Helmimasut
Tänne sitten pinoutumaan kaikki Helmikuussa lasketun ajan omaavat :)
Itse 35+ ja kaksi poijanviikaria 5v. ja 7v. jo ennestään omaava äiti. Kolmosta siis odotetaan la. 2.2.2014. Varmistunee tarkemmin ultrassa. Neuvolaan en ole vielä soitellut, ehkä ensi viikolla. Karmea "krapula" ilman viinaa eli pääkipu vaivaa. Masussa nippailee välillä oikein kunnolla ja vesassa saa juosta.
Kommentit (136)
Hei liityn tänne tammikuun ryhmästä :) tänään rupes masuun sattumaan ja päivystykseen pyydettiin. Paniikkikohtaus siinä tuli Onneksi pääsin heti ultrattavaksi ja sielä näkyi pieni piste ja sydän sykki <3 luultiin että olen pidemmällä mutta olenkin vasta 5+6.
Tervehdys kaikki kollegat! :-) Tässä yksi uusi helmimasu pk-seudulta. Plussasin tuossa parisen viikkoa sitten ja laskureiden mukaan laskettu aika on 15.2. Neuvolaan olen menossa reilun viikon päästä.
Olo on ollut aika kamala. Valitettavasti en ole vielä päässyt hehkumaan raskauden kauneutta tai edes tuntemaan oloani normaaliksi. Kokoajan kuvottaa ja oksettaa. Vatsassakin on aika paljon tuntemuksia mm. vihlontaa tai tasaista särkyä. Vatsa tuntuu olevan turvoksissa ja tissit ovat käsittämättömän kipeät. Pissalla saan juosta kokoajan ja iltaisin väsyttää ihan sikana. Parempaa fyysistä olotilaa siis odotellessa.
Henkisesti olen tietenkin iloinen. Tätä vauvaa tehtiin yli vuosi ja ehdinkin jo pelästyä, että olen sittenkin liian vanha. Kyseessä on esikoinen. Toukokuu oli meillä super hektinen ja mielestäni missasimme ovulaation. En voi ymmärtää, että juuri nyt tärppäsi! Tai ehkä juuri siksi, että kaikkea muuta hässäkkää oli niin paljon. Esimerkiksi muutto. :) Kerkesimme juuri käydä terveyskeskuksessa kaikissa verikokeissa ja saada lähetteen naistenklinikalle kun tärppäsi. :)))
En ole vielä kertonut kenellekkään paitsi puolisolleni tietenkin. Odotan ultraa ja verikokeita, jotta varmistun että kaikki on ok. Ikäni puolesta siis jännitän.
Ruokavalio vähän hermostuttaa, kun en nyt tiedä miten paljon noita kasviksia pitää välttää esim. jossain ravintoloissa (en voi tietää onko pesty vai ei, vaikka luulisi) ja kahviakin olen yleensä juonut 5 kuppia päivässä. Nyt menee 1-2 riippuen pahasta olosta. Juustoasiakin on sekava, saako syödä pastoroidusta maidosta tehtyä valkohomejuustoa vai ei? Huoh. Olen aina ollut sekasyöjä pelkäämättä vanhoja ruokia tms. Nyt pitää olla tosi tarkkana ja se hermostuttaa. Pitää jutella asiasta neuvolassa.
Mutta siis, tämmöisiä kuulumisia minulta! Ihanaa kesää kaikille!
Pahoittelut minunkin puolesta Rianna ja Pomplemousse! Toivottavasti saatte tukea tähän asiaan. Ja onnea uuteen yritykseen.
Tervetuloa Retro! Minuakin hermostuttaa ja suoraan sanottuna ärsyttää nämä ruokarajoitukset. Kyselin niistä samalla kun varasin aikaa neuvolaan. Tärkein ohje oli käyttää tervettä järkeä ja olla syömättä likaista ruokaa. Luulen, että tuolla tiedolla pärjää pitkälle ja olenkin syönyt ravintolassa ihan kaikkea. Juhannuksena söin myös itsetehtyä graavilohta.
Muutoinkin tuntuu jotenkin niin ei-raskaana-olevalta. En osaa jotenkaan ollenkaan ajatella että olen raskaana. :) Outoa esimerkiksi vältellä kokonaan alkoholia.
noita ruokarajoituksia olen itekkin miettinyt? itse olen syönyt lähes kaikkea :o.. Niin ja jaksamisia kaikille joilla on raskaus keskeytynyt :(
Pakko sanoa oma mielipide noista Ruokarajoituksista, jotka on olemassa sen takia jos haluaa välttää turhat tiedossa olevat riskit. Nehän perustuu todellisiin tapauksiin (sairastuminen, keskenmeno tms) mitä suomessakin on vuosittain. Todennäköisyys on pieni joten jokainenhan päättää ottaako sen pienenkin riskin vai ei. Ei kannata olla hysteerinen mutta en nyt lähtisi vähättelemäänkään niiden olemassa oloa. suojellahan niillä vain yritetään. Vakuumipakatut kalat kait on tilastollisesti suurin riski tietääkseni.
Paasaaminen sikseen, tänään on hyvä päivä koska oireet on palanneet taas! Nyt taas pieni uskonmurunen on palannut tähän raskauteen.
Retromama78 - et sä mikään vanha ole, mä oon -77 (;
Domingo 5+1
Joo no nyt en ole enää maksalaatikkoa enkä kalaa oikeastaan ollenkaan syönyt :) maalaisjärjellä eteenpäin! :)
Hei,
Liittyisin joukkoonne. Toista odotan ja la 28.2. raskausoireita ollut pitkään. Nukahdan ilta yhdeksältä ja pahoinvointia on ajoittain pitkin päivää, mielialakin heilahtelee ja rinnat on kipeät. Mies huomautti jo että pigmenttiä on jo alkanut tulemaan. ekaa neuvolaa odotellessa. Ja etenkin ensimmäistä seulaultraa. Hyvää odotusta kaikille!
Tervetuloa kaikki uudet.
Eilen koin ensimmäisen kerran plussaamisen jälkeen 4h jakson jolloin ei ollut huono olo. Se oli ihanaa. Jatkoa odotellessa, taas on pahaolo vaivannut monta tuntia todella pahasti. En oksenna herkästi, mutta välillä mietin pitäiskö yrittää, että helpottaisko sitten. Puoli jäätynyt kukkakaali tuntui helpottavan, kunnes tajusin etten ollut keittänyt sitä... ja ruokavalio-ohje pilasi taas fiiliksen. Ulkomaalainen pakastevihanneshan se oli.
Mua pelottaa mihin mun rintojen koko tulee menemään. Olin 85D ennen raskautta ja JO NYT nää on paisunut. Ihan järkyttävää. Mies on innoissaan mutta minä en. Kipeetkin kun ovat.
Raskauden hehkua kaivaten...
Bellamamma, Meri-Oulun neuvola tosiaan on halpa, kävin siellä myös edellisessä raskaudessa tarkistaan vauvan sukupuolen. Silloinkin oli yhtä halpa, vaikka kesti lähes tunnin se ultraus. Nyt emme aio sukupuolta selvittää, halutaan pitää jännityksessä synnytykseen asti. Tää on eka raskaus, kun ei kysytä. Viidessä aiemmassa kysyttiin ja kaikki arviot meni nappiin. Paitsi ekassa raskaudessa ei nähneet sukupuolta.
Me luultavasti kerrotaan Np-ultran jälkeen ainaki lapsille. Sisko tietää jo. Työkaverille aion myös kertoa lähiaikoina, koska tää tulee vaikuttaan myös hänen työkuvioihinsa, kun ollaan tiimi.
Neuvolaan en muistanu soittaa kesäkuun aikana, ja se on heinäkuun ilmeisesti kiinni, joten menee elokuulle se ajan varaaminen.
En oo enää testaillu, vaikka en vielä oo saanu kontrolliviivan vahvuista testiviivaa. Aion tehä vielä yhen digitestin ja sitten jätän testailun.
Ninnikselle onnea sykkeestä! Varmasti ihana ja helpottava fiilis, kun tietää että kaikki on kunnossa. <3
Helmimasulle onnea plussasta!
Retromama et ole vanha ollenkaan, ite vuoden nuorempi. Nuoria odottajia me vielä ollaan. ;) Onnea plussasta! Tsemppiä ja toivottavasti vointi helpottuu pian.
Ruokavaliosta sen verran, että oon välttäny graavilohia ja maksaruokia, homejuustoja en muutenkaa syö. Mutta virvoitusjuomia oon juonu normaalisti, vaikka niissä kuulemma on jotain mitä olisi syytä välttää. Jouluna syön silti maksalootaa.
Oireita ei juurikaan ole. Väsymys iskee keskellä päivää, ja vaatii viikonloppuisin päikkärit. Viikolla ei ehdi miettimään koko asiaa, kun on niin kiirettä töissä. Onneksi viikon päästä alkaa kesäloma. Ihanaa! Elokuun lopulta jouluun kun jaksais vielä sitten töitä, niin vois aloittaa varhennettuna äippäloman joulusta.
Äitiyspakkauksen aion ottaa, kun ei oo mitään vauvalle, kaikki on lahjoitettu pois. Myös tarvikkeet pitää ostaa. Sitten kun vauva syntyy, tehhään isommat vaateostokset. Nykyiselle kuopukselle ostin huutonetistä vaatepaketteja, sieltä löytyi välillä laadukkaita yhdellä olleita vaatteita edullisesti.
Olen tosi onnellinen siitäkin, että siskoni plussasi eilen. Hällä laskettu aika ois menkkojen mukaan maaliskuussa, pari viikkoa mun jälkeen.
Vielä Tervetuloa kaikki uudet ja onnea plussasta!
Ruokavaliosta: Raskaus on tila, jossa elimistö on heikonmpi puolustautumaan ötököitä vastaan, ja siksi esim Listeria voi aiheuttaa oireita raskaana olevalle, vaikka terveelle se ei oireita aiheuttaisikaan. Listerioosi voi olla sikiölle hengenvaarallinen tauti. Kaikkia Listeria- ruokia tuntuu kuitenkin olevan lähes mahdotonta välttää! Pehmeät juustot olen jättänyt kokonaan pois, jos ei ole kuumennettu kuplivaksi. Tuorejuustoa syön kylmänäkin jos se on pastöroitua. Kaloja välttelen, koska siinä on sekä metalliongelmia, että raaka liha-ongelmia. Tekee niin mieli sushia! Ajattelin käydä kysymässä sushilasta, jos tekisivät minulle kasvis-susheja.. Kerran oli jo ravintolassa jossa oli 3 alkupalavaihtoehtoa 1) maksaa 2) korvasientä 3) raakaa kalaa. En ollutkaan 3:n ruokalajin tarpeessa kummasti, vaikka koko muu pöytäseurue tilasi myös alkuruuan... Tiedoksi pienempi viikkoisille, että niitä alavatsan nipistelyjä ja pieniä särkyjä tuntuu mulla edelleenkin (8+5) ja uskon kaiken olevan kunnossa pahoinvoinnista päätellen. Kai se nyt tuntuu kun toinen poraa itselleen tilaa kohtuun! :)
voih, hieman kateellisena kuuntelen kertomuksia raskausoireista. Mulla niitä on about joka toinen päivä ja silloinkin vain vähän. En tosiaan muistanut miten raastavaa aikaa tämä on. nyt tuntuu kuin alkais flunssa, onha eka lomapäivä huomenna! Mä olen kertonut siskolle ja parhaalle ystävälleni, eli niille joiden kanssa myös keskenmenosta puhuisin, jos sellainen tulisi. Mutta toivotaan parasta ja iloitaan jokaisesta oireen rippeestä!
domingo 5+3
Nyt minulle on pahoinvoinnin, närästyksen, väsymyksen ja rintojen arkuuden lisäksi tullut uusi oire: rytmihäiriöt. Tai en tiedä onko varsinainen rytmihäiriö, mutta sydän muljahtelee ja tuntuu, että lyö kovaa ei välttämättä nopeasti. Eilen tosin leposyke oli 80, vaikka vain makasin sohvalla. Kieltämättä alkaa mietityttää, että onkohan kaikki oikeasti hyvin kun on niin paljon voimakkaita oireita, jotka melkein rampauttaa mut.
Se jos ei hirveästi oireita ole tai on vaihtelevasti niin ei kerro välttämättä mistään.. Äidilläni ei ollut mitään oireita minua odottaessa.. Minulla on kyllä ollut kuvotusta, väsymystä, tissit kipeät mutta välillä on hyviä päiviä ettei kun vähän kuvota.. :)
Mömmö 6+4
Tervetuloa uusille!
Mömmö, varmasti säikäytti toi kipuilu. Onneksi kaikki kuitenkin hyvin ja vauva vaan saanut alkunsa vähän myöhemmin :)
Retromamalle jaksamista huonoon oloon ja muihinkin oireisiin. Aika hurjalta kuulostaa noi rytmihäiriöt tms. Mä muistelisin, että raskaudessa syketaso nousee, mutta onko noi muljahtelut ihan ok?
Ruokavaliosta, itse olen koittanut välttää kiellettyjä ruoka-aineita, kai niihin tosiaan joku syy on miksi niitä ei suositella :)
Mulla oli kolme päivää tuhruvuotoa ja kävin eilen mielenrauhani vuoksi yksityisellä ultrassa ja siellä se pieni murunen oli oikeassa paikassa ja sydämenkin syke jo nähtiin <3
Oireita ei edelleenkään ole juuri mitään, pitäisi kai olla onnellinen :)
Kakkoshaave 6+0
Vielä piti noihin ruoka-asioihin sanoa, että varmaan aika pitkälle pärjää maalaisjärjellä ja en minäkään niitä nyt ihan kirjaimellisesti noudata. Homejuustoa syön pizzan päällä kun se on kunnolla kuumennettu yms.
Piti vielä sanoa, että minulla selvisi myös tuolla ultrassa vuotojen syy, kohdun seinässä oli hematooma joka ilmeisesti vuotelee, nyt taas vuotoa ei ole ja toivotaan ettei tule :)
Heippa taas! Minullakin on noita rytmihäiriöitä ollut. Lisäksi viikonloppuna alkoi kuvotus, joka ei rajoitu vain aamuun. Koko ajan kuvottaa.
Ja edellisten lisäksi maha on todella turvonnut ja pyöreä. En tiedä mitä laittaisin päälleni, jottei kaikki alkaisi kyselemään raskaudesta. Minä kun luulin, että maha pysyy piilossa lähes puoleen väliin raskautta. Kait tämä turvotus tästä vielä laskee? Miten teillä muilla?
Puolukka rv 7+2
Mulla oli myös ohimenevä rytmihäiriö "kohtaus" Muutama viikko sitte..tosi kummallista..täällä ollu pahaa oloa ja väsymystä,ollaan silti saatu jopa vähä remppaa eteneen :) tytölle vihdoin rempataan huone et pääsee sinne,toivottavasti uuden ytulokkaan "eestä" Pois :) välillä vieläki iskee kauhia pelko päälle,mut oon yrittäny selättää sen..ei se pelkäämällä ainakaan helpota tilannetta..sen yli jo viikoissa menty millon viimew meni kesken,eli kait se pieni mahollisuus kuitenki on että meille tulee vauva..huomenna eka neuvola :) ja täällä maistuis kans roskaruoka ja kasvikset,herkkuja kuluu paljo vähemmän ku tavallisesti. Aamulla ja päivällä huono olo joka iltaa kohti helpottaa ja nytki voisin syyä vaikka hevosen! Kauhee nälkä siis vaikka söin pähkinöitä just :)
Niin ja nyt on 7plus1..ja kirjotusvirheitä hulluna ku oon tablella ja en niin mistään löyvä plus merkkiä :D
5 + 0 tänään ja hirveä epäusko iski yhtäkkiä kun mun raskauslaskuri kertoi että tämän viikon alussa sydän alkaa lyödä, eli kriittiset vaiheet on käsillä. Entä jos se ei alakkaan!? Nyt se sitten alkaa todenteolla se oireiden vahtaaminen kun varhaisultraan on niiiiin pitkä aika.
Maha on ehkä aavistuksen turvoksissa ja nälkä on kova (mut se nyt ei ole välttämättä uutta(:). Välillä pientä nippailua mutta muuten olo on taas melko normaali. Mullahan oli keskenmeno 2009 ja silloin sain sen tietää varhaisultrassa joskus 7-8 viikolla jossa ei sykettä löytynyt. Muistelisin että raskausoireet oli hellittäneet ennen sitä. Siitä sitten uusintaultraan seuraavalla viikolla jossa todettiin sama juttu. Alkio ei tullut ulos edes lääkkeillä ja jouduin kaavintaan. Ruljanssi kesti koko kesän ja oli henkisesti tosi raskas. Onneksi kuitenkin seuraavana keväänä varhaisultran kokemukset oli sitten päinvastaiset. Syke näkyi heti ja oireet oli vahvemmat heti alusta, tosin rv 9 oli pientä vuotoa mutta joulukuussa syntyi täydellinen lapsi. Mutta kaikilla kokemukset on erilaisia ja mikään ei ole varmaa, sehän tässä juuri kamalaa on. Eli tasapainoilua lamaannuttavan epäuskon ja hurjan onnentunteen välillä että edes on ollut 3 viikkoa raskaana…..
Donmingo rv 5 + 0