21 -vuotias tyttäreni raskaana. :(
Olen surullinen, koska tuon ikäinen on vielä niin kesken. Miten voisin tukea tyttöä aikuiseksi kasvamisessa sekä lapsen kasvatuksessa?
Kommentit (49)
Onko hänellä mies tukemassa? Halusiko hän tulla raskaaksi? On kuitenkin aikuinen, kasvaa siinä mukana.
Onhan tyttö aika nuori vielä... Kuinka pitkä parisuhde on taustalla ja missä tyttö opiskelee?
Voi hyvänen aika! Biologisesti erittäin hyvä ikä saada lapsia. Itse sain ensimmäiseni 20 vuotiaana ja olen onnellinen lukiolaisen äiti. Kyllä se äitiys itsessään kasvattaa eniten. Olen myös akateeminen ja koulutettu, vaikka noin nuorena äidiksi tulinkin. Ei se elämä siihen lopu; päinvastoin, siitä se vasta alkaa :)
Onhan se nuori, mutta ei liian nuori äidiksi. Itseasiassa ihan sopivan ikäinen äidiksi.
21-vuotiashan voi olla ammattikoulutettu ja olla jo muutaman vuoden töissä!!
Niin olin minäkin 21 kun lapsen sain ja mielestäni olen hyvä ja rakastava äiti! Tukea on tullut mieheltä, äidiltä ja siskoltani eniten. Ilman heitä en varmaan olisi näin hyvä äiti!
No jos tuon ikäinen on vielä kesken, olet kasvattanut hänet erittäin huonosti. Eipä kai siinä enää mitään ole tehtävissä, tytär on ollut jo vuosia aikuinen. Toivotaan että tytär itse kasvaa aikuiseksi, ja osaa kasvattaa oman lapsensa paremmin.
Minä sain esikoiseni juuri tuon ikäisenä. Olin maailman paras ja energisin äiti ( siis omasta mielestäni ) Hoidin amk opinnot loppuun samassa ajassa kuin muutkin, matkusin vauvan kanssa ja voin hyvin. Nyt 12 vuotta myöhemmin täytyy myöntää että energiani esiteini-ikäisen kanssa ei ole ehkä samaa luokkaa kuin silloin. Tuossa iässä jaksaa vauvaa, jaksaa valvoa, jaksaa hoitaa omatkin asiat siinä ohessa. Älä huoli, varmasti kaikki menee hyvin.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 23:07"]
Onhan tyttö aika nuori vielä... Kuinka pitkä parisuhde on taustalla ja missä tyttö opiskelee?
[/quote]Iahn vaan tiedoksi, että tuon ikäinen ei välttämättä enää opiskele.
Hmm, sain lapsen 22-vuotiaana aikuisena, suunnitellusti. Suoritin opintoni loppuun ongelmitta, mies oli jo työssäkäyvä. Nykyään olen rahakkaassa, arvostetussa akateemisessa ammatissa oleva kolmekymppinen kahden lapsen äiti. Onnea mahdolliselle tulevalle mummulle :)
Ap. Avaatko vähän lisää, vai minne hävisit? Mitä pohdit?
Aikuinenhan tuo jo on. Itse aloin odotta esikoista 21 vuotiaana ja ihanan lapsen sain. Samoin ihana on elämäkin ollut :)
neljän äiti
Aikuinenhan tuo jo on. Itse aloin odotta esikoista 21 vuotiaana ja ihanan lapsen sain. Samoin ihana on elämäkin ollut :)
neljän äiti
hyvä ikä se on. tässä iässä vauva on todennäköisemmin terve ja raskaus menee helpommin kuin vanhempana. lapsi on ilo ja tyttäresi voi olla kovin ylpeä siitä että tulee äidiksi. kaikki eivät saa tätä lahjaa. lapsen saaminen on se tärkein asia mitä ihminen voisi tehdä. ei lapsi haita mitään voi opiskella ja tehdä mitä ikinä haluaa elämälleen, jos fiksusti jakaa aikansa. tuleehan se olemaan vaikeampaa kuin lapsettomilla mutta toisaalta jo se että on lapsi on paljon rikkaampi ja onnellisempi, kun tietää että olet tehnyt sen. ja on oma kullannuppu jatkamaan teidän sukua. nyt on ihan hyvä aika, ja hyvä ikä. ei sitä tiedä, joskus on hyvää että täytyy ottaa vastuuta. jotkut ihmiset voi hyvinkin mennä väärälle tielle alle 30nä kun ei ole mitään syytä ottaa yhtään vastuuta. hyvä niin kuin tapahtui. onneksi olkoon:)
En tykkäis jos oma tyttäreni tulisi noin nuorena äidiksi.. tai sopeutuahan siihen sitten vaan pitäisi.
Raakileitahan tuon ikäiset vielä on. Vaikka perusasiat on kotona opetettu kuinka hyvin, niin elämää ei noin nuori ole vielä kerennyt kokemaan.
Tsemppiä nyt teille ja kyllä se siitä vielä iloksi muuttuu. :)
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 23:38"]
En tykkäis jos oma tyttäreni tulisi noin nuorena äidiksi.. tai sopeutuahan siihen sitten vaan pitäisi.
Raakileitahan tuon ikäiset vielä on. Vaikka perusasiat on kotona opetettu kuinka hyvin, niin elämää ei noin nuori ole vielä kerennyt kokemaan.
Tsemppiä nyt teille ja kyllä se siitä vielä iloksi muuttuu. :)
[/quote]
Jaa, mitähän sitä pitäisi sitten kokea ennen lapsen saamista??? Kaikkia pahoja vastoinkäymisiä vai? Vai jotain matkustelua? Irtosuhteita? Kyllä niitä ehtii myöhemminkin.
Etkö ole muka onnellinen kun sinusta tulee mummu/pappa??!!!?????????!!!!!!!!
Saat lapsenlapsia.
Hui kauheeta.Pitäisikö odotella olevansa yli 30 vuotias ja mummikin jo kuopattu?Aikuinen hän on ja itse tekee päätökset.
Jooh, mä tulin raskaaksi, kun olin 20-vuotias. Äitini kommentti oli "et kai sä pidä sitä", kun kerroin uutisen. Nyttemmin kun vauva on jo maailmassa, äitini on loistava mummo ja tosi kiinnostunut lapsenlapsestaan, mutta oli tuo kuommentti silti ihan takapuolesta. Äitini itse sai ensimmäisen lapsensa 30-vuotiaana.
Myönnän kyllä, että oman tyttären toivon saavan lapsia vasta sitten, kun on ammatti tai muu kunnon koulutus. Itselläni on pelkkä yo-tutkinto alla.
No hui, ihanko 21v ja tulossa äidiksi!! :D