Paheksutko mielessäsi jos näet 'liian ison' lapsen rattaissa
tai pyörän istuimessa?
Onko koskaan tullut mieleesi, että ehkä lapsi ei olekaan normaali perusterve, vaikka päällepäin siltä näyttää?
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 13:04"]
En paheksu, välillä mietin, kuinka moni kuskaa rattaissa vaan ilmaisen matkan takia. Onko näitä ilmaisia bussimatkoja muuten muualla kuin Helsingin seudulla?
[/quote]
Ainakin Tampereella on.
Muutamaa vähän kummastelen, koska tiedän heidät. esim. vievät päiväkotiin, joka on 200m päässä kotoa 4veetä rattaissa.
On Tampereellakin ilmaiset matkat. Yksi vaihtoehto olisi asentaa lippujen lukulaitteet myös linja-autojen keskiosiin, ainakin Keski-Euroopassa on usein näin.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 13:04"]
En paheksu, välillä mietin, kuinka moni kuskaa rattaissa vaan ilmaisen matkan takia. Onko näitä ilmaisia bussimatkoja muuten muualla kuin Helsingin seudulla?
[/quote]
On myös täällä Lappeenrannassa. Ja yhden kerran olen paheksunut liian vanhaa lasta rattaissa. Kyse oli mamu-isästä ja n. 6-vuotiaasta pojasta, joka oli tungettu selkeästi liian pieniin rattaisiin. Tulivat bussiin ja saivat ilmaisen matkan. Poika valitti ja kiemurteli koko matkan keskustaan asti, heti kun päästiin keskustaan asti pääpysäkille otti isä pojan pois rattaista ja ihan terveillä jaloilla tuo kulki.
Ja tämä ei ollut rasistinen kannanotto, tässä tapauksessa vain ajattelin kuinka monelle suomalaiselle tulisi tuollainen mieleen.
Kaikki te, jotka paheksutte sitä että rattaiden kanssa saa kulkea ilmaiseksi; tulkaa toki tänne meille päin, jossa rattaista maksetaan lisämaksu+täydet maksut aikuiselta. Matkanteko menee niin, että ensin työnnetään rattaat paikalleen, pistetään isommat istumaan. Sitten kerätään kaikki rattaista varastettavissa oleva tavara, mennään maksamaan, kävellään kaikessa rauhassa omalle paikalleen ja sitten vasta bussi lähtee liikkeelle. Siinä menee helposti monta minuuttia. Bussit eivä ikinä pysyisi aikataulussa, jos tämä olisi yleinen käytöntä kaupungeissa, joissa on paljon bussilla kulkevia.
Savonlinnassa ei. Naurettavaa. Helpottaa niin paljon säätöä ja on turvallisempaa toi ilmainen käytäntö.
Kukaan ei ole niin idiootti kuin nainen. Kannattaisi pitäytyä vain niissä omissa asioissa. Ja ette tiedä kuka on kehitysvammainen ja kuka ei. Voin sen kertoa ihan kokemuksesta. Lisäksi meillä pojat pitkiä niin mitä helvettiä ämmät aukoo päätä, jos vajaa 2v. istuu rattaissa. Nuorin jo 9v. mutta vieläpä muistan noikin ajat.
En paheksu, mutta ajattelen kyllä että onkohan kyseessä jonkinlainen "erityislapsi".
Vuosia sitten bussissa kulki iltaisin miespuolinen laitapuolen kulkija selvästi tyhjien rattaiden kanssa. Siinä missä olisi pitänyt olla pää näkyvissä oli muovikasseja jota aina peiton avulla yritettiin kovasti naamioida vauvan muotoisesti
Enpä uskaltanut narauttaa ukkoa kuskille, koska olisin varmaan saanut kupoliin tyhjästä pullosta.
En. Mun poika on aina todella pitkä ikäisekseen, 3-vuotiaana luultiin 5-6-vuotiaaksikin. Ei kuitenkaan jaksanut kävellä 6-vuotiaille sopivia matkoja, tietenkään (saati että olisi kävellyt niin nopeasti, että oltaisiin ehditty tarhaan). En nyt hirveästi katsellut mulkoilivatko ihmiset paheksuvasti tms., mutta tylsää jos noin tehdään, enkä halua tehdä sitä muille. Kaikki ei ole aina sitä miltä se näyttää.
1. ajatus saattaa olla, että härregud! Mutta sen jälkeen tajuan, että tilanteita ja ihmisiä ja lapsia on monenlaisia. Turhaan minä käytän energiaani paeksumiseen/kauhistelemiseen.
En paheksu. Korkeintaan saatan ajatella, että lapsi taitaa olla tässä asiassa erilainen kuin omat lapseni.
Oma 4-vuotias kulkee rattaissa lähinnä sen takia että käydään usein ruokakaupassa kun haen hänet päiväkodista. Ok olen sitten ehkä laiska, mutta ne ostokset on vaan helpompi kuljettaa rattaissa kun raahaamalla.
En paheksu, ja teenpä sitä itsekin. Ja olen juuri sellainen äiti, joka kuskaa päiväkotiin 200 metrinmatkan rattaissa. Syy: en jaksa kantaa jos hidastelee, joten kiireessä helpompi ottaa ne rattaat mukaan. Yleensä tulen vielä kaupan kautta takaisin, joten rattailla saa painavat ostiksetkin tuotua.
Lisäksi ostoskeskuksessa helpottaa kulkemista monen lapsen kanssa. autoa ei ole. Olen myös huomannut, että kummeksujat on useinkin kotiäitejä, joille sana kiire ei ole tuttu. Ja jotka käyvät tekemässä isommat ruokaostokset aina autolla.
Kyllä. Tuskin niillä kaikilla on jotain erityistarpeita. Jotenkin vain pistää silmään, kun joku 4v lojuu rattaissa ja just ja just mahtuu niihin. En tosin ymmärrä, miten flegmaattinen pitää lapsenkin olla, että edes suostuu istumaan niissä.
En paheksu, mutta saatan hämmästyä. Oletusarvo kuitenkin on että "isommat pienet lapset" kävelevät itse, mutta kuten ketjussa on jo sanottu, joku lapsi voi esim. olla sairas ilman että se näkyy päällepäin ja siksi rattaissa.