Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LinkedIn: Mielipiteitä jakava sosiaalisen median alusta

Vierailija
14.07.2020 |

Olenko ainoa, jota lähinnä puistattaa LinkedIn? Olen itse valmistunut alalle, jossa pääsääntöisesti työnantajienkin taholta kannustetaan tekemään LinkedIn-profiili, toki tietyin varauksin. Olen yrittänyt käyttää alustaa puoli vuotta, mutta minua ärsyttää muun ohella:

- kaveripyynnöt puolitutuilta vain sen perusteella, että olette opiskelleet samassa oppilaitoksessa
- tietyt vastikään valmistuneet suosittelevat toistensa työelämätaitoja, vaikka eivät ole työskennelleet samalla työnantajalla
- entiset opiskelukaverit, joista ei ole kuullut vuosiin, pyytävät minua suosittelijaksi, vaikka hädin tuskin tunnen heitä
- kerskailevat tiivistelmät ihmisillä, joilla oman alan työkokemusta alle vuosi
- omien kielitaitojen yliarviointi (esim. Full Professional Proficiency, vaikka profiili vilisee täynnä kielioppivirheitä)
- humble bragging -tarinat, joilla kalastellaan tykkäyksiä ja näkyvyyttä
- montaa ihmistä ei tunnistaisi profiilikuvasta, sillä niissä on tälläydytty viimeisen päälle.

Pitäisikö minun poistua koko LinkedInistä? Ärsyttääkö teitäkin tietyt LinkedInin käyttäjät, jos niin miksi? Millä tavalla käyttäjäkokemuksesta saisi miellyttävämmän? Ajattelevatko tuntemattomat minun olevan ylimielinen, jos en hyväksy kaveripyyntöjä? Kuinka kieltäytyä suosittelemasta ihmisiä, jotka hädin tuskin muistan nimeltä?

LinkedIn: Mielipiteitä jakava sosiaalisen median alusta

Vaihtoehdot

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

LinkedIn on alustana huono & kömpelö. Lisäksi on totta, että siellä saavat helposti paljon näkyvyyttä tyhjänpuhujat, jotka jaksavat kirjoitella itsestäänselvyyksiä ja 0-sisältöisiä oivalluksia kerta toisensa jälkeen.

MUTTA omassa edellisessä ja nykyisessä työssäni (tällä hetkellä työni liittyy rekrytointeihin & työllisyyden edistämiseen, aikaisemmin tein mm. toimittajan töitä) LinkedIn on ollut todella hyödyllinen. Hakutoiminnon kautta on löytynyt useita haastateltavia ja potentiaalisia työntekijöitä sekä uusia työmahdollisuuksia + oman verkoston myötä myös ammatillisten tapahtumien mainostus on todella kannattavaa. LinkedIn on mielestäni loistava paikka verkostoitua juuri puolituttujen (yhteistyökumppanit, entiset työkaverit, yms.) kanssa, joiden kohdalla esim FB-kaveruus voisi olla turhan henkilökohtaista. Työjuttuihin liittyen dm-viestejä voi myös laitella matalalla kynnyksellä.

LinkedInin ”tarve” riippuu toki monista asioista, mutta itse sanoisin että jos et halua tulla löydetyksi työpaikkoihin, saada vinkkejä rekryistä jotka eivät ehkä ole muualla auki, pysyä kärryillä oman alasi keskusteluista tai mainostaa/löytää kiinnostavia ammatillisia tapahtumia, kannattaa LinkedInistä pysyä kaukana :) Jos taas edellä mainitut jutut voisivat olla hyödyllisiä, ylimielisen asenteen voi heittää romukoppaan. Ja muistaa että verkostoitumista kannattaa tehdä juuri silloin, kun oma työtilanne on vakaa - eikä silloin kun oma työpaikka on mennyt alta.

Vierailija
22/26 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ei LinkedIn juurikaan ärsytä. Olen lisännyt suurimman osan työkavereista kontakteiksi, sieltä löytyy myös vanhoja koulukavereita ja ihan kavereitakin. Se ei tosiaan ole Facebook, joten en ole turhan tarkka siitä, ketä lisään. Voihan olla, että jonain päivänä se vanha tuttu tai ex-työkaveri jakaa uuden firmansa työn juuri oikeaan aikaan.

Lisäksi mitä pahaa on että on listannut esim. Slushin avustavia tehtäviä profiiliinsa tai vanhoja käymiään kursseja? Mielestäni tuollainen kertoo ihmisestä että on aktiivinen ja minkälaisia mielenkiinnon kohteita on.

Ei Linkkaria tarvi ottaa liian vakavasti :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää menevän monella tunteisiin 🙄

Vierailija
24/26 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. En käytä. Olen luonut profiilin vuosia sitten, kun eräässä koulutuksessa pakotettiin. En enää muista salasanaa tai edes tunnusta.

Vierailija
25/26 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en hyväksy sellaisia ihmisiä kontakteiksi, joiden kanssa en ole tavannut tai vähintään käynyt jossain yhteydessä kirjeenvaihtoa. Itseasiassa työpaikkani kieltää kontaktoimasta tuntemattomia.

Vierailija
26/26 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siellä ainoastaan sen vuoksi, että pääsen lukemaan korona-ajan postauksia. Postauksista osa on mielenkiintoisia, osassa varastettu muiden aikoja sitten esittämiä ideoita, ja osassa on kerskailtu, kuinka tehokkaasti tulee työskenneltyä kotona samaan aikaan, kun hoitaa opettajien työt ja valvoo lasten läksyntekoa, ja kokkaa puolisolle ruokaa, joka vastaa viiden tähden ravintolan vastaavia annoksia. Väistämättä tulee hymy huulille, mutta olenkin yksinkertaisempi tapaus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi