Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämäkerran punainen lanka

Vierailija
24.05.2013 |

eikös sillä tarkoiteta sitä juonta, joka ylläpitää elämäkerran tarinaa eli ihmisen kertomusta omasta elämästään?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä.

Ihminen kertoo sen, minkä haluaa kertoa tai olettaa lukijan haluavan lukea.

Punaisena lankana ei välttämättä ole juoni vaan vaikka idea elämästä.

Vierailija
2/9 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 Tuota olen itsekin pohtinut. Kenelle hän kirjoittaa? Hän kuitenkin tietää, että hänen kirjoitustaan tullaan lukemaan. Mitä hän kertoo kirjoituksessaan jne. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yhtä kiinnostavaa on sekin, mitä ei kerrota ja miksi. Joskus päiväkirjat kertovat ideaalielämästä, jonka kirjoittaja olisi halunnut elää.

Vierailija
4/9 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 Pitänee sen verran tarkentaa, että elämäkerta siis on todellinen kertomus, sitä en itse epäile yhtään. Monista lähteistä olen tarkastanut päivämäärien ja vuosilukujen paikkaansa pitävyyttä. Hän on kirjoittenut muistiinpanoja jälkikäteen eli ei siis päiväkirjaa pitänyt, vaan kertonut muistelmiaan so elämäkerta. ap

Vierailija
5/9 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sinulle keskustelija, tästä on hyvä jatkaa.  Let`s keep in touch. ap

Vierailija
6/9 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti - se on kertomus, johon on valittu tietyt jutut eikä suinkaan kaikkia. Muistelmat jos mikä on tarina, joka on etukäteen pohdittu ja kertoo sen, mitä kertoja haluaa kertoa. Toki päivämäärät ja vuosiluvut ovat totta, mutta tunteet, kokemukset, asioiden yhteydet on saanut itse päättää kirjoittaessaan.

Muistelmissa tietyt tapahtumat ja asiat saavat sen merkityksen, jonka kirjoittaja haluaa niille antaa, jolloin osa tärkeitäkin tapahtumia jää taka-alalle ja tulee juuri siksi merkittäviksi. Muistelmissa saatetaan todeta parilla lauseella, että talo myytiin, mutta muistelija ei kerro, että myytiin, koska omistaja oli juovuspäissään mennyt takaajaksi ja menetti omaisuutensa.

On sellaisiakin muistelmia, joissa unohdetaan kokonaan mainita nuoruudessa solmittu avioliitto ja jopa siitä syntynyt lapsi. Tai se, että ensimmäinen vaimo kuoli lapsivuoteeseen. Tai että oli pakko mennä naimisiin,koska oli vauva tulossa. Muistelmissa tuokin asia voidaan kaunistella ja puhua rakkaudesta, tosielämässä avioon ajoi nuorikon isän haulikko.

Elämäkerta on tarina, pieni heijastus elämästä, ei koskaan koko totuus vaan se, mikä halutaan muistaa.

Vierailija
7/9 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 Kyllä, totta turiset, mutta jos aineistona on nyt tällä kertaa se mikä on, enkä siitä tahdo luopua. En siis aio mitään kyselylomaketutkimusta tehdä, vaikka ne kuinka trendikkäämpiä olisikin. Olen päättänyt tuon elämäkerran pitää tutkimusaineistona ja itseasiassa nyt kun sosiaaliturvajärjestelmä on uusiutumassa, niin eihän aihe edes periaatteessa ole kovin kaukaa haettu, vaikka sijoittuukin vuosisadan vaihteeseen. Historia oppiaineena on aina ollut sydäntäni lähellä.

Vierailija
8/9 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 22:56"]

2 Tuota olen itsekin pohtinut. Kenelle hän kirjoittaa? Hän kuitenkin tietää, että hänen kirjoitustaan tullaan lukemaan. Mitä hän kertoo kirjoituksessaan jne. ap

[/quote]

Mistä hän tietää että sitä tullaan lukemaan?

Vierailija
9/9 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 23:40"]

7 Kyllä, totta turiset, mutta jos aineistona on nyt tällä kertaa se mikä on, enkä siitä tahdo luopua. En siis aio mitään kyselylomaketutkimusta tehdä, vaikka ne kuinka trendikkäämpiä olisikin. Olen päättänyt tuon elämäkerran pitää tutkimusaineistona ja itseasiassa nyt kun sosiaaliturvajärjestelmä on uusiutumassa, niin eihän aihe edes periaatteessa ole kovin kaukaa haettu, vaikka sijoittuukin vuosisadan vaihteeseen. Historia oppiaineena on aina ollut sydäntäni lähellä.

[/quote]

Miten aijot liittää sosiaaliturvajärjestelmän työhösi? Ymmärräthän että silloin sinun täytyy kuvata tarkkaan myös sen vaiheet ja historia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi