Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia cerazette/azalia minipillereistä

Vierailija
15.07.2020 |

Söin Dizaa (ilmeisesti sama kuin yasmin, yaz?) kunnes huomattiin että se on nostanut mun aiemmat matalat verenpaineet, menkat tuli joka kuukausi vaikka yritin siirtää ja kärsin kamalista mielialanvaihteluista. Määrättiin minipillerit (azalia) ja sanottiin että voin aloittaa kesken Dizan laatan kunhan käytän kondomia 7 päivää. Nyt on viides päivä menossa Azaliaa ja nyt alkoi menkat vaikka Azalian pitäisi yleensä riittää lopettamaan kuukautiset. Pakkauksessa tosin sanotaan että alussa voi esiintyä vuotoa ja pillereitä täytyy jatkaa normaalisti. :( Millaisia kokemuksia teillä on? Oon vähän pelotellut itseäni kokemuksilla ja pelkään että nyt vuodan sen 3kk putkeen kuten jotkut epäonnekkaat ovat.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin just ite Azalia minipillerien syömisen just sen takia et vuosin sellaset 3kk putkeen 😩 oli aivan järkyttävää, tosin oli tosi pienet menkat mut silti, jokapäivä. No thanks. Vaihdoin noi nyt Slinda minipillereihin ja ne on heti vieny menkat kokonaan pois!! Niitä suosittelen koittamaan jos noi ei oo hyvät itelle.

Vierailija
22/38 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Azaliaa olin syönyt 3kk ilman ongelmia, sitten otin toisen rokotteen, jonka jälkeen vuosin 3kk putkeen. Gyne sanoi johtuvan pillereistä (vaikka tosiaan ongelmat alkoi vasta toisen rokotteen jälkeen) ja jouduin syömään kaksi pilleriä kerralla. Sillä vuoto hävisi ja kuukautisetkin kokonaan, mutta turvotus on melkoinen. Nyt vain en tiedä syytänkö pillereitä vai rokotetta, alkaako vuoto uudelleem pillerit vaihtamalla tai ottamalla se normaali yksi pilleri kerralla 🤷‍♀️

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin just ite Azalia minipillerien syömisen just sen takia et vuosin sellaset 3kk putkeen 😩 oli aivan järkyttävää, tosin oli tosi pienet menkat mut silti, jokapäivä. No thanks. Vaihdoin noi nyt Slinda minipillereihin ja ne on heti vieny menkat kokonaan pois!! Niitä suosittelen koittamaan jos noi ei oo hyvät itelle.

Tätä minullekin suositeltiin, kun vaihdoin tupla-annokseen Azaliaa eikä sekään lopettanut vuotoa.

Vierailija
24/38 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hormonaalinen ehkäisy aloitettiin vuonna 2016 kesällä. Sain Gestinyl valmisteen tuolloin. Aloitin ne pääsääntöisesti kivuliaiden ja runsaiden menkkojen takia. Vuosia myöhemmin alkoi hirveitä masennus jaksoja. En oikein edes muista hyvin kuinka usein tunsin itseni hyvin alakuloiseksi vaikka kaikki oli hyvin. Teki mieli vain itkeä koko ajan. Kun mieli oli maassa, ei ollut halukkuutta edes urheilla. Mun persoona muuttu täysin. Jotenkin lamaannuin. En ollut sama iloinen itseni mikä olin ennen pillereitä. En kyllä käynyt asiasta edes keskustelemassa kenenkään ammatti-ihmisen kanssa. Ajattelin myös että kuvittelen kaiken että ei se näistä pillereistä johdu. Mun paino nousi vuosien varrella kiloja. Pikku hiljaa paino vaan nousi. Vielä vuonna 2015 ennen pillereitä mun paino oli 65,5..Tossa vuosi sitten mulla alkoi kuitenkin ihme oire että jalat ja kädet alkoi puutua tosi nopeasti esim töissä kuormaa purkaessa ja kotona tietyissä asennoissa ja sain hirveitä migreeni kohtauksia. Saatoin jopa herätä aamulla siihen että päähäni koski niin perhanasti. Eikä särkylääke meinannut auttaa. Oloni oli migreenin takia aina hyvin oksettava. En ole koskaan kärsinyt migreenistä. Minua myös väsytti enemmän. Nukuin hyvin paljon päiväuniakin. En heti yhdistänyt näitä oireita pillereihin koska olinhan syönyt niitä jo useamman vuoden, ja jatkoin niiden. Kävin jopa laajassa verenkuvassa tarkistamassa että kaikki on hyvin. Ja arvot olivat huiput. Halusin kuitenkin lopettaa nämä e-pillerit kokonaan koska minulla oli pieni pelko että ne tekevät minulle pian jotain. Että nyt riittää. Että kyllä nämä oireet niistä johtuu. On niistä ollut apuakin menkkoihin ja akneen ja ehkäisyyn mutta nyt on tullut niin paljon takapakkia oman terveyden kanssa että nyt riittää. Sain Azalia minipillerit tilalle. Aloitin ne kesällä 2021. Menkat tuli pari kiertoa ihan normisti mutta jäivät kokonaan pois. Kasvot alkoivat rasvottua aluksi ihan koko ajan että iho vain kiilsi. Finnit palasivat takaisin. Painoni oli 74 kg vielä kesällä 2021 ennen minien aloitusta ja nyt tämänhetkinen painoni on 83kg. Minusta tuntuu että minulle ei sovi mikään hormonaalinen ehkäisy. Ja aion kyllä lopettaa nämäkin kokonaan. Uskon että saan oman itseni takaisin ja nämä kilot pois ja tämän turvotuksen pois naamasta ja joka paikasta. Siis ku mä katson itseäni peiliin niin musta tuntuu että mä olen koko ajan jossain ihme turvotuksessa. . Salilla käynnit ja juoksemiset oon taas aloittanut ja en huomaa mitään muutosta aknen ja turvotuksen suhteen. Urheilu ei auta, joten pakko vain lopettaa nämä minipilleritkin ja olla hetki ilman mitään. Jospa minusta tulisi taas ehjä minä

