lanseerataan uusi käsite: ac eli academic trash
Itse tunnustaudun kuuluvani tähän luuseriporukkaan. Pätkäsopimuksilla yliopistotutkijana olen roikkunut jo useamman vuoden, edessä häämöttää väittely ja todennäköinen työttömyys.
Olen aina ollut luokkani, jopa kouluni parhaimmistoa etenkin matemaattisissa aineissa. Yliopistoon pääsin heittämällä sisään. Olen siis koulutettu, reipas, aktiivinen, sosiaalinen, urheilullinen, jopa hyvännäköinen. Silti tulevaisuuteni on työelämässä surkeampi kuin useimman duunarin.
Ihmetyttää vaan onko yhteiskunnalla tosiaan varaa heittää kaltaisiani tyyppejä ulos työelämästä tai kaupan kassalle.
Kommentit (71)
Työnantajissahan on myös vikaa, jos koulutusta ei osata hyödyntää..
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 12:40"]
At sen nimen pitää olla. Wt ja at. Itse kuulun tuohon ensimmäiseen, sillä vaikka kouluttauduin akateemiselle alalle (olen siis ex-akateemikko ;))), luisuin kuitenkin wt:n puolelle myöhemmässä elämässäni. Näkisittepä, mitkä vaatteetkin on päälläni just nyt. Olen perus wt, oikea naispuolinen Viljo verkkareissani, klisheen ruumiillistuma.
[/quote]
Et sinä akateemikko ole koskaan ollut. Niitä ei kovin montaa ole Suomessa.
[/quote]
Minä ex-akateemikko, sinä nyx-tosikko (pssst. näitkö hymiöt?)
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 12:38"]Miksi edessä häämöttää työttömyys? Tohtoreiden työttömyysprossa on listojen mukaan yhä pienimmästä päästä. Hammaslääketieteen tohtoreista yksikään ei ole ollut koskaan edes hetkellisesti työttömänä. Lääketieteen, oikeustieteen ja esim.psykologian tohtoreilla sama asia. Itsellä oli enne nväittelyä todellakin syntynyt kylliksi kontakteja hyvään työpaikkaan, vaikka väittelin hum. alalta, joka on kaikkea muuta kuin mediaseksikäs. Miksi sinulla on toisin? Mitä jätät kertomatta?[/quote]
En ole ap, mutta esim. lääketieteessä ja hoitoalalla on pula työntekijöistä. Sen vuoksi työttämyyttä ei ole. Jos haluat tietää huonosti työllistävän alan voin mainita kemian ja varsinkin synteesi. Synteettisesta kemiasta tohtoriksi väitelleilläkin voi olla vaikeaa löytää töitä, koska työtä vain ei ole tarjolla tietyillä aloilla.
Mäkin luulin, että koska pääsin Helsingin yliopistoon lukemaan ainetta, jonne otetaan vain muutamia prosentteja sisään, niin elämäni on vain nousukiitoa. Ehei. Tienaan jopa vähemmän kuin duunarimieheni, joka ei ole käynyt edes lukiota. Mun ongelma on, ettei mulla ole työelämässä vaadittavia kyynärpäitä eikä kykyä pomottaa. Olen itseasiassa pirun laiska ihminen, jolle opiskelu oli vain tosi helppoa ja työelämä pakkopullaa.
Täällä yksi akateeminen luuseri. Olen ollut yli 10 vuotta työelämässä, hyvällä palkalla ja aika helpolla olen päässyt siihen nähden, etten oikeasti osaa mitään. Jotenkin olen onnistunut luovimaan töissäni niin, että muut luulevat minun osaavan jotain. Työpäivistä menee 6 tuntia surffailuun, lopun ajasta täyttelen rutiinihommana exceltaulukoita ja välttelen haasteellisia työtehtäviä. Tuntuu, että silmukka kiristyy ympärilläni, seuraavissa yt-neuvotteluissa varmaan jo lennän pihalle. Ja loppuelämäni vietän työttömänä, koska tuskin saan koskaan enää uuttakaan työpaikkaa.
Vapaa-ajallani pukeudun tyylittömiin vaatteisiin, luen viihdekirjallisuutta ja katson Putousta. Lisäksi sosiaaliset taitoni ovat olemattomat, minulla ei ole ystäviä enkä niitä varmaan koskaan saakaan koska kukaan ei pidä minusta. En ole todellakaan ollut ns. luokan suosituin tyttö, en koulussa, opiskellessa enkä työelämässä.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 12:48"]Mäkin luulin, että koska pääsin Helsingin yliopistoon lukemaan ainetta, jonne otetaan vain muutamia prosentteja sisään, niin elämäni on vain nousukiitoa. Ehei. Tienaan jopa vähemmän kuin duunarimieheni, joka ei ole käynyt edes lukiota. Mun ongelma on, ettei mulla ole työelämässä vaadittavia kyynärpäitä eikä kykyä pomottaa. Olen itseasiassa pirun laiska ihminen, jolle opiskelu oli vain tosi helppoa ja työelämä pakkopullaa.[/quote]
Näinhän se on, että laskuus ei ole (työ)elämässä(kään) plussaa.
Minä taas tunnen useita väitelleitä biologeja, joilla on suuria vaikeuksia työnsaannin kanssa. Kylläse alasta aika paljon riippuu.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 12:38"]
Miksi edessä häämöttää työttömyys? Tohtoreiden työttömyysprossa on listojen mukaan yhä pienimmästä päästä. Hammaslääketieteen tohtoreista yksikään ei ole ollut koskaan edes hetkellisesti työttömänä. Lääketieteen, oikeustieteen ja esim.psykologian tohtoreilla sama asia. Itsellä oli enne nväittelyä todellakin syntynyt kylliksi kontakteja hyvään työpaikkaan, vaikka väittelin hum. alalta, joka on kaikkea muuta kuin mediaseksikäs. Miksi sinulla on toisin? Mitä jätät kertomatta?
[/quote]
Olen väitellyt ulkomailla tohtoriksi yhdellä näistä mainitsemillasi aloilla, ja nyt haluttaisi palata Suomeen. Vaan Suomessa mulla ei ole mitään alaan tai työelämään liittyvää verkostoa. Miten arvelisit mahdollisuuteni työllistyä? Mistä hakea töitä, miten rakentaa verkostoa?
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 12:56"]
Miksi edessä häämöttää työttömyys? Tohtoreiden työttömyysprossa on listojen mukaan yhä pienimmästä päästä. Hammaslääketieteen tohtoreista yksikään ei ole ollut koskaan edes hetkellisesti työttömänä. Lääketieteen, oikeustieteen ja esim.psykologian tohtoreilla sama asia. Itsellä oli enne nväittelyä todellakin syntynyt kylliksi kontakteja hyvään työpaikkaan, vaikka väittelin hum. alalta, joka on kaikkea muuta kuin mediaseksikäs. Miksi sinulla on toisin? Mitä jätät kertomatta?
[/quote]
Olen väitellyt ulkomailla tohtoriksi yhdellä näistä mainitsemillasi aloilla, ja nyt haluttaisi palata Suomeen. Vaan Suomessa mulla ei ole mitään alaan tai työelämään liittyvää verkostoa. Miten arvelisit mahdollisuuteni työllistyä? Mistä hakea töitä, miten rakentaa verkostoa?
[/quote]Miten olet onnistunut välttelemään verkostoitumista opiskeluaikasi?
Itselläni nuo ovat syntyneet "automaattisesti"... enkä oikein tajua miten sen voi välttää.
Ilmeisesti kuitenkin, tämän ketjun kertoman perusteella, voi.
Mitä tahot ovat julkaisseet tutkimuksiasi? Missä konferensseissa olet ollut, esiintynyt, luennoinut? Kenen tutkijan töitä olet kompannut tai arvostellut eli ollut yhteyksissä joko suoraan tai vaikka jonkun julkaisun kautta?
Keneen olet "ihastunut" työnsä vuoksi ja siksi hakeutunut liveseuraankin (esim. kutsunut päivälliselle, kotiisi, mökillesi?)
Näissä ei ole yhtään kotimaista nimeä?
Ei, kyllä minä olen pahin at. Kolme lasta eri miesten kanssa, yh, talousongelmia, asutaan vuokralla, patalaiska, kroonisesti väsynyt ja ajoittain rankasti masentunut.
Juu, ja työssäni setvin ihmisten parisuhdeongelmia. Oma elämäni on täysi farssi.
27 lisää, että olen helvetin hyvä näyttelijä.
Eikö sen pitäs olla AT, eikä AC? Jos WT-logiikalla mennään.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 12:56"]
[/quote]
[/quote]Miten olet onnistunut välttelemään verkostoitumista opiskeluaikasi?
