Naapurin mies otti kuvan 9v tytöistä
ja tämän samanikäisestä kaverista. Olin aika ihmeissäni, enkä oikein tiennyt miten asiaan tulisi suhtautua. Oli siis kysynyt luvan, että saako tytöistä ottaa kuvan/kuvia ja tytöt olivat antaneet luvan. Ollaan moikkaustuttuja, ei ihan lähinaapureita, mutta tässä samalla tiellä asutaan. Mitä mieltä sinä olisit?
Kommentit (50)
Miten pitäisi suhtautua? Että joku otti kuvia paikassa, jossa saa ottaa kuvia lupia kyselemättä, mutta kohteliaasti kysyi silti luvan.
Ja jos äiti nyt menee perään kyselemään kuvista, tulee sellainen olo, että äitikin haluaa kuvaan.
Olet nolo, jos menet perään ja pyydät kuvat nähtäviksi. Kuvat muuten saa myös julkaista, kunhan tytöt eivät ole siinä ainoat ihmiset eli jos taustalla tai vieressä on muita, on täysin laillista julkaista kuva. Tai jos pääosassa on iso pihapuu, jonka vieressä tytöt ovat.
Pidä tyttösi omassa pihassa, jos pelkäät, että maailma tekee hänelle pahaa.
Pervo varmaan kuvaisi salaa, eikä kyselisi.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 19:51"]
Se kyselijä ilkeilijä on. Jos tytöillä on ollut vaatteet päällä, ei ole tarjottu kuvasta rahaa eikä pyydetty ottamaan housuja pois, niin mitä kamalaa on tapahtunut?
[/quote]
Tarviiko jotain kamalaa sattua, että saa mennä naapurin oven taakse koputtelemaan? Kuka sanoi, että tulee hakata oven takana ja hysteerisesti selittää ettei saa ottaa kuvia? Jos osaa asiallisesti ja ystävällisesti kysyä, niin siitä voi syntyä vaikka kuinka laaja keskustelu.
[/quote]
Ap:n mukaan mies on hyvänpäiväntuttu, joten olisi aika outoa, jos äiti tulisi ovelle ilmoittaen, että olisi kiva nähdä kuvia, joita otit meidän tytöstä. Siihen keskusteluun sisältyy miten tahansa asiallisesti esitettyä vuoren kokoinen oletus pedofiliasta!
Oli ne kuvat otettu miksi tahansa, on aika outoa, että niiden perään tullaan kyselemään. Kuvaajan ei tarvitse niitä esitellä eikä edes tunnustaa mitään kuvia ottaneensa. Ja voiha olla, että tytöt keksivät koko jutun ja siinä se naapuri sitten ihmettelee, että mitä juorua äidit hänestä levittävät.
Ap ei ole missään kohtaa väittänyt, että tässä olisi tapahtunut mitään rikosta tms. Olin yllättänyt ja mietin kuinka suhtautua. Voi olla mahdollista että kyseessä on valokuvaaja tai voi olla mahdollista että kyseessä on pedofiili. En aio mennä kyselemään mitään, koska tusknpa pedofiilikaan kertoisi mihin tarkoitukseen kuvan otti. Ajatukset näköjään jakautuvat kahtia, toisten mielestä jutussa ei ole mitään outoa, toisten mielestä on.
ap
No vähän ylihysteeriseltä tuntuu, mutta voithan käydä kysymässä esim. että olisi kiva saada niitä kuvia itselleenkin, kun tytöstä kavereineen ei kuvia ole. Ainakin se olisi luonteva tapa asiaa tiedustella.
[/quote]
Kannattaa pitää kännykkä piilossa: siinä on kamera... Naapuri voi sanoa, että ota itse omat kuvasi :-)
Jos ap:stä tuntuu yhtään siltä, että kuvien ottamisessa oli jotakin epäilyttävää, niin kai hän nyt saa käydä kysymässä, miksi mies kuvasi tyttöjä. Oma lapsi sentään, herranen aika. Mun mielestä on ihan asiallista kysyä. Ei tarvitse edes epäillä miksikään pedofiiliksi, mutta kai sitä lapsen vanhemmalla on oikeus tietää, mihin tarkoitukseen hänen tytärtään kuvataan.
Vanhammat on lapsesta vastuussa, ei ole häpeä kysyä miksi kuvasit.
Olen kuvannut jo kauan aikaa kaikkea mikä ei juokse karkuun, mutta ei tulisi mieleenkään kuvata kenenkään lapsia ilman vanhempien lupaa. Lapsia kuvatessa lupa täytyy olla.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 18:24"]
Ja kuvien ottaminen lapsista on ongelmallista siksi, että?
Yleisellä paikalla saa ottaa valokuvia. Saa kuvata myös lapsia. Kuvien julkaisemiseen tarvitaan suostumukset, mutta siitähän tässä ei ollut kysymys.
[/quote]
Edes kuvien julkaisuun ei tarvita lupaa, jos kyse ei ole rahan tekemisestä, eli ammattikuvaajan elinkeinosta. Jos tytön naama näkyy jossain mainoksessa, niin siitä voi mennä vaatimaan rahaa.
Muuten julkisella paikalla kyllä saa kuvata ihmisiä, eikä tarvi kysellä lupia, mutta kyllähän se olisi asianmukasita kysyä vanhemmilta jos kuvaa alaikäisiä.
Ei mun mielestä tuollaisesta tarte välittää mitään, sittenhän täällä lähes kaikki miehet jo olis namu setiä, jota ilmeisesti tarkoitat. Älä vaan tosissasi mee nyt riitelee sen kuvan ottajan kassa häpäset vaan ittes.
Ei mun mielestä tuosta kuvan otosta tarvii hengästyy. Elä vaan mee riitelee sille miehelle. Häpäset vaan ittetes. Ei kaikki oo namusetii joka puhuu lapsille taikka ottaa niistä kuvan. Hyviä tapojahan se mies on nouattanu jos se on pyytäny tytöiltä luvan kuvaamiseen.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 21:01"]
Ei mun mielestä tuollaisesta tarte välittää mitään, sittenhän täällä lähes kaikki miehet jo olis namu setiä, jota ilmeisesti tarkoitat. Älä vaan tosissasi mee nyt riitelee sen kuvan ottajan kassa häpäset vaan ittes.
[/quote]Kukaan ei ole kehottanut riitelemään, vaan kysymään asiallisesti. Turha suunsoitto ja riitely nyt olis tässä tilanteessa typerintä ikinä.
Voi kauheaa. Lapsena muistan naapurin sedän kuvanneen meitä ainakin kolmesti. Yksi noista kuvista on meillä albumisssa, kun antoi sen vanhemmille. Näytettiin siinä niin hulvattomilta kuulemma. Muistojahan ne vain on. Meilläkin on albumissa kotona paljon kuvia naapuruston lapsista, eikä kukaan pitänyt sitä mitenkään ihmeellisenä, jos isäni tai äitini napsaisi muksulaumasta kuvan.
Missä vaiheessa tästä yhteiskunnasta on tullut näin hysteerinen???
Itsetyydytys.org-sivustolla oli aikoinaan satoja nuorten ja vanhempien miesten naisista salaa kuvaamia kännykkäkuvia.
Valokuvia ottaneena en kyllä näe mitään syytä, miksi pitäisi ottaa jostain pihan lapsista tai aikuisista kuvia, ellen olisi heidän hyvä tuttunsa.
Ärsyttää miehenä tälläinen hysteria naisten puolelta, jos vaikka ottaa kuvan jostain lapsesta. Et varmaan epäilisi mitään, jos nainen ottaisi naapurin pojasta kuvan luvan kysyttyään.
Olen ottanut monet kerrat kuvia ulkomailla lapsista. Olen nainen ja en näe siinä mitään outoa omalla kohdallani,.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 21:25"]
Ärsyttää miehenä tälläinen hysteria naisten puolelta, jos vaikka ottaa kuvan jostain lapsesta. Et varmaan epäilisi mitään, jos nainen ottaisi naapurin pojasta kuvan luvan kysyttyään.
[/quote]
No ihan yhtä paljon olisin ihmetellyt, jos olisi ollut nainen. Ei vaan tulisi itselle mieleen kuvata vieraita lapsia, ihan eri asia, jos olisi tutusta lapsesta kyse.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 21:30"]
Olen ottanut monet kerrat kuvia ulkomailla lapsista. Olen nainen ja en näe siinä mitään outoa omalla kohdallani,.
[/quote]No miehet nyt vaan sattuvat olemaan elukoita, jotka ajattelevat vain alapäällään. Vaikka mies ottaisi kuvan koirasta, niin yleensä on syytä epäillä, että taustalla on jotain perversioita. Naiset eivät ajattele kaikkea seksin kautta niin kuin miehet.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 21:30"]
[/quote]No miehet nyt vaan sattuvat olemaan elukoita, jotka ajattelevat vain alapäällään. Vaikka mies ottaisi kuvan koirasta, niin yleensä on syytä epäillä, että taustalla on jotain perversioita. Naiset eivät ajattele kaikkea seksin kautta niin kuin miehet.
[/quote]
Minkälaisissa piireissä liikut? Ovatko isäsi ja veljesi elukoita? Varmaan pojistasi myös tulee sellaisia, jos sinulla on poikalapsia?
Se kyselijä ilkeilijä on. Jos tytöillä on ollut vaatteet päällä, ei ole tarjottu kuvasta rahaa eikä pyydetty ottamaan housuja pois, niin mitä kamalaa on tapahtunut?
[/quote]
Tarviiko jotain kamalaa sattua, että saa mennä naapurin oven taakse koputtelemaan? Kuka sanoi, että tulee hakata oven takana ja hysteerisesti selittää ettei saa ottaa kuvia? Jos osaa asiallisesti ja ystävällisesti kysyä, niin siitä voi syntyä vaikka kuinka laaja keskustelu.