Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ms-taudin pelko

Vierailija
14.07.2020 |

Olen saanut neurologisia oireita (puhe puuroutuu, silmiä vaikea tarkentaa, kolmoishermosärky) joille löytyi selitys tai itseasiassa useampi ja kaikki nämä syyt ovat ns. Vaarattomia. Lääkkeitä joudun varmaan lippuiän syömään, mutta tauti ei etene. Lääkäri kuitenkin sanoi käynnin lopussa ettei pidä ms-tautia todennäköisenä, mutta haluaa kuitenkin laittaa vielä magneettikuvaan, koska ei voi sulkea poiskaan. Nyt jäin pelkäämään että minulla kumminkin on ms-tauti. Magneettikuvaan sain ajan vasta kuukauden päästä. En pääse ajatuksesta eroon. Tuntuu että kuukauden aikana ehdin seota. Vahtaan oireita ks kuvittelen olemattomia. Olen aina pitänyt luulosairaita vauhkoina ja vähän yksinkertaisina ja nyt huomaan että kuvittelen itse ihan liikoja jokaisesta pienestä oireesta. Kaikki on yhtä katastrofitulkintaa.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin ja viesti lähti hepulissa liian aikaisin. Kysyisin siis kuinka tällaisen panikoinnin saa rauhoituttua.

Ja jos jollakulla on kokemusta ms-taudista niin tarvitseeko sitä pelätä. Kuinka sen kanssa elää?

Ap

Vierailija
2/67 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noniin ja viesti lähti hepulissa liian aikaisin. Kysyisin siis kuinka tällaisen panikoinnin saa rauhoituttua.

Ja jos jollakulla on kokemusta ms-taudista niin tarvitseeko sitä pelätä. Kuinka sen kanssa elää?

Ap

https://www.merckmillipore.com/INTERSHOP/web/WFS/Merck-DE-Site/en_US/-/…

Moni asia vaikuttaa. Luethan aina tuoteselosteet?

Nykyään sekään ei riitä, koska lisäaineissa on aineksia, joihin ei ole mitään tietoja saatavilla eikä edes myrkytystietokeskus ota kantaa niihin, koska ne kuuluvat - heidän mukaan - Ruokavirastolle! No, sinne kun asiasta soittaa, ei edes häkytysääntä tule, vaikka netistä sen numeron ottaa:-(

On mennyt totaalisesti luotto noihin, mut kun itse selvittää ne, huomaa monia asioita. Esimerksi käännös toisesta kielestä toiseen: rikkaruohoja valvotaan:-D

Sanana piti olla niiden torjuminen jne. Mutta älä ainakaan soijaa käytä äläkä mitään mitä siitä on tehty. Siinä voi olla aldicarb- jäämiä, eikä sitäkään kukaan selvitä. Kokemuksesta kerron. Kukaan ei tee MITÄÄN.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tällainen oli Kalevassa 2011:

"Ainakin kymmenet suomalaispotilaat ovat hakeneet apua MS-tautiinsa omalla kustannuksellaan Puolasta. Myös Oulun yliopistollisen sairaalan potilaita on käynyt kaulalaskimoiden pallolaajennuksessa yksityisellä puolalaisklinikalla. Hoitoa ei saa Suomesta, eikä sen tehosta ole näyttöä.

Taivalkoskella asuva Petri Määttä, 42, kävi toimenpiteessä Varsovassa joulukuussa. "Varsovalaisesta sairaalasta kerrottiin, että heidän listoillaan on 60 suomalaispotilasta", Määttä sanoo.

Hoito perustuu italialaisen verisuonikirurgin Paulo Zambonin teoriaan siitä, että laskimoahtaumat voisivat laukaista MS-taudin. Zamboni löysi MS-potilaiden kaulalaskimoista ahtaumia, mutta ei terveiltä. Muut tutkijat eivät ole havainneet tällaisia eroja."

