Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aspa kysyy: miksi jotkut pitävät lässyttämistä kohteliaisuutena?

Vierailija
24.05.2013 |

Minulla asioi kymmeniä, satoja asiakkaita päivittäin. Paljon rutiinia. Näen, että asiakas on maksamassa kortilla, koska hän on ottanut kortin esiin tai tunkee sen laitteeseen.

Jotkut asiakkaat kuitenkin pitävät asianaan muikeasti kertoa minulle lässyttävällä äänellä "Maksan kortilla." siinä vaiheessa jo kun näen, että he maksavat kortilla tai jos ovat tuoneet haluamansa tavaran, jonka aikovat maksaa, joka on heidän edessään, he kertovat minulle, että "Minulle tulis tämä". Miksi tämä on niin kohteliasta?

Mihin nämä ihmiset pyrkivät tällä lässytyksellä?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo mitään lässyttämistä ole...

Vierailija
2/37 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaísi olla viisasta vaihtaa alaa, siis sinun. Burn out on lähellä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on vain keino pitää yllä vähän kohteliasta small talkia (monia vaivaannuttaa olla sanomatta mitään ko. tilanteessa) ja samalla keino varmistaa, ettei asiakas ole vain luullut kassan näkevän kortin ja erehtynytkin.

Enemmänkin minua vaivaa monen myyjän toistuva "Sieltä löytyi semmoiset?" -kiekaisu kun asiakas tuo haluamansa tuotteen kassalle. Tyhmästi valittu repliikki, ikään kuin myyjä olisi yllättynyt liikkeensä valikoimasta.

Vierailija
4/37 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo nyt ovat sellaisia asioita, joita sanotaan, kun ei keksi mitään sanottavaa mutta tuntuisi epäkohteliaalta olla hiljaa.

Sinua kait ärsyttää mikä tahansa, mutta joku muu aspa taas voisi valittaa, miksi asiakkaat ovat niin tylyjä että työntävät tavaransa kassalle sanomatta sanaakaan.

Vierailija
5/37 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kohteliaampaa sanoa jotain kuin vain seistä siinä tuppisuuna. Ennen, kun kortti annettiin myyjälle maksamista varten, pystyi sanomaan "ole hyvä". Nyt, kun kortti tökätään lukijaan, tuntuu luontevalta sanoa: "Maksan tällä." Etenkin S-ryhmän kaupoissa yleensä sanon maksavani kortilla, koska S-pankin kortilla voi joko maksaa tai ainoastaan ottaa bonukset.

Vierailija
6/37 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta jos joku sanoo "ole hyvä", siihen voi vastata "kiitos". Samoin kuin tervehdykseen voi vastata tervehdyksellä.

Tuo "Maksan kortilla." teennäisellä äänellä sanottuna on kuin jonkun lastenohjelman juontajan suusta, ikään kuin pitää selittää samalla kun tekee, koska toinen ei ymmärrä.

Mitä mielestänne tuohon "Maksan kortilla" voi aspa vastata, vaihtoehtoja:

"No sepä kiva, niin on tsiljoona muutakin asiakasta tänään tehnyt.."

"No niinpä näytätkin tekevän, kiva että vielä paljastit asian kun en olisi sitä näkemällä itse havainnut.."

"Juu, fantastista.."

"Jepjep, ja kun kuljet ovesta ulos niin kerrot että "kuljen nyt ovesta ulos".."

Minkä vaihtoehdon te noista edellisistä valitsisitte sanottavaksi asiakkaalle;)?

ap

Vierailija
7/37 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 13:54"]

Tuo on vain keino pitää yllä vähän kohteliasta small talkia (monia vaivaannuttaa olla sanomatta mitään ko. tilanteessa) ja samalla keino varmistaa, ettei asiakas ole vain luullut kassan näkevän kortin ja erehtynytkin.

[/quote]

Juuri tästä syystä sanon joskus, että maksan kortilla. En sano aina, jos huomaan selvästi, että kassahenkilö näki maksukorttini tai oon väsynyt. Voin vaikka vannoa, että olen nähnyt keskustelupalstoilla myyjien valituksia siitä, kun asiakkaat eivät asioidessaan sano mitään, vaan hiljaisina tyrkkäävät kortin lukijaan. Tai että noiden kortinlukijoiden myötä kommunikointi asiakkaan kanssa on vähentynyt. Ikinä ei tunnu olevan hyvin, aina joku saa valittamisen aihetta. :D

Vierailija
8/37 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saattaisin ehkä möläyttää jotain yhtä typerää kassalla, koska yksinkertaisesti tuntuisi tyhmältä tulla siihen ihan tuppisuuna jos kyse on vaikka pienestä liikkeestä ja myyjää on jo tervehditty jo aiemmin. :D

Vierailija
9/37 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppi neloselle, monasti ainakin K- tai S-ryhmän tapauksessa sillä kortilla voi joko maksaa, maksaa ja kuitata bonukset tai pelkästään kuitata bonukset - esim. itselläni on pankkikortissa K-ryhmän bonuskortti samassa.

Joskus taas esim. vaatekaupoissa se myyjä pakkaa siinä niitä vaatteita loppuun vielä skannattuaan hinnat konellee, eli samaan aikaan kun minä kaivan sitä korttia esille. Sanomalla "maksan kortilla" viestin myyjälle, että olen panemassa korttia lukulaitteeseen, hänen olisi syytä kirjata se korttitapahtumaksi kassakoneellaan (sen pakkaamisen lomassa).

Ja ap, ei ole lässytystä puhua small talkia. Jos sinä koet sen lässytykseksi, olet väärällä alalla, oikeasti.

Vierailija
10/37 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 13:59"]

Joo, mutta jos joku sanoo "ole hyvä", siihen voi vastata "kiitos". Samoin kuin tervehdykseen voi vastata tervehdyksellä.

Tuo "Maksan kortilla." teennäisellä äänellä sanottuna on kuin jonkun lastenohjelman juontajan suusta, ikään kuin pitää selittää samalla kun tekee, koska toinen ei ymmärrä.

"No niinpä näytätkin tekevän, kiva että vielä paljastit asian kun en olisi sitä näkemällä itse havainnut.."

"Juu, fantastista.."

Minkä vaihtoehdon te noista edellisistä valitsisitte sanottavaksi asiakkaalle;)?

ap

[/quote]

En mitään. Siihen voi vastata vain yhtä iloisen teennäisellä äänellä, että "joo".

Mitä sen asiakkaan pitäisi sinun mielestäsi sanoa? Vai olla hiljaa koko ostotapahtuman ajan?

Vierailija
11/37 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Juu, fantastista.."

ap

[/quote]

Miten olisi ihan vain nyökkäys ja hymy?

Viimeksi eilen muuten törkkäsin korttini lukijaan sanomatta mitään ja myyjä odotteli hetken aivot nollilla, ja sanoi sitten "aijaa, sä maksatkin kortilla!" Ei kaikki automaattisesti huomaa ihan kaikkea.

Vierailija
12/37 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkeen tarvitse "voida vastata", muutenhan keskustelu ei loppuisi koskaan...

Asiakaspalvelun perussääntöhän on, että jos et tiedä mitä sanoa, älä sano mitään, vaan hymyile. Sen varmaan tiedätkin? Miksei se sitten kävisi tässä tilanteessa?

"Juu, fantastista.."

ap

[/quote]

Vierailija
13/37 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tarkennetaanpa vielä: arvostan kyllä käytöstapoja mutta ihan peruskohteliaisuus riittää, tervehtiminen, kiitos ja ole hyvä. Asiakkaatkin on väsyneitä ja tai olen itse väsynyt. Koen turhana, että joku kokee teennäisen ja väkinäisen ylimääräisen puheen tarpeellisena ellei suorastaan pelastavana.

Jos haluat jutella jotain mukavaa, niin mielellään juttele, tuosta ei vaan valitettavasti saa mitään jutun juurta aikaan.:) On kummallista perustella tuota small talkilla.

ap

Vierailija
14/37 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko ap mitään muuta alaa mitä voisit kokeilla, siis sellaista, joka sulle sopisi?

Vierailija
15/37 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää lapsille ja eläimille lässytys ja jopa vanhuksille!!!. En ymmärrä ollenkaan.

Mutta ap, puhuvatko he lässyttäen? Minäkin sanon aina, että maksan kortilla ja ei ole bonuskorttia (en omista yhtäkään ja vättän dupolikauppoja) heti kassalle tullessa. Selviää asia samantien. Ei tarvii "lässytellä" puolin eikä toisin.

Vierailija
16/37 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääk, mä en ole koskaan huomannut sanoa, että maksan kortilla. Huomaan aina, että kassa katsoo millä aion maksaa ja kun saan kortin esille, hän napauttaa kassan nappia ja sitten korttipäätteeseen tuleekin jokin eri teksti. Eli ilmeisesti kassa on aina huomannut minun maksavan kortilla.

Ja toisten mukaan on epäkohteliasta olla sanomatta mitään ja toisten mielestä päinvastoin? sanon aina kassalle mennessä hei/moi.

Sen sijaan kassan tuttavallinen jutustelu tuntuu oudolta. Ostin kerran H&M:ltä vyön. Menin sen kanssa kassalle, jolloin nuori nainen siellä hämmästeli, että voi mistä löysit noin hienon vyön (silloin tää jutustelu oli aivan uusi juttu). Menin vähän hämilleni, että eikö täällä tiedetä mitä myydään. Siinä puolihämmästyksissäni sitten kerroin, että joo no näitä oli tuolla (viittasin sivulle)... En muista mitä myyjä vastasi :D Oli varmaan yhtä nolona mun vastauksesta :D

Ja Tiimarissa on näitä "nyt meillä ois tällaisia ihkuja tupsukyniä" -lisämyynti repliikkejä. Huoh.

Vierailija
17/37 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 14:04"]

Miten olisi ihan vain nyökkäys ja hymy?

Viimeksi eilen muuten törkkäsin korttini lukijaan sanomatta mitään ja myyjä odotteli hetken aivot nollilla, ja sanoi sitten "aijaa, sä maksatkin kortilla!" Ei kaikki automaattisesti huomaa ihan kaikkea.

[/quote]

No siinä tapauksessa jos oletaan, että olen todella väsynyt, enkä huomaa, millä asiakas aikoo maksaa niin huomaamiseni ei perustu silti siihen, mitä asiakas on sanonut vaan siihen, mitä olen nähnyt. Ja tuossa esimerkissä nyt vaan havainnointikyky on monen tunnin jälkeen herpaantunut, itse alan myös tehdä virheitä tuossa vaiheessa kun keskittymiskyky on tuota luokkaa.:)

Niin että usko pois, sillä asiakkaan sanomisella ei ole kauheasti merkitystä niin pitkään kun itse näen, millä asiakas aikoo maksaa.

ap

Vierailija
18/37 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 14:10"]

Mua ärsyttää lapsille ja eläimille lässytys ja jopa vanhuksille!!!. En ymmärrä ollenkaan.

Mutta ap, puhuvatko he lässyttäen? Minäkin sanon aina, että maksan kortilla ja ei ole bonuskorttia (en omista yhtäkään ja vättän dupolikauppoja) heti kassalle tullessa. Selviää asia samantien. Ei tarvii "lässytellä" puolin eikä toisin.

[/quote]

Lisään vielä itse, että tullessa sanon hei tai huomenta, päivää, iltaa..  ja lähtiessä kiitos, mutta tämä on nyt mulle ihan takaraivosta tulevaa normaalikäytöstä.

Vierailija
19/37 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih, tähän ketjuun ilmottautui edes yksi (14) joka on itse huomannut, että myyjä jopa itse näkee, millä aiot maksaa.:D

Mikä teitä muita estää näkemästä?:D

ap

Vierailija
20/37 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asiakkaan sanomisilla "ei ole kauheasti merkitystä niin pitkään kuin hän näkee, millä asiakas aikoo maksaa", niin miksi siitä pitää tehdä näin kauhea numero ja selitellä näin pitkään? Omituinen reaktio asiasta, jolla ei kuitenkaan ole ap:lle "kauheasti merkitystä"... :)

[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 14:12"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 14:04"]

Niin että usko pois, sillä asiakkaan sanomisella ei ole kauheasti merkitystä niin pitkään kun itse näen, millä asiakas aikoo maksaa.

ap

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi