Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Mikä summa olisi sopiva rippilahjaksi, kun toiveena rahaa?

Vierailija
22.05.2013 |

Onko 25€ OK, 30€ tuntuu jo liian paljolta? Kyse ystäväperheen lapsesta.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymppiä on hyvä sellaisilta "vieraammilta" ihmisiltä, kuten jos joku naapuri vaikka piipahtaa kahvilla. 50 euroa taas ihan hyvä kummeilta ja kaimoilta, meillä lähisukulaiset on yleensä antaneet 100-200 euroa.

Vierailija
22/72 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 23:54"][quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 22:12"]

Mihin 15v tarvitsee älyttömiä summia rahaa siitä, että käy rippikoulun? Aika typerä perinne jos on tapana antaa 50+ euroa. Se perinteinen risti kaulakoru ja sitten joku 10-20e per vierasporukka, niin eiköhän se saa sen älypuhelimen ostettua sillä 200+ eurolla... Ei ole pakko olla iPhone5.

[/quote]

meidän 4v on iphone 4 ja ei ole ainoa.

[/quote]

Meidän 4v on ihminen, eikä ole ainoa. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 20:42"]

Minä en edes tajua, miksi ihmeessä ripillepääsyä pitää juhlia.

[/quote]

Minä en tajua miksi joidenkin teinien vanhemmille/ sukulaisille on kauhistus jos teini ei mene rippikouluun/leirille.

Vierailija
24/72 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalahjan summaan vaikuttaa eniten oma tilanne. 15-20e on hyvä summa, jos on yksinasuva työtön/opiskelija. Sen nyt pystyy säästämään muutamassa kuukaudessa. Jos taas lahjan antaja on työssäkäyvä sinkku saatikka pariskunta, niin kyllä muutama kymppi tuntuu tosi vähältä. Ja meillä on ainakin ollut periaatteena, että jos menen yksin, niin annan n. 50e, jos menemme molemmat niin määrä tietenkin kasvaa, eli n. 80-100e.

Vierailija
25/72 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim kun 15 vuoriaana voi ostaa mopon niin siihen voi antaa sen 50e

Vierailija
26/72 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse pääsen nyt ensikesänä ripille ja ootan juhlia innolla, ehkä juuri rahan takia. Kuka hullu sinne leirille viikoksi menis jeesustelemaan jos siitä ei mitään ns ''palkkiota'' saisi. Itselleni ainakin ilmoitettu jo että aika moni sukulainen on tuomassa 40-50€ . En tajua tässä viestiketjussa tätä markka ajasta höpinää... nythän on euro aika. Ja itse olen sitä mieltä että esim se 40€ ei ole edes suuri summa jos minullekkin niitä lupaillaan, tiedostan nimittäin hyvin että sukuni ei ole ihan niin varakas kuin muiden. Sellaista perusluokkaa kutakuinkin. Mutta älkää vaan 15€ vieko herranjumala nuori saa sydänhalvauksen, onhan se kiva kun huomaa että ihmiset suostuvat laittamaan niin paljon rahaa itseäsi varten. :-)

Vierailija
27/72 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkan vielä että yhtä lailla nuoret tarvii rahaa kun aikuisetkin, toki ei ole laskuja sun muita rahaa imeviä asioita mutta silti. Itse ainakin ostan nykyään suurimman osan vaatteistani itse ja suunnitteilla nyt imac pro'n osto, KOSKA läppäriä en omista..  mielestäni juuri ne 3 vuotiaat eivät tarvitse niitä iphone 6+ puhelimia. Ei ne pienet ymmärrä kumminkaan muutakun ne kivat pelit mitä niihin suostutaan lataamaan. Nuorilla kilpailu merkkivaatteista ja puhelimista, massan mukana kulkemisesta ja hylätyksi jäämisen pelosta tai siitä että on jotenkin vääränlainen kuin muut. Omilla kavereillani aikalailla juuri merkkituotteita toisinkuin minulla, ja se tunne on kamala. Omatunto kärsii ja jos jotkut nauravat jossain jollekkin niiden insidejutuille, ajattelen heti että ne nauravat minulle. Merkkivaatteet esim: hollister, quess, freddy sun muut ''massa'' vaatteet kohentavat oloa.

Vierailija
28/72 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurinlikalle tai muulle tuttavalle 20 egeä, sukulaismuksulle 50 egeä kuoren väliin. Kummilapset olen vienyt viikonlopuksi johonkin Euroopan kaupunkikohteeseen reissullle sen laatikon pohjalle jäävän rippiristin sijaan. 

Vierailija
29/72 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoimme veljen- ja siskontytöille rippilahjoiksi 40€. Olemme opiskelijoita. (Ylppärilahjaksi veljenpojalle 50€, kaveripariskunnalle häälahjaksi 50€.)

Vierailija
30/72 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas nähdään kuinka pihejä ovat ihmiset joilla sitä rahaa riittäisi. 20-30 euroa rippilahjaksi? Ihmisiltä jotka todennäköisesti tienaavat hyvin. En ole mikään parempi ihminen, mutta kyllä minä vähintään 100 euroa lahjaksi antaisin! Vaikka olen köyhä kuin kirkonrotta.

Vierailija
31/72 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin 50 e oli kyse kummilapsesta tai ei.

Yo-lahjaksi antaisin kummilapselle 100 e, ehkä vieraalle 50 e.

Vierailija
32/72 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nämä 50e rippilahjaksi on liikaa jos monet lahjat joutuu kesässä kustantamaan. Meillä on jo kolme rahalahjaa tälle keväälle annettu(ei ole oltu juhlissa, liian pitkä matka,eli ei ole syöty mitään. Muutenkin minusta hullu ajatus,että lahjan pitäisi jotenkin korvata juhlissa tarjottavat ruuat tai herkut. Itse en ikinä ajattele näin. Ei vieraiden tarvitse kustantaa minun perheen juhlia vaikka niissä vieraana käyvätkin.) Ja vielä on yo-juhlat viikonloppuna. Nuo johon viimeviikolla laitoin rahat menemään olivat yhdet rippijuhlat ja kahdet valmistujaisjuhlat. Ylioppilaallekin annan vain 50e. Suku on suuri ja rahaa tulee varmaan muutenkin paljon , kuten myös muuta lahjaa.Meillä on käynyt tämän yo:n vanhemmat aikaisempina vuosina juhlissa ihan ilman lahjaa, koska parheen talous kuralla, opiskelujen ja sairauden takia. Yhtään en ole paheksunut, vaan toivottanut tervetulleeksi. Pääasia ,että käyvät. Muistaminen on tärkeintä ei lahjat. Varsinkin kun jo juhliin tuleminen maksaa, pitkien matkojen takia.

Vierailija
33/72 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 00:09"]Kuinkahan moni 15 vuotias kävisi rippikoulun, jos ei saisi lahjoja?
[/quote]

Nuorethan sanovat sen nykyään aivan suoraan,että menevät riparille, jotta saavat lahjoja. Olen töissä yläkoulussa ja nämä jutut kuulee aina uudestaan ja uudestaan enne riparia ja juhlien jälkeen vertaillaan, kuinka paljon kukin sai.

Ihan älytöntä! Itse perheineni annan aina sen 20e ja ruusun, vain kummilapset saavat arvokkaamman lahjan. Ja tämä siksi, että en arvosta riparin käyntiä valmistumista tai tutkinnon suorittamista korkeammalle vaan reilusti alaspäin. Enkä ymmärrä sitäkään, että vieraiden pitäisi juhlat maksaa ja sen mukaan lahjoa, moniko perheestä osallistuu tai mitä tarjotaan.

Vierailija
34/72 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 08:36"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 00:09"]Kuinkahan moni 15 vuotias kävisi rippikoulun, jos ei saisi lahjoja? [/quote] Nuorethan sanovat sen nykyään aivan suoraan,että menevät riparille, jotta saavat lahjoja. Olen töissä yläkoulussa ja nämä jutut kuulee aina uudestaan ja uudestaan enne riparia ja juhlien jälkeen vertaillaan, kuinka paljon kukin sai. Ihan älytöntä! Itse perheineni annan aina sen 20e ja ruusun, vain kummilapset saavat arvokkaamman lahjan. Ja tämä siksi, että en arvosta riparin käyntiä valmistumista tai tutkinnon suorittamista korkeammalle vaan reilusti alaspäin. Enkä ymmärrä sitäkään, että vieraiden pitäisi juhlat maksaa ja sen mukaan lahjoa, moniko perheestä osallistuu tai mitä tarjotaan.

[/quote]

Omituista, ettei osallistujien määrä vaikuttaisi lahjaan. Oletko oikeasti sitä mieltä, että yksinäisen vieraan pitää tuoda sama kuin ison perheen, jossa on vielä isot teinilapset mukana? Tottakai lahjaa suhteutetaan vierasjoukon kokoon myös. Ja läheisyyteen ja vieraiden varallisuuteen jne. Kyllä mä ihmettelisin, jos joku nuori opiskelija toisi saman kuin varakas perhe kahden teininsä kanssa.

Itse annoin kummilapselleni noin 90 Euron arvoisen lahjan. Oli toivelahja. Vähän se minusta meni yläkanttiin, kun olin yksin rippijuhlissa ja lapsella on kolme muutakin kummia. Mutta en jaksanut etsiä, kun kerran sain tietää tuosta toiveesta ja pääsin sitten muuten helpommalla.

Vierailija
35/72 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ot mutta mun mielestä rahan toivominen on aika junttia. Mun mielestä vieraan tulisi saada itse päättää mitä haluaa antaa, vaikka itse melkein aina annankin lahjan rahana. Yhdessä yluoppilaskutsussa oli tilinumero johon kehotettiin laittamaan rahaa, jätin menemättä.

Vierailija
36/72 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 22:12"]

Mihin 15v tarvitsee älyttömiä summia rahaa siitä, että käy rippikoulun? Aika typerä perinne jos on tapana antaa 50+ euroa. Se perinteinen risti kaulakoru ja sitten joku 10-20e per vierasporukka, niin eiköhän se saa sen älypuhelimen ostettua sillä 200+ eurolla... Ei ole pakko olla iPhone5.

[/quote]

Vierailija
37/72 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me viedään aina 50 e jos on tuttu. Kummilapsille olen kummitädin roolissa antanut n 100 e korun tai lahjan ja tällöin mieheni ja lapseni antaa 50 e kahteen pekkaan.

aina rippijuhlissa on ollut mm hyvä ruoka, eli ihan senkin takia. 30 e on hyvä summa jos 1 menee. Ei perhe!

Vierailija
38/72 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 23:54"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 22:12"]

[/quote]

[/quote]

Meidän 5veelläpä on iphone5 lällällää!

Vierailija
39/72 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan annettu markka-aikana mitään 20 markkaa! Mä olen päässyt ripille 1991 ja silloin lahjat oli 50-200 markkaa. 50 markkaa toi naapurin nainen yksin, 100 tai jopa 150 markkaa tuli sukulaisperheiltä. Ihan taviksia ollaan, ei todellakaan mitään leveilijöitä lahjojen kanssa. Ja tuosta on aikaa 22 vuotta...

Vierailija
40/72 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 on aika jeba summa. Annoin sen verran häälahjaksikin kaverilleni viime kesänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme