Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkkoon kuulumattomille hautajaisia vain arkipäiville

Vierailija
20.05.2013 |

Ohhoh. Tuttavan isä kuoli hiljattain ja hautajaiset oli arkipäivänä, koiska viikonloput on varattu kirkkoon kuuluville ja kirkkoon kuulumattomat haudataan arkipäivinä.

Sen nyt ymmärtää että kirjonmenojen yhteydessä sunnuntaisin haudattaisiin vain kirkkoon kuuluvia että hautajaiset saadaan yhdeistettyä jumalanpalvelukseen.

Mutta miksi ihmeessä lauantaisin ei voisi haudata vainajaa joka ei kaipaa kirkon palveluksia?!?

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 22:22"]

Hautaa ei saa jättää ilman suojausta eli ei se monttu siellä auki ole odottamassa arkkua. Niitä suojia ei seurakunnilla ole määrättömästi, joten kirkkoon kuulumattomien haudat kaivetaan alkuviikosta, kirkkoon kuuluvien loppuviikosta siinä vaiheessa, kun jumalattomat on haudattu ja saadaan avoimen haudan päälle se "kupu".

Kirkkoon kuuluvilla on oikeus tulla haudatuksi kristillisin menoin eikä siten, että vieressä hihhuliporukka irvii ja ivailee kristittyä vainajaa. Siksi jumalattomien hautajaiset ovat eri aikaan kuin kristittyjen.

Ja jos ei ole eläissään kuulunut kirkkoon, niin eikö se oli ihan se ja sama, minä päivänä se arkku lasketaan hautaan? Eihän siihen liity mitään rituaaleja tms. Hautaustoimiston väki laskee arkun, vedetään kupu haudan päälle ja se on siinä. Ihan sopivaa puuhaa maanantaille ja tiistaille.

[/quote]

No kai se nyt vainajalle itselleen on ihan sama minä päivänä ne kuoppabileet pidetään, mutta omaisille ja muille hautajaisiin osallistujille se on keskimäärin helpompaa viikon vapaapiviniä.

Ehkä ne hautojen suojaksi nostettavat kuvut eivät ole ihan älyttömän kalliita ja niitä voisi hankkia muutaman lisää, jos niitä on liian vähän. Onpahan kirkolle taas yksi tekosyy lisää ruikuttaa enemmän yhteisöveroa hautauskulujen kattamiseksi.

Minkähän laisissa piireissä liikut jos teidän porukoissa on hautajaisissa mielenkiintoa irvistellä muille? Yleensä ovat ainakin Suomessa varsin totisia tilaisuuksia vainajan vakaumuksesta riippumatta.

Vierailija
62/69 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitäkö ei voi tehdä maanantaina tai tiistaina vaan pitää ehdottomasti päästä hautaamaan lauantaina, jotta kirkkoon kuuluvia ei voisi haudata kristillisin menoin läheisten ja sukulaisten hyvästellessä?

Miksi ne, jotka eivät maksa euroakaan kirkollisveroa, katsovat oikeudekseen vaatia eniten ja parasta palvelua? Kirkkoon kuulumattomuus on oma valinta, jonka tehdessään valitsee sen, että hautajaiset eivät ole parhaaseen mahdolliseen aikaan.

Sama avioliittojen siunausten kanssa: kirkkoon ei haluta kuulua, kun se maksaa, mutta lauantaille pitää saada kirkko käyttöön, kun on se kiva käytävä ja saa kivoja kuvia jne. Seurakuntalaiset menkööt vihille sakastissa, ettei vain syrjitä kirkkoon kuulumattomia.

Vittu! Kuolee ne kuule pakanatkin ja lakien mukaan ruumis pitää haudata tai tuhkata. On tuo nyt aika törkeää että aletaan omimaan hautaamista jollekkin vitun lahkolle!!!!!!

Hautaaminen rahoitetaaan yhteisöveroista, eikä siihen käytetä kirkollisverovaroja, eikä kirkon omia varoja.

Eipä ole kirkkoon kuulumattomat kyllä varmasti vinkumassa kirkkoa tai pappia häihinsä, eihän kirkkohäät kelpaa enää myöskään kirkkoon kuuluville.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja sitäkö ei voi tehdä maanantaina tai tiistaina vaan pitää ehdottomasti päästä hautaamaan lauantaina, jotta kirkkoon kuuluvia ei voisi haudata kristillisin menoin läheisten ja sukulaisten hyvästellessä?"

Ja miten niitä kristillisiä taikamenoja ei muka sitten voisi harjoittaa arkipäivinä? Eikös täällä juuri ole valitetlu pappien viikonloppukiireitä, joten paremminhan sitä aikaa olisi viettää kristittyjen hautajaisia viikolla.

Vierailija
64/69 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo yksi, joka vaahtoaa että kirkonhautajaiset on vain kirkkoon kuuluville on aivan väärässä. Kannattaisi ottaa selvää mitä laki tästä asiasta sanoo. Kirkolla on hautausmonopoli tässä massa ja sitä myöten hautausvelvollisuus. Pappi tässä ketjussa kirjoittikin oikeaa faktaa.

