Unohdin näyttää Kela-korttia
Ajatuksissani unohdin näyttää Kela-korttia tänään uutta reseptilääkettä hakiessani, voiko asialle tehdä mitään näin jälkeenpäin?
Kommentit (10)
Apteekissa kyllä yleensä pyytävät Kela-kortin nähtäväksi.
Miksi sitä pitää näyttää? Ei ole kukaan minulta ikinä kysynyt.
Eikö reseptilääkkeitä hakiessa ole pakko olla kelakortti? Ainakaan ennen ei saanut lääkkeitä ilman kelakorttia.
Olen tainnut viimeksi yli 5v sitten hakea lääkkeitä, joten en varmaan ole ihan ajan tasalla.
Jees, kiitos vastauksista!! Oletin kai itsekin että sitä kysyttäisiin mutta jostain syystä tällä kertaa ei -Ap
Jos sulla on se tulostettu resepti niin ei sillon tarvii näyttää.
Muuten et sieltä mitään edes saa jos ei ole sitä lappua tai kelakorttia
Apteekista saa Kela korvauksen suoraan, siksi aiemmin kysyttiin kelakorttia, nykyään apteekki saa tiedon korvausoikeudesta suoraan Kelasta henkilötunnuksella, mikä on lääkemääräyksessä
Mä oon ainakin viimeiset kaksi vuotta saanu reseptilääkkeet niin, että oon vaan näyttäny ajokorttia ja kertonu minkä lääkkeen tarvitsen. Tietenkin ollut siis se resepti sähköisenä olemassa siellä. En muista et ikinä ois just kelakorttia kysytty. Joskus on saattanut olla se resepti paperillakin mukana.
Vierailija kirjoitti:
Apteekista saa Kela korvauksen suoraan, siksi aiemmin kysyttiin kelakorttia, nykyään apteekki saa tiedon korvausoikeudesta suoraan Kelasta henkilötunnuksella, mikä on lääkemääräyksessä
Ei siinä paperisessa lääkemääräyksessä ole henkilötunnusta vaan syntymäaika.
Voi hakea kuitilla jälkikäteen kelasta. kela.fi