolla mitään kivoja vaatteita.
Joskus harvoin löytää kivaa. Eli vaatteita ei tule ostettua ku 5v välein. Kiltitki ois kivoja mutta ei ole.
Marimekkoa on joitain kappaleita kaapissa, muttei niitä räikeimpiä kuoseja. Andiataa löytyy enemmän. Balmuiriakin. Jopa nanson joku t-paita ja mekko.
Löytyy myös Haltin ulkoiluvaatteita, Rukan sadetakkia ja Nokian kontiot.
Naurettavaa puhua että suomalaisia muka nuo tuotteet.Eihän niissä ole suomalaista kuin suunnittelu sitten ahneet omistajat teettävät lapsityövoimalla halpamaissa asusteet.Aika hintavia ovat kuitenkin koska ratsastavat suomalaisuudella.Onneksi ei tarvitse ostaa voin tehdä itse.