Minulle ei myyty tänään Alkossa viiniä.
Tilanne oli siis se, että olimme siskoni kanssa kaupungissa ruokaostoksilla (minä olen 30v. ja siskoni 29v.).
Päätin hakea Alkosta punkkupullon ja soitin sitten miehellekin että ottaako hän jotakin (olin tuolloin siis Alkossa jo). Eipä tuossa mitään, hain viinipullot ja suuntasin kassalle. Siskoni tuli tuossa vaiheessa perässäni kuoharipullon kanssa.
Kassalla myyjä kysyi paperi, ei yllätä yhtään kun olen vähän sellainen lapsenkasvoinen. No sitten myyjä yhtäkkiä ilmoittikin, ettei voi myydä tuotteita, koska olen viemässä niitä toiselle ihmiselle (oli ollut melkein vieressäni kun puhuin puhelimessa ja etsin oikeaa pulloa hyllystä). Olin ihan suu auki että mitä ihmettä ja selitin että toinen pullo on menossa aviomiehelle, joka on minua vanhempi (35v). Että en todellakaan ole välittämässä alkoholia alaikäisille. Myyjä vain ilmoitti, miehen pitää sitten vain tulla itse ostamaan pullonsa (joo, ihan varmasti hän olisi lähtenyt ajamaan yhteensä 40 kilsaa yhden viinipullon takia...)
Eipä myyjä myynyt siskollenikaan kuoharipulloa, koska kuulumme samaan seurueeseen. Eipä siinä mitään, lähdimme sitten tyhjin käsin tuosta liikkeestä ja ajoimme seuraavaan Alkoon muutaman kilometrin päässä.
Onkohan tuo kovinkin yleinen käytäntö että tuollaisen perusteella evätään myynti (joo, toki ymmärrän että olin varmaan suht epäilyttävän näköinen kun puhelin korvalla etsin yhtä pulloa mutta silti) vai olikohan myyjä pikkuisen liian "virkaintoinen"?
Naurattaa vain koko tapahtuma ja opin sen, että seuraavan kerran jos menen äkillisestä mielijohteesta Alkoon, soitan miehelle jo reilusti ennen viinakaupan näkymistä =D
Kommentit (48)
Mulle sanoi joskus Alkon myyjä kun ostin pääsiäistä varten kuutisen pulloa punaviiniä, että jos olisin ostanut teinien hedelmäviinejä, ei olisi myynyt. Muistaakseni kysyi paperit ja olin silloin 18-19-vuotias.
Minusta se oli jotenkin outo kommentti, ei kai ostetun alkoholin määrä tai laatu voi aiheuttaa myymisen eväämistä? Vai onko siinä se "syytä epäillä että alkoholi menee jollekin muulle"-momentti? Oisko kellään tietoa?
(Se punkku oli silloin markka-aikaan jotain seittemänkympin paikkeilla eli nykyrahassa noin 12€ ja oli samaa merkkiä kaikki nuo ostamani pullot)
En usko tuota ap:n juttua. Ihmiset ostaa paljon lahjaksi alkoholia, joten en usko
Missä tällanen hassu tilanne tapahtui. Sano ap paikkakunta, please.
Ei tämä oikein kuulosta uskottavalta, ostaahan ihmiset viiniä vaikka mihin illanviettoihin ja tilaisuuksiin. Itse olen kysynyt myyjältä erikseen apua juuri esimerkiksi viinin valintaan ja ilmoittanut sen tulevan ystävien illanviettoon. Olen kysynyt myös neuvoa tupareiden kuohuviiniin ja ties minkä kissanristiäisten booleihin. Tällä järjellähän myyjän pitäisi aina kieltäytyä myymästä, jos on vähänkään epäilystä että alkoholia käyttää myös joku muu kuin ostaja.
Harvemmin kai ihmiset sitä viinaa yksin juodakseen ostavat muutenkaan? Minä olisin vaatinut saada puhua myymäläpäällikön kanssa tuossa tilanteessa.
Oliko sulla pankkikortti, ajokortti tms. autossa. Vai liikutko yleensäkin ilman minkäänlaisia henkkareita?
Hölyn pölyä koko juttu...Sori AP mutta jää sinne kotia kasvamaan.. :)
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 00:13"]
Onkohan tuo kovinkin yleinen käytäntö että tuollaisen perusteella evätään myynti
[/quote]
Pikemminkin sen perusteella, että aikuisilla luulisi olevan jonkinlaiset henkkarit mukana. Ehkä sinua pidettiin alaikäisenä, koska sinulla ei ollut.
Anteeksi, etten ymmärrä sitä, että ihmiset tosiaan lähtevät kaupoille ilman henkkareita.
Joo, henkkareiden puuttuminen on ymmärrettävä syy, mutta tuo puhelun takia myymättä jättäminen ei. Edelleenkin, eihän tällä logiikalla ikinä saisi alkosta mitään kun kysyy mitä kannattaa ostaa siihen ja siihen tilanteeseen tai mikä konjakki olisi sopiva lahjaksi.
Alkon myyjä: "Myyn tämän Kossun sinulle, jos vannot, että juot sen yksin."
Asiakas:"Ok."
Myöhemmin illalla asiakas sammuu hankeen yksin ja kuolee.
Loppu
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 17:45"]
Oliko sulla pankkikortti, ajokortti tms. autossa. Vai liikutko yleensäkin ilman minkäänlaisia henkkareita?
[/quote]
Luitko edes koko juttua? Kyllähän ap henkkarit näytti, mutta ongelmaksi koitui se, että myyjä tiesi pullon olevan menossa jollekulle toiselle, joka noin periaatteessa saattaisi olla alaikäinen.
