rv 32 ja vauvan pieni koko
Olin tänään ylimääräisessä ultrassa ja vauvan kooksi arvioitiin vähän vajaa 1,5kg. Sain uuden ajan, jossa seurataan kasvaako vauva. Onko kenelläkään ollut yhtä pientä vauvaa viikkoihin nähden ja onko vauva syntynyt terveenä?
Kommentit (3)
Onko se muka oikeesti pieni? Mun keskosvauva syntyi yllättäen 31+3 (ei siis raskausmyrkytystä tms. ongelmia) painaen 1680, ja teholla toitotettiin kuinka reilun kokoinen oli viikkoihin nähden! Ja kun ottaa huomioon virhemarginaalin noissa arvioissa, en olisi kovin huolissani.
Mun esikoinen oli rv 32+0 1567g ja käytiin seurannassa pari kertaa loppuraskaudessa. Pieni oli, mutta kasvoi omalla käyrällään (33+5 1791g ja 36+0 2327g). Luin kans ihan hulluna kaikkia näitä keskusteluja ja olin älyttömän huolissani. Itkin paljon, koska tunsin olevani jo valmiiksi huono äiti, kun en saanut vauvaa kasvamaan. Kaikki kertomukset potrista 4,5kg pojista sai mut tuntemaan lisää huonommuutta. Mietin jo valmiiksi, miten ihmeessä selitän suvulle, että poika ei kasva kunnolla ja syntyy rääpäleenä. Kaikkea ne hormonit teettää. :)
Syytä pienikokoisuudelle ei löytynyt. En tupakoinut, söin terveellisesti, istukka oli normaali, raskaudessa ei ollut mitään ongelmia jne. Enkä edes "jäänyt kiinni" neuvolassa minkään sf-mitan pienuudesta, ihan oli normaalikokoinen maha. Eräänä päivänä vain vauvan sykkeet nousi juuri, kun oli normineuvola ja sieltä ohjattiin polille, missä sitten ultraava lääkäri huomasi pienuuden. Ilman tätä emme olisi etukäteen tienneet mitään.
Vauva syntyi päivää ennen LA:ta ja painoin himpun verran alle 3kg (50cm). Kasvoi ihan hirmu vauhtia ja 6kk olikin jo 70cm ja 8500g. Kehittynyt ihan normaalisti tähänkin päivään asti, terve ja iloinen sekä rauhallinen poika. :)
Onko ensimmäinen raskaus?
Mulla sikiön alipaino enteili raskausmyrkytystä. Synnytys käynnistettiin rv 35, oli tasan 1,9 kg. Ihan terve lapsi siitä kasvoi.