Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausdiabetes ja arvot kotimittauksessa aina hyvät

Vierailija
20.05.2013 |

Minulla todettiin raskausdiabetes, ja olenkin nyt jonkin aikaa mittaillut sokereita kotona. En ole kamalan tiukalla dieetillä ollut, koska kotimittauksessa sokeriarvot ovat aina olleet normaalit. Paastoarvo yleensä alle 5 ja ruokailun jälkeinen aina alle 7, usein jopa alle 6. Jos arvot ovat näin hyvät, niin kai nyt itselleen voi yhden herkkupäivän viikossa sallia, vaikka sillon söisikin vähän enemmän kuin diabeteshoitajan lupaaman eskimopuikon? Eikö se niin mene, että jos sokerit pysyvät normaaleissa rajoissa, niin sitten voi vähän löysätäkin?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nimenomaan pysyy sokerit ns. arvojen paremmalla puolella, kun syön miten sattuu. