Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisitteko auttaa, teinitytär ylipainoinen enkä tiedä mitä tehdä :/

Vierailija
15.07.2020 |

Tytär 15v on yksi murheenkryyni. Hän on ainoa tyttäreni, kolme veljeä ja me vanhemmat ollaan liikunnallisia ja hoikkia eikä meillä koskaan ole rajoitettu mitään syömisiä koska kaikki on kulunut liikkumalla. Eli syödään myös herkkuja nk. oikean ruoan lisäksi.

Tyttö on aina ollut vähän pyöreä ja tänä kesänä hän on lievästi sanoen levinnyt.
Ei harrasta mitään liikuntaa, on kiikutettu vaikka mihin ja saanut vapaasti kokeilla, ei ole rahasta tmv kiinni. Jos saa itse päättää, makaa vaan sängyssä ja virkkaa tmv.

Syö tosiaan kaiken mitä kiinni saa, olen yrittänyt vihjailla ettei saa syödä yhtä paljon kuin ne jotka liikkuu ja suuttuu joka kerta. Jos ostan sipsipussin ehtii mättää puolet suuhunsa ennen kuin kukaan muu ehtii edes maistaa. Jos annan rahaa, ostaa pelkkää karkkia ja mussuttaa heti menemään.

Nyt on todella hyvät vinkit tarpeen, on asia johon en ole ennen törmännyt kun olen hyvin hoikasta, liikunnallisesta suvusta. Mieskin valmentaa erästä lajia ja on kiinnostunut terveellisestä elämästä, en tajua miten meidän tytöstä tuli tuommoinen? Ihan oikeasti jo hävettää.

En haluaisi kokonaan lopettaa herkkujen ostoa huusholliin sillä 5 muuta perheenjäsentä käyttää kohtuudella ja kuluttaa liikkumalla. Pelkään että tulee syksyllä kiusatuksi koulussa kun on nyt tuon näköinen :/

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-vuotias on vielä alaikäinen ja vanhempien vastuulla. Pistäkää porsas opettelemaan ruoanlaittoa. Kiinnostus monipuoliseen ja terveelliseen ruokavalioon saattaa saada kipinän kun tekee itse ja löytää uusia makuja, uusia tapoja valmistaa erilaisia ruokia jne. Tai sitten ihan vain rajoitatte ruoan saantia ellei lähde mukaan lenkeille. Myös psykologin kanssa voisi käydä jutulla, jos purkaa ongelmiaan syömiseen. 

Vierailija
22/48 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvot oksentamisessa tietysti. Lisäksi kannattaa ottaa sellainen yhteinen lähentävä äiti-tytär-juttu eli iltaisin aina kumpikin kertoo toiselle kaiken päivän aikana syömänsä.

Muista myös peilin ääressä voivotella omia läskejäsi ja kertoa, kuinka vihaat itseäsi sellaisena arvottomana läskinä.

Aina kannattaa myös taivastella kaikkia ylipainoisten ihmisten kömmähdyksiä, tyyliin: ”näittekö miten se tiputti kahvia rinnuksilleen, ihmekään ole että motoriikka jo pettää kun on sitä ylimääräistä hermoja painamassa”. Tämä on nykyisin helppoa, koska suurin osa ihmisistä on ylipainoisia, joten materiaalia löytyy.

Jos et keksi närppimistä, voi aina kommentoida huonoja hampaita, outoa ihonväriä, kuivaa tai rasvaista ihoa, ohuita tai rasvoittuvia hiuksia. Ja kengätkin olisi varmaan lankannut mutta maha oli tiellä.

Niin ja miksi rajoittaa kommentit vain perheen ulkopuolisiin. 😈

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että äidin huoli ja huolenpito kauheasti auttaa, jos se keskittyy vain ulkonäköön. Miksi lapsi on alkanut syödä?

Vierailija
24/48 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään nainenkin voi olla misogynisti. Mun äiti on ihan samanlainen. Vieläkin komentelee ja arvostelee painosta. Kivaa naisvihaa tytärtä kohtaan.

Vierailija
25/48 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskity syihin äläkä seurauksiin.

Vierailija
26/48 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvot oksentamisessa tietysti. Lisäksi kannattaa ottaa sellainen yhteinen lähentävä äiti-tytär-juttu eli iltaisin aina kumpikin kertoo toiselle kaiken päivän aikana syömänsä.

Muista myös peilin ääressä voivotella omia läskejäsi ja kertoa, kuinka vihaat itseäsi sellaisena arvottomana läskinä.

Aina kannattaa myös taivastella kaikkia ylipainoisten ihmisten kömmähdyksiä, tyyliin: ”näittekö miten se tiputti kahvia rinnuksilleen, ihmekään ole että motoriikka jo pettää kun on sitä ylimääräistä hermoja painamassa”. Tämä on nykyisin helppoa, koska suurin osa ihmisistä on ylipainoisia, joten materiaalia löytyy.

Jos et keksi närppimistä, voi aina kommentoida huonoja hampaita, outoa ihonväriä, kuivaa tai rasvaista ihoa, ohuita tai rasvoittuvia hiuksia. Ja kengätkin olisi varmaan lankannut mutta maha oli tiellä.

Niin ja miksi rajoittaa kommentit vain perheen ulkopuolisiin. 😈

Älä nyt viitsi. Lihavuus on terveysriski ja vanhemman vastuu on pitää lapsen terveydestä huolta. Aika harva lihava on onnellinen ylipainostaan. Kyllä asialle voi ja pitää jotain.

Vierailija
27/48 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uinti ja pyöräily on hyviä liikuntamuotoja. Pelkkä kävely voi olla tylsää tuon ikäiselle. Painon nousuun on hyvä kiinnittä huomio aikaisessa vaiheessa, niin laihtuminenkin on helpompaa. Itse sain aikoinaan painoni normaaliksi yhden kesän aikana, kun uin tai pyöräilin viitenä päivänä viikossa, aikaa meni 1-1,5 h/päivä.

Vierailija
28/48 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuisin ylipainon vaaroista ja myös syömisaddiktiosta henkisen pahan olon ilmentymänä. Sanoisin sen jälkeen, että olen tyttärestä huolissani. Sekä hänen fyysisestä kunnostaan että henkisestä. Kysyisin, haluaako mennä juttelemaan jonnekin tai kertoa mulle, äidille, olostaan.

Jos ilmenee, ettei mitään "vakavampaa" ole taustalla, ehdottaisin kuntokuuria. Palkkioksi jonkin tavoitteen saavuttamisesta jotain haluamaansa. Oli se sitten joku tavara tai rahaa. Vastaavasti tasa-arvon nimissä joku kehittämisen kohde myös veljille ja siitä palkinto. Oli se sitten koulu, pelaamisen vähentäminen tms. Näin tyttö ei koe, että hän on jotenkin erilainen ja toisaalta veljetkin voivat ansaita jotain ja kehittyä jossain hyödyllisessä asiassa.

Vierailija
29/48 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveys kuntoon ekaksi. Syöminen korjaantuu sen jälkeen.

Vierailija
30/48 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki te muut olette liikunnallisia niin miten te liikutte? Liikutteko yhdessä vai harrastaako jokainen jotain ihmelajia erillään muista? 

Liikkukaa yhdessä, kävelkää, retkeilkää, vaeltakaa.

Jokaisella oma laji/lajit, käydään koko porukalla esim hiihtämässä uimassa jne. Jättäytyy joka kerta kotiin.

Olen tarjonnut että käydään yhdessä lenkillä, ei passaa. Olen ostanut sähköpyörän ja potkulaudan, käyttämättöminä lojuneet.

Syömme siis muuten terveellisesti mutta herkkuja ehkä 3 iltana viikosta eli vähän karkkia, pussi sipsiä (koko perheelle!) tai esim. munkit joskus.

Ap

Määrittele mikä on sitä teidän terveellistä ja oikeaa ruokaa?

"Herkuista" päätellen äidillä tai isällä on sipsiriippuvuus tai vastaava. Itse en osta niitä koskaan:-D

Karkkia? Tuon ikäisen lapsen täytyisi saada tehdä itse ruoat. Pyytäkää Kari Aihinen kylään! Sähköpyörällä muuten ei kulu energiaa juuri ollenkaan. Anna pilates-sarjalippu hänelle mut älä mene itse mukaan. Niillä rahoilla mitä nyt menee törkyravintoon, saisi mukavasti oikeille lihaksille oikeaa liikettä:-)

Vierailija
31/48 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei herkkuja saataville.

Vierailija
32/48 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse odottaa syksyä ja koulua, eihän hän tule hyväksytyksi kotonakaan. 

No mitä itse tykkäät jos lapsesi ainoa tavoite on näköjään syödä itsensä hengiltä?

Pitääkö vaan kannustaa että hienoa, käydäänpä vähän mäkkärissä ja Raxissa, ei missään nimessä lenkillä?

Ap

No tässäpä pitäisi vanhemman herätyskellojen soida. Ehkä hänellä ei kaikki ole hyvin henkisellä puolella.

Vierailija
33/48 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan tarvitsee roskaruokaa eli sipsejä ja karkkeja tai limuja. Älä osta niitä kenellekään. Ota hyvä ruokaohje pohjaksi teille kaikille aamupuuroineen ja proteiinilisukkeineen (raejuusto, kananmuna jne) ja marjoineen, hyvät salaattipainotteiset pääruoat ja paljon liikuntaa. Välipalaksi rasvaton jugurtti, pähkinämysliä ja marjoja, hedelmiä jne. 

Kun saa hyvää ruokaa, mättöruoan tarve häviää. Liikuntaa yhdessä. Kannustamista ja kehumista vielä enemmän. 

Vierailija
34/48 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan tarvitsee roskaruokaa eli sipsejä ja karkkeja tai limuja. Älä osta niitä kenellekään. Ota hyvä ruokaohje pohjaksi teille kaikille aamupuuroineen ja proteiinilisukkeineen (raejuusto, kananmuna jne) ja marjoineen, hyvät salaattipainotteiset pääruoat ja paljon liikuntaa. Välipalaksi rasvaton jugurtti, pähkinämysliä ja marjoja, hedelmiä jne. 

Kun saa hyvää ruokaa, mättöruoan tarve häviää. Liikuntaa yhdessä. Kannustamista ja kehumista vielä enemmän. 

Tämä jatkuva pieni roskaruuan napostelu ei sovi kaikille. Lapsuudenkodissa oli juuri näin, jatkuvasti kaapissa joku sipsipussi/karkkia/pullaa/yms sokerihöttöä saatavilla. Vanhemmat oli ruumiillisessa työssä ja söi noita pikkuhiljaa, mutta itselläni ei riittänyt ahdistuneena teininä itsekuri siihen että ottaisin vain muutaman sipsin. Nyt eläkkeellä he ihmettelevät miten se paino nouseekin ja silti kaupasta tarttuu aina vaan mukaan jotain pientä kivaa herkkua.

Vierailija
35/48 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaiset rytmit ja rutiinit teillä on uesim. yhdessä syömisen ja liikkumisen suhteen? Luotte näille yhdessä raamit ja koko perhe lähtee mukaan niitä toteuttamaan.

Herkut harvoin yksinään lihottaa, joten kiinnitä huomiota teidän muun ravinnon terveellisyyteen.

Herkut nimenomaan lihottaa ja todella helposti. 100 grammassa sipsiä, eli joku kolmasosa nykyajan megamättöpusseista on 600-700kcal, se on jo suunnilleen kolmasosa tuon ikäisen liikkumattoman tytön energiatarpeesta. Ja ei varmasti lähde nälkä 100 grammasta sipsiä, 100g menee helposti.

Sitten jos vetää näitä herkkuja joka päivä tai joka toinen päivä niin siinä on helposti päivän kalorit 500 plussalla joka päivä. Ei ihme että levähtää.

Vierailija
36/48 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ne luonteenpiirteet eivät periydy yksi yhteen...

Vierailija
37/48 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko joku liikuntaharrastus vielä mahdollista aloittaa? Siis jossa treeniä vähintään kolmesti viikossa? Voi olla että ehkä jo liian myöhäistä kohta. Uinti olisi hyvä, pilates tai ryhmäliikuntatunnit.

Vierailija
38/48 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyviä neuvoja olet ap saanut.

Itselläni on samanikäinen kotihiiri tyttö, joka ei ole innostunut liikkumisesta. Ja hän myös ostelee rahoillaan karkkia, joita syö huoneessaan salaa. Löytyy tyhjiä piilotettuja karkkipusseja roskiksesta. Näihin en ole puuttunut, mutta isänsä on. En halua tehdä makeisista mitään kiellettyä hedelmää, sillä se on mahdotonta. En usko täyskieltoihin, vaan kohtuuteen oppimiseen.

Olen houkutellut häntä kanssani kävelylenkille. Se on ihan hyvä tapa, kun siinä saa jutellakin kanssani rauhassa. Ja yhdessä ollaan tehty Youtubesta joitakin kotijumppavideoita. Nyt hän tekee niitä omatoimisestikin itsekseen!

Olen puhunut hänelle, miten hoikkana päälle löytyy helpommin kivannäköisiä vaatteita, toisin kuin sellaiset kaavut, joita oikein lihavat pitää. Ja toki olen kehunut, kuinka kävelylenkkien myötä hän näyttää jo hoikemmalta. Vaikka oikeasti ei ehkä siltä näytäkään, niin motivoi kuiteskin jatkamaan.

Kaikki syömisestä poissaoleva aika on plussaa eli keksikää tekemistä kodin ulkopuolella. Poissa muualla jotakin tehdessä kestää näläntunnettakin paremmin ja kuin huomaamatta laihtuu.

Ja veden juonti on tärkeää, se täyttää mahaa kalorittomasti. Sekä tietenkin pitkät yöunet on tärkeät makeannälän kannalta. Illalla ruudun ääreltä pitää olla pois 2 h aiemmin, ettei unet häiriinny.

En halua tehdä painosta ongelmaa, joten en siitä mitenkään erityisesti puhu. Ainoastaan sanon jossakin sopivassa välissä, että lihavuus lisää sairauksia, mutten liitä asiaa mitenkään tyttäreeni. Olen itse elänyt nuoruuttani 80-luvun aerobic-huumassa ja silloin tuli päivittäin mitattua omaa vyötärönympärystää ja riuduttua nälässä. En tahdo samaa kurjuutta omalle lapselleni.

Vierailija
39/48 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko joku liikuntaharrastus vielä mahdollista aloittaa? Siis jossa treeniä vähintään kolmesti viikossa? Voi olla että ehkä jo liian myöhäistä kohta. Uinti olisi hyvä, pilates tai ryhmäliikuntatunnit.

Jos on oikein ylipainoinen, niin ehkä henkisesti helpointa on aloittaa omaehtoinen liikunta itsekseen. Vaikka kävely tai uinti. Ei tule vertailtua muihin ryhmäläisiin eikä tarvitse hävetä vartaloaan.

Vierailija
40/48 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vaikuttaa trolli, jonka teokset on aina kirjoitettu kuin peruskoulun aine. Äikän arvosana oli varmaan ysi, kun ei virheitäkään juuri ole. Helposti tunnistettavissa tyylistä. Aloitukset ovat aina pitkähköjä ja niissä on paljon yksityiskohtia. Tämä on yksi niistä.