Mikä koirarotu sopisi mulle/meille??
Olen alta 30 vuotias ja 3-vuorotyötä tekevä nainen. Asun kerrostalossa pienehkössä yksiössä. Koiran tarvisi olla säännöllisen epäsäännöllisesti yksin kotona n. 8.5 h, yövuorojen ollessa kyseessä n. 10 h. Ylitöitä ei ole. Mulla on miesystävä, jonka kanssa asutaan oikeastaan yhdessä, eli käytännössä koira ei olisi niin pitkiä aikoja yksin, mutta maksimissaan tuon ajan.
Koira saisi mieluiten olla pienehkö tai keskikokoinen eikä turkki saisi olla vaikeahoitoinen. Seurakoiraa lähinnä haluaisin... Lenkillä en ole kauhean innokas käymään, joten koira ei saisi vaatia pitkiä lenkkejä (toki joskus viihdyn ulkona pidempäänkin ja voihan sitä liikuntakärpänen purasta pahemminkin).
Mielellään koira saisi olla luonteeltaan ystävällinen, tottelevainen, hassu ja toimelias, mutta toisaalta ei ole väliä vaikka vähän rauhallisempikin olisi. Koira ei saisi olla kova haukkumaan (kerrostalo).
Mieli tekisi kovasti ottaa koira, mutten tiedä löytyykö sopivaa rotua. Ehkä tästä muutetaan miehenkin kanssa virallisesti yhteen isompaan asuntoon (rivitalo/omakotitalo) lähiaikoina. Mutta sopisko mikään koira näihin oloihin?
Kommentit (10)
kannattaa olla tosi tarkkana rodun hankinnassa, sillä koirarotujen luonteet ja ominaisuudet vaihtelevat kovasti (tietenkin yksilökohtaisiakin eroja on, mutta roduilla on usein omanlaisensa vaistot jalostuksen tuloksena). En osaa suositella rotua kun niitä on niin paljon. Onko sinulla jo jotain mielessä?
Ellet sitten saa muutamaa viikkoa vapaaksi kun pentu tulee!
voivat pullahtaa ulos päästä, koska ovat niin ulkonevat. Spanieliehdotus voi olla ihan sopiva, tosin turkki on pitkähkö ja tarvitsee kampaamista.
Ne ovat osa ilmeisesti aika itsepäisiä. Parsonrusselinterrieri vaikutti oikein mukavalle. Liikunnan määrä olisi päiväss suunnilleen seuraava: aamulla n. 10 min lenkki. Iltapäivällä esim. 10-20 min ja illalla samanlainen/30-40 min.
Mieskin voisi tietysti välillä koiraa ulos viedä, mutta minä olen se aktiviisempi liikkuja.
En tiedä sitten, en välttämättä ota koiraa moniin vuosiin, mutta viim. silloin kun lapsia on perheess ja ovat " koiranhankkimisiässä" ts. haluavat n. 10 v lemmikin, jolloin ulkoiluttajia/seuraakin olisi koiralla enemmän.
Toistaiseksi koiran siis tarvisi viihtyä yksikseenkin kohtalaisia aikoja. En tietenkään ota koiraa jollei sopivaa rotua löydy. mulla ei ole aiemmin ollut koskaan koiraa, joten en tiedä niistä ihan kauheasti. Tutuilla/ystävillä on kyllä ollut/on edelleen..
ap
Russelit ovat nykyään todella muodikkaita koiria ja se näkyy sitten siinä, kuinka paljon niissä on " ongelmakoiria." Kumpikaan russeleista ei ole helppo tai vähään tyytyvä rotu ja kun niitä sitten otetaan vain muodikkuuden vuoksi, niin metsää menee, että rytisee.
Sanoisin pikemminkin aamulla heti herättyänne 1krt, päivällä 1krt, iltapäivällä 1krt, illalla pitkä lenkki (1h) ja vielä ennen nukkumaanmenoa 1krt. Näin ainakin reilun vuoden ikäiseksi, sitten kun koira oppii jotenkin säätelemään pissaansa, niin ehkä sitten voi yhden pissatuskerran jättää pois.
Itse kyllä opettaisin noin epäsäännöllisellä rytmillä koiran hiekkalaatikolle. Että on sitten sen sinun pitkän vuorosi aikana mahdollisuus käydä pissalla edes jossain.
Itse kyllä suosittelisin teille ennemmin kissaa. Oikeasti, jos noin hankala elämäntilanne on, niin mieluummin kissa.
Vierailija:
Ne ovat osa ilmeisesti aika itsepäisiä. Parsonrusselinterrieri vaikutti oikein mukavalle. Liikunnan määrä olisi päiväss suunnilleen seuraava: aamulla n. 10 min lenkki. Iltapäivällä esim. 10-20 min ja illalla samanlainen/30-40 min.Mieskin voisi tietysti välillä koiraa ulos viedä, mutta minä olen se aktiviisempi liikkuja.
En tiedä sitten, en välttämättä ota koiraa moniin vuosiin, mutta viim. silloin kun lapsia on perheess ja ovat " koiranhankkimisiässä" ts. haluavat n. 10 v lemmikin, jolloin ulkoiluttajia/seuraakin olisi koiralla enemmän.
Toistaiseksi koiran siis tarvisi viihtyä yksikseenkin kohtalaisia aikoja. En tietenkään ota koiraa jollei sopivaa rotua löydy. mulla ei ole aiemmin ollut koskaan koiraa, joten en tiedä niistä ihan kauheasti. Tutuilla/ystävillä on kyllä ollut/on edelleen..
ap
jos et tykkää käydä lenkillä tai ulkoilla säännöllisesti, et ole kiinnostunut hoitamaan koiran turkkia ja olet paljon pois kotonta niin mielestäni koira ei sovi sinulle.
kaikki koirat tarvitsevat AIKAA JA LIIKUNTAA. Myös pienet koirat tarvitsevat säännöllisesti ulkoilua.
Kun olet noinkin pitkiä aikoja pois kotonta niin koiran ja naapureiden kanssa voi tulla ongelmia.
KOira haukkuu ja vinkuu yksin kotona ja naapurit hermostuvat.
Koira tuhoaa paikat kotona kun sillä on tekemisesn ja liikunnan puute.
Varsinkin koiranpentu vaatii todella paljon aikaa. Sitä pitää kouluttaa, ainankin perusjutut. Muuten olet sen kanssa vaikeuksissa myöhemmin.
Sisäsiistiksi opettaminen on melko vaikeaa jos koira joutuu olemaan paljon yksin. Pennun pitäisi päästä ulos n. 7 kertaa päivässä.
ei millään pahalla, mutta ainankaan vielä minunmielestäni et ole valmis koiraan.
Koira ei voi olla pelkka seurakoira joka makaa vieressä sohvalla ja sitä on kiva rapsutella.
Kissa sopisi teille paremmin!
Ajattele miten koiraparka kärsii. Koirathan ovat tarkoitettu seuraksi, eikä yksin nyhjäämään kodin nurkkiin. Tuo sun luettelema liikunta määräkin on aivan liian pieni. Älä ota koiraa rääkättäväksi!
No en sitten ota koiraa. Liikuntamääräkin tuossa oli minimissään, voisin kyllä tehdä useammankin lenkin/pidempiä, mutta tuo oli se ehdoton minimi, jonka olen valmis lenkittämään satoi tai paistoi. Sanoin, ett minulla on mies, joka voisi koiraa lenkittää ja hän on lyhyempiä aikoja pois, joten koira ei käytnnöss olisi niin pitkää aikaa yksin. Jos mulla on esim. aamuvuoro, johon menen seitsemäksi ja mies menee kahdeksaksi, niin mies on kotona usein jo kahden aikaan ja minä kolmelta. Iltavuoron ollessa kyseessä mies olisi koiran kanssa illan ja minä aamupäivän (jolloin koira olisi yksin kork. 2 h). Yövuorossa jos olen, niin mies on kotona. Mies siis opiskelee. Ja sanoin myös, että luultavasti tästä muuttaisimme yhteen virallisesti jos koiran ottaisimme, koska se ei mahdu/sovi tähän asuntoon.
Ajattelin vain kysäistä onko sellaisia koiria, jotka pärjäävät hieman vähemmällä liikunnalla kun tiedän, että niitäkin on vaikka tietysti kaikki tarvitsevat seuraa ja liikuntaa, toiset enemmän kuin toiset.
Ja mielestäni olen kuitenkin vastuullinen harkitessani sopiiko koira mulle/meille vai ei. Tunnen kumminkin sellaisiakin koiran hoitajia, jotka läskeineen vievät koiran pihan portille ja takaisin sisään. Eivätkö muut koiran omistajat sitten käy töissä/koulussa? Sanoin omat aikani noin siksi, että laskin työmatkoihin menevän ajan ja sen, jos mies ei sattumalta olisikaan paikalla. Mutta.. tulipa harvinaisen selväksi. Lykätään koiran hankitaa. Kissaa en halua, koska senkin eläminen kerrostaloasunnossa on hieman hankalaa. Sisäkissana en haluaisi niitä oikein pitää, uloskaan niitä ei voi kaupungissa yksin päästää.
ap
Pienet koirat haukkuvat ja vaativat kunnon kasvatuksen koska ovat usein ärhäkoitä ja itsepäisiä. Isot koirat ovat jo vaarallisia ilman kasvatusta. Pentu ei opi kovin hyvin sisäsiistiksi jos joutuu olla niin paljon yksin. Jätösten siivoaminen kuukausia voi olla aika rasittavaa ja koirahan myös pureskelee kaikenlaista. Lainaa kirjastosta koiran kouolutusoppaita ja perehdy kunnolla asiaan. Käy katsomassa eri rotuisia koiria kasvattajilla, kysele koirarotujen keskustelupalstoilla jne. Älä tee päätöstä liian nopesti.