Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talousalan ihmiset: miten lasketaan palkaton vapaa?

Vierailija
24.05.2013 |

Olen siis kuukausipalkalla töissä ja nyt pidin pakottavasta syystä 2 palkatonta vapaata (tilikausi 16.4.-15.5.,jos sillä on jotain merkitystä). Nyt sain tilinauhan ja tilistä on lähtenyt yllättävän paljon! Olisi siis kiva tietää, miten se palkaton vapaa kuuluu laskea, niin voisin tarkistaa onko laskettu oikein.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaa kk-palkkasi 21,5:llä ja kerro kahdella

Vierailija
2/14 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummalliselle kuulostaa että tilikausi on jotain muuta kuin kuukausi, siis kalenterikuukausi. 

Yleensä kk-palkka tulee toukokuussa esim. huhtikuun töistä tai sitten ns. etukäteen toukokuun palkka ja mahdolliset toukokuun puuttuvat päivät/sairauslomapäivät korjataan sitten kesäkuun tilissä.

Mutta joka tapauksessa, 2;n kaavaa käyttäen saat tietää kahden palkattoman päivän hinnan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi 21,5? Minulla oli jaettu 21:llä, onko siihen joku syy (vappu?) vai onko se virhe?

t. ap

Vierailija
4/14 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat työkohtaisia ja kuntakohtaisia.

Jos olit palkattomalla perjantain ja maanantain, palkattomaksi menivät myös lauantai ja sunnuntai siitä välistä. Samoin jos palkattoman vapaasi perään tuli vappu, sekin meni palkattomaksi.

Jos olet opettaja ja sinulla olisi ollut esim. ekana päivänä 3 opetustuntia ja toisena päivänä 4 opetustuntia, palkattomaksi ei mene yhteensä 7 tuntia vaan ne päivät lasketaan 8-tuntisina, eli sinulta meni 16 tunnin palkka.

Vierailija
5/14 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paas kattoen oman alasi työhtosopimuksestasi miten se poissaolopäivän palkka lasketaan.

Täältä saat melkoisen monta erilaista vastausta, joista varmaankin moni on oikeakin

Vierailija
6/14 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue TESistä miten teidän alalla lasketaan päiväpalkka. Yleisesti käytettyjä kaavoja on useita.

Vierailija
7/14 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän TES:ssä on jokaiselle kuukaudelle määritetty oma jakaja. esim huhtikuulle 21, toukokuulle 21 ja kesäkuulle 19 (ts. tuo on kuukausityöaika jota käytetään palkattoman työajan laskukaavassa). Osa-ajanpalkan laskukaava on seuraava: kkpalkka luontaisetuineen / kuukausityöajalla * poissaolopäivät - kkpalkka luontaisetuineen. esim kkpalkka on 2200 + 20 puhelinetu.  2220 / 21 * 2 - 2220 = kuukausipalkaksi jää 2008,57

Vierailija
8/14 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 13:15"]

Miksi 21,5? Minulla oli jaettu 21:llä, onko siihen joku syy (vappu?) vai onko se virhe?

t. ap

[/quote]

Ei ole virhe. Voidaan jakaa kk-palka/21(keskimääräinen), kk-palkka/ työpäivien määrällä tai kk-palkka/158 jne...Lue työehtosopimuksesi tai kysy palkanlaskijaltasi.

Vierailija
9/14 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lasketaan näin; jos kk-palkka esim 2000

Tuo 2000 jaetaan ko. kuukaden todellisilla työpäivillä * 2 = palkattoman osuus

Tarkoittaa sitä, että helmikuussa kun olet palkattomalla, vähennys on suurempi kuin jos olet palkattomalla sellasen kuukauden aikana, jossa työpäiviä on enemmän.

Vierailija
10/14 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin omasta TESstä vilkaisu ja jos ei sieltä löydy, niin sitten yleissistovan TESn ja viimeiseksi työaikalain mukaan. Meillä ei päiväjakajaa, vaan 160 h * 8 on työpäivä. 

Ja siltä palkanlaskijalta voi myös kysyä, kyllä se kertoo, mistä on palkan repäissyt. 

Vierailija
11/14 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vastauksia olet jo saanut. Ja yleisesti, se palkaton vapaa tuntuu tilinauhassa yllättävän suurelta aina. Vaikka toki vapaa-aika on aina arvokasta, mutta kuukausipalkkaan tottuneelle parikin palkatonta päivää yllättää usein palkkanauhassa, sitä ei vaan tavallisesti ajattele :)

Vierailija
12/14 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 14:29"]

Hyviä vastauksia olet jo saanut. Ja yleisesti, se palkaton vapaa tuntuu tilinauhassa yllättävän suurelta aina. Vaikka toki vapaa-aika on aina arvokasta, mutta kuukausipalkkaan tottuneelle parikin palkatonta päivää yllättää usein palkkanauhassa, sitä ei vaan tavallisesti ajattele :)

[/quote]

Komppaan tätä! Olen tehnyt (omasta halusta) osa-aikatyötä koko sen ajan kun mulla on ollut lapsia, 13 vuotta.  Kaverini kadehtii aina sitä, että mun elämä on leppoisaa.

Joskus sitten ehdotin, että hän ottais lapsien syyslomaviikolle 2 palkatonta päivää, kun ei lomaa muuten ollut.  Hän suuttui kauheasti ja sanoi, ettei sellaiseen ole varaa, tajuutko että se tarkoittaa ettei saa kahdelta päivältä palkkaa!!

Juu tajuan, mä en saa palkkaa kun niiltä kahdelta työvuorolta viikossa, jolloin olen töissä.  Mut siis mihin on tottunut...

Vierailija
13/14 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lienet töissä valtiolla, koska palkka maksetaan keskellä kuukautta. Valtiolla on se systeemi, että jos palkaton vapaa on vappuaatto, katsotaan myös vappu palkattomaksi tai jos palkaton päivä on perjantai, on viikonloppu palkaton. (siis laskennallisesti)

Vierailija
14/14 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitin taannoin oman tapaukseni joulukuulta. Tuli maksamaan perkeleesti, koska se kuukausipalkka jaetaan siinä kuussa olleilla työpäivillä, ja joulukuussa oli tosi paljon pyhiä :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi