Leivotko leivät itse?
Vai ostatko kaupasta tai leipomosta?
Jos teet kumpaakin niin missä suhteessa?
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 13:34"]
En tiedä missä kaupassa sä asioit, mutta täällä ainakin iso pussi sämpylöitä maksaa juuri sen euron. Ovat kokojyväsämpylöitä. Että sorry vaan itelles... Margariinikin maksaa reippaasti yli 1,50e, jos ei halua jotain mautonta paskaa.
[/quote]
Mihin käytät margariinia leipoessasi leipää?
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 13:46"]
En tiedä missä kaupassa sä asioit, mutta täällä ainakin iso pussi sämpylöitä maksaa juuri sen euron. Ovat kokojyväsämpylöitä. Että sorry vaan itelles... Margariinikin maksaa reippaasti yli 1,50e, jos ei halua jotain mautonta paskaa.
[/quote]
Mihin käytät margariinia leipoessasi leipää?
[/quote]
Voi käyttää öljyn sijaan esim. Ei se öljykään ilmaista ole.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 13:43"]Ostan, hyvänen aika. Jos minä leivon, niin teen siitä numeron. Väki pois keittiöstä, äiti laittaa nyt taikinan. Ai ai, tässä sitä leivotaan niinkus mikä tahansa kunnon äitee... =D Eli joo, hyyyvin harvoin tulee leivottua. Ihanan vaivattomasti te kuulostatte sen tekevän. =)[/quote]
Mitä useammin leivot, sen helpommaksi se muuttuu.
Tee vuokaleipää, siinä ei tarvitse edes sotkea pöytää jauhoihin!
Sen kun teet taikinan, siirrät vuokiin, kohotat ja paistat.
Lue ohje valmiiksi, ota aineet valmiiksi ja aloita. Pari kertaa kun teet samaa leipää, niin se menee jo silmät ummessa ohjetta katsomatta.
Nam. :)
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 13:47"]
Voi käyttää öljyn sijaan esim. Ei se öljykään ilmaista ole.
[/quote]
Ok. En ole koskaan kokeillut margariinai leipään.
Öljyä käytän joskus jos jokin tietty leipä sitä vaatii. Tavallisesti en.
Aamuisin leivon tavallisesti 20 -30 sämpylää. Hinnaksi tulee mausteista riippuen 2-5 euroa. En koe lähellekään samaan hintaan saavani samantasoisia sämpäreitä mistään kaupasta tai leipomosta.
Halvempia joskus kyllä, mutta maku ei silloin yllä lähellekään samaan.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 12:45"]
Aika harvoin nykyisin leivon leipää. Joskus oli sämpyläntekovillitys, ja teeleipiä teen silloin tällöin, mutta nykyään valmiin leivän saa suurinpiirtein samaan hintaan, kuin mitä sen teko kotona maksaisi.... Sama juttu jogurttien ja viilien kanssa. Aivan sama teetkö itse, vai ostatko - hinnaksi tulee täsmälleen sama.
[/quote]
Excuse me! Mä kyllä leivon juuri sen vuoksi, että isossa perheessä siinä saa suuren säästön.
Joku sämpyläpussi maksaa kaupassa 2€ ja siinä on 6kpl.
Mä leivon 36kpl sämpylöitä tuolla 2 €:lla!
Halvin leipä kaupassa taitaa olla ranskanleipä, n. 1€ ja se on täyttä höttöä.
2kg jauhoja 0,70€
100 g hiivaa 0,38€
vettä, suolaa, sokeria, öljyä -> 0,01€?
Leipä on nimenomaan nykyään todella kallista, ostipa sitä kaupasta tai leipomosta. Etenkin jos haluaa muuta kuin höttöä, niin hinta on sen mukainen.
[/quote]
[/quote]
Sinä siis käytät margariinia leipään?
Minä ostan 80% margariinia, joka maksaa käyttämässäni kaupassa 0,99€/500g, mutta käytän silti leipään öljyä. Vaikka käyttäisin margariinia tai voita, en laittaisi sitä litran (nestettä) taikinaan kuin 1dl! Vaikka ostatkin kallista margariinia, saisit tuosta paketillisesta tehtyä 5 litran taikinaa! Ja kuinkahan monta sataa sämpylää siitä tuleekaan.. Ei jaksa miettiä :D
Vaikka se sämpyläpussi maksaisi 1€:n, sillä eurolla tekee kuitenkin itse moninkertaisen määrän niitä sämpylöitä. ja kun kotitekoiset on vielä kaikkea muuta kuin muutaman gramman painavia höttösämpylöitä, joissa muutamalla siemenellä on saatu niistä terveellisen näköisiä.
UGH!
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 13:53"]
Sinä siis käytät margariinia leipään?
Minä ostan 80% margariinia, joka maksaa käyttämässäni kaupassa 0,99€/500g, mutta käytän silti leipään öljyä. Vaikka käyttäisin margariinia tai voita, en laittaisi sitä litran (nestettä) taikinaan kuin 1dl! Vaikka ostatkin kallista margariinia, saisit tuosta paketillisesta tehtyä 5 litran taikinaa! Ja kuinkahan monta sataa sämpylää siitä tuleekaan.. Ei jaksa miettiä :D
Vaikka se sämpyläpussi maksaisi 1€:n, sillä eurolla tekee kuitenkin itse moninkertaisen määrän niitä sämpylöitä. ja kun kotitekoiset on vielä kaikkea muuta kuin muutaman gramman painavia höttösämpylöitä, joissa muutamalla siemenellä on saatu niistä terveellisen näköisiä.
UGH!
[/quote]
Kyllä joskus olen käyttänyt margariinia leipätaikinaan, jos ei ole sattunut öljyä kaapista löytymään. En voi mitenkään olla kanssasi sama mieltä tästä asiasta, mutta toisaalta en syö leipää päivittäin, vaan noin kerran viikossa. Itselleni tulee halvemmaksi ostaa se euron sämpyläpussi, kuin ostaa ne kaikki tarvittavat ja tehdä isompi satsi. En söisi niitä kaikkia kuitenkaan.
Ohi aiheen, mutta te, jotka leivotte itse: Laittakaas hyvä sämpyläresepti teko-ohjeineen tänne, kiitos. En ole yrityksestä huolimatta saanut rapeakuorisia, mutta sisältä kuohkeita sämpylöitä aikaiseksi. Vinkkejä?
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 14:09"]
Ohi aiheen, mutta te, jotka leivotte itse: Laittakaas hyvä sämpyläresepti teko-ohjeineen tänne, kiitos. En ole yrityksestä huolimatta saanut rapeakuorisia, mutta sisältä kuohkeita sämpylöitä aikaiseksi. Vinkkejä?
[/quote]
kohotatko taikinaan tarpeekis pitkään? Itse tein ennen sen virheen, etten kohottanut eivätkö sitten olleet kuohkeitakaan.
Leivon leivät ihan itse, niin ruis kuin vaaleankin :) Eikä meilläkään leipä ole mitään sellaista, mitä kaupan vaan paljon parempaa. Käytän siemeniä yms. vaaleassa leivässä. Pitää leipoa usein, kun koko perhe tykkää! :) Lapset kutsuvat kavereitaankin meille välipalalle, kun leivon :D
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 14:11"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 14:09"]
[/quote]
kohotatko taikinaan tarpeekis pitkään? Itse tein ennen sen virheen, etten kohottanut eivätkö sitten olleet kuohkeitakaan.
[/quote]
Olen useamman tunnin kohottanut, mutta mikä lie sitten tarpeeksi pitkä aika?
Leivon pari kolme kertaa vuodessa kakkoa. Miehen kotona miehen ollessa lapsi hänen mummonsa leipoi aina viikonloppuisin kakkoa (mummo asui heillä), ja miestä ilahduttaakseni sitten aina joskus jaksan vääntää mummonsa reseptillä tuota leipää. Se on jotenkin niin pitkäkestoista puuhaa, kun kohottamiseen menee tuntitolkulla aikaa, saati sitten paistamiseen, etten kauhean usein jaksa sitä tehdä. Meillä ei muutenkaan ole leivinuunia, joten tavallisesta sähköhellasta saa juuri ja juuri tarpeeksi paljon tehoa irti, että saa siihen paistamiseen oikean lämmön.
Meillä siis leivät ostetaan kaupasta. Pullaa kyllä leivon pari kertaa kuussa.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 12:45"]
Aika harvoin nykyisin leivon leipää. Joskus oli sämpyläntekovillitys, ja teeleipiä teen silloin tällöin, mutta nykyään valmiin leivän saa suurinpiirtein samaan hintaan, kuin mitä sen teko kotona maksaisi.... Sama juttu jogurttien ja viilien kanssa. Aivan sama teetkö itse, vai ostatko - hinnaksi tulee täsmälleen sama.
[/quote]
Excuse me! Mä kyllä leivon juuri sen vuoksi, että isossa perheessä siinä saa suuren säästön.
Joku sämpyläpussi maksaa kaupassa 2€ ja siinä on 6kpl.
Mä leivon 36kpl sämpylöitä tuolla 2 €:lla!
Halvin leipä kaupassa taitaa olla ranskanleipä, n. 1€ ja se on täyttä höttöä.
2kg jauhoja 0,70€
100 g hiivaa 0,38€
vettä, suolaa, sokeria, öljyä -> 0,01€?
Leipä on nimenomaan nykyään todella kallista, ostipa sitä kaupasta tai leipomosta. Etenkin jos haluaa muuta kuin höttöä, niin hinta on sen mukainen.
[/quote]
ÖÖ.. Jauhoja, hiivaa, öljyä.. Miten eroaa siis kaupan höttöleivästä?
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 13:43"]Ostan, hyvänen aika. Jos minä leivon, niin teen siitä numeron. Väki pois keittiöstä, äiti laittaa nyt taikinan. Ai ai, tässä sitä leivotaan niinkus mikä tahansa kunnon äitee... =D Eli joo, hyyyvin harvoin tulee leivottua. Ihanan vaivattomasti te kuulostatte sen tekevän. =)[/quote]
Heh. Minä miellänkin sen vaivattomaksi.
Toisaalta on varmaan paljon sellaisia asioita mitkä sinulle vaivattomia ja minulle työläitä.