Ja saisin ihannepainoni takaisin. Mutta tosiaan siis migreenit, ylimääräinen väsymys ja rajojen puutuminen katosivat heti lopetettuani Gestinyl ehkäisypillerit. Kuunnelkaa omaa kehoa ja itseänne. Toivottavasti tästä omasta kokemuksesta oli apua jollekin.

Vierailija
25/38 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaan tuohon edelliseen viestiini siis piti kirjoittaa näin..

"Mutta tosiaan siis migreenit, ylimääräinen väsymys ja raajojen puutuminen katosivat heti lopetettuani Gestinyl ehkäisypillerit"

Itse olen ottanut myös kaksi rokotetta mutta en ole nähnyt niillä mitään vaikutusta hormonaaliseen kiertooni. Otin ensimmäisen rokotteen marraskuussa ja toisen joulukuun lopulla.

Mutta tosiaan suosittelen jokaista naista miettimään tarkasti hormonaalista ehkäisyä. Se on jokaisen oma valinta mutta kuunnelkaa kehoa ja omaa vaistoa❤️

Vierailija
26/38 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia Azaliasta?

Itsellä nyt kuukausi takana ja en ole huomannut erityisemmin mitään SOS oireita. Iho on ehkä kuivempi ja hiukset haurastuneet (katkeilee ja irtoaa), sekä en tiedä johtuuko alkanut hilseily myös näistä. Menkat pitäisi alkaa nyt parin päivän sisään, mutta ei haittaa jos jäävät poiskin. Toivotaan että sopivat jatkossakin. Slindojen kanssa oli helvetillistä.

Vierailija
27/38 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lisää kokemuksia Azaliasta?

Vierailija
28/38 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cerazette netistä – sisältää sähköisen reseptin - https://hespac.com/cerazettefi.htm mulle on sopineet cerazettet erittäin hyvin. ainoastaan alkuun ekan puoli vuotta vuodin vähän väliä. Sen jälkeen kaksi niukkaa tiputtelupäivää7vuosi. Muutenkin ok:)

Vierailija
29/38 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, mulle vaa jankataan, että epäsäännöllisyys kuuluu asiaan ja, että tärkeintä on saada vuodon määrä vähenemään. Ei vaan jaksais että menkat on viikosta toiseen. Nyt sentää vuoto on vähäisempää, mutta ei se jatkuva siteen käyttö kivaakaan ole. Azaliaa käyttäny nyt 6kk, mutta ei ole kuulemma mahdollisuutta vaihtaa pillereitä nii näillä kai mennää.

Vierailija
30/38 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin vaihtamaan Nuvaringistä Azaliaan. Taustalla migreeni.

Nyt Azaliasta mennyt vasta yksi laatta. Viikon verran oli pientä tiputteluvuotoa. Mutta nyt toisen laatan alussa nännit kipeenä. Ikinä en ole kärsinyt rintojen kipuilusta, joten tämä on uutta. Tuskin on mikään satunnainen tulehdus, koska molemmat nännit nyt reagoivat yhtäaikaa, ei onneksi mitenkään häiritsevästi. Hiusraja rasvoittuu vähän herkemmin ja alavatsassa on selkeämpiä tuntemuksia mitä ennen.