Itselläni nuo ovat syntyneet "automaattisesti"... enkä oikein tajua miten sen voi välttää.
Ilmeisesti kuitenkin, tämän ketjun kertoman perusteella, voi.
Mitä tahot ovat julkaisseet tutkimuksiasi? Missä konferensseissa olet ollut, esiintynyt, luennoinut? Kenen tutkijan töitä olet kompannut tai arvostellut eli ollut yhteyksissä joko suoraan tai vaikka jonkun julkaisun kautta?
Keneen olet "ihastunut" työnsä vuoksi ja siksi hakeutunut liveseuraankin (esim. kutsunut päivälliselle, kotiisi, mökillesi?)
Näissä ei ole yhtään kotimaista nimeä?
[/quote]
No ei ole yhtään kotimaista nimeä, koska olen asunut ulkomailla koko ajan, ihan opiskelun alusta lähtien. Asuinmaassa on duuni yliopistolla ja verkostoa piisaa, samaten sitten muissa maissa on verkostoa. Mutta Suomessa ei valitettavasti ole oikein käyttökelpoisia kontakteja. En tiedä sitten voiko vaikka CV ja julkaisut vain puhua puolestaan?
Haha. Mäkin olen helvetin hyvä näyttelijä ja hyvä puhumaan paskaa aiheesta kuin aiheesta. Tosin lapsia vain kahden eri miehen kanssa. Homeinen kaupungin vuokra-asunto ja luottotiedot menneet. Olen ollut sentään pitkään vakituisessa työssä, mutta sielläkin teen kognitiivisesti liian helppoja ja tylsiä tehtäviä. Surffaan koko ajan netissä, mutta se on pomon vika kun antaa liian tylsiä työtehtäviä. Tavallaan olen onnellinen, mikä on aika sairasta.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 13:08"]
No ei ole yhtään kotimaista nimeä, koska olen asunut ulkomailla koko ajan, ihan opiskelun alusta lähtien. Asuinmaassa on duuni yliopistolla ja verkostoa piisaa, samaten sitten muissa maissa on verkostoa. Mutta Suomessa ei valitettavasti ole oikein käyttökelpoisia kontakteja. En tiedä sitten voiko vaikka CV ja julkaisut vain puhua puolestaan?
[/quote]
Outo tilanne. Minulla on kontakteja kymmeniin maihin juuri julkaisujeni vuosi eikä siihen ole milloinkaan vaikuttanut kulloinenkin asuinmaani.
Miten olet onnistunut välttämään Suomen kokonaan?
Jokin tietoinen nuoruuden snobismi, joka nyt lyö takaisin?
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 13:13"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 13:08"]
[/quote]
Outo tilanne. Minulla on kontakteja kymmeniin maihin juuri julkaisujeni vuosi eikä siihen ole milloinkaan vaikuttanut kulloinenkin asuinmaani.
Miten olet onnistunut välttämään Suomen kokonaan?
Jokin tietoinen nuoruuden snobismi, joka nyt lyö takaisin?
[/quote]
Ei ehkä niin tietoinen, mutta voi olla. Konferensseissa olen kyllä ottanut kontaktia suomalaisiin, mutta eipä niistä sitten sen kummempaa ole seurannut kuin se parin minuutin juttelu. Mutta se mun oikein "oma ala" on kyllä niin poikkitieteellinen ja ehkä erikoinen, että en juurikaan ole nähnyt edes suomalaisia nimiä julkaisuissa. Sulla saattaa kyllä olla pidempi ura takana kuin minulla ja enemmän niitä julkaisuja, jos niitä kontakteja on kymmeniin maihin.
No ilmeisesti on, jos et kaikista mainitsemistasi hyvistä ominaisuuksista huolimatta ole onnistunut myymään osaamistasi. Ylitarjontaa?
Täällä toinen samanlainen. Ei mitään saumaa saada omalta alalta vakituista työtä. Pätkää pätkän perään pitkien taukojen kanssa.
Onneksi on mies, jolla on vakituinen ja hyväpalkkainen työ. Muuten en olisi varmaan hengissäkään enää.
Sellaisen perusakateemisen akan sielunmaisena on merkillisen RUMA. Palstalta voinee vetää tällaisen päätelmän, mutta tosielämä onneksi antaa viitteitä sentään jostain muustakin, ainakin välillä. Tosin on näitä tunnettu livenäkin. Roskaksi muita luokitteleva ihminen on sitä ainoastaan itse, siitä voitaisiin lähteä.