Ja kuten joku kirjoitti tämä henkilö on oikea tyyppi esimerkki mitä kristityn lähimmäisen rakkaus: minä, minun kirkkkoon kuuluvat ja muu roskasakki. Kannattaisi ehken kerrata raamattu uudelleen. Olen kuullut että siellä puhutaan jotain lähimmäisen rakkaudesta.

Itse en ole kirkkoon kulunut ikänäni enkä aio liittyä. On ihan sama minä päivänä muistotilaisuus pidetään. Siinä vaiheessa ei ole enää kiire minnekään.

Vierailija
65/69 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 21:14"]

Niitä aikoja ei yleensä riitä edes oman seurakunnan jäsenille. Lisäksi moneen paikkaan on tulossa kylläkin kirkon jäseniä, mutta ei juuri siihen seurakuntaan kuuluvia.

[/quote]

Totta. Parin läheisen hautajaisia ollaan jouduttu siirtämään aika pitkälle, kun kaikki lauantait ovat olleet varattuja. Ja nämä siis olivat kirkkoon kuuluneita.

Vierailija
66/69 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 00:09"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 21:14"]

Niitä aikoja ei yleensä riitä edes oman seurakunnan jäsenille. Lisäksi moneen paikkaan on tulossa kylläkin kirkon jäseniä, mutta ei juuri siihen seurakuntaan kuuluvia.

[/quote]

Totta. Parin läheisen hautajaisia ollaan jouduttu siirtämään aika pitkälle, kun kaikki lauantait ovat olleet varattuja. Ja nämä siis olivat kirkkoon kuuluneita.

[/quote]

Eihän valtiollista tehtävää (hautaus) hoitava järjestö voi pistää omia jäseniään misään suhteessa etusijalle. Se.hän olisi sama asia kuin sossussa vasemmistopuolueen jäsenet menisi aina jonon ohi

Vierailija
67/69 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 23:24"]

Tuo yksi, joka vaahtoaa että kirkonhautajaiset on vain kirkkoon kuuluville on aivan väärässä. Kannattaisi ottaa selvää mitä laki tästä asiasta sanoo. Kirkolla on hautausmonopoli tässä massa ja sitä myöten hautausvelvollisuus. Pappi tässä ketjussa kirjoittikin oikeaa faktaa.

Ja kuten joku kirjoitti tämä henkilö on oikea tyyppi esimerkki mitä kristityn lähimmäisen rakkaus: minä, minun kirkkkoon kuuluvat ja muu roskasakki. Kannattaisi ehken kerrata raamattu uudelleen. Olen kuullut että siellä puhutaan jotain lähimmäisen rakkaudesta.

Itse en ole kirkkoon kulunut ikänäni enkä aio liittyä. On ihan sama minä päivänä muistotilaisuus pidetään. Siinä vaiheessa ei ole enää kiire minnekään.

[/quote]

No ei se nyt aivan väärässä ole. Eihän uskonnolliset menot kuulu uskonnottomille, mutta hautaaminen kuuluu kaikille samanarvoisesti, eikä kirkko voi asettaa jäseniä mitenkään etuoikeutettuun asemaan esimerkiksi hautauspäivien suhteeen, kuten avauksessa väitetään tapahtuvan.

Mutta eipä ole kyllä yhtään vaikea uskoa että jossain vanhoollisella paikkakunnalla ihan oikeasti voidaan syrjiä kirkkoon kuluvaa vainajaa hautajaisissa. Entisellä kotipaikkakunnallani oli tapana haudata kirkkoon kuulumattomat hautausmaan osaan jossa makoiltiin pää alamäkeen ja sehän on aika ikävä tapa makoilla ikkuisuus.

Vierailija
68/69 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä? Haudataanko kirkkoon kuulumaton kirkkomaahan? Miksi? Ei mene mun tajuntaan. mun mielestä esim ateistit pitäisi haudata minne haluavat vaikka mökin takapihalle. Eihän tossa ole järkeä. Miksi kirkkoon kuulumaton edes haluaa kirkon kappelissa muistotilaisuuden? Tuohan on ristiriitaista. 

Vierailija
69/69 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 00:27"]

Mitä? Haudataanko kirkkoon kuulumaton kirkkomaahan? Miksi? Ei mene mun tajuntaan. mun mielestä esim ateistit pitäisi haudata minne haluavat vaikka mökin takapihalle. Eihän tossa ole järkeä. Miksi kirkkoon kuulumaton edes haluaa kirkon kappelissa muistotilaisuuden? Tuohan on ristiriitaista. 

[/quote]

Koska se nyt taitaa olla ainoa paikka, jonne saa haudata. 

Ei se kirkkon kuulumaton vainaja välttämättä mitään muistotilaisuuksia halua mutta ne surevat omaiset kylläkin (tiedän yhden tälläisen tapauksen). Mitäpä se kuollut siihen voisi sanoa? Huomaa myös se, että kaikki kirkkoon kuulumattomat eivät ole ateisteja. Ei se usko kirkkoon kuulumista vaadi.

Minä olen ilmoittanut, että haluan tuhkauksen ja tuhkat mereen. On kaikkein helpointa.

terv. yksi, joka ei kuulu kirkkoon eikä usko jumalaan/jumaliin.