Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini ei halua hoitaa nuorempia

Vierailija
14.07.2020 |

Onko kenelläkään vastaavaa tilannetta?
15 vuotiana aloitti valittamisen kun joskus joutui hoitamaan nuorempaa kun mentiin viikonlopuksi pois.
Nyt on 16 ja syksylla alkoi uhkaavasti sanoa että ei hoida nuorempaa kesällä kun olemme kummatkin toissä.
Puhui jostakin kesätyopaikasta jonka ei kuitenkaan saanut.
Hän aikoo nyt mennä jonnekin loppu kesäksi. Tietääkseni sen ikäinen ei voi tehdä kesätyotä ilman vanhempien lupaa joten voin evätä tämän keikan häneltä.
En halua näin tehdä. Olisi parempi että tulisi järkiinsä.
Perheet auttavat toisiaan

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menitte viikonlopuksi pois?

Lapsuuden kaverilla oli saman ikäiset pikkusisarukset kuin minulla. Olimme molemmat teinejä sisarukset n. 10 vuotta nuorempia. Itse hoidin silloin tällöin sovitusti tai hain hoidosta. Kaveri hoiti lähes päivittäin, kun äiti kävi asioillaan kaupungilla eli usein shoppailemassa. Hän katkera tuosta pakkohoitajuudestaan pitkään.

Vierailija
2/28 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille oli teininä itsestäänselvää että pikkuveljen perään katsottiin AINA kesät talvet. Kesätöihin meitä usutettiin, mutta ne kesti kuukauden, lopun aikaa vietimme sisarukset yhdessä kesäpäivät. Eikä muuta ohjetta tarvinnut vanhempien antaa kuin että syökää tuota puolilta päivin ja perunat kiehumaan puoli neljä. Mutta meidän perheessä olikin sellainen juttu kuin kasvatus... Toisista huolehtiminen opetetaan jo taaperosta asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
4/28 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hänen lapsi, joten ei ole mitään velvollisuutta hoitaa.

Vierailija
5/28 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoo mennä ”jonnekin”, 16-vuotias? Ehkä selvität, minne hän kuvittelee olevansa menossa. Mutta ei teini ole ilmainen lapsenvahti. Jos haluat, että vahtii, niin maksat. Siinähän sillä on kesätyö.

Vierailija
6/28 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

15v täyttänyt saa solmia työsopimuksen itse. Eikä hänellä ole velvollisuutta vahtia pikkusisaruksiaan.

Vierailija
7/28 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sen pitäis hoitaa SUN lasta ?

Vierailija
8/28 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko hän saisi palkkaa lastenhoidosta?

Vierailija
9/28 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskomaton narsisti toi sun teini, mä jättäisin.

Vierailija
10/28 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

sori mut kuka teini haluaisi hoitaa lapsia kesällä? ei kukaan, ellei siitä sitten saisi rahaa. ihan asiallista olisi siitä kyllä jotain korvausta maksaa. samalla oppii että töistä saa rahaa. 

Vierailija
11/28 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeeksi hyvän liksan kun tarjoat, niin alkaa maistua nuorempien hoito.

Vierailija
12/28 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole vaikea arvata teinin sukupuolta.

Vierailija
13/28 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen hoitanut vanhimman lapseni lapsuuden, ja se riittää. Tein sen sillä silmällä, että kun on riittävän vanha, niin saa vahtia minun muut mukulat. Tykkään olla kaveriäiti mun nuorimmille, ne saa kaiken mitä haluavat. Vanhin saa luvan olla orja. Ja turha alkaa itkee, ettei oo reiluu. Elämä ei oo reiluu.

Vierailija
14/28 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini aikoinaan jatkuvasti uteli, kun mulla ja miehelläni ei ole lapsia. Sitten jossain vaiheessa hermostuin siihen jatkuvaan painostamiseen ja ärähdin: "mä olen hoitanut jo sen osuuden, kun sun lapsia hoidin!"

Mä olin yläasteajan täysin kiinni nuoremmissa sisaruksissani (8 ja 10 vuotta nuoremmat). Joka toinen viikko kaikki illat hoidin, kun äiti teki vuorotyötä ja isää ei kiinnostanut lastenhoito tai yhtään mikään kotityö. Hain viideltä päiväkodista ja n. 22.20 vapauduin. Eli siitä sitten nukkumaan.

Sitten oli vielä viikonloppuja, kun aikuisten piti viettää omaa aikaa. Sitten äidin aamuvuoroviikoilla olikohan mulla jopa pari iltaa vapaana omiin menoihin.

Omat kesätyötkään ei vapauttanut lapsenvahtivuoroista ja sen päälle sain maksaa kotiin ylläpidostani. Eli en saanut lapsenvahtihommista edes korvausta, vaan isän mielestä se oli juurikin tuota, että perhe katsoo toistensa perään. Hän tosin oli velvoitettu tekemään mitä lystää, kun hän kävi töissä. Juu, äitihän ei -> sitten tämä näsäviisas kakara sai korvatillikan, kun kehtaa sanoa aikuselle vastaan.

Katkeraa tekstiä ja yhä olen vanhemmilleni katkera. Multa kyllä täysin myrkytettiin lapsihaaveet nuorena. Ei kiitos. Sisarusten kanssa on hyvät välit ja niillä on ihania muksuja. Heidän kanssaan mä sitten välillä temmellän ja kestitsen ja sitten taas äiti "eikö olisi kiva, jos ne olisi ihan omia?" Nope, nää saa vietyä pois, kun alkaa kyllästyttämään.

Sekin vielä, että äitihän ei ole koskaan ollut kiinnostunut hoitamaan sisarusten muksuja. Vain yhteisiä vierailuja. Siskon tytär kerran kysykin, että saako ne sanoa mua mummiksi. :D Se ja sama.

Vierailija
15/28 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen hoitanut vanhimman lapseni lapsuuden, ja se riittää. Tein sen sillä silmällä, että kun on riittävän vanha, niin saa vahtia minun muut mukulat. Tykkään olla kaveriäiti mun nuorimmille, ne saa kaiken mitä haluavat. Vanhin saa luvan olla orja. Ja turha alkaa itkee, ettei oo reiluu. Elämä ei oo reiluu.

Ei jukolauta! :D Moi äiti!

Näinhän sä usein sanoit, mutten arvannut, että sä tulet jollekin palstalle avautumaan asiasta. "mä jo yhden kasvatin, sen hommaa hoitaa noi loput!".

Vierailija
16/28 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos hoitaisit itse lapsesi kun olet ne hankkinutkin.

Vierailija
17/28 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini aikoinaan jatkuvasti uteli, kun mulla ja miehelläni ei ole lapsia. Sitten jossain vaiheessa hermostuin siihen jatkuvaan painostamiseen ja ärähdin: "mä olen hoitanut jo sen osuuden, kun sun lapsia hoidin!"

Mä olin yläasteajan täysin kiinni nuoremmissa sisaruksissani (8 ja 10 vuotta nuoremmat). Joka toinen viikko kaikki illat hoidin, kun äiti teki vuorotyötä ja isää ei kiinnostanut lastenhoito tai yhtään mikään kotityö. Hain viideltä päiväkodista ja n. 22.20 vapauduin. Eli siitä sitten nukkumaan.

Sitten oli vielä viikonloppuja, kun aikuisten piti viettää omaa aikaa. Sitten äidin aamuvuoroviikoilla olikohan mulla jopa pari iltaa vapaana omiin menoihin.

Omat kesätyötkään ei vapauttanut lapsenvahtivuoroista ja sen päälle sain maksaa kotiin ylläpidostani. Eli en saanut lapsenvahtihommista edes korvausta, vaan isän mielestä se oli juurikin tuota, että perhe katsoo toistensa perään. Hän tosin oli velvoitettu tekemään mitä lystää, kun hän kävi töissä. Juu, äitihän ei -> sitten tämä näsäviisas kakara sai korvatillikan, kun kehtaa sanoa aikuselle vastaan.

Katkeraa tekstiä ja yhä olen vanhemmilleni katkera. Multa kyllä täysin myrkytettiin lapsihaaveet nuorena. Ei kiitos. Sisarusten kanssa on hyvät välit ja niillä on ihania muksuja. Heidän kanssaan mä sitten välillä temmellän ja kestitsen ja sitten taas äiti "eikö olisi kiva, jos ne olisi ihan omia?" Nope, nää saa vietyä pois, kun alkaa kyllästyttämään.

Sekin vielä, että äitihän ei ole koskaan ollut kiinnostunut hoitamaan sisarusten muksuja. Vain yhteisiä vierailuja. Siskon tytär kerran kysykin, että saako ne sanoa mua mummiksi. :D Se ja sama.

Tunnen myös erään ihmisen, joka oli ehdottoman vela juuri sen takia, että joutui sisaruksiaan hoitamaan ja niistä vastuuta kantamaan liian paljon ja liian nuorena.

Vierailija
18/28 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinille pitää maksaa palkkaa työstä, 10€/h 👍

Vierailija
19/28 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoida itse omat lapsesi. Teini ei ole niitä hankkinut, eikä ole heistä vastuussa, itsekin kun on lapsi.

Vierailija
20/28 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muutin kotoa tuon vuoksi, ja jätin vanhemmat kuin nallin kalliolle! 😂