Päivähoito maksuista, vähän kyllä ihmetyttää! (suututtaakin)
Minun ja miehen kuukausituloilla olemme aiemmin maksaneet kahdesta lapsesta päivähoitomaksua 300 euroa kuukaudessa yhteensä. Nyt miehellä on loppunut sopmius ja viime kuussa hänellä oli tuloja reilusti alle tuhat euroa tuntien vähenemisen myötä. Veimme uudet palkkalaskelmat huhtikuusta palvelukeskukseen, jotta maksun summa olisi oikeudenmukainen ja että jatkossa ei tarvitsisi maksaa ainakaan niin paljon mitä molempien ollessa kokoaikatyössä. Maksu alentui 258 euroon, vaikka tuloja on puolet vähemmän! Onko tämä mahdollista? Miten on tämä asia nyt laskettu siellä? Soitanko ja kysynkö että voiko pitää paikkaansa?
Lisäksi virkailija ilmoitti sähköpostissa, että kun mies saa ensimmäisen päiväraha päätöksensa, niin maksu voidaan tarkistaa uudestaan ja maksamme tuon 258euroa vaikka mies olisi nolla tuntia töissä ja saisi vain päivärahan. Ja ne päivärahapäätökset kun ei ihan parissa päivässä sieltä valmistu vaan niissä voi mennä kuukausia, niin maksamme kuukausia tuon 258e hoidosta, yksinomaan minun pienestä palkastani!
Nyt ihan kurkusta ottaa kun mietin että asuminen ja hoitomaksut maksaa yli tuhat euroa jo pelkästään, ja pitäs siitä vielä muut laskut ja ruokaa ostaa tähän talouteen, yhden palkasta...
Ärsyttää vielä kaiken lisäksi hieman palvelukeskuksen asiakaspalvelu. Palvelutiskiltä meidät ohjattiin suoraan sen ihmisen luo, joka päätökset maksuista tekee. Siellä odoteltiin ja koputeltiin, ei ketään, palattiin takaisin ja sitten tämä ensimmäinen virkailija soittaa tälle toiselle, että olettekos kaikki kahvilla, ei olette, heheheh, no täällä olis asiakas. Ja kun sitten päästään maksuvirkailijan luo ja kysyn että miten menetellään kun tulot muuttuneet ja maksu on varmasti isompi kuin on syytä, että voisiko sitä muuttaa vielä ennen eräpäivää, virkailija oikein huokaisee ja sanoo sitten että "No kyllähän sitä voi, mut aika kiire tulee" vaikka maksupäivään oli vielä 3 arkipvää. Tuijotin vain hieman hölmistyneenä takaisin. Jättäs ne kahvitauot välistä ja tekis töitä niin ehtisi tekemään töitäkin.........
Ja joo, ollaan köyhiä :(
Kommentit (19)
Paikka on kumminkin pakko pitää, kun työnhakukin on voimassa, että pääsee sitten lähtemään töihin heti kun mahdoillista. Positiivista on se (ja tämän varassa roikunkin) että pääsee jo ehkä tulevalla viikolla uuteen työhön. Ehkä.
Minusta meidän ei kuuluisi maksaa juuri mitään, kun yhden tuloilla ollaan. Riippumatta siitä, onko mulla mies vai ei siellä kotona. Jos on räkäset päivärahat tuloina niin ei kauheasti pitäisi maksaa. Minun opiskellessa ja miehen ollessa töissä maksoimme 160e kuussa. -AP
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 19:34"]
Tienaatko itse hyvin?
[/quote]
No en kyllä mielestäni, brutto on 1750... -AP
Lyhentäkää hoitoviikkoa, ei lasten tartte siellä olla 8 h päivässä. Sillä säästätte. Mihin te tarvitsette kokopäivähoitoa? Hoitopaikka säilyy lyhyemmilläkin hoitopäivillä.
Missä kestää päivärahan saanti kuukausia. Kelahan hoitaa muutamassa päivässä/parissa viikossa ainakin Helsingissä.
Sitäpaitsi tehän säästätte kun mies hoitaa lapset kotona.
Huono palkkaisena tuon teko ei kannata...
itse olen työtön yh ja saan käteen rahaa 1400 €/kk kaikkien avustusten jälkeen. Kun olimme miehen kanssa yhdessä niin kuukausi tulomme oli yhteensä 1800/kk. Ja nyt mies saa tuon 1400 euron päälle oman palkkansa
juu lyhennättä hoitoajan vaikka puolella oletetusta nykyisestä...hoitopaikka säilyy mutta maksukin pienenee tuntuvasti
Netistä löyty laskuri eli käyttäkää sitä niillä tiedoilla jotka on nyt voimassa. Sieltä selviää onko teille tarjottu summa oikein vai väärin.
Mä olen yksinhuoltaja Helsingistä ja mun bruttotulot on samaa luokkaa kuin sulla ja yhden lapsen täyspäivänen hoito maksaa mulle 117€ joten kyllä toi teidän summa on oltava oikein, kahdesta lapsesta ja kahden aikuisen tulot.
Työttömyysraha on myös tuloa joka otetaan huomioon.
Niin ja hoitomaksu on 0 €
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 19:39"]
Huono palkkaisena tuon teko ei kannata...
itse olen työtön yh ja saan käteen rahaa 1400 €/kk kaikkien avustusten jälkeen. Kun olimme miehen kanssa yhdessä niin kuukausi tulomme oli yhteensä 1800/kk. Ja nyt mies saa tuon 1400 euron päälle oman palkkansa
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 19:38"]
Missä kestää päivärahan saanti kuukausia. Kelahan hoitaa muutamassa päivässä/parissa viikossa ainakin Helsingissä.
[/quote]
Täällä Suomen pohjoispuolella on kestänyt, viime vuonna kesti näin kesäkauden alussa 3 kuukautta. 90 päivää siis. Kumma on sesonkiaikaan toimistotyöntekijät viettelevät kesälomia, vaikka tiedossa että keväällä ja kesällä on ruuhkaisinta kaikkien hakemusten kanssa. Näin siis kerrottiin viime vuonna puhelimessa minulle, että hakemuksia on paljon ja osa henkilökunnasta lomalla jolloin osa hakemuksista lähti jopa Kajaaniin asti käsiteltäviksi.
Ei ole kokemusta siitä, että vaihdan hoitopäivien pituutta, tuskin olisi kova homma, pitänee sitä tosissaan harkita. Ollaan jästipäisesti aina pidetty "varalta" se 8h kaiken varalta. Kai sen sitten nopeasti saa myös muutettua, jos miehen työt alkaa yhtäkkiä, ettei taas byrokratiaan kulu viikkoja? Tuntuu että joka paikassa on niin vaikeaa tehdä niitä muutoksia yhtään mihinkään, päiväkodissa voivotellaan työaikojen vaihtuvuutta (klo 6-22 välillä) ja palvelukeskuksien sihteerit eivät mielellään haluaisi muutoksia tehdä, tai ainakaan nopeasti. Onko tes:iin kirjattu heille joku päätöstenteko määrä/tunti?
-AP
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 19:47"]
[/quote]
Täällä Suomen pohjoispuolella on kestänyt, viime vuonna kesti näin kesäkauden alussa 3 kuukautta. 90 päivää siis. Kumma on sesonkiaikaan toimistotyöntekijät viettelevät kesälomia, vaikka tiedossa että keväällä ja kesällä on ruuhkaisinta kaikkien hakemusten kanssa. Näin siis kerrottiin viime vuonna puhelimessa minulle, että hakemuksia on paljon ja osa henkilökunnasta lomalla jolloin osa hakemuksista lähti jopa Kajaaniin asti käsiteltäviksi.
Ei ole kokemusta siitä, että vaihdan hoitopäivien pituutta, tuskin olisi kova homma, pitänee sitä tosissaan harkita. Ollaan jästipäisesti aina pidetty "varalta" se 8h kaiken varalta. Kai sen sitten nopeasti saa myös muutettua, jos miehen työt alkaa yhtäkkiä, ettei taas byrokratiaan kulu viikkoja? Tuntuu että joka paikassa on niin vaikeaa tehdä niitä muutoksia yhtään mihinkään, päiväkodissa voivotellaan työaikojen vaihtuvuutta (klo 6-22 välillä) ja palvelukeskuksien sihteerit eivät mielellään haluaisi muutoksia tehdä, tai ainakaan nopeasti. Onko tes:iin kirjattu heille joku päätöstenteko määrä/tunti?
-AP
[/quote]
Kumma juttu kun työntekijöillä on oikeus kahvitaukoihin ja kesälomiin. Kumma juttu kun lapset pitäisi hoitaa ilmaiseksi päiväkodissa. Kumma juttu joo...
Sieltä pohjoisesta mitään töitä saa. Lapset pois hoidosta vaan, sillä säästää.
Ei kenenkään tarvitse lakisääteisistä tauoistaan luopua, vaikka töissä olisi kiirekin.
No paljonko se sun "pieni" palkkasi on?
Pikku ohis mut olen joskus miettinyt onko suurin osa suomen virkamiehistä asperger syndoomaisia tms.
Rutiinista ja kaikesta tutusta ja turvallisesta poikkeaminen tuntuu saavan heidät aivan pois tolaltaan.
Mitään ei voi muuttaa, mihinkään ei voi puuttua eikä mihinkään voida ottaa kantaa koska näinhän asiat on aina ennenkin tehty.
Mitä kamalaa heidän mielestä tapahtuisi jos yks virkailija ihan puhelimitse muuttaisi parin hassun tenavan hoitoaikoja? =D
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 19:52"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 19:47"]
[/quote]
-AP
[/quote]
Kumma juttu kun työntekijöillä on oikeus kahvitaukoihin ja kesälomiin. Kumma juttu kun lapset pitäisi hoitaa ilmaiseksi päiväkodissa. Kumma juttu joo...
[/quote]
Niin, ehkä tämä asenne johtuu siitä että itse harvoin taukoilen. Ja kesälomakin on silloin kun on mahdollista pitää, eikä sillon kun sunny is shining. Luonnollista että saattaa ärsyttää vetelät sihteerit jotka taukoilee päntiönnää ja kesälomatki pidetään sillon kun olisi oikeasti tarve työvoimalle. -AP.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 19:42"]
juu lyhennättä hoitoajan vaikka puolella oletetusta nykyisestä...hoitopaikka säilyy mutta maksukin pienenee tuntuvasti
[/quote] ja laitatte vapaapäivät maksimiin eli 12 vp kuussa ni ei jää enää paljoakaan paskaakan maksuksi ja hoito aika max 5 tuntia
Epäreiluus tulee vain siitä, että maksimipäivähoitomaksu on niin pieni. Jos olisitte tottuneet maksamaan todellisten kustannusten mukaan, niin nyt teistä tuntuis tosi alhaiselta toi maksu.
Mutta kuten muutkin sanoivat: teette uuden hoitoaikasopimuksen, Vantaalla sen muuttaminen on ainakin todella yksinkertaista. Päiväkodin esimies sen tekee. Tehän ette tarvitse 8h/ 5pv viikossa. Ota myös selvää onko kunnassanne hoitopaikkatakuuta, jolloin voitte ottaa lapset pois hoidosta ja palata sitten elokuusta takaisin.
Jos mies on kotona, niin ettehän te mitään päivähoitoa tarvitse.