Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masennuslääkkeistä tietävät

Vierailija
23.05.2013 |

Mieheni on pitkään ollut jatkuvasti väsynyt ja erittäin kärttyinen. Olen hänen äitinsä kanssa epäillyt, että mies saattaisi kärsiä masennuksesta. Mies ei kuitenkaan suostu menemään lääkäriin mutta tarvittaessa luultavasti saisimme hänelle masennuslääkkeet (suvussa lääkäri).

Kysymys kuuluukin, että mitä haittavaikutuksia niistä voi seurata ja kuinka pian huomaa, että oliko niistä hyötyä? Mietin, että jos kokeilisimme niitä miehelle jonkin aikaa mutta nyt olen alkanut pohtia, että voiko niistä olla kuitenkin enemmän haittaa? ja kuinka pian huomaamme tehon jos se vaikuttaa tuohon väsymykseen ja äksyilyyn.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä että kuvittelette, että miehelle voi kokeilla teidän toimestanne masennuslääkitystä, kun hän ei edes halua lääkäriin. Niiden aloitus on iso askel monelle, eikä niitä voi aloittaa jonkun toisen vaatimuksesta tai painostuksesta.

En suosittele myöskään jonkun sukulaisen käyttämistä tällaisessa tilanteessa lääkärinä. Parempi potilaalle on saada ulkopuolisen apua, jolle voi puhua vapaammin kenties koko suvun ongelmista. Te saatatte sukulaisina ja puolisona olla jopa osa ongelmatiikkaa, joka on johtanut masennukseen. Sellaisen käsittelyyn ei voi painostaa jonkun oman sukulaisen kanssa. Se ei ole sellainen potilas-lääkärisuhde joka toimii tuollaisessa asiassa, kyse ei ole mistään jalkasienilääkkeestä.

Masennuslääkkeet auttavat viikkojen kuluessa, joten niiden aloitus vaatii kärsivällisyyttä ja tahtoa sietää sivuvaikutuksia ja odottaa vaikutuksen ilmaantumista. Pitäisi olla myös jonkinlainen hoitosuhde jossa voi keskustella ja seurata potilasta ja säätää lääkitystä ja ohjata esim terapian piiriin. Aikuinen ihminen päättää itse hoitoon hakeutumisestaan, niin kauan kuin ei ole itselleen tai muille vaaraksi.

Vierailija
2/22 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette kyllä ala hankkimaan mitään masennuslääkkeitä ilman diagnooseja! Masennusta kun on montaa erilaista, ja voi olla jokin muukin psyykkinen ongelma. Näihin on tietyt lääkkeet eri ongelmiin, ei niitä voi vaan arvailemalla aloittaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmästäkin olisin kärttyinen jos äitini ja mieheni puuhaisivat mulle selkäni takana psyykenlääkitystä. Siis uupumuksen takanahan voi olla vaikka somaattinen sairaus, ja te haluaisitte vain lääkkeet ettei tarvitse kärsiä miehen kärttyilystä? Pohtikaapa hetkinen, kuinka voisitte muuttaa itse käytöstänne, ennenkuin diagnosoitte ja lääkitsette sitä ukkoa.

Vierailija
4/22 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sainpas kaikki vastaajat kimppuuni...

Ensinnäkin: mies on itse sanonut, että voi kokeilla masennuslääkkeitä kunhan hänen ei tarvitse mennä lääkäriin ja minä hommaan ne hänelle jotenkin.

Toiseksi: Eilen oli aika lähelle, ettei heittänyt meidän nuorinta lasta seinään eli kyse ei ole enää mistään ihan pikku kärttyilystä!

Ja sen takia tässä kysynkin masennuslääkkeistä enemmän tietäviltä, että mitä mahdolliset haittavaikutukset jne on jotta osaan vähän paremmin itse miettiä mikä olisi järkevää.

AP

Vierailija
5/22 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks varteenotettava vaihtoehto on mäkikuisma! Sitä saa apteekista ilman reseptiä. Ei sivuoireita paitsi et sillä on yhteisvaikutuksia useiden muiden lääkkeiden kanssa eli kaikki ei voi sitä käyttää. Parissa viikossa on selvästi pirteämpi olo! Esim. Saksassa kolmasosa masennuksista ihan lääkärin toimesta hoidetaan mäkikuismalla. Suosittelen lämpimästi!!

Vierailija
6/22 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hitossa aikuinen mies ei mene lääkäriin? Itse en suostuisi tuollaiseen järjestelyyn vaan vaatisin, että mies ottaa itse vastuun mielenterveydestään, koska hänen se viime kädessä on kuitenkin kannettava. Eikö mies ole työterveyshuollon piirissä? Tai jos on yrittäjä, eikö ole sairausvakuutusta?

Vierailija
7/22 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat kokemukseni masennuslääkkeistä ja niiden sivuvaikutuksista on että alkaa väsyttämään ihan mielettömästi. Kuurilla ollessani nukuin 9-11 tuntia. Nyt lääkkeiden käytön lopetettuani nukun 6-8 tuntia yössä. Ja jonain tiettynä päivänä viikossa yhden yön aikana taas enemmän.

Vierailija
8/22 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 21:56"]

Sainpas kaikki vastaajat kimppuuni...

Ensinnäkin: mies on itse sanonut, että voi kokeilla masennuslääkkeitä kunhan hänen ei tarvitse mennä lääkäriin ja minä hommaan ne hänelle jotenkin.

Toiseksi: Eilen oli aika lähelle, ettei heittänyt meidän nuorinta lasta seinään eli kyse ei ole enää mistään ihan pikku kärttyilystä!

Ja sen takia tässä kysynkin masennuslääkkeistä enemmän tietäviltä, että mitä mahdolliset haittavaikutukset jne on jotta osaan vähän paremmin itse miettiä mikä olisi järkevää.

AP

[/quote]

Kannatko sinä vastuun siis myös lääkityksen haittavaikutuksista? Miksi mies ei itse selvitä niitä? Aiotteko kenties katsoa valmiiksi valmisteen nimenkin, että sukulaistohtori vain toimii reseptiautomaattina? On aivan yksilöllistä miten kullakin joku lääke toimii. Voit katsoa valmisteyhteenvedoista, mitä sivuvaikutuksia niihin liittyy. En ymmärrä ollenkaan tällaista toimintaa. Jos mies on noin passiivinen ja laittaa äitinsä ja vaimonsa tekemään tuollaisia päätöksiä, hänellä on niin suuria ongelmia, että yksin lääkitys ei varmasti auta, hän tarvitsee myös terapiaa.

Vierailija
9/22 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 21:59"]

Yks varteenotettava vaihtoehto on mäkikuisma! Sitä saa apteekista ilman reseptiä. Ei sivuoireita paitsi et sillä on yhteisvaikutuksia useiden muiden lääkkeiden kanssa eli kaikki ei voi sitä käyttää. Parissa viikossa on selvästi pirteämpi olo! Esim. Saksassa kolmasosa masennuksista ihan lääkärin toimesta hoidetaan mäkikuismalla. Suosittelen lämpimästi!!

[/quote]

jahas, oli tämä taas niitä Tohtori Tolosen aloituksia?

Vierailija
10/22 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä miehen täytyy mennä lääkäriin, ei kaikki lääkkeet auta kaikkia. onko kyseesä uupuminen töissä? siihen ei lääke auta. liikunta saattaa purkaa ahdistusta ja oikea ruokavalio tukee hyvinvointia. lääke on melkein viimeinen keino. se tasaaa mutta yleisimmät sivuvaikutukset miehillä on varsinkin alkuu seksuaaliset häiriöt(erektio ja ejakulaatio) sekä pahoinvointi. minulla lääke ei ole uneen vaikuttanut ikinä.

ahdistaako häntä enemmän vai onko ihan maassa vaan?

Vierailija
11/22 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 22:03"]

Omat kokemukseni masennuslääkkeistä ja niiden sivuvaikutuksista on että alkaa väsyttämään ihan mielettömästi. Kuurilla ollessani nukuin 9-11 tuntia. Nyt lääkkeiden käytön lopetettuani nukun 6-8 tuntia yössä. Ja jonain tiettynä päivänä viikossa yhden yön aikana taas enemmän.

[/quote]

Ko.lääkkeitä on kymmeniä ellei satoja ja jotkut väsyttävät, toiset ei. Ja aina apu ja haitat ovat henkilökohtaisia.

Vierailija
12/22 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehellä tuli virtsanpidätysongelmia, kerran pissasi sänkyyn ja myöskään seksi ei sujunut, Myös painoa tuli lisää, ajatttelisin kaksi kerta ennenkuin moisia lääkkeitä aloittaisin. Teho alkaa muutaman kuukauden kuluessa, joten vaikutukset eivät näy heti.

Vierailija
13/22 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kiitos sinulle todella tästä! Jotain tuollaista luonnontuotetta voisi kokeilla. Miehellä ei ole mitään muuta lääkitystä. Googletin nopeasti ja tuossa mäkikuisman haittavaikutuksina mainitaan väsymys. Onko sinulla itsellä kokemusta mäkikuismasta? Mietin vain voikohan sitä tässä tapauksessa käyttää kun miehen yksi suuri oire on jo ennestään tuo väsymys...

Vierailija
14/22 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mäkikuisma saattaa aiheuttaa myös auringonvalolle herkistymistä. En suosittele lämpäimästi varsinkaan kesän kynnyksellä. 

Muitakin haittavaikutuksia on ilmennyt. En pitäisi mäkikuismaa mitenkään varteenotettavana vaihtoehtona lääkkeille. 

Mäkikuismauute on yleisesti ottaen hyvin siedetty. Sen käytön yhteydessä on kuitenkin raportoitu haittavaikutuksina vatsavaivoja, huimausta, suun kuivumista, väsymystä, huimausta, levottomuutta ja ummetusta. Ehkä tärkein mäkikuismauutteen mahdollinen haittavaikutus on fotosensitiivisyys ja herkkyys auringonvalolle, minkä vuoksi etenkin vaaleaihoisia on varoitettava liiallisesta auringonvalosta. Fotosensitiivisyys on kuitenkin lievää ja häviää muutamassa päivässä uutteenoton lopettamisen jälkeen.

Kirjallisuudessa on kuvattu muutamia tapauksia, joissa mäkikuismauute on voinut aiheuttaa hankalia haittavaikutuksia joko yksin tai yhdessä muiden lääkkeiden kanssa.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lam00108

Vierailija
15/22 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymys voi olla oire jostain muustakin, kenties vakavastakin sairaudesta, kuin masennuksesta. Käsittämätöntä, että ette halua selvittää, mikä miestä vaivaa.

Vierailija
16/22 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

noi lääkärisukulaiset on kaikkein pahimpia. Ensin pitää tutkia mikä on ja sitten määrätään lääkkeet.

Vierailija
17/22 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo kyllä oikein masennukselta kuulosta. Onko hän alakuloinen usein tms? Jos on ärtyisä, se voi johtua muustakin. Jos hoitaisitte sitä syytä, ehkä sellainen löytyy? Masennuslääkkeiden haittapuoli on aina libidon heikkeneminen. SSRI-lääkkeiden vaikutus ei noin vain lähde kun lääkityksen lopettaa eli kannattaa kyllä harkita vakavasti. Niitä määrätään nykyisin resurssien puutteessa turhan hanakasti, tutkimatta ensin kunnolla. Ellei ole kyse vaikeasta masennuksesta, kunnon aerobinen liikunta riittävän pitkään, riittävän monena päivänä viikossa saa huomattavia muutoksia aikaan.

Vierailija
18/22 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 22:12"]

Väsymys voi olla oire jostain muustakin, kenties vakavastakin sairaudesta, kuin masennuksesta. Käsittämätöntä, että ette halua selvittää, mikä miestä vaivaa.

[/quote]

Ilman muuta halutaan selvittää ja tuo on kyllä käynyt mielessä. Mutta kerropa minulle miten saan 120 kiloisen miehen vietyä väkisin lääkäriin kun hän ei itse halua käydä asiaa selvittämässä?? AP

Vierailija
19/22 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 22:16"]

Ei tuo kyllä oikein masennukselta kuulosta. Onko hän alakuloinen usein tms? Jos on ärtyisä, se voi johtua muustakin. Jos hoitaisitte sitä syytä, ehkä sellainen löytyy? Masennuslääkkeiden haittapuoli on aina libidon heikkeneminen. SSRI-lääkkeiden vaikutus ei noin vain lähde kun lääkityksen lopettaa eli kannattaa kyllä harkita vakavasti. Niitä määrätään nykyisin resurssien puutteessa turhan hanakasti, tutkimatta ensin kunnolla. Ellei ole kyse vaikeasta masennuksesta, kunnon aerobinen liikunta riittävän pitkään, riittävän monena päivänä viikossa saa huomattavia muutoksia aikaan.

[/quote]

Kiitos asiallisesta vastauksestasi. Mies on nykyään sellainen, että ei halua koskaan oikein tehdä mitään kun on aina väsynyt. Käy kyllä töissä eli ei mitenkään toimintakyvytön ole. Lisäksi on tullut aivan järkyttävä äksyili. Hermostuu aivan mitättömistä pikkuasioista aivan suhteettoman paljon.

Olen yrittänyt saada häntä liikkuman mutta kun ei kuulemma jaksa lähteä. Kaiken vapaa-ajan istuu nykyään tietokonetta pelaamassa (siis silloin kun ei nuku) eli ilmeisesti jonkin sortin peliriippuvuuskin ainakin kohta...

AP

Vierailija
20/22 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

verikokeilla pitää sulkea pois myös esim kirlpirauhasongelmat. Kampeat sen miehen lääkäriin, siellä on kuulemma käynyt muutama muukin mies.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme