Saan toimeentulotukea ja tuttu laittoi rahaa tilille
Otsikossa tilanne. Säästynkö Kelan kuritukselta jos maksan tutulle rahat takaisin ja tästä on tositteet olemassa? Tuttu tarkoitti hyvää mutta ei tajunnut että hänen minulle hankalassa tilanteessa lahjoittamat rahat menevät suoraan Kelan taskuun... mieluummin vain palauttaisin rahat ja välttyisin omantunnontuskilta.
P.S. ethän ole liian tuomitseva vastauksessasi - opiskelen yliopistossa toimeentulotuella ja kesäksi en löytänyt töitä niinkuin ei tässä maailmantilanteessa moni muukaan.
Kommentit (24)
Ei auta. Kaikki yli 50 euron tulot kela vähentää tttuesta. Ei kelpaa velkakirjat. Ei koskaan rahaa tilille!
saat sä viiskymppiä pitää ilman että vähentävät sen jostain.
Laita takaisin hänen tililleen. Ei huomioida tulona, jos takaisinmaksu näkyy. Varma tieto. Tai sitten jätät omalle tilillesi ja jäät 50e plussalle. Tämän verran toimeentulotukesi pienenee.
Vierailija kirjoitti:
Ei auta. Kaikki yli 50 euron tulot kela vähentää tttuesta. Ei kelpaa velkakirjat. Ei koskaan rahaa tilille!
Kyllä riittää takaisinmaksu ja velkakirja. Tämä on tällaista hölmöä pelleilyä. Perustulo helpottaisi ja säästäisi jopa niiden hienojen veronmaksajien rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Laita takaisin hänen tililleen. Ei huomioida tulona, jos takaisinmaksu näkyy. Varma tieto. Tai sitten jätät omalle tilillesi ja jäät 50e plussalle. Tämän verran toimeentulotukesi pienenee.
Miksi ei huomioitaisi tulona? Kysyn siksi, koska ainakin esim. pikavippi huomioidaan. Sekin maksetaan takaisin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei huomioitaisi tulona? Kysyn siksi, koska ainakin esim. pikavippi huomioidaan. Sekin maksetaan takaisin...
Olen eri, mutta ei minulla ainakaan ole pikavippiä tuloksi laskettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on muuten totta. Syytä en tiedä, mutta noin se on.
Huoh. Se raja EI ole 50€, ei ole ollut enää vuosiin, vaan 300. Me lainaillaan kuukausittain ystävien ja sukulaisten kanssa rahaa puolin ja toisin, aina tilille. Osa, kuten minä, on tt-tuella. Koskaan, siis _koskaan_ ei ole Kela valittanut tai kysellyt yhtään mitään keneltäkään.
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Se raja EI ole 50€, ei ole ollut enää vuosiin, vaan 300. Me lainaillaan kuukausittain ystävien ja sukulaisten kanssa rahaa puolin ja toisin, aina tilille. Osa, kuten minä, on tt-tuella. Koskaan, siis _koskaan_ ei ole Kela valittanut tai kysellyt yhtään mitään keneltäkään.
Tää tuskin on totta. Kela rokottaa kyllä jos vain pystyy, ja tietääkseni raja on edelleen se 50€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää tuskin on totta. Kela rokottaa kyllä jos vain pystyy, ja tietääkseni raja on edelleen se 50€.
Ei ole vaan 300€. Esim. itse saan lähes joka kuukausi palkkaa osa-aikatyöstä n. 200€, täysi tt-tuki.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Joo se raja oli 50egee joskus sossuaikaan, nykyään Kela maksaa toimeentulotuen ja summa on noussut. Mun vanhemmat laittaa mun tililleni joka kk 100-150€, ei vaikuta tukeen. Ihan sama uskotteko, tämä vaan on fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaan 300€. Esim. itse saan lähes joka kuukausi palkkaa osa-aikatyöstä n. 200€, täysi tt-tuki.
Eri
Puhut nyt päivärahasta ja ap puhuu Toimeentulotuesta.
Kyllä sen voi jokainen käydä kelan sivuilta lukemassa että 50e ja sillä sipuli.
Suora lainaus Kelan sivuilta:
"Vähäisten avustusten raja on yhteensä 50 euroa yksin asuvalta tai 100 euroa perhettä kohden kuukaudessa. Kela huomioi avustuksesta tulona ainoastaan rajan ylittävän osuuden."
Eli höpö höpö te 300€:sta jauhavat.
Vierailija kirjoitti:
Laita takaisin tutun tilille tekstillä kiitos lainasta. Varmuuden vuoksi voit tehdä näennäisvelkakirjan, jossa asia on sovittu. Tuttusi voi antaa rahaa muilla tavoin.
Irvokasta. Täällä ihan kannustetaan yhteiskunnan tukien väärinkäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita takaisin tutun tilille tekstillä kiitos lainasta. Varmuuden vuoksi voit tehdä näennäisvelkakirjan, jossa asia on sovittu. Tuttusi voi antaa rahaa muilla tavoin.
Irvokasta. Täällä ihan kannustetaan yhteiskunnan tukien väärinkäyttöön.
Eiköhän suurin osa toimeentulotuen saajista pistä senkin rahan kiertoon, jollei samassa kuussa, niin saman vuoden aikana viimeistään. Harva, jos kukaan siitä onnistuu autoa saati asuntoa säästämään itselleen.
AP. Sinun kannattaa vaihtaa pankkitilinumeroa, jottri kukasn liian höveli sukulainen laita tilillesi ”ruokarahaa”.
Pyydä jatkossa käteisenä.
Minulla on hiemsn höveli mummo. Antoi 2500€ käteisenä. Pankkivirkailija oli neuvonut antamaan rahat käteisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EriPuhut nyt päivärahasta ja ap puhuu Toimeentulotuesta.
Puhuin ihan selvästi toimeentulotuesta. En tiedä mikä on päiväraha.