Turhan virkaintoista minusta. Turha tuosta on kuitenkaan mitään palautetta lähteä antamaan, koska noin periaatteessahan myyjä vain toimi ohjeiden mukaisesti. Vähän maalaissjärkeä toki siinäkin saisi käyttää.
Ja sille, joka ihmetteli, että miksi "varmuudella 25-vuotiaalta" kysyttiin henkkarit - Alkossa kuulemma tarkkaillaan aika tarkkaan papereiden tarkistamista. Eräs siellä työskentelevä kaverini joutuu kysymään paperit jopa tutuiltaan, joiden tietää olevan täysi-ikäisiä, jos pomo on jossakin lähellä.
Ymmärtäähän sen, että myyjillä on säännöt minkä mukaan mennään. Sen yksittäisen tilanteen arvioiminen onkin sitten toinen juttu.
Itse menin kerran äitini kanssa alkoon, oma laukku oli autossa (henkkarit myös) koska en luullut sitä kauppareissulla tarvitsevani. Äitini ostikin minulle viinin ja myyjä kysyi paperit. Sanoin että ne ovat autossa, mutta voin tietenkin ne juosta sieltä nopeasti jos tarve vaatii, jonka jälkeen äitini sanoi että olen hänen tyttärensä ja ikää 24. Myyjä oli oikein ystävällinen ja ilmoitti luottavansa äidin sanaan tässä tapauksessa.
Minä ostin lakkiaisiin kuohareita. Sitten osa myyjistä ei varmaan myy niitäkään, koska niitähän tullaan aivan varmasti tarjoilemaan muille ihmisille? Viiisi pulloa ostin, ja itse korkeintaan maistan, vieläpä sanoin mihin menee.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 02:33"]
Niinpä, Alkossa ollessaan ei paljon kannata alkaa jutteleen, että kenelle ne juomat on menossa... Virka-intoinen täti tai setä voi hyvinkin toimia juuri kuten ap:n tapauksessa.
Hiljattain edelläni oli pari nuorta miestä. Pari pulloa kummallakin, ei edes mitään kirkasta. Myyjä pyysi paperit ensimmäiseltä, jolla niitä ei ollut. Mies sanoi, ettei millään jaksaisi niitä parkkihallin toisesta päästä lähteä hakemaan, joten eikö tuo kaveri voisi ne ostaa hänelle? Juuei. Olivat samaa seuruetta, nääs.
[/quote]
No vaikka se seuraava (joka olis ne ekalle ostanut) olis ollut eri seuruetta, niin ei tietenkään olisi voinut myydä niitä tuossa tilanteessa?
Alkossa toimitaan juuri niin kun ap kirjoitti, varsinkin jos on virkkismyyjä.
T. Alkon Myyjä
Siis miksi toimitaan niinkuin ap kirjoitti? Entäs se kun menen alkoon ja kysyn että mikä kuohuviini olisi hyvä ystävän syntymäpäiville hänen ikäänsä kertaakaan mainitsematta? Tai kun kysyn alkossa myyjältä hyvää boolireseptiä tupareihin? Silloinhan minä itse kerron juoman menevän muille kuin minulle?
Minulle ei myyty viiniä, koska minulla on matkassa murrosikäinen tyttöni. Myyjä sanoi, ettei myy, koska epäilee minun ostavan alaikäiselle nuorelle.
Olin aika öönä siinä kassalla, että mitä helvettiä. Jäimme siis ilman päivällisviiniä, mikä oli aiottu pihvejä varten-
Ap taas.
Tarina on tosi, vaikka sitä joku epäilikin provoksi. Minulle tai siskolleni ei myyty alkoholia vain yhden puhelun perusteella. Ilmeisesti myyjä oli vakaasti sitä mieltä, että olen välittämässä sitä alaikäisille. Ja tämä tapahtui siis Porissa.
Ei minulla mitään vuosikertaviiniä ostoskorissa ollut, vaan noita halpispulloja. Ehkä se sitten sai myyjän epäilemään että ne menevät alaikäiselle.
Edelleen naurattaa koko episodi, mutta ehkä tuon myyjän kannattaisi pikkusen löysätä sitä pipoa.
Halpispullot ehkä selittävät hieman... Minultakaan ei ole vuosiin kysytty henkkareita, ei kaupassa, eikä Alkossa. Tasan olisin ap:n tilanteessa pyytänyt esimiehen paikalle! Eikö kaikki aikuiset olisi? Ja rehellisesti, jos olisit välittänyt alaikäiselle, niin olisiko ollut mitään väliä, mitä sille olisit ostanut? Kuinka moni tarkistaisi pitkään puhelimessa? Joku omppuviini on tietty vähän kummallinen valinta, sitä ei yleensä nautita hyvän ruoan kanssa;) Enkä ymmärrä kyllä tuota teinityttö juttuakaan, eikö aika monella asiakkaalla ole teini-ikäisiä lapsia? Miksi se lapsi ei saisi olla mukana kaupassa?
Arvoisa herra Alko,
Olisiko ihan mahdotonta laittaa siinä firmassanne pillit pussiin ja lopettaa se alkoholin myynti suomalaisille ihan kokonaan. Kyllähän te tiedätte, ettei se alkoholi suomalaisille sovi. Ja jos se myymälöidenne lopettaminen koko Suomessa ei käy, niin lopettakaa nyt edes minun paikkakuntani Alkot.
Kunnioittavasti,
raitis palstamamma
En usko tätä juttua
kaikenlaisia satuja sitä yritetään kehittää
Todellakin alkosta saa ostaa ihan myyjän avustuksellakin (kokemusta on) viiniä/viinaa myös lahjaksi eli toiselle ihmiselle
Vai oliko se miehesi haluama viini se nuorison halpa makea örvellysviini