Älä taivuttele päätä puolelta toiselle, vaikka koulussakin olisi tehty sellaista! Mulle sanoi kerran naprapaatti niin, kun venyttelin, et ne tärkeät kanavat litistyy ja saattaa vaurioitua. Ihan hyvä ohje taisi olla;-)

Vierailija
4/67 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

muinaismuija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Nykyään sekään ei riitä, koska lisäaineissa on aineksia, joihin ei ole mitään tietoja saatavilla eikä edes myrkytystietokeskus ota kantaa niihin, koska ne kuuluvat - heidän mukaan - Ruokavirastolle! No, sinne kun asiasta soittaa, ei edes häkytysääntä tule, vaikka netistä sen numeron ottaa:-(

On mennyt totaalisesti luotto noihin, mut kun itse selvittää ne, huomaa monia asioita. Esimerksi käännös toisesta kielestä toiseen: rikkaruohoja valvotaan:-D

Sanana piti olla niiden torjuminen jne. Mutta älä ainakaan soijaa käytä äläkä mitään mitä siitä on tehty. Siinä voi olla aldicarb- jäämiä, eikä sitäkään kukaan selvitä. Kokemuksesta kerron. Kukaan ei tee MITÄÄN.

Nyt en kyllä ymmärrä mitä ajat takaa. Sairauteni ei liity lisäaineisiin eivätkä lisäaineet liity mitenkään siihen miten huolissani olen. Enkä muutenkaan käytä soijaa. Asun maalla ja suurin osa ruuasta tulee omasta maasta.

-ap

Vierailija
5/67 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MS-tauti ei ole mikään kuolemantuomio. Monet elävät vallan hyvää elämää sen kanssa. Se on niin yksilöllistä miten tauti kehenkin vaikuttaa. Lähipiirissäni on kaksi sairastajaa. Aivan eri oireet kummallakin, mutta kummastakaan ei edes huomaa tautia.

Älä hätäile, kaikki järjestyy kyllä. Odottele rauhassa vaan sitä magneettikuvaa. Fbssä on monia hyviä vertaistukiryhmiä.

Vierailija
6/67 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

muinaismuija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Nyt en kyllä ymmärrä mitä ajat takaa. Sairauteni ei liity lisäaineisiin eivätkä lisäaineet liity mitenkään siihen miten huolissani olen. Enkä muutenkaan käytä soijaa. Asun maalla ja suurin osa ruuasta tulee omasta maasta.

-ap

Sitä tietenkin, että opettelet itse selvittämään asioita, kun ei niitä syitä ainakaan kukaan tutki. Käytätkö e-vitamiinivalmistetta? Se ON yleensä soijaöljyä.

Vierailija
7/67 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Puhe voi jäädä poiskin, eikä ole edes uusi asia. Osaatko englantia:

https://jamanetwork.com/journals/jamaotolaryngology/article-abstract/62…

Vierailija
8/67 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MS-tauti ei ole mikään kuolemantuomio. Monet elävät vallan hyvää elämää sen kanssa. Se on niin yksilöllistä miten tauti kehenkin vaikuttaa. Lähipiirissäni on kaksi sairastajaa. Aivan eri oireet kummallakin, mutta kummastakaan ei edes huomaa tautia.

Älä hätäile, kaikki järjestyy kyllä. Odottele rauhassa vaan sitä magneettikuvaa. Fbssä on monia hyviä vertaistukiryhmiä.

https://yle.fi/uutiset/3-5339635

Eihän ne magneettikuvissa kaikki näykään, vaikka kuinka kuvattaisiin:-D

Dialyysikin voisi olla aluksi hyvä hoitomuoto, mutta onko kenellekään sellaista tehty?

Vierailija
9/67 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireet on ihmisillä erilaisia. Esimerkiksi aviomieheni oireet liittyvät puheentuottamiseen ja silmiin. Hänellä oli joskus taudin diagnosoimisen aikaan vaikeuksia muodostaa puhetta (ulkopuoliset eivät huomanneet mutta me perheenjäsenet huomasimme eron) ja tämä oli ratkaiseva syy mennä tutkimuksiin. Joskus hänellä on silmäsärkyä ja ajoittaista näön hämärtymistä varsinkin väsyneenä.

Usein lähes kaikilla MS-tautia sairastavilla on perusoireena fatiikki eli erittäin voimakas ajoittainen väsymys. Myös tasapaino-ongelmia saattaa olla ja monet eivät siedä kuumaa. Kuuma vesi ja helle laukaisee monilla kovan fatiikin. Stressiä on tärkeää välttää. Hänellä Tecfidera käytössä.

Eräällä toisella lähipiirissäni MS-tauti alkoi vartalon toispuoleisella tunnottomuudella, kihelmöinnillä ja puutumisella. Myös varsinkin kovan stressin aikana ajoittaisia muistiongelmia. Muuten ei mitään oireita oikeastaan enää kuin vain sitä kuumuutta ja stressiä täytyy vältellä kaikinpuolin. Hän ei halua käyttää lääkkeitä.

Vierailija
10/67 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

muinaismuija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dialyysikin voisi olla aluksi hyvä hoitomuoto, mutta onko kenellekään sellaista tehty?

Totta. Leesiot eli plakit voi tosiaan olla aika hurjankokoisia.

Ne eivät kuitenkaan korreloi oireistoon oikeastaan mitenkään, oli niitä miten paljon/vähän minkäkokoisia tahansa.

Voi olla täysin oireeton, vaikka aivot olisivat täynnä plakkkia.

Samoin (pysyviä) oireita voi olla valtavasti, ilman yhtäkään plakkia.

Plakit ovat arpia, rumia jälkiä, jotka itsessään, yksinään eivät aiheuta pysyviä oireita.

Vierailija
11/67 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oireet on ihmisillä erilaisia. Esimerkiksi aviomieheni oireet liittyvät puheentuottamiseen ja silmiin. Hänellä oli joskus taudin diagnosoimisen aikaan vaikeuksia muodostaa puhetta (ulkopuoliset eivät huomanneet mutta me perheenjäsenet huomasimme eron) ja tämä oli ratkaiseva syy mennä tutkimuksiin. Joskus hänellä on silmäsärkyä ja ajoittaista näön hämärtymistä varsinkin väsyneenä.

Usein lähes kaikilla MS-tautia sairastavilla on perusoireena fatiikki eli erittäin voimakas ajoittainen väsymys. Myös tasapaino-ongelmia saattaa olla ja monet eivät siedä kuumaa. Kuuma vesi ja helle laukaisee monilla kovan fatiikin. Stressiä on tärkeää välttää. Hänellä Tecfidera käytössä.

Eräällä toisella lähipiirissäni MS-tauti alkoi vartalon toispuoleisella tunnottomuudella, kihelmöinnillä ja puutumisella. Myös varsinkin kovan stressin aikana ajoittaisia muistiongelmia. Muuten ei mitään oireita oikeastaan enää kuin vain sitä kuumuutta ja stressiä täytyy vältellä kaikinpuolin. Hän ei halua käyttää lääkkeitä.

https://keskustelu.kaksplus.fi/threads/just-sattuipa-sopivasti.1832755/

En ole ollut mukana tuolla, mutta mistä he puhuivat?

Oletko kuullut sellakasta E904

Mahtaa olla reilunlaisesti esimerkiksi hedelmähilloissa tai smoothieissa, jos kuoret ovat mukana. Voihan nuo olla tehty jopa siiderin tekoon käytetystä puristusjätteestä, kun tarkemmin ajattelee:-D

Luomusallittu aine, vaikka siitä tulee migreeni. Luomusokeristakin mulle tulee, mutta myös pansuolasta. Silloin ei tietenkään ole asiaakaan kenellekään;-)

Vierailija
12/67 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ms taudista voi parantua

Vierailija
13/67 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

muinaismuija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Leesiot eli plakit voi tosiaan olla aika hurjankokoisia.

Ne eivät kuitenkaan korreloi oireistoon oikeastaan mitenkään, oli niitä miten paljon/vähän minkäkokoisia tahansa.

Voi olla täysin oireeton, vaikka aivot olisivat täynnä plakkkia.

Samoin (pysyviä) oireita voi olla valtavasti, ilman yhtäkään plakkia.

