Minulle ei myyty tänään Alkossa viiniä.
Tilanne oli siis se, että olimme siskoni kanssa kaupungissa ruokaostoksilla (minä olen 30v. ja siskoni 29v.).
Päätin hakea Alkosta punkkupullon ja soitin sitten miehellekin että ottaako hän jotakin (olin tuolloin siis Alkossa jo). Eipä tuossa mitään, hain viinipullot ja suuntasin kassalle. Siskoni tuli tuossa vaiheessa perässäni kuoharipullon kanssa.
Kassalla myyjä kysyi paperi, ei yllätä yhtään kun olen vähän sellainen lapsenkasvoinen. No sitten myyjä yhtäkkiä ilmoittikin, ettei voi myydä tuotteita, koska olen viemässä niitä toiselle ihmiselle (oli ollut melkein vieressäni kun puhuin puhelimessa ja etsin oikeaa pulloa hyllystä). Olin ihan suu auki että mitä ihmettä ja selitin että toinen pullo on menossa aviomiehelle, joka on minua vanhempi (35v). Että en todellakaan ole välittämässä alkoholia alaikäisille. Myyjä vain ilmoitti, miehen pitää sitten vain tulla itse ostamaan pullonsa (joo, ihan varmasti hän olisi lähtenyt ajamaan yhteensä 40 kilsaa yhden viinipullon takia...)
Eipä myyjä myynyt siskollenikaan kuoharipulloa, koska kuulumme samaan seurueeseen. Eipä siinä mitään, lähdimme sitten tyhjin käsin tuosta liikkeestä ja ajoimme seuraavaan Alkoon muutaman kilometrin päässä.
Onkohan tuo kovinkin yleinen käytäntö että tuollaisen perusteella evätään myynti (joo, toki ymmärrän että olin varmaan suht epäilyttävän näköinen kun puhelin korvalla etsin yhtä pulloa mutta silti) vai olikohan myyjä pikkuisen liian "virkaintoinen"?
Naurattaa vain koko tapahtuma ja opin sen, että seuraavan kerran jos menen äkillisestä mielijohteesta Alkoon, soitan miehelle jo reilusti ennen viinakaupan näkymistä =D
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 23:42"]
Ap taas.
Tarina on tosi, vaikka sitä joku epäilikin provoksi. Minulle tai siskolleni ei myyty alkoholia vain yhden puhelun perusteella. Ilmeisesti myyjä oli vakaasti sitä mieltä, että olen välittämässä sitä alaikäisille. Ja tämä tapahtui siis Porissa.
Ei minulla mitään vuosikertaviiniä ostoskorissa ollut, vaan noita halpispulloja. Ehkä se sitten sai myyjän epäilemään että ne menevät alaikäiselle.
Edelleen naurattaa koko episodi, mutta ehkä tuon myyjän kannattaisi pikkusen löysätä sitä pipoa.
[/quote]
Jouduitko hurauttamaan toiseen prismaan?
Aikoinaan minulle kieltäydyttiin myymästä kirkkaita koska seurassani oli 19 vuotias kaveri. Itse olin jo yli 20 v. Ja molemmilla oli siis ihan omat ostokset (ystävä osti viiniä, minä väkeviä). Myyjä sanoi ettei voi myydä koska ollaan samaa seuruetta eikä toinen saa vielä laillisesti ostaa kirkkaita! Hullua homma...
Lisäksi multa kysellään usein henkkareita jos ostan esim. arpoja tai lottoan. Olen nyt 28 vuotias että pistäähän se nyt vähän naurattamaan. Hehheh..
Minäkin olisin pyytänyt päästä puhumaan myymäläpäällikön kanssa vastaavassa tilanteessa. Ei ole hyvää asiakaspalvelua eikä voi perustua yksittäiseen sääntöön koska alkoholia ostetaan kuitenkin muillekin ihmisille kuin itselle, esimerkiksi lahjaksi mikä on ok.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 01:12"]
Ap taas.
Tarina on tosi, vaikka sitä joku epäilikin provoksi. Minulle tai siskolleni ei myyty alkoholia vain yhden puhelun perusteella. Ilmeisesti myyjä oli vakaasti sitä mieltä, että olen välittämässä sitä alaikäisille. Ja tämä tapahtui siis Porissa.
Ei minulla mitään vuosikertaviiniä ostoskorissa ollut, vaan noita halpispulloja. Ehkä se sitten sai myyjän epäilemään että ne menevät alaikäiselle.
Edelleen naurattaa koko episodi, mutta ehkä tuon myyjän kannattaisi pikkusen löysätä sitä pipoa.
[/quote]
Jouduitko hurauttamaan toiseen prismaan?
[/quote]
Ap taas.
Ei kun K-kauppaan/Tokmanniin =) En todellakaan olisi lähtenyt ajamaan toiseen Prismaan asti tuon takia.
Vasta jälkeenpäin tuli itsellekin mieleen, että olisi tietysti voinut kutsua myymäläpäällikkö paikalle. Tosin luulen, että en olisi niin tehnyt, vaikka olisin aikaisemmin ymmärtänyt tehdä niin. Ei ne viinit nyt niin tärkeitä ole. Olen vähän sellainen hissukka muutoinkin =) Lähinnä nolotti koko episodi kassalla ja onneksi näin jälkeen päin naurattaa.
Ymmärrän kyllä, että Alkossa varmasti pidetään kiinni ikärajoista jne. mutta esim. kun joskus kävin ostamassa miehen kanssa kuoharia häihimme, olisi voitu kieltää myynti koska he eivät voi olla varmoja, kelle alkoholi menee. Ja juu, paperit kysyttiin silloinkin ja vieläpä se myyjä kysyi niitä, joka oli neuvonut juomien valitsemisessa kun kysyttiin apua (oli muuten sama Alkon liike kyseessä).
Eikö sitten ole lupa ostaa viiniä lahjaksikaan? Eihän tuo ole mahdollista, että itselleen vain on lupa ostaa. Harva tosiaan yksinään kiskoo juomansa. Jos kyse on vain epäilystä alaikäiselle ostamisesta, niin kyllä vähän paremmat perustelut pitäisi olla kuin että asiakas on puhunut puhelimessa ja ostaa halpisviiniä. Luulin että ne ajat on jo ohi, kun Alkoon piti mennä hattu kourassa ja nöyränä pyytämään pulloa tiskin takaa.
Multa kysellään aina silloin tällöin papereita Alkossa vaikka olenkin 40v. ...tulee mieleen, että vitsaileeko ne myyjät vaan.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 16:15"]
Taidatkin olla aika rupsahtaneen näköinen ;) Miksi aikuisella ihmisellä ei muuten ole olemassa henkilöllisyystodistusta? (ja ei, en laske mitään passia, missä on ala-asteikäinen, päteväksi henkilöllisyystodistukseksi)
[/quote] Jos en näytä alaikäiseltä yli kolmikymppisenä, olen rupsahtanut? Olkoon sitten niin.
En ole koskaan ajanut autokorttia kun en tarvi, enkä henkilöpapereita hommaa alkoholin takia...
Ap taas.
[/quote]
pipo on juuri sopivan kireällä.