Mausteet jotka pitäisi löytyä joka kodista?
Mitkä mausteet pitäisi mielestäsi löytyä joka kodin maustehyllyltä? Itse tulee käytettyä ihan liian paljon pelkkiä mausteseoksia jotka ovat lopen pelkkää suolaa ja nyt olis aikomus laittaa kaapin sisältö uusiksi.. Mitkä ovat teidän perheen lempi/käytetyimmät mausteet?
Kommentit (33)
Suolaa, pippurimaustetta ja meillä on grillimaustetta, kun mies käyttää. Curryn olen nykyään korvannut kurkumalla, pundas kurkuma on parempaakin. LEivontamausteista on kanelia ja vaniljasokeria aina kaapissa.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 21:42"]
Käytän enemmän valkosipulia, sitruunaa, limeä ja chiliä sekä erilaisia tahnoja kuin kuivamausteita.
Nyt on maustehylly aika tyhjillään, on vain suolaa, pippuria, currya, meiramia, basilikaa, tilliä, pizzamaustetta, paprikajauhetta, garam masalaa, kanelia ja kardemummaa. Jostain ihmeen syystä on joku sipulijauhe myös. Tästä ketjusta on kiva bongata täydennystä maustehyllyyn.
Ruukussa kasvaa tilliä, persiljaa, basilikaa ja ruohosipulia.
[/quote]
Timjami, laakerinlehti ja vaniljatangot unohtuivat.
Toivottavasti ette käytä tavallista ruokasuolaa vaan esim.merisuolaa tai himalajan ruususuolaa
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 21:25"]
Kuivana löytyy:
- Anis.
- Cayennepippuri
- Chilirouhe
- Fenkoli
- Inkivääri
- Juustokumina
- Kaneli
- Kardemumma
- Katajanmarja
- Korianteri
- Kurkuma
- Kynteli
- Laakerinlehti
- Meirami
- Oregano
- Paprkajauhe
- Rakuuna
- Kokonaisia rosepippureita
- Sahramia
- Valkopippureita
Tuoreina kasvaa ruukuissa:
- Basilika
- Tilli
- Persilja
- Minttu
- Persilja
- Salvia
- Ruohosipuli
- Ruohovalkosipuli
[/quote]
Unohdin tahnat. Eli valkosipulitahna, chilitahan, invivääritahna ja WASABI (Ilman viimeistä en "selviäisi").
Uusimpana "mausteisena tuttavuutena" olen tutustunut suikutettavaan valkosipuliöljyyn, Hyvää esim pizzan päällä.
Minusta tuntuu usein, että minulla on kaupan koko maustehylly kaapissa - paitsi juuri se mauste jota sillä hetkellä tarvitsisin.
Meillä tärkeimmät, päivittäin käytetyt:
Suola
Mustapippuri
Paahdettu paprikarouhe
Basilika
Minttu
Lisäksi sitten viikottain käytetyt perusyrtit (oregano, timjami, tilli), chili joko kuivattuina kokonaisina tai cayennepippurina, laakerinlehdet, tuore valkosipuli ja tuore sitruuna (käytän sekä mehun että raastetun kuoren). Ei sitä paljoa tarvii kun tuntee oman makunsa :) On siellä maustehyllyssä paljon muutakin seisomassa mutta eipä niitä tule käytettyä. Ja maustesekoituksia inhoan, niitä ei löydy.
Niin ja tuoretta inkivääriä käytän normaalisti paljon, nyt en raskauden takia voi.
Mulle rakkain mauste on jo vuosia ollut tandoorimauste
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 23:53"]
Mulle rakkain mauste on jo vuosia ollut tandoorimauste
[/quote]
Ostatko jonkin valmiin sekoituksen vai teetkö itse?
Minä kasaan tarvittaessa omani kuminasta , kanelista, kardemummasta, mustapippurista ja neiliksasta.
Velipoika lisää omaansa sinappia, fenkolia ja inkivääriä. Ei paha sekään.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 20:32"]
Suola ja mustapippuri.
[/quote] Minkalaista ruokaa laitat suolan ja mustapippurin voimalla?
Vanha ketju, mutta aina ajankohtainen! Itsellä just muuton jälkeen mietinnässä, kun laitoin kaikki vanhat kompostiin ja vältin ostamasta viimeisen kuukauden aikana uusia...
Kukaan ei harrasta kokkausta enää?
Käytän enemmän valkosipulia, sitruunaa, limeä ja chiliä sekä erilaisia tahnoja kuin kuivamausteita.
Nyt on maustehylly aika tyhjillään, on vain suolaa, pippuria, currya, meiramia, basilikaa, tilliä, pizzamaustetta, paprikajauhetta, garam masalaa, kanelia ja kardemummaa. Jostain ihmeen syystä on joku sipulijauhe myös. Tästä ketjusta on kiva bongata täydennystä maustehyllyyn.
Ruukussa kasvaa tilliä, persiljaa, basilikaa ja ruohosipulia.