Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työterveyslääkäri soitti pettyneenä verikokeistani:

Vierailija
16.07.2020 |

Paastoarvo ihanteellinen, kaikki kunnossa. Verenpainekin on alhainen, samoin leposyke. Kaikki arvot ovat hyvät, jopa maksa-arvo. Olen lähes 40 kiloa ylipainoinen, yli 40 v eikä missään näkynyt viitettä ylipainon aiheuttamasta sairaudesta. Kuulin äänessä selvän pettymyksen. Vastaanotolla saarnasi ylipainon haitoista, vaikka kävin vain näyttämässä verestävää silmääni. Sain lähetteen erikoissairaanhoitoon ja pitkän listan verikokeita, koska olen ylipainoinen. Kävin ultrassakin, eikä minulla ole edes rasvamaksaa!

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ei vielä ole terveysongelmia. Siksipä juuri nyt onkin oiva hetki hankkiutua normaalipainoiseksi. Sitten, kun niitä terveysongelmia jo on, se on paljon vaikeampaa.

TÄMÄ!!! Voi kunpa saisin kaikki ylipainoiset ymmärtämään sen. Minä en ymmärtänyt. Elin 52-vuotiaaksi ennen MITÄÄN terveysongelmia, ylipainoa oli siinä vaiheessa melkein 50 kg. Sitten tulikin yhdelllä rytinällä aivan kaikki. Ja voin kertoa, että siinä vaiheessa, kun ne polvetkin viimeinkin hajosivat, kykenin miettimään vain, että OLISI SILLOIN PITÄNYT laihtua, kun se olisi ollut helppoa. Älkää hyvät ihmiset odottako sitä, että ne terveysongelmat vyöryvät päälle, vaan ehkäiskää niitä jo tässä vaiheessa, kun vielä voitte!!!

Samankaltainen kokemus itselläkin, tosin olin "vasta" 39-vuotias. En ollut ymmärtänyt, että ne terveysongelmat eivät sitten poistu enää sen laihtumisenkaan myötä. Vain ennakkointi (normaalipainoisuus) olisi auttanut, ja se oli siinä vaiheessa auttamattomasti myöhäistä. Nyt on kaksi eri loppuelämän lääkitystä (sivuoireineen) ja jatkuvasti kipuja, vaikka olen saavuttanutkin vihdoinkin sen normaalipainon. Toivon, että tämä viesti herättäisi edes jonkun tekemään asioille ajoissa jotakin. Niitä terveysongelmia ei todellakaan kannata jäädä odottamaan.

Se on ihan turhaa kertoa näille lihaville, että terveysongelmia on aikanaan tiedossa. Ei kukaan omalle kohdalleen usko, ennen kuin *aska osuu tuulettimeen. Lihavilla on muutenkin vaikeaa ajatella mitään pitkällä aikavälillä, kun se hetken nautinto menee aina kaiken edelle. Huomaavat kyllä jokainen aikanaan, mitä olisi pitänyt tehdä, kun terveys pettää. Ja yhteiskunta maksaa.

Vierailija
22/49 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä se on minullakin.

Menin vakavien suolisto-oireiden takia verikokeisiin, vein ulostenäytteitä jne. ja sitten lääkäri soitti tuloksista: "sulla on paastosokeri vähän koholla! Nyt pitäis tehdä äkkiä elämäntaparemontti!" 

Koko puhelu kului kuunnellessa papatusta aiheesta, itse labra-arvot ym. unohti kertoa kun oli niin onnessaan tuosta kohonneesta paastoarvosta (joka muuten oli huikeat 6.2 eli eli). :D "Sulla on varmaan ennenkin ollut nää koholla??" Joo ei ole, viimeksi oli 4.6. "Ai...no...hmm, okei." 

Itse sitten tohtori Googlen kanssa selvitin labra-arvoja Omakannasta, onneksi niissä ei ollut mitään kummempaa. Syyllinen suolisto-oireille olikin IBS. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuulin äänessä selvän pettymyksen."

Luulotautisen höpöttelyä tuollainen.

Vierailija
24/49 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisoitunut äitinikin aina kehuu että miten maksa-arvot oli niin hyvät! Että ei muuta kuin jatkamaan..

Vierailija
25/49 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihanaa! nyt voit jatkaa lihomista  lisää siis, aina näytät verikokeen tulokset jos joku yrittää arvostella

Vierailija
26/49 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, aionkin tämän uutisen vuosi mässätä itseni muodottomaksi palloksi, läski on terveellistä, Hallelujah! Mitä enemmän läskiä, sen terveempi ihminen. Nyt safkaa naamaan!

Vierailija
27/49 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kivaa, että sulla on noin hyvät arvot. Olet varmaan ns. peppulihava. Onnittelut : )

Vierailija
28/49 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö jokainen saa olla sellainen kuin haluaa

Vierailija
29/49 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin vaan, että eikö sinua ulkonäöllisesti ylipaino haittaa, 40 kg on paljon ja ruman näköistä. Minulle on 10 - 15 kg ja tämäkin jo on hemmetin rumaa.

En käynyt plastiikkakirurgilla, yleislääkärillä vain.

Enhän minä kysynyt minkä alan lääkärillä kävit, tajusin kyllä, että yleislääkärillä.

Kysyin, että eikö sinua haittaa ylipainon rumuus? Ja kerroin, että minua haittaa. Terve minäkin (vielä toistaiseksi) olen, mutta läski on rumaa minussa. Koko ajan yritän tsempata itseäni, että pääsisin tästä alakuloista, joka minulle ”ylipainon toi”. Ja toisekseen 40 kiloa rasittaa koko ajan kehoasi, niveliäsi etenkin. Ongelmia on tulossa, usko huviksesi.

Mutta naisena luulisi, että rumuus haittaisi.

Minullekin tapahtui jotain henkisesti keväällä. Olen lihonut jo kohta 7 kiloa enkä tajua millä saan tämän pysähtymään. Ihminen on monimutkainen koneisto eikä mieltä voi irrottaa kehosta. 

Niin minullekin tapahtui ja laihduin 7kg. Sinulleko ne minun ihrat siirtyi? Tsemppiä niiden kanssa. Ne 7kg tuli aikoinaan ihan yllättäen ja oli minulla vuosia enkä millään päässyt eroon.

Vierailija
30/49 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin vaan, että eikö sinua ulkonäöllisesti ylipaino haittaa, 40 kg on paljon ja ruman näköistä. Minulle on 10 - 15 kg ja tämäkin jo on hemmetin rumaa.

Enhän minä kysynyt minkä alan lääkärillä kävit, tajusin kyllä, että yleislääkärillä.

Kysyin, että eikö sinua haittaa ylipainon rumuus? Ja kerroin, että minua haittaa. Terve minäkin (vielä toistaiseksi) olen, mutta läski on rumaa minussa. Koko ajan yritän tsempata itseäni, että pääsisin tästä alakuloista, joka minulle ”ylipainon toi”. Ja toisekseen 40 kiloa rasittaa koko ajan kehoasi, niveliäsi etenkin. Ongelmia on tulossa, usko huviksesi.

Enhän minä nyt aloituksessa puhunut mitään ulkonäöstä, sinä aloit siitä jauhamaan ja se ei ole ketjun pointti ollenkaan, usko huviksesi.

En minä jauha, kysyin, kun kerroit tulokset huomioimatta sitä kaikkea muuta mitä ylipaino (huima lukema tuo 40 kg) aiheuttaa.

Liikkuminen on hankalaa, vaatteet ovat rumia, ja kyllä, noin runsaasti ylipainoinen on ruma roikkuvine mahoineen ja hyllyvine läskeineen. Kysyin, eikö se sinua haittaa?

Minua haittaa nämä ylimääräiset 10 kiloa.

Vierailija
31/49 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enhän minä nyt aloituksessa puhunut mitään ulkonäöstä, sinä aloit siitä jauhamaan ja se ei ole ketjun pointti ollenkaan, usko huviksesi.

En minä jauha, kysyin, kun kerroit tulokset huomioimatta sitä kaikkea muuta mitä ylipaino (huima lukema tuo 40 kg) aiheuttaa.

Liikkuminen on hankalaa, vaatteet ovat rumia, ja kyllä, noin runsaasti ylipainoinen on ruma roikkuvine mahoineen ja hyllyvine läskeineen. Kysyin, eikö se sinua haittaa?

Minua haittaa nämä ylimääräiset 10 kiloa.

Kiitos kysymästä, ei haittaa.

Vierailija
32/49 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelin samoin 40 vuotiaana. Lisäksi pitkäikäisestä suvusta, ajattelin.

50 v ei erityisiä vaivoja.

Nyt 60 v ylipainoa 15-20 kg. Kolesterolilääkitys aloiettiin kun oivalsin miksi se on aiheellista.

Painonpudotus ennen vaihdevupsia vielä onnistui, mutta nyt - ei meinaa onnistua millään

Vierailija
33/49 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäs kuulitte kaikki! Ylipaino on super-jees! Todistetusti ei mitään terveysriskejä ole siinä autuudessa! :) Nyt kaikki syömään oikein kunnolla kellon ympäri niin päästään sitten näpäyttämään lääkäreitä!

Sanoiko ap noin?? Ei mielestäni.

Ei mitään terveysriskejä? Tottakai on paljon terveysriskejä. Itse olen ollut aktiivinen verikoeasioissa, ei ole tarvinnut lääkärin määrätä.

Ei mullakaan näkyny ultras rasvamaksaa eikä verenpainetta liikaa. Kolesteroli oli koholla jo kun olin laiha. Kuvittelenko nyt siis sinun mielestäni ettei ylipaino tuhoa terveyttäni? No en tosiaankaan kuvittele! Tottakai tuhoaa, mutta ajan kanssa.

Vierailija
34/49 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko puhelu kului kuunnellessa papatusta aiheesta, itse labra-arvot ym. unohti kertoa kun oli niin onnessaan tuosta kohonneesta paastoarvosta (joka muuten oli huikeat 6.2 eli eli). :D "Sulla on varmaan ennenkin ollut nää koholla??" Joo ei ole, viimeksi oli 4.6. "Ai...no...hmm, okei." 

Yli kutosen paastosokeri on esidiabetes. Siitä voi vielä välttää diabeteksen puhkeamisen, jos laihduttaa ja treenaa. Alle 50-vuotiaalla pitäisi paastosokeri normaalisti olla selvästi alle viisi, eli tuo 4.6 on myös vähän huolestuttava lukema ellet ole vanha. Diabetes ja metabolinen oireyhtymä puhkeaa pikkuhiljaa, kun insuliiniresistenssi kasvaa. Et kertonut ikääsi, mutta arvojen perusteella olet joko a) yli 70-vuotias siedettävässä kunnossa, tai b) aika lailla sairas nuorempi ihminen.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

Vierailija
35/49 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun epikriisiin lääkäri kirjoitti "perusterve 40-vuotias nainen", vaikka mitat on 165cm/85kg. En olisi pahastunut, vaikka ylipainosta olisi mainittu, koska todellakin koen, että painoa on liikaa ja yritän laihduttaa.  Ylipaino on jakautunut aika tasaisesti, joten siihen ei ehkä kiinnitä niin paljon huomiota. Ongelma tuli hoidettua eikä se liittynyt ylipainoon, mutta olen samaa mieltä kuin moni tässä ketjussa. Jos ongelmia ei vielä ole, se on hyvä, mutta huolettomuuteen ei ole syytä.

Vierailija
36/49 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tippu aikoinaan hempparit 140 reilussa puolessa vuodessa 59.Kirurgi silmäili päästä jalkoihin ja tuumas yksipuolinen ruokavalio.Olin häh?Niin kun tuota ylipainoa on.Yritin sanoa et ihan oon tän reilun puolvuotta syönnyt samanlailla kuin aiemmin.No aikanaan saman kirurgin toimesta vika löytyi haavainen paksusuoli.En voinut olla kysymättä että niin tämäköhän se nyt aiheutti sen hempparin laskun?Meni aika noloks kun tuumas no tämä.

37/49 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino on voimaa...

Ylipaino on ylivoimaa!

Vierailija
38/49 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kyllä sun nivelet aika kovilla on ja voi olla kestävyyskunnossa petraamista.

Mutta eihän kaikille tule nuo sv -vaivat. Enemmistöllä tulee.

Pettymys äänessä on ihan sun omaa tulkintaasi.

Sulla on hyvät geenit. Ei ole alttiutta sv-sairauksille.

Jos olisi, niin olisi arvot olleet huonot. Sulla on ennemminkin join suojaava tekijä geeniperimässäsoi.

Pidätkö sä itse itsestäsi hyvää huolta?

Vierailija
39/49 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mun epikriisiin lääkäri kirjoitti "perusterve 40-vuotias nainen........... Ylipaino on jakautunut aika tasaisesti, joten siihen ei ehkä kiinnitä niin paljon huomiota. Ongelma tuli hoidettua eikä se liittynyt ylipainoon, mutta olen samaa mieltä kuin moni tässä ketjussa. Jos ongelmia ei vielä ole, se on hyvä, mutta huolettomuuteen ei ole syytä.[/quote]

Juuri näin !

Tyypillinen elämänkielteinen asenne (mikä on vaarallisempi kuin huomttavampikaan ylipaino).

Jos ongelmia ei ole niin älkää olkoo huolettomia ja onnellisia . Olkaa valppaina ja varuillanne.

Kuolema viimeistään  tasaa jokaisen ihannepainoonsa.

Vierailija
40/49 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas. Kyllä ylipaino on saattanut edesauttaa haavaista pakusuolen tulehdusta ja ibs:ää ja mitä vielä tuossa edellä on mainittu. Ylipaino aiheuttaa aina matala-asteista tulehdusta kehossa joka taas voi edesauttaa ihan lähes mitä vain vaivoja ja tauteja. Jopa luunmurtumat voivat liittyä ylipainoon. Ihmiskeho on monimutkainen, kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Ei pää pensaassa eläminen muuta sitä tosiasiaa.

Lääkärin kuuluukin ottaa ylipaino puheeksi potilaan kanssa, aina.