LinkedIn: Mielipiteitä jakava sosiaalisen median alusta
Olenko ainoa, jota lähinnä puistattaa LinkedIn? Olen itse valmistunut alalle, jossa pääsääntöisesti työnantajienkin taholta kannustetaan tekemään LinkedIn-profiili, toki tietyin varauksin. Olen yrittänyt käyttää alustaa puoli vuotta, mutta minua ärsyttää muun ohella:
- kaveripyynnöt puolitutuilta vain sen perusteella, että olette opiskelleet samassa oppilaitoksessa
- tietyt vastikään valmistuneet suosittelevat toistensa työelämätaitoja, vaikka eivät ole työskennelleet samalla työnantajalla
- entiset opiskelukaverit, joista ei ole kuullut vuosiin, pyytävät minua suosittelijaksi, vaikka hädin tuskin tunnen heitä
- kerskailevat tiivistelmät ihmisillä, joilla oman alan työkokemusta alle vuosi
- omien kielitaitojen yliarviointi (esim. Full Professional Proficiency, vaikka profiili vilisee täynnä kielioppivirheitä)
- humble bragging -tarinat, joilla kalastellaan tykkäyksiä ja näkyvyyttä
- montaa ihmistä ei tunnistaisi profiilikuvasta, sillä niissä on tälläydytty viimeisen päälle.
Pitäisikö minun poistua koko LinkedInistä? Ärsyttääkö teitäkin tietyt LinkedInin käyttäjät, jos niin miksi? Millä tavalla käyttäjäkokemuksesta saisi miellyttävämmän? Ajattelevatko tuntemattomat minun olevan ylimielinen, jos en hyväksy kaveripyyntöjä? Kuinka kieltäytyä suosittelemasta ihmisiä, jotka hädin tuskin muistan nimeltä?
Kommentit (26)
LinkedIn on rinkirunkkareiden luvattu leikkikenttä. Vastenmielinen alusta. En olisi, ellei se tällä alalla olisi oleellista. Verkostoidun mieluummin oikeasti, en missään hiton Linkkarissa.
Täh, ei minua ärsytä mikään noista. Big deal, miten ihmiset käyttääkin näin paljon aikaa noin turhien asioiden pohdintaan.
Ainoa mikä itseä häiritsee että olen ollut laiska päivittämään profiilia loppuun, just nää omakehuhorinat puuttuu. Ehkäpä joskus vielä saan inspiksen! 🤣
Eikä puutteellinen profiili oo kyllä estänyt eikä haitannut töiden saamista - olen aina saanut juuri sen mitä hainkin. Työkokemusta 10v, joista linkedinnissä jotain 6-7v??
Ap jätti mainitsematta ne urpot, jotka jakavat julkisesti suosittelijoiden yhteystiedot sähköpostineen ja puhelinnumeroineen koko käyttäjäkunnalle liittämällä ne erilliseen julkiseen ansioluetteloon.
Hiuksensa rasvalla taakse vetäneiden keski-ikäisten myyntimiesten paistattelupaikka. "Plätformi meikämannen suksessi-stooreille".
Suosikkikäyttäjäryhmäni ovat nämä, jotka ilmoittavat ammatikseen "social media influencer".
Siellä on ihan parasta huumoria :D Ei niitä päivityksiä VOI ottaa tosissaan!
Mjoo, en pidä siitä alustasta, mutta pakko siellä on nykyään olla. Hauskin muistoni: tein päivityksen oman alani aiheesta. Siihen ennätti heti mainostamaan itseään saman alan ihminen, että "minulta voit ostaa lisäkoulutusta, minulla on sinulle paljon opetettavaa". Tutkin vähän, ja niinpä on hänen oma koulutustaustansa se koulutus, jota minä olin mukana luomassa ja joka perustuu minun ja kollegani kirjoittamaan kirjaan. Vähän oli yli-innokkaan ja hätiköidyn oloista.
Minusta on kornia, kun jollakin tulee vuosia täyteen samassa firmassa, sivusto pyytää minua onnittelemaan "vuosipäivänä". Ensi kerralla ajattelin kirjoittaa: "Onnea, Petteri, että olet ollut neljännen vuoden samalla työnantajalla! Juhlitaan tätä yhdessä!"
Vierailija kirjoitti:
Mjoo, en pidä siitä alustasta, mutta pakko siellä on nykyään olla. Hauskin muistoni: tein päivityksen oman alani aiheesta. Siihen ennätti heti mainostamaan itseään saman alan ihminen, että "minulta voit ostaa lisäkoulutusta, minulla on sinulle paljon opetettavaa". Tutkin vähän, ja niinpä on hänen oma koulutustaustansa se koulutus, jota minä olin mukana luomassa ja joka perustuu minun ja kollegani kirjoittamaan kirjaan. Vähän oli yli-innokkaan ja hätiköidyn oloista.
Hyi olkoon... Inhottaa nuo, jotka ratsastaa muiden ansioilla ja suosiolla. Varmasti sai tuon assosiaation kautta lisämenekkiä koulutuksilleen, jotka on ammennettu teidän opeista.
Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta en oikein tajunnut, kenen kanssa sitten ajattelit verkostoitua siellä, jos et esimerkiksi vanhojen opiskelukavereittesi? Ymmärrän, ettet halua tuiki tuntemattomia, mutta ei siinä ole mitään järkeä hyväksyä vain parhaita kavereita / vain nykyisiä työkavereita / vain toimitusjohtajia ja korkean tason ihmisiä. Se ei ole facebook. Itse hyväksyn, jos pystyn edes yhdellä lauseella kertomaan, miksi tyyppi on kontaktini. Mieluummin lisään ihmisiä uran varrelta ja sitten olen vaan tarkempi sen suhteen, mitä haluan itsestäni jakaa. En kirjoita profiiliin asioita joita en halua vanhalle koulukaverille näyttää.
Pöhinään ei tarvitse osallistua. Itse käytän sitä hakukoneena, ja myös nykyisen työni sain sitä kautta kun headhunter haki ja löysi profiilini. En koskaan postaa mitään pusi pusi juttuja. En postaa mitään. Olen vain olemassa.
Ei se jaa mielipiteitä. Kaikki oikeasti inhoaa sitä.
Jengin pitäisi alkaa raadollisen rehelliseksi siellä. Ei mitään naminami-juttuja, mitä nyt, vaan ihan rehellistä suomalaista työelämää ja miten perseestä se voi olla. Nyt kaikki on kullalla silattu ja hunajalla kuorrutettu. Jotenkin tosi amerikkaa.
Se on pakko vielä mainita, että on hassua kun työskentelee ns tunnetussa firmassa, niin kaikenlaisia onnen onkijoita on tullut kontaktipyyntöihin vrt. aiemmin eri firmoissa. Tämä vaan hassuna lisätietona, ihan helposti vaan skippaan ne.
Mutta minua ei kiinnosta, että:
- firmamme on sinun Key account asiakas jollekin järjestelmälle, josta en ole ikinä kuullutkaan ja joka ei liity työhöni mitenkään
- olet täysin tuntematon vastavalmistunut heebo ja haluat minut kontaktiksi, varmaankin vain näyttääksesi hyvältä kun haet meille töihin. Mitä jos lähestyisit henkilökohtaisella viestillä jos haluat kysellä firmasta?
Vierailija kirjoitti:
Hiuksensa rasvalla taakse vetäneiden keski-ikäisten myyntimiesten paistattelupaikka. "Plätformi meikämannen suksessi-stooreille".
Suksessi-stoorit... Ei hyvänen aika.
Huomaa yleensä ne puolipakolla alustaan kirjautuneilla ne profiilit ovat ainoastaan nykyinen työnantaja ja korkeintaan viimeisin opinahjo. Muilla kaikenmaailman pikkukoulutukset, lyhyet harjoittelupätkät, "i'm a talented hardworking innovator with..."
Vierailija kirjoitti:
Huomaa yleensä ne puolipakolla alustaan kirjautuneilla ne profiilit ovat ainoastaan nykyinen työnantaja ja korkeintaan viimeisin opinahjo. Muilla kaikenmaailman pikkukoulutukset, lyhyet harjoittelupätkät, "i'm a talented hardworking innovator with..."
Jep, ja vapaaehtoistoimintaan tungettu jotain alle viikon mittaista avustamista Slushissa.
Muutama työnantaja on ottanut minuun yhteyttä LinkedInin kautta. Siksi olen siellä "näytillä". Omalla alallani se on vähän pakko. Muuten ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Muutama työnantaja on ottanut minuun yhteyttä LinkedInin kautta. Siksi olen siellä "näytillä". Omalla alallani se on vähän pakko. Muuten ei kiinnosta.
Oletko saanut yhteydenottoja ilman, että oot hakenut töitä?
Itselläni on LinkedIn vain siksi että sitä usein kysytään työhakemuksissa ja en halua jättää tyhjiä kohtia. :D
En toisin käytä/kirjaudu sinne enään ollenkaan.