Plakit ovat arpia, rumia jälkiä, jotka itsessään, yksinään eivät aiheuta pysyviä oireita.

Huh sentään"

Miksi muuten noissa valmisteissa on talkkia? Siinähän voi olla mysä abestia, tuli vasta tietoon, mut ei talkkia muutenkaan sais niellä! Kiitos tiedosta sulle, joka kerroit käytössä olevan valmisteen.

https://www.ema.europa.eu/en/documents/product-information/tecfidera-ep…

Vierailija
14/67 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ms taudista voi parantua

https://yle.fi/uutiset/3-8698089

Kyllä, kun tietää tarkalleen, miten.

Perunakuitua en söisi missään muodossa jne.

Vierailija
15/67 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

muinaismuija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ms taudista voi parantua

https://yle.fi/uutiset/3-8698089

Kyllä, kun tietää tarkalleen, miten.

Perunakuitua en söisi missään muodossa jne.

On siihen metodeja, mutta ne eivät ole kaikille.

Vierailija
16/67 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa suvussani on kolme ihmistä kuollut ms-tautiin. Mikään ei auttanut. Sairastaminen kesti noin 20 vuotta ja tauti kidutti hitaasti. Seurasin tapauksia. Hirveää.

Vierailija
17/67 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

muinaismuija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

-ap

Toivottavasti sulla on mahdollisuus kasvattaa itse luomukanat. Koliinia täytyy saada jatkuvasti. Ilman sitä tulee varmasti hermostovaikutuksia. Niille kanoille ei pidä syöttää maissia eikä soijaa.

https://www.vauva.fi/keskustelu/3800627/kortisonikuuri-migreenin-katkai…

Kuuluuko hoitoihin kortisoni, en tiedä.

Vierailija
18/67 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös uupumusta. Tulee ihan puun takaa vaikkei olisi tehnyt mitään. Mutta olen pistänyt sen tämän mielettömän stressin piikkiin. Tasapaino ongelmia on myös, mutta isompana ongelmana se että tavarat putoilevat käsistä. Luulen että käsien pitäisi tehdä yhtä, mutta ei se sujukaan ihan niin kuin luulen.

Mutta kuva kuulla että ms ei olisi mikään kuolemantuomio. En jotenkin oikein kehtaa mennä mihinkään ms-taudin omille palstoille kun tautia ei ole todettu. Tuntuisi törkeältä sanoa ”hei pelkään kuollakseni että minulla on se mikä teillä kaikilla on”

Ap

Vierailija
19/67 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa suvussani on kolme ihmistä kuollut ms-tautiin. Mikään ei auttanut. Sairastaminen kesti noin 20 vuotta ja tauti kidutti hitaasti. Seurasin tapauksia. Hirveää.

Ne onkin kokeiluja kaikki. Syy voi olla pidemmältä ajalta, esimerkiksi kun munasolut ovat pikkutytössä jo pienenä, niihin voi tulla vaurioita, jotka näkyvät vasta seuraavassa sukupolvessa.

Vierailija
20/67 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös uupumusta. Tulee ihan puun takaa vaikkei olisi tehnyt mitään. Mutta olen pistänyt sen tämän mielettömän stressin piikkiin. Tasapaino ongelmia on myös, mutta isompana ongelmana se että tavarat putoilevat käsistä. Luulen että käsien pitäisi tehdä yhtä, mutta ei se sujukaan ihan niin kuin luulen.

Mutta kuva kuulla että ms ei olisi mikään kuolemantuomio. En jotenkin oikein kehtaa mennä mihinkään ms-taudin omille palstoille kun tautia ei ole todettu. Tuntuisi törkeältä sanoa ”hei pelkään kuollakseni että minulla on se mikä teillä kaikilla on”

Ap

Stressiin vaikuttaa fosfaatit, myös ruoassa ja varsinkin juomissa, juustoissa jne. Mutta sun kannattaa opetella ne asiat tuolta:

http://www.solunetti.fi/fi/solubiologia/asetyylikoliinireseptori/3/