Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aran kissan kesytysvinkkejä

Vierailija
03.10.2022 |

Olemme saaneet villiintyneen kissanpennun, joka hyvin arka luonteeltaan. Ensimmäiset viikot lymyili sohvien alla.

Nyt on ollut kuukauden pari sellaisessa "välitilassa" eli se uskaltaa herkulla huijattuna tulla jopa syliin, saattaa jopa nukahtaa. Silloin tosin pitää itsekin olla täysin liikkumatta, koska muuten kissa lähtee karkuun.

Tykkää leikkiä ja meillä on aiempi kissakaveri, joka todella kesy ja tulee syliin ja rakastaa ihmisiä. Olen lukenut, että kissa myös mallioppii toisista kissoista, mutta tämä ei ole oppia ottanut.

Tosiaan leikkiminen on sen mielipuuhaa ja leikitän sitä paljon. Annan herkkuja ja palkitsen syliin tulosta herkulla, siristän silmiä ja haukottelen, puhun rauhallisesti ja välillä olen ihan hiljaa, ettei kissa pelästy.

Pelkää silitystä ja yhtään äkkinäisiä liikkeitä. Jos silittää, juoksee tuhatta ja sataa kauhuissaan pois. Joskus olen koittanut silittää jollain tikun varrella rauhallisesti, ei pidä siitäkään.

Muutenkin vältän kaikkea väkisin tehtyä ja menen kissan ehdoilla. Onko muita vinkkejä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/15 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kissa ei ole tottunut ihmiseen, niin vie aika pitkään, ennenkuin luottamus saavutetaan. Kaikki kissat ei pääse pelostaan koskaan vapaaksi, vaan jokainen kolaus voimakas ääni tai ovikellon soitto saa ne pakenemaan ja pysyvät piilossa jopa tuntejakin.

Kissa todennäköisesti oppii ensin luottamaan kissakaveriinsa, ja kun kokee kaverin turvallisena, niin se helpottaa ympäristöön luottamista. Ainakin, jos kissakaveri on sille kiltti, eikä hyökkäävä.

Kaikki kissat ei opi koskaan sylikissoiksi tai ne sallii vain jonkin perheenjäsenen koskea, silitellä tai ottaa syliin. Kissaa ei pidä koskaan väkisin kesytellä, vaan antaa kissan itsensä totutella niin että se opii luottamaan ihmiseen ja ympäristöön.  Pelkäävä kissa ei halua silityksiä.

Kissaa voi houkutella ottamaan kädestä ruokaa, jotta se kokee, että ruuan antaja on hänen ystävänsä.

Kun pentu on elänyt villinä, niin se vaisto ei siltä poistu, vaan läpi elämän se saattaa säikähdellä outoja asioita ja yrittää paeta tai piiloutua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa tottua rauhassa. Meidänkin kissa oli todella arka eikä uskaltanut tulla lähelle. Tykkäsi olla sohvan takana piilossa. Alkoi pikkuhiljaa tottua, kun leikittiin leluilla, annettiin ruokaa ja olla rauhassa.

Vierailija
4/15 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silitä sitä kastellulla hammasharjalla. Pitää sitä emon nuolemisena ja rauhoittuu.

Vierailija
5/15 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etpä varmaan voi asialle enää enempää tehdä, kehitys menee omaa rataansa. Meille tuli tuossa kuukausi sitten kodinvaihtajakissa, yksivuotias rohkea ja leikkisä leikattu kolli. Tämä "prinssi rohkea" oli piilossa viisi päivää ennen kuin suostui lainkaan tulemaan muiden luokse. Nyt seuraa minua kuin hai laivaa ja haluaa "auttaa" kaikessa ja on sen mukainen kuin miten edellinen omistaja luonteen kuvaili. Mutta tosiaan melkein huvitti, että oli aivan pupu pöksyssä ekat päivät. Minulla on aiemmin ollut luonteeltaan arempia tyttökissoja, jotka kuitenkin alkoivat sopeutua nopeammin. Eli ei voi kuin sanoa, että vaihtelua on. Mutta edelleen tämä rohkea kolli pelkää vieraampia ihmisiä, äkillisiä ääniä yms. Minä olen ainoa, johon ilmeisesti todella luottaa.

Vierailija
6/15 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajallan oppi talon tavoille.Anna olla rauhassa.Putsaa hiekastiasta kuset paska kekaret joka päivä.Tulesasihan se kotiisi Olet jo madottanut? Kuin käytänyt eläin lääkäri terveystarkistus ja rokotus. Sopineen koska on aika kissa sterilisoida eläinlääkärin kanssa? Siloin viimestän rauhotuu ja kissan kusen haju vähene. Kimassa oleva kissa merkaa kämpäsi kusella,jos sitä et leikkauta ja möyryy ,maukuu ja kovaa. Ilmasiksi saatu kissa ei ilmainen.Kun käytät jatkokin joka vuosi eläinlääkäri.Hyvin kun huolehdit se.Elää 20-22v. Olethan siihen varautunut ja muista eläinlääkäri kulut yhtä kalliit kuin koirasta on! Ladukat kissan ruoka maksaa niitä voit ostaa eläinlääkäri asemat. Laadukas kissan hiekka maksaa,mutta kissan kusen haju ei tule kämpääsi ja rappukäytävän asti.Onhan sinulla hoitaja sille kun öitä pois.Käy antamassa tuoreen ravinnon ja raikasta vettä .Ethän itsekään juo vuorokauden pari seisonut vesi? Miksi kissasi pitäisi juoda? Kissa siis ei ole lelu.

Vierailija
7/15 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kissan totutella rauhassa. On hyvin mahdollista että jää vähän araksi loppuelämäkseen. Osa kissoista on arkoja, se ei ole vika mikä pitää korjata. Älä mieti liikaa mitä kissan kuuluisi olla ja miten käyttäytyä. Anna sille tilaa.

Vierailija
8/15 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita rapsuttaa sitä leuan alta. Moni kissa tykkää siitä.

Vierailija
9/15 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mun tottua ajan kanssa. Olen vähän introvertti. t. Kissasi.

Vierailija
10/15 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol

Vierailija
11/15 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa silittää kissaa, pitää aina odottaa että kissa osoittaa että saa silittää. Sinulla on toinenkin kissa joten tiedät mitä tarkoitan. Kissa haluaa haistella kättäsi ja "tulee vastaan" kun ojennat käden silittääksesi eli ojentaa päätään sinua kohti, häntä nousee pystyyn jne.

Jos menet silittämään ilman että kissa tulee mitenkään vastaan, olet kuin se yli-innokas täti joka hyökkää sukujuhlissa halaamaan kaikkia piittaamatta yhtään, mitä kohde siitä miettii.

Vierailija
12/15 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etpä varmaan voi asialle enää enempää tehdä, kehitys menee omaa rataansa. Meille tuli tuossa kuukausi sitten kodinvaihtajakissa, yksivuotias rohkea ja leikkisä leikattu kolli. Tämä "prinssi rohkea" oli piilossa viisi päivää ennen kuin suostui lainkaan tulemaan muiden luokse. Nyt seuraa minua kuin hai laivaa ja haluaa "auttaa" kaikessa ja on sen mukainen kuin miten edellinen omistaja luonteen kuvaili. Mutta tosiaan melkein huvitti, että oli aivan pupu pöksyssä ekat päivät. Minulla on aiemmin ollut luonteeltaan arempia tyttökissoja, jotka kuitenkin alkoivat sopeutua nopeammin. Eli ei voi kuin sanoa, että vaihtelua on. Mutta edelleen tämä rohkea kolli pelkää vieraampia ihmisiä, äkillisiä ääniä yms. Minä olen ainoa, johon ilmeisesti todella luottaa.

Vaihtelua tosiaan on. Meille tuli pari vuotta sitten kodinvaihtaja. Leikattu vuoden ikäinen uroskissa, reipas. Haettiin kissa uuteen kotiin. Kesti pari minuuttia että tuli kuljetuslaatikosta ulos. Katseli ympärille, nuuski. Alta viisiminuuttia uudessa kodissa ja kulki häntäpystyssä ja tutki uteliaana kaikki paikat. Sen jälkeen oli kuin kotonaan. Oltiin varauduttu siihen että kissa olisi ollut useamman päivän sängyn alla mutta tämä ei näyttänyt piittaavan lainkaan kodin vaihdosta.

Vierailija
13/15 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap. Ei kait tuossa paljoa muuta voi kuin sen mitä olet jo tehnytkin. Kun leikität kissaa niin oletko paikoillaan vai voitko silloin liikkua ilman että kissa säikky? Ehkä siinä leikin pyörteissä kissa voisi parhaiten tottua sinun liikkumisiisi.

Sylissähän ei kaikki kissat viihdy. Meidän kodinvaihtaja josta kirjoitin aikaisemmin (sopeutui 5 minuutissa uuteen kotiin niin että häntä pystyssä). Kissa on ollut meillä jo pitkään mutta edelleen ei tule syliin kuin tosi harvoin. Eikä halua yleensä nukkua sylissä (paitsi jos joku perheessä on sairas niin silloin saattaa tulla syliin nukkumaan)..

Vierailija
14/15 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kissa joka ei ollut tottunut ihmiseen ja ns. olosuhteista johtuen kissa tuli luokseni jo 7 viikkoisena. Halusin pelastaa pennun , mutta mulle ei sanottu että pentu ei ollut tottunut ihmiseen.

Kotiin tuotaessa pentu pälyili ja oli kovin pelokas ja piiloutui sängyn alle. Kesti aikaa saada luottamus.

Kyseinen kissaneiti on nyt 8 vuotias ja täysi perheenjäsen, mutta oudot asiat, kuten ulkoa kuuluva kolina tms saa kisun menemään piiloutumaan ja pysyy piilossa tunteja. Pelkää vieraita ihmisiä.  Sylikissaa tästä ei tullut, mutta tykkää kovasti silityksistä ja sylissä kantamisesta, harjaamisesta yms.

Vierailija
15/15 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on puolivillinä kissanpentuna kasvanut kissa. On jo 11-vuotias, mutta kyllä tuo luonteessa ja käytöksessä näkyy yhä.

On hirveän hellyydenkipeä, mutta vain minua ja puolisoani kohtaan. Syliin ei anna meidänkään nostaa. Säikkyy kovia ääniä ja äkkiliikkeitä, jos tulee vieraita tai ovikello soi niin aina menee piiloon. Tutumpien vieraiden ollessa kyseessä uskaltaa jo tulla esiin pällistelemään 15-30 minuutin päästä.

Aina on rakkaudella, kärsivällisyydellä ja hellyydellä kasvatettu ja kohdeltu, mutta ei siihen perusluonteeseen voi määräänsä enempää vaikuttaa. Eikä tarvikaan, kissat on omanlaisiaan kuten me ihmisetkin :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi