Mitä tämä elämä oikein on?
Sitäkö, että suoriutuu tehtävästään veronmaksajana ja tekee työnsä?
Vai jotain muuta?
Kommentit (16)
Olen käyttänyt elämäni vain suoriutumiseen (en edes suorittamiseen, en ole saavuttanut mitään erityistä). MIetin vain, kelpaanko johonkin työhön ja vertailen tehokkuutta.
Suomessa sitä ehdottamaasi veronmaksua vielä yritetään tarjota iloksesi.
Nyt kun on EU, niin sinä saat ilon elättää myös muita lähimmäisiäsi lämpimissä maissa, joissa yrtit kukkii häiritsevästi ja aurinko häikäisee silmiä, kun itse saat nauttia raikkaasta pakkasesta ja pimeydestä.
Niin... mutta milloin on mahdollisuus siihen "muuhun".. ja mitä se voisi olla?
Onnellisen elämän resepti pähkinänkuoressa:
(1) Tunnista omat arvosi eli mitä pidät elämässä tärkeänä ja millaisena ihmisenä haluat tulla muistetuksi kuolemasi jälkeen. On useita kirjoja, jotka voivat auttaa tässä työssä. Ei ole ihan helppoa tietää omia arvojaan, jos on vuosikaudet elänyt muiden arvojen mukaan. Suosittelen vasta suomennettua Onnellisuusansaa, hyväksymis- ja omistautumisterapian klassikkoa.
(2) Tee joka päivä tekoja, jotka ovat arvojesi mukaisia.
(3) Vältä tarpeetonta kärsimystä ja vaali mielihyvän lähteitä.
Ei siinä muuta. Onnellisuutta voi oikeasti opetella.
Onko kaikki aina niin hyveellistä? ihminen on myös joskus laiska, tyhmä ja saamaton.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 00:46"]
Onnellisen elämän resepti pähkinänkuoressa:
(1) Tunnista omat arvosi eli mitä pidät elämässä tärkeänä ja millaisena ihmisenä haluat tulla muistetuksi kuolemasi jälkeen. On useita kirjoja, jotka voivat auttaa tässä työssä. Ei ole ihan helppoa tietää omia arvojaan, jos on vuosikaudet elänyt muiden arvojen mukaan. Suosittelen vasta suomennettua Onnellisuusansaa, hyväksymis- ja omistautumisterapian klassikkoa.
(2) Tee joka päivä tekoja, jotka ovat arvojesi mukaisia.
(3) Vältä tarpeetonta kärsimystä ja vaali mielihyvän lähteitä.
Ei siinä muuta. Onnellisuutta voi oikeasti opetella.
[/quote] 1) Haluan olla anonyymi palstailija, joka sanansäilällään saa ihmiset provosoitumaan.
2) Aloitan päivittäin useita ketjuja.
3) Saan palstan selailusta mielihyvää ja vaalin tätä monta tuntia päivässä.
Stressiä. Olen ollut sekä opiskelija, kokopäivätyöläinen, työtön ja osa-aikainen downshiftaaja. Aina jokin huoli kelpaamisesta ja riittävyydestä, kompetenssista.
Ei ihmissuhteita, kun opiskelijana kiire suorittaa ja ei ollut vielä 'mikään'. Kokopäivätyössä ei aikaa harrastuksille tai parisuhteelle. Työttömänä aikaa, mutta ei motivaatiota, huoli tulevasta, häpeä rahattomuudesta ja etenkin omasta hyödyttömyydestä. Osa-aikaisena nyt jotenkin odottavalla kannalla, saisiko lisää töitä, saisiko siirron/ylennyksen.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 00:49"]
Onko kaikki aina niin hyveellistä? ihminen on myös joskus laiska, tyhmä ja saamaton.
[/quote]
Laiskalle, tyhmälle ja saamattomalle elämällä tuskin on kovin paljon annettevana. Ellei tämä laiska, tyhmä ja saamaton osa tarttua annettuihin tilaisuuksiin ja nauttia elämästä.
Jälleen kerran vanha sananlasku pitää paikansa: Jokainen on oman onnensa seppä
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 01:10"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 00:49"]
[/quote]
Laiskalle, tyhmälle ja saamattomalle elämällä tuskin on kovin paljon annettevana. Ellei tämä laiska, tyhmä ja saamaton osa tarttua annettuihin tilaisuuksiin ja nauttia elämästä.
Jälleen kerran vanha sananlasku pitää paikansa: Jokainen on oman onnensa seppä
[/quote]
Taidat olla kokoomuslainen.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 01:04"]
Stressiä. Olen ollut sekä opiskelija, kokopäivätyöläinen, työtön ja osa-aikainen downshiftaaja. Aina jokin huoli kelpaamisesta ja riittävyydestä, kompetenssista.
Ei ihmissuhteita, kun opiskelijana kiire suorittaa ja ei ollut vielä 'mikään'. Kokopäivätyössä ei aikaa harrastuksille tai parisuhteelle. Työttömänä aikaa, mutta ei motivaatiota, huoli tulevasta, häpeä rahattomuudesta ja etenkin omasta hyödyttömyydestä. Osa-aikaisena nyt jotenkin odottavalla kannalla, saisiko lisää töitä, saisiko siirron/ylennyksen.
[/quote]
Minä olen myös ollut kaikkea noita 35-vuotisen elämäni aikana. Niin kuin varmasti suurin osa ihmisistä on ollut. Nyt olen hyvässä ammatissa, vaimo ja mikä tärkeintä äiti.
Musta nyt tuntuu, että yrität ulkoistaa ongelmiasi. Keksit syitä miksi, et voisi elää elämääsi niin kuin haluat. Tai tehdä/opiskella mieleisiä asioita.
Herää tähän maailmaan!! Ja ota vastuu omasta elämästä! Ei se helppoa ole ollut meillä muillekkaan! ELÄMÄ ON!
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 01:34"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 01:04"]
[/quote]
Minä olen myös ollut kaikkea noita 35-vuotisen elämäni aikana. Niin kuin varmasti suurin osa ihmisistä on ollut. Nyt olen hyvässä ammatissa, vaimo ja mikä tärkeintä äiti.
Musta nyt tuntuu, että yrität ulkoistaa ongelmiasi. Keksit syitä miksi, et voisi elää elämääsi niin kuin haluat. Tai tehdä/opiskella mieleisiä asioita.
Herää tähän maailmaan!! Ja ota vastuu omasta elämästä! Ei se helppoa ole ollut meillä muillekkaan! ELÄMÄ ON!
[/quote] Yritän herätä ja olen huomannut tuon ulkoistamisen... Aina jokin tekosyy minun ja elämän välissä. Miten tästä heräisi?
Elämä on tässä hetkessä. Lapset on koulussa , menen iltavuoroon ja nyt ennen lenkille lähtöä saan tämän hetken vaan itselleni. Sitten töissä uppoudun mielenkiintoiseen työhön , opin taas jotain uutta, nautin oivalluksista. Ja illalla juttelen teinin kanssa niitänäitä ennen nukkumaanmenoa.
Luulen , että hyvä elämä on juuri hetkien tajuaminen . Asenne ratkaisee.
No sitäkin.
Siinä sivussa olisi hyvä myös nauttia tämän yhden elämän tuomista mahdollisuuksista: perheestä, ystävistä, lapsista sekä elämän iloista ja suruista.