Olo on turvonnut, mutta sitä se on ollut ennenkin ibs:n takia. Sitä en tähän nyt välttämättä yhdistäisi.

Ja viime kesästä alkaen olen tunnistanut useita alkavan menopaussin pikkukiusoja, joten kroppa on muutenkin melkoisessa pyörityksessä just nyt.

N47

Vierailija
31/38 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon syönyt Azaliaa nyt reilut 2 vuotta. Ensimmäiset 6 kk oli jokapäiväistä tiputtelua.

Nyt tulee välillä parin päivän minimenkat, tiputteluvuotoja ja turvotusta, mutta ei enään kipuja, joiden vuoksi Azaliat aloitin.

Vierailija
32/38 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syönyt Azaliaa nyt kaksi liuskaa. Asuin ulkomailla viime syyskuuhun asti ja siellä söin cerazettea. Pitäisi olla sama vaikuttava aine, mutta mulle puski kyllä selvät oireet päälle kun vaihdoin Suomessa takaisin Azaliaan. Rinnat tuli niin sairaan kipeiksi ja oon todella turvonnut, toivottavasti menee ohi nopeasti. Myös ihoon tuli paljon isoja kipeitä finnejä, nyt ne ovat onneksi rauhoittuneet. 

Vierailija
33/38 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle Azalia ei toiminut yhtään. 4kk oon käyttäny ja edelleen epäsäännöllinen vuoto, ainaki pari kertaa kuussa tulee vuotoa (ihan kunnon menkkavuodot). Naama alkanut kukkimaan ja hiuksiaki alkanut lähtee. Oon vaihtanu e-pillereistä ja niistä oon kokenu enemmä hyötyä,  mutta e pillereistä sain päivittäisiä päänsärkyjä joten oli pakko vaihtaa mineihin. Alkanut tuntua raskaalta nää ehkäisyjutut ku mikää ei sovi ja jokasest tulee aina jtn😅 

Vierailija
34/38 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni Azaliat käytössä, kuumia aaltoja, hoitotason mielestä ei sovi lääkkeen sivuvaikutuksiin että olisivat ohi menevä juttu, mutta koska, tätä ollut nyt about pari kuukautta, vuoto kyllä jäi pois. Rytmihäiriöitä ehkä myös jonkun verran, eniten ärsyttää tää ainainen kuumuus. 😳 syönyt lääkettä tammikuussa lähtien. 

35/38 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia?

Mä sain tänään reseptin Azaliasta, kun oli aika uusia e-pilleriresepti, niin terveydenhoitaja sanoikin, että koska olen jo 37-vuotias ja painoa on BMI 27,5, Niin en voi enää jatkaa e-pillereitä. Jos laohdutan BMI:n alle 25:en, niin voi ottaa e-pillerit takaisin käyttöön.

Vierailija
36/38 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä azaliat ollu reilu kuukauden käytössä, näitä ennen käytin desiretteä ja sen kanssa ei koskaan ollut mitään ongelmaa mutta näillä azalioilla oon vuotanut miten sattuu ja nytkin tiputellut 3viikkoa putkeen, super rasittavaa! Terkkari sano et näiden pitäs olla täysin sama ku toi desirette mutta vähän vaikee uskoo ku desiretil loppi vuoto ku seinää kun taas näillä azalioilla tää vasta alko

Vierailija
37/38 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan ja pyydän lisää kommentteja Azaliasta? Itse syönyt hiukan yli yhden liuskan ja muuten tuntuu sopivan ihan ok, mutta menkat tulivat jo 21 pv jälkeen ja nyt jatkunut runsaampi menkkavuoto/tiputtelu kohta 2 viikkoa. Ei jaksaisi... Hormonittomaan oloon verrattuna etuina hormonaalisen migreenin jääminen pois, parempi mieliala ja lievempi pms ja eivät vie seksihaluja. Mutta tää jatkuva vuotaminen tekee hulluksi... Mieluusti kuulen kokemuksia, kauanko tämmöinen muilla kestänyt. Hormonikierukkaa käytin vuosia, mutta ei enää sopinut, joten se ei ole vaihtoehto, ei myöskään kumin kanssa pelaaminen.

Vierailija
38/38 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen syönyt yli vuoden azaliaa tiputtelua oli aluksi noin 4kk ei ole enää mutta paino onkin noussut aloituksesta 10 kiloa.. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi