Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksikieliset perheet, miten sujuu/sujui molempien kielien opetus?

Vierailija
23.05.2013 |

Meillä toisena kielenä oma äidinkieleni eli ruotsi eikä isä puhu/pahemmin ymmärrä ruotsia ja esikoinen syntymässä pian ja molemmat kielet halutaan lapsellemme opettaa :)

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset ovat pienia, niin hyvin sujuu kunahn kumpikin puhuu vain ja ainoastaa omaa äidinkieltään. Myöhemmin koulukieli on kyllä se vahvempi kieli, mutta puhe luistaa aivan varmasti kummallakin kielellä yhtä hyvin. Tärkeintä on olla itse päättäväinen ja pitäytyä 'omassa' kielessään.

Vierailija
22/24 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen äidinkielen voi muuttaa. Mun kaksikielisen koulun tilaisuudessa juuri muistutettiin tästä mahdollisuudesta. Osaksi siksi, että koulussa on lapsi, jotka on merkitty suomenkielisiksi, mutta käytännössä ovat kasvaneet ulkomailla tai kotona ei juuri puhuta suomea (ja monella vieraskielinen toinen vanhempi), ja monille englanti on oikeasti se äidinkieli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 21:56"]

Olen itse kaksikielinen, äidinkieleni on joku muu kuin suomi. Puhun kuitenkin nykyään parempaa suomea kuin sitä äidinkieltäni, jota puhun nykyään äärettömän harvoin. Mieheni on täysin suomenkielinen. Lapsilleni olen puhunut vain suomea, opettanut sitten yksittäisiä sanoja ja lauseita äidinkieltäni, jotta oppivat tuntemaan hieman niitä minun juuriani. Heille kieli jäisi "meidän väliseksi salakieleksi", jolla ei olisi sen kummempaa hyötyä.

[/quote]

Sorry, mutten ymmärrä, miksi kukaan puhuisi lapselleen mitään muuta kuin omaa äidinkieltään. Pahasti särähtää korvaan myös tuo "ei olisi sen kummempaa hyötyä". En toki tunne perheenne tilannetta, mutta kielten oppimisesta on AINA hyötyä.

Miten lapsi voi kommunikoida toisen vanhempansa suvun kanssa, jos äiti tai isä ei koskaan ole puhunut lapselle omaa kieltään? Siinä häviää iso osa ihmisen juuria. Vielä 70-80-luvulla oli yleinen käsitys, että jos lapselle puhuu kahta kieltä, hän ei opi kumpaakaan kunnolla, mutta kyllä nykypäivänä pitäisi jo tietää paremmin.

Vierailija
24/24 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä viiton lapsilleni (olen viittomakielinen), isä puhuu lapsille suomea. Ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia, koska olemme alusta asti tehneet tämän "työjaon" ;) Lapset osaavat molemmat kielet (ovat kuulevia). Ensimmäiset viittomat lapsilta tuli n.6kk iässä. Lapset osaavat sujuvasti vaihtaa kielestä toiseen, riippuen aina kummalle puhuvat (tai "puhuvat").

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi