Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lisämyynti: tykkäätkö vai et?

Vierailija
25.05.2013 |

Sitähän on siis kahdenlaista:

Käyttöyhteystuotteet; ostat vaikka housut ja myyjä tarjoaa vyötä

Kampanjatuotteet; jotakin tiettyä tuotetta täytyy tarjota jokaiselle maksavalle asiakkaalle riippumatta ostoksista

(Tuli mieleen tuosta toisen aspan ketjusta)

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää, aspana suorastaan vihaan sitä kaupittelua. Tai no, postimerkkejä nyt voin tarjota korttien ostajalle tms, mutta esimerkiksi Veikkausta en halua tyrkyttää... 

Vierailija
2/25 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin inhoan aspana sitä. Käyttöyhteystuotteita on kyllä kiva myydä kun ne tulevat luonnostaan, mutta esim. Tiimarissa harrastettiin jossain vaiheessa sitä, että kysyttiin lyijyn ostajalta onko hänellä kynää myös. "No, mitäs luulisit?" saattoi moni asiakas vastata. Eli jos täytyy keksimällä keksiä jokaiselle jotakin ylimääräistä (postimerkit ovat luontevaa lisämyyntiä kortin ostajalle, kuten kakkonenkin vastasi), niin se on inhottavaa. Kampanjatuotteista en pidä ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä en. Mutta kerran ravintolassa tyttö kysyi, että haluatko juustokakkua, olisi tarjouksessa jälkkäriksi ruuan kanssa. Halusin, kun tykkään juustokakusta. Tyttö kommentoi "jes", eli taisi saada jotain bonusta? Jos jotain tuollaisia tarjouksia on, kyllä se käy, mutta joskus rasittaa kun jonkun vaatteen kanssa tarjotaan jotain huivia, joka ei itselle yhtään sovi. 

Vierailija
4/25 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se sopii myyntitapahtumaan. On kiva saada mekkoa ostaessa kysymys, että löytyykö sukkahousut tai sopiva neule mutta samassa yhteydessä kaupiteltavat ponnarit ja villahanskat on outoja. Pahimmassa tapauksessa aletaan sitten kyselemään, että no entäs tää ja tää.

Vierailija
5/25 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ostajana tykkään ainakin niistä käyttöyhteystuotteista. Kampanjoista en niin välitä. Itse suorastaan ihmettelen, kuinka vähän myyjät mitään ylimääräistä tarjoavat, ja minusta siitä tunnistaa hyvän myyjän.

Vierailija
6/25 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen itse tuo lisämyynnin tekijä, en tykkää (paitsi jos saan keskittyä asiakkaaseen ja myyntitilanteeseen kunnolla ja valita itse lisämyytävän kohteen. Tämä ei yleensä ole resurssipuutteesta johtuen mahdollista vaan asiakkaat on palveltava liukuhihnalta).

Asiakkaana taas lisämyynnin yrittäminen ei minua haittaa. Tiedän että myyjän/tarjoilijan on pakko sitä yrittää, ja usein nuo lisäkohteet on ihan kivoja. Muutenkin käytän paljon hyväkseni myyjien tuotetuntemusta ja otan suositukset vastaan. Niissäkin tapauksissa kun suositeltavat tuotteet ovat olleet randomeja tai suositeltu töksähtäen, ymmärrän myyjää. Ei se ole myyjän vika että päätoimistolta käsketään myymään jotain jämätuotetta kaikille asiakkaille.

Ja tyhmähän se on joka turhan tuotteen ostaa. Kyllä minä osaan itse arvioida mitä tarvitsen ja mitä en.

Vierailija
7/25 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tosi paljon tilanteesta ja käyttöyhteydestä.

Ravintola-asiakkaana ihan tykkään kun minulta kysytään vaikka että saisiko olla alkudrinkki tai jälkiruoka tms. - en olisi ajatellut välttämättä sellaista ottaa, mutta kun asia nyt noin tietoisuuteeni tuodaan niin ihan mielelläni voisin jotain lisäkivaa ottaakin. Tästä poikkeuksena Mäkkäri, jossa en halua päättää siinä kassalla ennen syömistä että onko tarvetta vielä jätskille sen hampurilaisaterian jälkeen. Ei se lisäkysymys mun maatani kaada, mutta olisin kyllä mieluummin ilman.

Ei mua suuresti häiritse myöskään jos S-marketin kassa kysyy otanko loton ruokaostosteni lisäksi, se herättää korkeintaan lievää myötätuntoa häntä itseään kohtaan kun tiedän että hänet on siihen velvoitettu.

En muista onko minulle koskaan käynyt niin että mekkoa ostaessani myyjä kertoisi että tuolla olisi siihen tosi hyvin sopiva vyö, mutta mikä ettei. Ostan suurimman osan tavaroistani netistä, ja siellä kyllä ihan mielelläni katson ne "muut tämän ostaneet ostivat lisäksi tällaisen" -tyyppiset lisämyyntivinkit. Itse asiassa joissain sivustoissa kuten Amazon ne ovat mulle tärkeä syy ylipäänsä valita ko. ostopaikka, tykkään niistä niin paljon.

Vierailija
8/25 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan itse ymmärrä ravintolakontekstissa (alku)juomisen kysymistä tai jälkiruoan ehdottamista lisämyynniksi, vaikka toki ravintolassa noihin tähdätäänkin.

Lisämyynnissä on ikävä kaiku. Se on juuri sitä suklaapatukoiden tarjoamista, kun ostat kirjekuoria, sellaista, josta tulee tyrkytysolo. Vaivaannuttavaa sekä myyjälle että ostajalle. Ilmeisesti riittävän moni kuitenkin haksahtaa niihin suklaapatukoihin asioidessaan ja sen vuoksi työnantajan mielestä myyjän pitää harjoittaa tuota lisämyyntiä.

En ole törmännyt lisämyyntiin sellaisena, että olisin voinut kokea sen myönteisesti mutta toisaalta en ole ollut tuollaisessa tilanteessa, että myyjä olisi esimerkiksi tarjonnut sopivaa asustetta vaatteen kanssa.

Vierailija
9/25 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on tylsää. Ostin tänään kirjan, myyjä selitti että saman kirjailijan aiemmat kirjat pokkareina nyt tarjouksessa. Jaa. No ne vanhathan on luettu jo ajat sitten, siksi ostankin tämän uuden.

Ja inhoan sitä että postin tädit joutuvat kauppaamaan milloin mitäkin älyttömyyksiä. Menen postiin postiasioille, en kauppa-. Ymmärrän tietysti minäkin, että myytävä on, kun on käsketty.

Vierailija
10/25 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä saa myyjä tosi tarkkana olla, mitä tarjoaa, etten näe punaista. Mutta täysin en lisämyyntiä tyrmää, koska joskus se on pelkästään asiakaspalvelua. Ja sen tulee ehdottomasti loppua siihen yhteen tarjoamiseen ilman sivuhuomauksia. Gigantin partatrimmeri meinasi jäädä kassalle, kun en ottanut sikakallista vakuutusta ja myyjä huomautti puoliksi "itsekseen" "riskillä mennään sitte..."

Postimerkkien tarjoaminen korttien yhteydessä on ihan hyvä muistutus (saa samalla reissulla lähtettyä ja ehkä merkki sopii korttiin) Tuo aiemmin nähty, että saman kirjailijan teoksia olisi pokkareina (ihan ok, jos se on tosiaan vaan muistutus)

Itse muista asiallisen lisämyyntitapahtuman, kun housuja ostaessa myyjä kysyi, onko "paidat kunnossa". Ihan ok kysyä, varsinkin mieheltä, kun ne voi olla vähän vanhoja ;-)

Mutta valitettavan usein lisämyynti on ärsyttävänä agressiivista ja pahimmillaan ei liity aiheeseen mitenkään.

Vierailija
11/25 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jos JA KUN AINA MELKEIN se tehdään tyrkyttämällä!

Vierailija
12/25 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan kassan ei ole pakko myydä lotto, eikä hän saakaan ilman, että asiakas on kiinnostunut muista veikkauksen tuotteista. Veikkauksen tuotteet ovat uhkapelejä, eikä niitä saa kassalla lisämyydä muille kuin veikkauksen asiakkaille. Tosin, jos vilkuilet arpoja tai katselet kauan veikkauksen porukkapelejä, saa myyjä sinulta niistä kysyä. Tämä on virallinen ohjeistus veikkauksen suunnalta.

Vierailija
13/25 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään vain jos tehdään ilman tyrkytystä ja tarjottava tuote liittyy jotenkin ostamaani tuotteeseen. Tyrkyttämällä saa minut jättämään sen itsevalitsemanikin tuotteen ostamatta.

Vierailija
14/25 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa asiakkaana, tiedän että myyjän on pakko lisämyydä.

Oltiin ostamassa pojalle juhlahousuja, onneksi myyjä kysyi kassalla että tarvitsemmeko mustia sukkia, ei ollut kotona kuin värillisiä/raidallisia enkä olisi kyllä siinä kohtaa sitä muistanut. Ainahan vaatekaupoissa jotain tyrkytetään mutta tuo osui kyllä nappiin.

Vierailija
15/25 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska 95 % kerroista en kaipaa niitä lisämyyntijuttuja. Vähiten ärsyttävät ne "ostit juhlamekon, tarvitsetko sen kanssa uusia asusteita"-tyyppiset kysymykset, eniten kaikki "eurolla saisit isommat ranskalaiset/ostit uimapuvun mutta haluaisitko myös suksivoidetta" tyrkytykset.

Vierailija
16/25 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää yhtään, kun Ärrällä kahvia ostaessa yritetään houkutella ottamaan vielä pullaa tai suklaata. Kas kun eivät tarjoustupakkaa mainosta ;-)

Mutta mulla siis vähän syömisen kanssa ongelmia ja osaan ikävä kyllä niitä herkkuja ostaa tarpeeksi usein ilman kyselyjäkin. Tupakanpolton oon lopettanut monen retkahduksen jälkeen toivottavasti lopullisesti. Kerran muuten kun Citymarketissa tarjottiin jotain lottoa tai vastaavaa, niin kieltäydyin vakavalla naamalla ja kerroin uhkapelin olevan uskoni vastaista. Sitten lähdin ulos hihittelemään.

Mutta siis sokerin ja uhkapelien tyrkyttäminen on mielestäni moraalitonta, muista lisämyynneistä en osaa ottaa niin isoja pultteja.

Vierailija
17/25 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää kummastakaan.

Vierailija
18/25 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin inhoan aspana sitä. Käyttöyhteystuotteita on kyllä kiva myydä kun ne tulevat luonnostaan, mutta esim. Tiimarissa harrastettiin jossain vaiheessa sitä, että kysyttiin lyijyn ostajalta onko hänellä kynää myös. "No, mitäs luulisit?" saattoi moni asiakas vastata. Eli jos täytyy keksimällä keksiä jokaiselle jotakin ylimääräistä (postimerkit ovat luontevaa lisämyyntiä kortin ostajalle, kuten kakkonenkin vastasi), niin se on inhottavaa. Kampanjatuotteista en pidä ollenkaan.

Eipä ole pitkään aikaan tullut taas eteen tuota tyrkyttämistä, mutta enpä olekkaan pitkään aikaan käynyt Suomalaisessa Kirjakaupassa. Siellä ne tuputtaa aina jotain kärääsää siitä tiskiltä mukaan. ÄRSYTTÄVÄÄ!!

Vierailija
19/25 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä en. Mutta kerran ravintolassa tyttö kysyi, että haluatko juustokakkua, olisi tarjouksessa jälkkäriksi ruuan kanssa. Halusin, kun tykkään juustokakusta. Tyttö kommentoi "jes", eli taisi saada jotain bonusta? Jos jotain tuollaisia tarjouksia on, kyllä se käy, mutta joskus rasittaa kun jonkun vaatteen kanssa tarjotaan jotain huivia, joka ei itselle yhtään sovi. 

Tai sitten niillä oli vaan ylimääräinen juustokakku, jota on yrittänyt epätoivoisesti kaupata asiakkaille.

Vierailija
20/25 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua asiakkaana haittaa ollenkaan, päinvastoin. Usein ostankin niitä, jos tuntuu tarpeelliselta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi