BMW paljasti uuden täyssähköautonsa – toimintamatka 460 km
https://www.is.fi/autot/art-2000006570855.html
Tuohan on jo saman verran kuin janoisilla bensa-autoilla!
Kommentit (14)
Entäs vuoden tai parin vuoden vanhalla akulla?
Ei riitä, jos asuu Pohjois-Pohjanmaalla tai Savossa. Lapista nyt puhumattakaan. Joka ajon jälkeen saisi olla tuntikausia latailemassa.
Vähän niinkuin kännykän akutkin kestää muka viikon. Jep.
Kian e-Nirolla menee helposti tuo sama jo tällä hetkellä. Youtubesta voi katsoa testejä realistisissa olosuhteissa. Jos nyt ajaaaå pakkasella motarilla 120km/h penkinlämmittimet täysillä, niin silloin toki voi jäädä 300 kilometriin.
Mulla on samantehoinen diesel skoda.
Tankillisella yli 1000km, oli helle tai pakkasta.
Sama toimintasäde tänään ja vuosienkin päästä.
Teoriassa laboratorio-olosuhteissa uusilla akuilla ;-(
Ukko37 kirjoitti:
Mulla on samantehoinen diesel skoda.
Tankillisella yli 1000km, oli helle tai pakkasta.
Sama toimintasäde tänään ja vuosienkin päästä.
Eikös dieselit hyydy pakkaseen? Bensa toimii sielläkin.
Vierailija kirjoitti:
Teoriassa laboratorio-olosuhteissa uusilla akuilla ;-(
Joo, hevosvankkurit on parhaita.
Sun pitää sellanen sitten hankkia..Vai onko tuo jokin vihje monille köyhyysrajalla elävälle 1000€ toyotalla ajavalle "saastuttajalle?
Vierailija kirjoitti:
Niin lämpimässä maassa ja uudella akulla joo. Suomi 20 pakkasta = hikisesti 200km.
Jep, viime talvenakin oli Etelä-Suomessa tosi kovat pakkaset, olisiko ollut jopa -5 astetta.
Nyt haloo, ei kai kukaan keskellä metsää asuva mitään sähköautoa ostakaan. Kaupunkiajoon ne on tarkoitettu.
Tuo 460 kilometriä tarkoittaa optimilämmössä, olosuhteissa ja vauhdissa ajaettua matkaa, akun latauksen tyhjentyessä 100 % - 0 ?. Jos huomioidaan se tosiseikka, että akkua kannattaa ladata sen kestävyyden vuoksi vain n. 80-90 % tasolle ja akkuvirtaa pitää jättää jäljelle n. 20 %, että se ei siirry etena vaihteelle ja ylipäätään ei tarvitse jännittää matkan riittävyyttä. Jäljeelle jää 460 km x 0,66 = 303,60 kilometriä. Jos ajat pakkasella, niin rangesta lähtee taas kolmannes pois eli 303,60 x 0,66 = 200,4 km. Jos ajat moottoritieajoa, niin matkasta lähtee taas pois kolmannes eli 200,4 km x 0,66 = 132,2 km todellinen akun riittävyyys -20 asteen pakkasella moottoritienopeudella.
Summa summarum. Tuo oli vähän kärjistetty esimerkki, koska talvisin harvemmin saa ajaa 120 km vauhteja. Mutta Suomen olosuhteissa noista 3 matka-ajoa leikkaavista ominaisuuksista toteutuu monasti 2 tai jopa 3 vaihtoehtoa. Tällöin tällä autolla, että voi ajaa edes moottoritietä pitkin Vantaalta Turkuun ilman, että tarvitsee jännittää akun riittämistä. Sitten sitä saakin latailla jossain kotilatauspisteellä 10 tuntia. Aika säälittävää minun mielestä joltain 50 000 euron autolta.
Niin lämpimässä maassa ja uudella akulla joo. Suomi 20 pakkasta = hikisesti 200km.