Aspa kysyy: miksi jotkut pitävät lässyttämistä kohteliaisuutena?
Minulla asioi kymmeniä, satoja asiakkaita päivittäin. Paljon rutiinia. Näen, että asiakas on maksamassa kortilla, koska hän on ottanut kortin esiin tai tunkee sen laitteeseen.
Jotkut asiakkaat kuitenkin pitävät asianaan muikeasti kertoa minulle lässyttävällä äänellä "Maksan kortilla." siinä vaiheessa jo kun näen, että he maksavat kortilla tai jos ovat tuoneet haluamansa tavaran, jonka aikovat maksaa, joka on heidän edessään, he kertovat minulle, että "Minulle tulis tämä". Miksi tämä on niin kohteliasta?
Mihin nämä ihmiset pyrkivät tällä lässytyksellä?
Kommentit (37)
Mua ärsyttää myös tuo tuotteiden tuputus. Suomalaisessa kirjakaupassa sitä on alettu harrastaa viime aikoina, aina ne yrittää väkisin tunkea jotain mukaan. Nykyään yritän miettiä, saisinko tarvitsemani jutut jostain muualta.
Liiallinen tuttavallisuus, aargh. Kerran Lindexissä ostin isomman määrän alushousuja (varmaan joku 3 paria 2:n hinnalla ja ostin sit useamman setin tms.) ja myyjä sanoi, että "nyt ei sit tarviikaan pitkään aikaan ostaa alushousuja!" -- öö, ok. Mistäs sä sen tiedät, vaikka mä käyttäisin kerran ja heittäisin pois? Ostaisin koko satsin Justin Bieberin konserttia varten lavalle heitettäväksi? Koin sen liian tungettelevana.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 14:06"]
Ja tarkennetaanpa vielä: arvostan kyllä käytöstapoja mutta ihan peruskohteliaisuus riittää, tervehtiminen, kiitos ja ole hyvä. Asiakkaatkin on väsyneitä ja tai olen itse väsynyt. Koen turhana, että joku kokee teennäisen ja väkinäisen ylimääräisen puheen tarpeellisena ellei suorastaan pelastavana.
Jos haluat jutella jotain mukavaa, niin mielellään juttele, tuosta ei vaan valitettavasti saa mitään jutun juurta aikaan.:) On kummallista perustella tuota small talkilla.
ap
[/quote]
Tuo nyt on aika luonteva asia sanoa siinä maksutilanteessa, kun maksaa kortilla. Ei siitä tarvitse keskustelua syntyä, mutta asiakkaasta on ihan kiva, kun sai jotakin sanoa. Yleensä kai ihmiset kuitenkin varmistaa tuolla sanomisella, että kassa huomasi asiakkaan maksavan kortilla. Tai sitten ihan puhtaasti kohteliaisuus syyt. Kohteliaampaa se on sanoa jotakin, kuin mollottaa vaan hiljaa.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 14:04"]
Miten olisi ihan vain nyökkäys ja hymy?
Viimeksi eilen muuten törkkäsin korttini lukijaan sanomatta mitään ja myyjä odotteli hetken aivot nollilla, ja sanoi sitten "aijaa, sä maksatkin kortilla!" Ei kaikki automaattisesti huomaa ihan kaikkea.
[/quote]
No siinä tapauksessa jos oletaan, että olen todella väsynyt, enkä huomaa, millä asiakas aikoo maksaa niin huomaamiseni ei perustu silti siihen, mitä asiakas on sanonut vaan siihen, mitä olen nähnyt. Ja tuossa esimerkissä nyt vaan havainnointikyky on monen tunnin jälkeen herpaantunut, itse alan myös tehdä virheitä tuossa vaiheessa kun keskittymiskyky on tuota luokkaa.:)
Niin että usko pois, sillä asiakkaan sanomisella ei ole kauheasti merkitystä niin pitkään kun itse näen, millä asiakas aikoo maksaa.
ap
[/quote]
Eli sen asiakkaan vastuulla on muutamassa sekunissa skannata se myyjä, ja päätellä myyjää tuntematta, onko tämä hoksaavainen ja missä vireystilassa tämä on (jos sattuu olemaan tuttu myyjä, vireystila silti vaihtelee)?
Älä olet typerä, ap.
Eli summa summarun: ap on kuuro, koska hän ei väsyneenäkään KUULE, mitä asiakas sanoo, vaan kerää informaatiota vain ja ainoastaan silmillään.
Ja silti häntä ärsyttää ihan perkeleellisesti se, että se asiakas kehtaa puhua hänelle mitään?
Joopa joo. Ap, vaihda alaa, et sovi luonteeltasi ihmiskontakteja vaativaan työhön.
Minua taas ärsyttää lässyttävät myyjät, ilmeisesti tuo aspa on myyjä, eikö voi sanoa suoraan,myyjä, että tyhmempikin ymmärtää tai kassa.
Olin tyttäreni 170/60 kanssa nuorisovaatekaupassa ja maksoin hänen kaksi trikoohamettaan, myyjä tekopirteällä tekohymyllä varustettuna lässyttää minulle että kiva että löysit kaksi mekkoa, niin hänkin osti kaksi kun ovat niin kivoja jne Hei haloo, katso nyt minä olen 160/95kg, millä sinä sullot nämä läskit noihin rimpula mekkoihin, ei minä en aio niitä myöskään pestä vaan 21v tyttäreni, joka seisoo vieressä.
Pois lähtiessä totesin tyttärelleni että kiva kun sokeat aivovammaisetkin saavat töitä.
Ap on tosiaan väärällä alalla. Jo otsikossa hän kysyy, miksi jotkut pitävät hänelle ongelmallista asiaa kohteliaisuutena. Asian ydinhän on juuri siinä, että HE TOSIAAN PITÄVÄT SITÄ KOHTELIAANA KÄYTÖKSENÄ. Ja kun ap. tämän tietää, miksi se häntä ärsyttää? Asiakas ei saisi olla kohtelias? Asiakkaan pitäisi olla kohtelias vain ap.:n hyväksymällä tavalla? Jos ja kun asiakkaan kohteliaaksi tarkoittamana käytös ap.:tä noin häiritsee, ap. tekisi tosiaan viisaasti, jos hakeutuisi ehkä vähemmän ihmiskontakteja vaativaan työhön.
Voi hyvänen aika. MIKÄ TAHANSA todella VOI ärsyttää, jos sen antaa ärsyttää.
Kannattaisi relata.
Kyllä mäkin olin vuosia kassalla töissä, ja niitä vakirepliikkejä kuuli pahimmillaan satoja kertoja päivässä. Mitä sitten? Jokainen sanoja on ERI kuin edelliset, eikä TIEDÄ, että olet saanut kuulla jotakin lausetta jo kyllästymiseen asti.
Puhumalla yritetään olla kohteliaita, tehdä kassatyöntekijän olo mukavaksi huomioimalla häntä ja hänen työtään ja yksinkertaisesti tuntuisi vain typerältä seisoa tuppisuuna. Suoraan sanottuna se tuntuisi myös epäkohteliaalta.
Mä aion jatkossakin kohottaa korttia ilmaan ja näyttää sen myyjälle ja sanoa hymyillen, että maksan kortilla, JOKA AINOAN KERRAN KUN MAKSAN KORTILLA. Jos se jotakuta pännii, niin se on voi voi. Mä todella teen sen vain ollakseni mukava ja yksinkertaisesti haluan kommunikoida kassahenkilön kanssa, koska tiedän, että hän on tunteva ja kokeva ihminen, eikä mikään kone.
Oletan myös, että kassahenkilö kommunikoi minun kanssani, koska niin minäkin olen tunteva ja kokeva ihminen, kaupalle arvokas rahantuoja.
Jos et jaksa hymyillä kuluneille ja vanhoille vitseille joka kerta, kun ne sinulle lauotaan, olet valitettavasti väärällä alalla. Se kuuluu työnkuvaan. Se ei ole asiakkaiden vika eikä heidän tyhmyyttään, mutta jos se ärsyttää sinua, vika on sinussa.
Haha, ap, se on ammatinvalintakysymys. Kun sinua alkaa ärsyttää jokin MUIDEN kohteliaisuutena pitämä asia, on syytä vaihtaa alaa.
Minä paskat nakkaan siitä, mitä sinä myyjä siellä tiskin takana ajattelet minusta. Jos ei raha kelpaa, niin voin hyvin siirtyä jonnekin muualle asiakkaaksi, valinnanvaihtoehtoja piisaa.
Eli ap näkee HessuHopo-katseellaan, että minä maksan kortilla. Yleensä ladon tavarat ensin hihnalle ja kaivan sen jälkeen esiin lompakon. En heiluttele korttia kassan riemuksi. Siksi sanonkin reippaasti, Hei maksan kortilla ja ei ole bonuskorttia. Ja ei jonotseiso, ehdin mainiosti ladata safkat, ottaa kortin esiin ja kiittää. Aika vaikeeta on sulla ap.
Pitääkö tuostakin asiasta ottaa pultit? Itse en ole edes rekisteröinyt mitä sanon kassalla. Uskoakseni tervehdin ja kiitän. No voihan minun puhumisella olla myyjälle suurempi merkitys kuin myyjän puhumisella minulle.
Lisään vielä, että mä ainakin itse nautin kassalla töissä ollessani siitä, että asiakkaat ei kuvitelleet mun olevan ajatustenlukija. Eli siis jos jotain asiaa oli, se sanottiin ääneen. Esim. juuri että maksaako kortilla vai käteisellä, jos maksaa käteisellä niin antaa setelin ja sanoo heti perään, että mä annan pientä rahaa kanssa. Kassatyöntekijän ei pitäisi joutua arvailemaan tällaisia asioita. Siinä päivän mittaan kun kohtaa satoja asiakkaita, nauttii jokaisesta, joka tekee siitä työstä HELPPOA ja MUKAVAA, kun niitä päinvastaisia ihmisiä riittää. Mulle kaikkein paras mieli tuli siitä, kun tervehdittiin hymyillen, kommunikoitiin IHAN MITÄ TAHANSA (vaikka sitten, että onpas kaunis ilma tänään tai että maksan kortilla), kiitettiin ja sanottiin heihei, parhaimmillaan jopa HYVÄÄ PÄIVÄNJATKOA.
Tuollaiset asiakkaat ovat ihan unelmaa. Siksi pyrin itsekin olemaan sellainen. Olen pahoillani, jos ärsytän sinua käyttäytymällä omasta mielestäni todella hyvin. Valehtelematta yritän vain tehdä sinun olostasi hieman mukavamman, koska tiedän, miten kuluttavaa kassatyö voi pahimmillaan olla.
Kiitos ja hyvää päivänjatkoa, terveisin 26.
Siis mitä v-ttua ap? :D Miten voi tuollainen haitata? Itse usein joko sanon "kortilla" tai nostan korttia vähän ilmaan ikäänkuin "merkitsevästi". Onko sekin kiellettyä? En todellakaan odota että kassa vastaa mitään, mutta luulin että se on kohteliaampaa kuin vaan törkätä kortti lukijaan ja välttää kaikkea mahdollista kontaktia myyjän kanssa. Toki myyjä usein näkeekin sen kortin, mutta aika usein varsinkin kiireisissä marketeissa tuntuu että heilläkin katse vaeltelee jonnekin ihan muualle ja kun mainitsen tuon maksutavan niin ikäänkuin havahtuvat ja painavat jotain nappia siellä kassakoneessa.
Mutta voi sentään, meni sekin normaalin kanssakäymisen yritys pieleen. Vaan pitäisiköhän sun ap ihan todella tehdä jotain tolle sun työtilanteelle, ei mielestäni ihan normaali vitutuksen aihe enää tuo. Sellaisiakin aloja on joilla ei tarvitse juurikaan olla ihmisten kanssa tekemisissä.
PS. En lässytä, vaan puhun ihan normaalilla äänellä.
Jos ongelma on jotkut tietyt asiakkaat, jotka ei pelkästään sano että "maksan kortilla" vaan jotka lisäksi pystyy ne kaksi lyhyttä sanaa sanomaan erityisen lässyttävällä äänellä, niin uskon että ne ihmiset muutenkin lässyttää kanssaihmisille ja ovat siinä erityisen taitavia. Niillä on vaan sellanen tapa, haluavat ehkä varmistaa ettei heitä koeta uhkaavina tai vihaisina. (Mä en ainakaan pysty oikein mitenkään lässyttämään "maksan kortilla". Enintään kassahenkisesti kiekaisemaan ylionnellisen kuuloisesti, saattaahan sekin tietysti olla ärsyttävää.)
Mulle tulee ainakin yksi työkaveri heti mieleen, joka varmasti tiedostamattaankin vaihtaa aina maireammalle nuotille: "Huomentaaa", "No hejjjjj", "Päivvvää", "Moikkaaaa". Sama työkaveri on sanonut joskus ohimennen, että hänen perusilmeensä on tosi väsynyt ja vihainen, vaikka olisi ihan hyvällä tuulella, joten varmaan on väärinkäsitysten kautta oppinut puhumaan korostetun ystävällisesti. Tuskin on ainoa ihminen Suomessa jolla sama juttu. Joten ei kannata ottaa sitä henkilökohtaisena loukkauksena.
(Mietin vielä lisää tota omaa tapaani, yleensä sanon vaan ihan monotonisesti maksankortilla, jos muistan ja jos myyjä ei ole selvästi huomannut aikeitani, mutta joskus aloitan monotonisesti ja kesken sanomisen tajuan että kuulostaapa tylyltä, joten kevennän sitä loppua. Vaikka tiedän kyllä että tarvittava informaatio on välittynyt kassahenkilölle jo melkeinpä siitä ekasta tavusta, kun hän on nostanut katseensa ja havainnut etten ole poimimassa lompakosta kolikoita vaan siirtymässä maksupäätteelle, niin silti ajattelen kai että tulee mukavampi vaikutelma. Enkä ole ajatellut että kassalla olija siitä voisi ärsyyntyä. :) )
Ap palasi. 32 pääsi asian ytimeen. Eli 31, jos kerran puhut normaalilla äänellä niin et edes ole tämän ketjun aiheena. Minua ei ärsytä se, että joku todella haluaa kertoa minulle maksavansa kortilla. (Minulle muuten toistellaan monia muitakin asioita päivittäin, eivätkä ne ärsytä. Mutta eivät tulleet nämä vaihda alaa -kommetit yllätyksenä.:)) Vaan nimenomaan korostettu maireus ja väkinäisyys, joka paistaa jo kilometrin päähän. Jos henkilö ei ole iloinen, miksi hän yrittää esittää sellaista?
Joku aiempi kommentoi, että jos asiakas pudottaa korttinsa maahan ja päivittelee sitä itsekseen, siihen ei voi reagoida. Olen eri mieltä. Monesti siihen toki ei voi reagoida, toisinaan taas voi.
Joiltain meni ohi nimenomaan se, miksi jotkut pitävät lässyttävää puhetapaa kohteliaisuutena yhdistettynä asiaan, jonka informaatioarvo on nolla.
Lähdenpä taas kuuntelemaan, millaista lässytystä tänään on tarjolla;)
Vaihda alaa, kuulostat tosi kyllästyneeltä duuniisi.
Ap, ei ehkä ole hirveän kohteliasta lässyttää tässä ketjussa niin paljon.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 14:06"]
Ja tarkennetaanpa vielä: arvostan kyllä käytöstapoja mutta ihan peruskohteliaisuus riittää, tervehtiminen, kiitos ja ole hyvä. Asiakkaatkin on väsyneitä ja tai olen itse väsynyt. Koen turhana, että joku kokee teennäisen ja väkinäisen ylimääräisen puheen tarpeellisena ellei suorastaan pelastavana.
Jos haluat jutella jotain mukavaa, niin mielellään juttele, tuosta ei vaan valitettavasti saa mitään jutun juurta aikaan.:) On kummallista perustella tuota small talkilla.
ap
[/quote]
Mutta miksi siitä pitäisi saada jutun juurta aikaan? En ymmärrä. Miksei voi vain antaa olla, miksi se sinua häiritsee?
Jos asiakas pudottaa korttinsa lattialle ja "lässyttää" nauraen "voi voi sentään kun olen kömpelö", kuuluuko sinun vastata siihen jotain? Jos hän etsii lompakostaan puuttuvaa rahaa ja päivittelee "höh, kyllä minulla oli täällä 20 euroa", kuuluuko sinun kommentoida asiaa?
Kaikissa näissä tapauksissa asiakas höpöttää vain lievittääkseen omaa vaivautuneisuuttaan. Ihan sama näissä "maksaisin kortilla" ja "nämä tulee mulle" -jutuissa, ei asiakas niitä sano siksi että odottaisi sinun aloittavan asiasta jotain syvällistä keskustelua.