Miksi ihmiset pesee itseään jatkuvasti?
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/0dee1138-b7ee-4119-896b-dc7…
Tuossakin ihmiset ekana ihmettelee, missä tyyppi peseytyy? Kuitenkin ihmiset tekee paljolti siistiä sisätyötä. Ymmärrän jos tekee jotain raskasta ja hikistä työtä.
Itse olen toimistossa töissä ja käyn suihkussa kerran viikossa.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunnan harrastaminen on mulla suurin syy päivittäiseen suihkuun.
Minä poljen (kesäisin) työmatkat eli 15 km päivässä, en silti käy suihkussa kuin 1 kerran viikossa (alapään pesen päivittäin)
H Y I
Miksi helvetissä en ikinä opi, että syödessä ei kannata palstailla??
Vierailija kirjoitti:
Minulla on piinallisen hyvä hajuaisti, joten arvostan puhtautta ja siisteyttä.
Käyn tietenkin suihkussa vähintään kerran päivässä ja käytän puhtaita vaatteita.
Kaikki eivät todellakaan tee niin, joten turhan monet suomalaiset haisevat lialle, hielle, talille, tupakalle tai alkoholille.
Minulla on piinallisen hyvä hajuaisti, mutta minua häiritsee paljon enemmän kaikki hajusteet. Huuhteluaine on mitä ihmiset tuntuu lotraavan litroittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä poljen (kesäisin) työmatkat eli 15 km päivässä, en silti käy suihkussa kuin 1 kerran viikossa (alapään pesen päivittäin)
H Y I
Miksi helvetissä en ikinä opi, että syödessä ei kannata palstailla??
Niin ajatus ällöttää sinua, mutta ajatuksellasi ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että et haistaisi sitä, etkä tietäisi sitä jos en kertoisi.
En mäkään tajua miksi kerran päivässä pitäisi käydä suihkussa. Itse käyn parin/kolmen päivän välein, ja huomaan kyllä jos haisen. Mutta nää on yksilöllisiä asioita. Tuntuu vaan että jatkuvasta peseytymisestä on tullut normi, ja sitten ihmetellään kun iho kuivuu koppuraksi.
Vierailija kirjoitti:
En mäkään tajua miksi kerran päivässä pitäisi käydä suihkussa. Itse käyn parin/kolmen päivän välein, ja huomaan kyllä jos haisen. Mutta nää on yksilöllisiä asioita. Tuntuu vaan että jatkuvasta peseytymisestä on tullut normi, ja sitten ihmetellään kun iho kuivuu koppuraksi.
Etkö siis pese kainaloita, alapäätä ja jalkojakaan tuon useammin? Tuntuu että moni laskee näissä keskusteluissa peseytymiseksi vain suihkun alla seisomisen ja koko kropan kuuraamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä juoksen n. 50 kilometriä viikossa. Lisäksi teen lihaskuntokotijumpan kahdesti. Kyllä inhottaisi mennä nukkumaan ilman suihkua.
Sinua inhottaisi, koska ajattelet olevasi likainen. Kyllä minullakin on joskus kesäkuumalla tehnyt mieli mennä pesemään hiki pois, mutta koska en ole päässyt 2 tuntiin suihkuun niin se "likainen"olo on mennyt jo ohi.
Se, että ajatus inhottaa on eriasia kuin se, että kukaan muu huomaisi mitään eroa siihen kävitkö suihkussa vaiko et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka en hikoilisikaan näkyvästi, en tunne oloani raikkaaksi jos en käy suihkussa aamuisin. En voisi laittaa puhtaita vaatteita pesemättömälle iholle, ja tuntisin oloni tunkkaiseksi koko päivän.
Pesetkö vaatteetkin päivittäin?
Aika usein kysymyshän on nimen omaan ajatuksesta, että olen likainen, koska on tottunut peseytymään usein. Ei suinkaan, että olisit oikeasti likainen.
Lähes kaikki vaatteet menee pesuun käytön jälkeen. Ja sama se olenko oikeasti likainen vai tuntuuko vain siltä, haluan peseytyä siitä huolimatta.
En varmaan itsekään kävisi päivittäin suihkun alla, jos selkäni ja rintani eivät rasvoittuisi. Haisevimpien paikkojen pesu riittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö siis pese kainaloita, alapäätä ja jalkojakaan tuon useammin? Tuntuu että moni laskee näissä keskusteluissa peseytymiseksi vain suihkun alla seisomisen ja koko kropan kuuraamisen.
Eri- mutta minun jalkani ei kyllä edes haise, joten.. kainaloitakaan ei tarvitse pestä kovinkaan usein, mitä enemmän niitä pesee sitä enemmän ne haisee. Viikon jälkeen yleensä huomaan, että kainaloista lähtee hyvin mietohaju, silloin on hyvä peseytyä.
Tuntuuhan suihku älyn hyvälle iholla, raikastaa mielen ja kehon.
Säästän vesimaksuissa viimeisen päälle, käyn kolme kertaa vkossa suihkussa ja lauantaisin lisäksi saunassa.
Alapesut tietenkin bideessä päivittäin.
Pesen astiatkin vain pari kertaa vkossa, paitsi vkonloppuisin kun kokkailen kotona paljon.
Pyykkiä kokoan aina niin, että voin pestä täysiä koneellisia.
