Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten laukun vetoketju korjataan? Jos heität laukun pois, turha vastata!

Vierailija
23.05.2013 |

Miesten Björn Borg-laukun vetoketju on rikki ja aion korjata sen. Kannattaako leikata pois ja ommella tilalle uusi vai laittaa siihen sellainen uusi vedin? Onko kokemuksia näistä - toimiiko?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riipuu miten se on rikki, mikä siinä on rikki. Voit viedä sen suutarille korjattavaksi, jos epäilet omia taitojasi tai ei ole aikaa korjaukseen. 

Vierailija
2/23 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No millainen laukku ja mikä vetoketju? Ei ole ihan helppo homma...

Itse veisin suutariin, mutta kyselisin tarkkaan, paljonko tulee maksamaa.Jo pelkkä vetoketju on tosi kallis ja siihen työ lisänä, voi olla yllätys lopusumma!

http://www.brandos.fi/laukut/miehet-bjorn-borg

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/23 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 00:04"]

http://www.suutarihoglund.com/index.php?pinc=3

[/quote]

Vetoketjun vaihto

laukkuun
alk. 25€
takkiin
alk. 50€

Vierailija
5/23 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä annan aina tyttöystävän korjata oman vuittonin sillä hän on kyseisen tuotteen myyntiedustaja

Vierailija
6/23 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen 79 euroa malli se on ja suutarille vienti ei tule kysymykseen, koska tosiaan tulisi liian kalliiksi. ap

Vierailija
7/23 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä vetoketjussa sitten on rikki? Vedin? Lukko? Itse vetoketju?

Vierailija
8/23 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ketju on metallia ja ongelmana on toisen puolen irtoaminen vedinosasta, kannattaa yrittää ujuttaa vedin toisellekin puolelle ja sitten puristaa pihdeillä takaisin kiinni.. En tiedä tuliko ymmärrettävää ohjetta, mutta tosiaan metallista vetoketjua ei tarvi välttämättä uusia. Voit tietysti käydä ammattilaisen luonakin kyselemässä.. 

Vierailija
9/23 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaihtaisin vetskarin jos sen voisi itse tehdä. Muuten veisin suutarille.

Vierailija
10/23 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä vaikea tavallisella kotikoneella ommella, mutta eihän se nyt maksa kuin sen vetoketjun hinnan, jos kokeilee.

http://www.kankaita.com/50-2889-580_vetoketju-2889-580.html?$category=1emgklvtby9

Vierailija
11/23 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itse aina vaihdan. Ompelen niin pitkällle kun voin ja loput käsin. Aikaa siinä menee parikin tuntia mutta onpahan laukku taas käyttökelpoinen. Työkaveri vei kengät korjattavaksi, maksoi muistaakseen 70 e. Mä käyn joka kk kengät läpi mitä käytän sillä hetkellä, pyyhin ja laitan hoitoainetta ja tarkistan ei ole mikään rikkoutumassa. Jos on, kunnon paksua lankaa ja korjaan heti alkavan reiän. Heitin nyt keväällä yhdet talvikengät roskiin jotka kestivät yli 10 v. Vaatii vaan huoltoa ja käyttöikä on pitkä

Vierailija
12/23 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vien suutarille.

Vierailija
13/23 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
14/23 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Pura ketju

2. Osta uusi saman mittainen tai pidempi ketju

3. Ompele uusi ketju laukkuun

Se, miten tuo kohta 3 tapahtuu, riippuu siitä, mitä työvälineitä sulla on käytössä, ja mitä materiaalia laukku on. Keinonahkainen paksu reuna kulkee huonosti juuri missään koneessa lukuunottamatta kolmisyöttöisiä teollisuuskoneita, joten jos sitä ei jaksa käsin ommella eikä kotoa satu löytymään tuota stydiä ompelukonetta, se kannattaa viedä suutarille. Kankaiset laukut voi saada menemään ompelukoneessa hyvinkin. Paksu neula ja paksu lanka käyttöön, pitkä tikki ja sit antaa mennä vaan. Vetoketjun voi myös laittaa nuppineuloilla reunaan kiinni jos on epävarma.

Vierailija
15/23 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

heitän laukun pois ja ostan uuden.

Vierailija
16/23 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vien aina paikalliselle suutarille, koska hän sekee sen halvalla! Kannattaisi varmaan kysellä noilta suutareilta hintoja.

Takin vetoketjun vaihdatin paikallisessa kangaskaupassa ja maksoi 14 e, vetoketjuineen.

Ihmettelen siis noita teidän hintoja.

Vierailija
17/23 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 03:35"]

Mä itse aina vaihdan. Ompelen niin pitkällle kun voin ja loput käsin. Aikaa siinä menee parikin tuntia mutta onpahan laukku taas käyttökelpoinen. Työkaveri vei kengät korjattavaksi, maksoi muistaakseen 70 e. Mä käyn joka kk kengät läpi mitä käytän sillä hetkellä, pyyhin ja laitan hoitoainetta ja tarkistan ei ole mikään rikkoutumassa. Jos on, kunnon paksua lankaa ja korjaan heti alkavan reiän. Heitin nyt keväällä yhdet talvikengät roskiin jotka kestivät yli 10 v. Vaatii vaan huoltoa ja käyttöikä on pitkä

[/quote]

:o

Mä en ole ikinä joutunut maksamaan suutarille yli kahta kymppiä! Ja oon korjauttanut siellä lukemattoman määrän kenkiä, ja jonkun laukun vetoketjunkin.

Vierailija
18/23 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro sit onnistuiko.

Vierailija
19/23 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa sattuma, mä nimittäin just alkuviikosta korjastin miehen Björn Borg -treenilaukun vetskarin. :-) Ei siitä kovin kaunis tullut, mutta ehkä saatiin muutama kuukausi lisää käyttöikää. Vedin oli siis lähtenyt irti toiselta puolelta, joten purin tikkejä niin paljon, että sain vetskarin alkupään kokonaan näkyviin ja irrotin alkupään puolet kokonaan toisistaan. Homma ei ollut kovin kiva, sillä vetoketjun alaosassa ei ollut niitä "stoppeja" vaan päät oli ommeltu toisiinsa kiinni ihan pelkällä langalla. Kun näitä "stoppeja" ei ollut, niin viimeisten hakasten jälkeen kangas oli rispaantunutta, joten oli aika vaikeaa keplotella vedin yhtä aikaa takaisin molempiin. Onnistuin kuitenkin, minkä jälkeen vedin vetimen puoleen väliin vetskaria ja paremman idean puutteessa tein samoin kuin tehtaallakin oli tehty eli ompelin alkupään puolet tiukasti toisiinsa. Sitten ompelin purkamani ompeleet takaisin niin siististi kuin pystyin, ja nyt vetskari toimii taas.

Vierailija
20/23 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä korjasein kerran laukun vetoketjun niin, että ompelin uuden ketjun vanhaan vetskariin kiinni. Siitä tuli ihan hauskan näköinen, kun ompelin tarkasti niin että uuden ketjun hammastus tuli just vanhan ketjun hammastuksen viereen. Vaikeeta selittää, mutta vanha ketju jäi ikäänkuin koristeeksi.

Kuulostaa kornilta mutta oli ihan ok!