Miten työtön vanhempi voi hommata lapselle kesätyöpaikan?
Kun mitään suhteita ei ole että saisi sitä kautta autettua työpaikan saannissa.
Kommentit (29)
Kavereiden ja sukulaisten kautta? Itse sain nuorena töitä, en suoraan vanhempien kautta, vaan esim. tädin tai isän ystävän kautta.
Kai työttömillä on sukua ja kavereita heilläkin?
Työtön on ikävä sana. Ikään kuin työ olisi jotain jota tavoitella.
Ei kaikki työssäkäyvätkään pysty järjestämään teinejään omille työpaikoilleen kesätöihin, koska kaikilla työpaikoilla ei yksinkertaisesti ole sellaisia tehtäviä, joihin teini-ikäisen kouluttamattoman voisi ajatella kelpaavan. Tai sellaisia hommia on tarjolla vähemmän kuin työntekijöillä on teini-ikäisiä lapsia. Toki aika monen ensimmäinen työkokemus on vanhempien junailema pätkä, mutta ilmankin kyllä pystyy pääsemään työelämään kiinni. Ja itse hankittu työkokemus voi olla laadukkaampaakin CV:n täytettä kuin keinotekoinen toimistossa pyöriminen vanhemman työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Työtön on ikävä sana. Ikään kuin työ olisi jotain jota tavoitella.
Annetaan koneiden tehdä työt. Emme enää asu agraariselvitytymiskulttuurissa. Ja sitä paitsi, mikä edes on se ”työ” joka ideaalilla ihmisellä tai kansalaisella pitäisi ”olla”? Eikö kansalainen (jos kansalainen on oikeasti vapaa, kuten väitetään) voi vain rauhassa kävellä puistoissa päivisin, katsella luontoa ja harrastaa liikuntaa ilman että hänet pakotetaan ilmestymään tiettyihin paikkoihin tiettyihin kellonaikoihin vain koska ”töitä” pitää olla?
Miksi vanhemman pitää hankkia sille lapselle se työpaikka. Kyllä täytyy sen verran ryhdistäytyä, että itse hankkii työpaikan. Kesätyöpaikat hankitaan jo aikaisin keväällä. Toki nytkin voi päästä vielä mansikanpoimintaan jos vaan haluaa.
Kannustamalla nuorta hakemaan paikka itse! Kyllä se osaa.
Mun isän hommaamaan kesätyöhön minä en ainakaan nuorena tarttunut koska tuossa iässä halutaan tehdä itse ja näyttää että minä pärjään :) hommasin paikan ihan itse vaikka olin järkyttävän ujo ja huono käytännön asioissa. Nosti itsetuntoa!
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhemman pitää hankkia sille lapselle se työpaikka. Kyllä täytyy sen verran ryhdistäytyä, että itse hankkii työpaikan. Kesätyöpaikat hankitaan jo aikaisin keväällä. Toki nytkin voi päästä vielä mansikanpoimintaan jos vaan haluaa.
Kórónan takia tänä vuonna asiat ja aikataulut menee osittain eri tavalla kuin totuttu. Mutta täyttä asiaa, kyllä nuori itse hankkii paikan ihannetapauksessa. Siitä kokemuksesta että itse pitää ja voi hakea työnsä voi olla melkeinpä enemmän hyötyä kuin itse kesätyöstä.
Ensinnäkin kesätyö haetaan helmi-huhtikuussa, ei nyt.
Toiseksi haetaan kaikkea mahdollista.
Ja sitten voisi olla innokas asenne ja uskoa itseensä. Ei mikään en Mä kuitenkaan asenne.
Kannustamalla hakemaan eri paikkoja, nuorelle ei välttämättä tule edes mieleen kaikki paikat joissa voi käydä ihan itse kysymässä onko teillä töitä. Meillä broidi sai niin kesäduunin läheisestä kukkakaupasta, käppäili sisään ja kysyi että kaipaatteko kesäksi apua multasäkkien kantamisessa. Omatkin duunit on aina saatu hakemalla, toki hakemuksia sai laittaa monta, mutta sellaistahan se työnhaku on.
Ja niistä suhteista. Vanhempi voi toki olla työtön, mutta lapsella on myös sukulaisia, vanhemmilla on ystäviä, naapureita. Kannattaa olla aktiivinen ja ajatella vähän luovastikin. Monessa paikassa on esim. lisätty siivousta Koronan takia, voisin kuvitella että niistä hommista tärppäisi.