Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lanseerataan uusi käsite: ac eli academic trash

Vierailija
23.05.2013 |

Itse tunnustaudun kuuluvani tähän luuseriporukkaan. Pätkäsopimuksilla yliopistotutkijana olen roikkunut jo useamman vuoden, edessä häämöttää väittely ja todennäköinen työttömyys.

Olen aina ollut luokkani, jopa kouluni parhaimmistoa etenkin matemaattisissa aineissa. Yliopistoon pääsin heittämällä sisään. Olen siis koulutettu, reipas, aktiivinen, sosiaalinen, urheilullinen, jopa hyvännäköinen. Silti tulevaisuuteni on työelämässä surkeampi kuin useimman duunarin.

Ihmetyttää vaan onko yhteiskunnalla tosiaan varaa heittää kaltaisiani tyyppejä ulos työelämästä tai kaupan kassalle.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni AT-kansalainen on kasvanut akateemisessa perheessä? Vai onko niin, että vaikka korkeamman koultuksen voi hankkia kuka tahansa, niin akateeminen koulutus ei kuitenkaan muuta synnyinperheessä opittuja tapoja ja makutottumuksia?

T. WT-perheen AT, makkara maistuu ja reality-tv kiinnostaa

Vierailija
22/71 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

49 on jo toisen polven AT! Äitini on akateeminen, mutta syö varpaankynsiään ja polttaa vessassa tulitikkuja. Hänen kunniakseen on toki sanottava, että urheilu ei ole häntä kiinnostanut koskaan, kun taas politiikka on. Myös isäni oli vain filosofian ylioppilas, eli ei koskaan valmistunut, mikä varmaan selittää omat rahvaanomaiset mieltymykseni, joihin kuuluvat humalahakuinen juominen (silloin tällöin), moottoriurheilun seuraaminen ja kovaäänisyys. Puhun myös tahallisen rumia varsinkin jos aistin keskustelukumppanin olevan hienoperse sievistelijä, joka järkyttyy rekkakuskin sanavarastostani.

Ulkomaisessa seurassa puhun myös joskus huvikseni rallikuskienglantia vaikka kielitaitoni on oikeasti erinomainen. Kimi Räikkönen on idolini sekä puheenparreltaan että vuorovaikutustaidoiltaan. Tykkään myös kaatuilla humalassa ja ylinopeussakkoja on kertynyt paljon, joten FM:n papereilla voin pyyhkiä lattaperseeni. Työttömyyttä en ole koskaan joutunut kokemaan, mutta en usko, että välittäisin paljonkaan, vaikka työt loppuisivatkin. Ainakin ehtisin keskittyä harrastustoimintaan ja jopa käytöshäiriöisten lasteni "kasvattamiseen". Väkivalloin tietenkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 16:47"]

Kuinka moni AT-kansalainen on kasvanut akateemisessa perheessä? Vai onko niin, että vaikka korkeamman koultuksen voi hankkia kuka tahansa, niin akateeminen koulutus ei kuitenkaan muuta synnyinperheessä opittuja tapoja ja makutottumuksia?

T. WT-perheen AT, makkara maistuu ja reality-tv kiinnostaa

[/quote]

Mä olen kyllä kasvanutkin akateemisessa perheessä, samoin mieheni. Silti ollaan tällaisia suht. tyylittömiä lähiöasukkeja, ihan tavallisia ihmisiä. Ja täysin tyytyväisiä elämäämme näin. :) Eivätkä siis akateemiset kaverimmekaan näytä mitenkään "yläluokkaisilta" tai elä leveästi. Siis vaikka olisivatkin keskimääräistä parempituloisia.

T: tuo aiemmin nro:lla 36 kommentoinut lääket lis.

Vierailija
24/71 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tsiisus, nämä wt- ja at-käsitteethän muistuttavat erään pilipali-ex-tutkija-miesasiamiehen näpertelyjä...:D

Vierailija
25/71 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin ketju osoittaa kuinka moniulotteinen ja ristiriitainen ihminen on mielenkiintoisempi kuin nämä suoraa uraputkea edenneet kooteeämmät. Hyvä me :D Sitäpaitsi kuka sitä kissan häntää nostaa jossei kissa itse.

Vierailija
26/71 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuo AC on loistava uusi termi - kuvaamaan sellaisia tyhjäntutkijoita jotka inahtaa heti jos joku vähänkin kritisoi työtään tai jos pitää lukea yksikin ylimääräinen kirja johonkin kurssille tms. Nykyisin tuntuu että yliopistossakaan ei saisi tulla mitään haastetta vastaan. Se on ihan ok jos on niin fiksu että pärjää vähemmällä lukemisella, mut kun tosiaan on näitä jotka eivät ole valmiita haastamaan itseään pätkääkään. Mullakin on huippuarvosanat aina lohjenneet suht helposti, mutta itseäni olen haastanut aina, kilpailemaan ainakin itseni kanssa ja tulos näkyy ainakin gradussa ja toivottavasti myös väikkärissä.

Mun mielestä akateeminen pätkätyöläisys ei ole minkään AC:n merkki, koska rahoituskuviot ym on tällä alalla hankalia ja riippuu paljon myös tuurista ja kuka milloinkin on apurahoista päättämässä. Esim todella innovatiivinen tutkimus voi jäädä ilman rahoitusta kun kaikki pelaa varman päälle.  Pikemmin näkisin niin, että jos joku määräaikaisuuksista ja rahapulasta huolimatta onnistuu tekemään hyvän väikkärin (joka ei siis ole pelkkää toistoa vaan jossa on omiakin ideoita) niin siinä ihmisessä on potentiaalia...

Vierailija
27/71 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

59 kommentoi

AC=AT, sorry, kirjoitin nopsaan (eli ehkä mäkin oon AT :)

Vierailija
28/71 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AC=AT?::..

Vierailija
29/71 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 17:23"]

Mun mielestä tuo AC on loistava uusi termi - kuvaamaan sellaisia tyhjäntutkijoita jotka inahtaa heti jos joku vähänkin kritisoi työtään tai jos pitää lukea yksikin ylimääräinen kirja johonkin kurssille tms. Nykyisin tuntuu että yliopistossakaan ei saisi tulla mitään haastetta vastaan. Se on ihan ok jos on niin fiksu että pärjää vähemmällä lukemisella, mut kun tosiaan on näitä jotka eivät ole valmiita haastamaan itseään pätkääkään. Mullakin on huippuarvosanat aina lohjenneet suht helposti, mutta itseäni olen haastanut aina, kilpailemaan ainakin itseni kanssa ja tulos näkyy ainakin gradussa ja toivottavasti myös väikkärissä.

Mun mielestä akateeminen pätkätyöläisys ei ole minkään AC:n merkki, koska rahoituskuviot ym on tällä alalla hankalia ja riippuu paljon myös tuurista ja kuka milloinkin on apurahoista päättämässä. Esim todella innovatiivinen tutkimus voi jäädä ilman rahoitusta kun kaikki pelaa varman päälle.  Pikemmin näkisin niin, että jos joku määräaikaisuuksista ja rahapulasta huolimatta onnistuu tekemään hyvän väikkärin (joka ei siis ole pelkkää toistoa vaan jossa on omiakin ideoita) niin siinä ihmisessä on potentiaalia...

[/quote]

Yleistyksiä, omakehua, ehdottomuutta. En sanoisi ylläolevan tekstin kirjoittajaa kovin älykkääksi.

Vierailija
30/71 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 16:31"]

Tämähän on mainion voimauttava ketju. Olenkin aina ollut sitä mieltä, että on väärin rajata niinkin herkullinen termi kuin trash koskemaan vaan kouluttamattomia urpoja! Kyllä akateeminenkin voi pitää makkarasta ja jalkapallosta, nih.

[/quote]

Mikä sun ikä on? 19? 

Vierailija
31/71 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 15:54"]

Hei täällä kanssa yksi wannabe-at! En ole edes valmis, joten olen GVM myös. Nyt ikää jo kohta 40, ja kiroilen, huudan ja katson formulaa! Kirjoitin aikanaan viisi ällää ja menin heittämällä sisään yliopistoon opiskelemaan ainetta, jota opiskelemaan otettiin joku 4% hakijoista. Eipä uskoisi ei. Mutta ei se mitään, lähden nyt vaihtamaan verkkarit jalkaan, hakemaan illan ensimmäisen esanssisiiderin ja perehtymään viikonlopun Monaco-spekulaatioihin.

Hyvä me kaikki!

[/quote]

Sivistys ja älykkyys eivät ole samoja asioita. Saatat olla nopea omaksumaan tietoa, mutta valitettavasti se että nelikymppinen pätee edelleen lukioaikaisilla arvosanoillaan ei kerro kovin suurista henkisistä saavutuksista aikuisiällä.

Esanssisiideri sopii käteesi hemmetin hyvin. Hauskaa chillailua vaan sulle.

Vierailija
32/71 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 12:50"]

Täällä yksi akateeminen luuseri. Olen ollut yli 10 vuotta työelämässä, hyvällä palkalla ja aika helpolla olen päässyt siihen nähden, etten oikeasti osaa mitään. Jotenkin olen onnistunut luovimaan töissäni niin, että muut luulevat minun osaavan jotain. Työpäivistä menee 6 tuntia surffailuun, lopun ajasta täyttelen rutiinihommana exceltaulukoita ja välttelen haasteellisia työtehtäviä. Tuntuu, että silmukka kiristyy ympärilläni, seuraavissa yt-neuvotteluissa varmaan jo lennän pihalle. Ja loppuelämäni vietän työttömänä, koska tuskin saan koskaan enää uuttakaan työpaikkaa.

Vapaa-ajallani pukeudun tyylittömiin vaatteisiin, luen viihdekirjallisuutta ja katson Putousta. Lisäksi sosiaaliset taitoni ovat olemattomat, minulla ei ole ystäviä enkä niitä varmaan koskaan saakaan koska kukaan ei pidä minusta. En ole todellakaan ollut ns. luokan suosituin tyttö, en koulussa, opiskellessa enkä työelämässä.

[/quote]

En tiedä, onko tämä provo, mutta mä olen oikeasti tällainen. Työkokemusta on tosin vähän vähemmän.

Vierailija
33/71 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä herttainen ketju. :) ehdottomasti nimen pitää olla AC! Minusta tätä ryhmää kuvaa hyvin ap:n maininta "piti olla AT mutta kirjoitin AC". Ihan niin kuin "lukihäiräset" on osuva ja sympaattinen termi, myös AC on sattumalta syntynyt osuva termi! :)

Vierailija
34/71 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä herttainen ketju. :) ehdottomasti nimen pitää olla AC! Minusta tätä ryhmää kuvaa hyvin ap:n maininta "piti olla AT mutta kirjoitin AC". Ihan niin kuin "lukihäiräset" on osuva ja sympaattinen termi, myös AC on sattumalta syntynyt osuva termi! :)

Vierailija
35/71 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AC = academic crap :) 

Vierailija
36/71 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 17:36"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 15:54"]

Hei täällä kanssa yksi wannabe-at! En ole edes valmis, joten olen GVM myös. Nyt ikää jo kohta 40, ja kiroilen, huudan ja katson formulaa! Kirjoitin aikanaan viisi ällää ja menin heittämällä sisään yliopistoon opiskelemaan ainetta, jota opiskelemaan otettiin joku 4% hakijoista. Eipä uskoisi ei. Mutta ei se mitään, lähden nyt vaihtamaan verkkarit jalkaan, hakemaan illan ensimmäisen esanssisiiderin ja perehtymään viikonlopun Monaco-spekulaatioihin.

Hyvä me kaikki!

[/quote]

Sivistys ja älykkyys eivät ole samoja asioita. Saatat olla nopea omaksumaan tietoa, mutta valitettavasti se että nelikymppinen pätee edelleen lukioaikaisilla arvosanoillaan ei kerro kovin suurista henkisistä saavutuksista aikuisiällä.

Esanssisiideri sopii käteesi hemmetin hyvin. Hauskaa chillailua vaan sulle.

[/quote]

Tyhmä trolli, mutta vastaan silti. Tämän ketjun idea oli nimenomaan se, että akateemisuus ei tarkoita samaa kuin sivistys, jos sivistys käsitteenä ymmärretään hyvin kapeasti. En tiedä millä meriiteillä koet voivasi mitätöidä minun henkiset saavutukseni, mutta argumentoinnistasi päätellen saatat kuvitella olevasi selvänäkijä tai ehkä olet muuten vaan henkisesti meitä taviksia ylemmällä tasolla operoiva af Grann-opetuslapsi. Mainitsin yo-arvosanat siksi, että ne ovat minun kokemukseni mukaan viimeinen arvostelu, joka on jollain tavalla merkityksellinen akateemisen älykkyyden mittari. Yliopistossa ei tarvinnut olla älyn jättiläinen saadakseen korkeimpia arvosanoja.

En ehdi tänään jatkaa kinastelua, vaikka tämä onkin hyvin antoisaa. Itse tykkäisin jänkätä baarissa muutaman siiderin jälkeen. Saataisiin kunnon AT-matsi aikaiseksi.

Vierailija
37/71 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No alastahan se riippuu. Eihän noilla luettelemillasi aloilla muutenkaa ole työttömyyttä.

Vierailija
38/71 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 12:40"]

At sen  nimen pitää olla. Wt ja at. Itse kuulun tuohon ensimmäiseen, sillä vaikka kouluttauduin akateemiselle alalle (olen siis ex-akateemikko ;))), luisuin kuitenkin wt:n puolelle myöhemmässä elämässäni. Näkisittepä, mitkä vaatteetkin on päälläni just nyt. Olen perus wt, oikea naispuolinen Viljo verkkareissani, klisheen ruumiillistuma.

[/quote]

Et sinä akateemikko ole koskaan ollut. Niitä ei kovin montaa ole Suomessa.

Vierailija
39/71 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisessa maailmassa korostuu tuo verkostojen merkitys todella paljon. Eikä pelkästään se riitä, että niitä kontakteja on, mutta niiden pitäisi olla oikeaan aikaan ja oikealle alalle, jotta ovet lähtisivät aukeamaan. Itse tein virheen siinä, että tein töitä paljon yksin, enkä alusta asti osannut tuoda itseäni esille eri yhteyksissä ja erilaisille tahoille.

Toisaalta työttömyys ei siinä mielessä häämötä, että kun jättää tohtorintutkintonsa mainitsematta ja sanoo olleensa vain tutkijana, niin kyllä aina joku ovi aukeaa.

Vierailija
40/71 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viestintätieteiden tohtori eli kaikkea muuta kuin "matalan työttömyyden alalla". Silti kukaan tuntemani saman alan tohtori ei ole työtön tai edes muissa kuin oman alan töissä.

Kyse on enemmän asenteesta kuin alasta?

Mille vain alalle voi kouluttautua työttömäksi, jos on peruslusmu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi