Työterveyslääkäri soitti pettyneenä verikokeistani:
Paastoarvo ihanteellinen, kaikki kunnossa. Verenpainekin on alhainen, samoin leposyke. Kaikki arvot ovat hyvät, jopa maksa-arvo. Olen lähes 40 kiloa ylipainoinen, yli 40 v eikä missään näkynyt viitettä ylipainon aiheuttamasta sairaudesta. Kuulin äänessä selvän pettymyksen. Vastaanotolla saarnasi ylipainon haitoista, vaikka kävin vain näyttämässä verestävää silmääni. Sain lähetteen erikoissairaanhoitoon ja pitkän listan verikokeita, koska olen ylipainoinen. Kävin ultrassakin, eikä minulla ole edes rasvamaksaa!
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Entinen duunikaveri oli - noh - tosi isokokoinen. Painoa todella paljon yli 100kg. Hänellä oli kuitenkin lihavana kaikki arvot todella hyviä. Kerrankin eräs terkka haki uuden verenpainemittarin ja mutisi mennessään, että tämä ei toimi :D
Tuo on se, kun ei kehtaa sanoa suoraankaan, että pitää etsiä jostain mittari missä on isompi mansetti, kun kätesi on niin iso. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei vielä ole terveysongelmia. Siksipä juuri nyt onkin oiva hetki hankkiutua normaalipainoiseksi. Sitten, kun niitä terveysongelmia jo on, se on paljon vaikeampaa.
TÄMÄ!!! Voi kunpa saisin kaikki ylipainoiset ymmärtämään sen. Minä en ymmärtänyt. Elin 52-vuotiaaksi ennen MITÄÄN terveysongelmia, ylipainoa oli siinä vaiheessa melkein 50 kg. Sitten tulikin yhdelllä rytinällä aivan kaikki. Ja voin kertoa, että siinä vaiheessa, kun ne polvetkin viimeinkin hajosivat, kykenin miettimään vain, että OLISI SILLOIN PITÄNYT laihtua, kun se olisi ollut helppoa. Älkää hyvät ihmiset odottako sitä, että ne terveysongelmat vyöryvät päälle, vaan ehkäiskää niitä jo tässä vaiheessa, kun vielä voitte!!!
Samankaltainen kokemus itselläkin, tosin olin "vasta" 39-vuotias. En ollut ymmärtänyt, että ne terveysongelmat eivät sitten poistu enää sen laihtumisenkaan myötä. Vain ennakkointi (normaalipainoisuus) olisi auttanut, ja se oli siinä vaiheessa auttamattomasti myöhäistä. Nyt on kaksi eri loppuelämän lääkitystä (sivuoireineen) ja jatkuvasti kipuja, vaikka olen saavuttanutkin vihdoinkin sen normaalipainon. Toivon, että tämä viesti herättäisi edes jonkun tekemään asioille ajoissa jotakin. Niitä terveysongelmia ei todellakaan kannata jäädä odottamaan.
Se on ihan turhaa kertoa näille lihaville, että terveysongelmia on aikanaan tiedossa. Ei kukaan omalle kohdalleen usko, ennen kuin *aska osuu tuulettimeen. Lihavilla on muutenkin vaikeaa ajatella mitään pitkällä aikavälillä, kun se hetken nautinto menee aina kaiken edelle. Huomaavat kyllä jokainen aikanaan, mitä olisi pitänyt tehdä, kun terveys pettää. Ja yhteiskunta maksaa.
Tästä pakko olla samaa mieltä. Eivät myöskään ymmärrä painonhallinnan päälle yhtään mitään. Tilanteet pitää aina päästää eskaloitumaan kymmenien kilojen ylipainoon, kun eivät ymmärrä, että siihen omaan painoon kannattaa puuttua silloin kun on tullut vasta pari kiloa ylimääräistä. Tämäkään ei tarkoita ylipainoa, vaan henkilön normaalia hyvänolon painoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei vielä ole terveysongelmia. Siksipä juuri nyt onkin oiva hetki hankkiutua normaalipainoiseksi. Sitten, kun niitä terveysongelmia jo on, se on paljon vaikeampaa.
TÄMÄ!!! Voi kunpa saisin kaikki ylipainoiset ymmärtämään sen. Minä en ymmärtänyt. Elin 52-vuotiaaksi ennen MITÄÄN terveysongelmia, ylipainoa oli siinä vaiheessa melkein 50 kg. Sitten tulikin yhdelllä rytinällä aivan kaikki. Ja voin kertoa, että siinä vaiheessa, kun ne polvetkin viimeinkin hajosivat, kykenin miettimään vain, että OLISI SILLOIN PITÄNYT laihtua, kun se olisi ollut helppoa. Älkää hyvät ihmiset odottako sitä, että ne terveysongelmat vyöryvät päälle, vaan ehkäiskää niitä jo tässä vaiheessa, kun vielä voitte!!!
Samankaltainen kokemus itselläkin, tosin olin "vasta" 39-vuotias. En ollut ymmärtänyt, että ne terveysongelmat eivät sitten poistu enää sen laihtumisenkaan myötä. Vain ennakkointi (normaalipainoisuus) olisi auttanut, ja se oli siinä vaiheessa auttamattomasti myöhäistä. Nyt on kaksi eri loppuelämän lääkitystä (sivuoireineen) ja jatkuvasti kipuja, vaikka olen saavuttanutkin vihdoinkin sen normaalipainon. Toivon, että tämä viesti herättäisi edes jonkun tekemään asioille ajoissa jotakin. Niitä terveysongelmia ei todellakaan kannata jäädä odottamaan.
Se on ihan turhaa kertoa näille lihaville, että terveysongelmia on aikanaan tiedossa. Ei kukaan omalle kohdalleen usko, ennen kuin *aska osuu tuulettimeen. Lihavilla on muutenkin vaikeaa ajatella mitään pitkällä aikavälillä, kun se hetken nautinto menee aina kaiken edelle. Huomaavat kyllä jokainen aikanaan, mitä olisi pitänyt tehdä, kun terveys pettää. Ja yhteiskunta maksaa.
Tästä pakko olla samaa mieltä. Eivät myöskään ymmärrä painonhallinnan päälle yhtään mitään. Tilanteet pitää aina päästää eskaloitumaan kymmenien kilojen ylipainoon, kun eivät ymmärrä, että siihen omaan painoon kannattaa puuttua silloin kun on tullut vasta pari kiloa ylimääräistä. Tämäkään ei tarkoita ylipainoa, vaan henkilön normaalia hyvänolon painoa.
Niin no, tuollaisella todella runsaalla ylipainolla on yleensä taustalla jotain muutakin... Esimerkiksi mt-ongelmia.
Ylipaino on terveydelle haitallista ja tämä on tutkimustietoon perustuva fakta. Lääkärin työ on edistää terveyttä, jolloin siihen kuuluu myös ylipainoon tarttuminen. Se, ettei sinulla vielä ole muita terveysongelmia ylipainon lisäksi, ei tarkoita, etteikö niitä tule.
En kyllä ikääsi tiedä. Mulla näin 50 täytettyä niin rupes simsalabim kaikki paikat vaivaamaan. 10 kiloa liikaa just nyt.
Taas on koulukiusaajat vauhdissa.
Vierailija kirjoitti:
Taas on koulukiusaajat vauhdissa.
Ei ole ilkeätä tai kiusaamista sanoa että ylipaino on aina terveysriski ja vakava sellainen. Se ei ole haukkumista, suurin osa kommenteista on asiallisia. Muutama ilkeä seassa.
Vierailija kirjoitti:
"Mun epikriisiin lääkäri kirjoitti "perusterve 40-vuotias nainen........... Ylipaino on jakautunut aika tasaisesti, joten siihen ei ehkä kiinnitä niin paljon huomiota. Ongelma tuli hoidettua eikä se liittynyt ylipainoon, mutta olen samaa mieltä kuin moni tässä ketjussa. Jos ongelmia ei vielä ole, se on hyvä, mutta huolettomuuteen ei ole syytä.
Juuri näin !
Tyypillinen elämänkielteinen asenne (mikä on vaarallisempi kuin huomttavampikaan ylipaino).
Jos ongelmia ei ole niin älkää olkoo huolettomia ja onnellisia . Olkaa valppaina ja varuillanne.
Kuolema viimeistään tasaa jokaisen ihannepainoonsa.
Mitäh? Olen kyllä elämänmyönteinen ja onnellinen, mutta tarkkailen syömisiäni ja liikun. Mielelläni otan vastaan vinkkejä painonpudotukseen, vaikka lääkäriltäkin.
Vielä linkki perään (40)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5385856/#:~:text=More%20re…
Pitäkää itsestänne huolta ennenkuin on liian myöhäistä.