Olen siistissä toimistotyössä, en harrasta urheilua ja liikunta on kevyttä kävelyllä käynti.
Minulla on töissä oma työhuone, joten jos hajuja on, ei niistä muut kärsi.
En hikoile juuri koskaan, enkä tiedä miksi näin on. Hikoilen saunassa ja kesäisin kosteassa hellesäässä.
Näin erilaisia ihmiset ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä juoksen n. 50 kilometriä viikossa. Lisäksi teen lihaskuntokotijumpan kahdesti. Kyllä inhottaisi mennä nukkumaan ilman suihkua.
Sinua inhottaisi, koska ajattelet olevasi likainen. Kyllä minullakin on joskus kesäkuumalla tehnyt mieli mennä pesemään hiki pois, mutta koska en ole päässyt 2 tuntiin suihkuun niin se "likainen"olo on mennyt jo ohi.
Se, että ajatus inhottaa on eriasia kuin se, että kukaan muu huomaisi mitään eroa siihen kävitkö suihkussa vaiko et.
Joo ei tietenkään kukaan huomaisi mitään, jos hikiliikuntaa harrastava ihminen alkaisi käydä suihkussa vaikkapa joka kolmannen liikuntakerran jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri- mutta minun jalkani ei kyllä edes haise, joten.. kainaloitakaan ei tarvitse pestä kovinkaan usein, mitä enemmän niitä pesee sitä enemmän ne haisee. Viikon jälkeen yleensä huomaan, että kainaloista lähtee hyvin mietohaju, silloin on hyvä peseytyä.
Siinä vaiheessa, kun itsestä lähtee mieto haju, niin muille se on kunnon löyhkä.
"käyn suihkussa kerran viikossa"
HYI! Onhan tää aloitus provo, onhan?
Tämä ketju selittää kyllä, miksi julkisilla paikoilla liikkuu niinkin paljon ihmisiä, jotka haisevat. He eivät siis vain omasta mielestään haise.
Minäkin ihmettelen, että provoilevatko ihmiset tässä ketjussa, vai oikeastiko joku ei peseydy edes hikiliikunnan jälkeen eikä tajua, kuinka kauhea se omaan nenään "mieto" haju on muille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn tietenkin suihkussa vähintään kerran päivässä ja käytän puhtaita vaatteita.
Kaikki eivät todellakaan tee niin, joten turhan monet suomalaiset haisevat lialle, hielle, talille, tupakalle tai alkoholille.
Minulla on piinallisen hyvä hajuaisti, mutta minua häiritsee paljon enemmän kaikki hajusteet. Huuhteluaine on mitä ihmiset tuntuu lotraavan litroittain.
Kumma kun nää hajusteherkät häiiriintyy huuhteluaineista ja hajuvesistä, mutta paska, hiki, kusi, rasva, lika... eiii haittaa yhtään. Huuhteluaine saa yökkimään, mutta paskalle haiseva ihminen ei haittaa.
Itsekin aiemmin kävin suihkussa joka päivä, enkä ikinä laittanut päälleni - ilman pesua - sellaisia vaatteita, jotka olivat päälläni käyneet. Jossain vaiheessa sairastuin masennukseen, eikä suihkussa käyminen enää tuntunut merkitykselliseltä; se tuntui äärettömän suurelta voimain ponnistukselta. Pahimmillaan suihkutonta aikaa kesti parikin viikkoa. Siitä pesun puutteesta ei kukaan muu tullut tietoikseksi olinhan yksin koko ajan kotonani. Muistan miten tuntui siltä, kuin kasvojeni iho poksahtaisi pian pois suihkun jälkeen, niin pinkeäksi se meni pesun jälkeen yli viikon kestäneen pesemättömyyden seurauksena. Sitä aikaa kesti vuosia, enkä voi vieläkään sanoa selvillä vesillä olevani. Tiedostan nyt, että se jokapäiväinen pesulla käyminen ei ole kuitenkaan kohdallani sitä mitä välttämättä tarvitsen; en käy juuri missään. Kaupassa korkeintaan kerran viikossa, ehkä kerran kahdessa viikossa. Kauppareissuja ennen käyn pesulla.
Kukin ehkä tavallaan ja voimavarojensa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli yhdistät peseytymättömyyden automaattisesti alkoholistiin?
Voin kertoa, että itse olen työni puolesta asemassa, jossa on oltava edustava, enkä käy kuin 1 viikossa pesulla. Sinä, eikä kukaan huomaisi yhtään mitään. Aina ihmiset ovat yllättyneitä, kun kerron peseytyväni vain kerran viikkoon, nuuhkivat tukkaani jne..
Olin ennen kaltaisesi, joka hinkkasi ihoa ja vaatteitaa kokoajan. En muista mitä tapauhtui ja miksi lopetin peseytymisen, mutta sen huomasin, että KUKAAN muu ei haista sitä, oletko käynyt suihkussa tänään vai eilen, ellet ole pyörinyt jossain jätöksissä.
En tietenkään rinnasta, vaan mainitsin vaihtoehtoja.
Kyllä he haistavat, vaikka kukaan ei tietenkään voi sanoa asiasta mitään.
Pesetkö vaatteetkin päivittäin?
Aika usein kysymyshän on nimen omaan ajatuksesta, että olen likainen, koska on tottunut peseytymään usein. Ei suinkaan, että olisit oikeasti likainen.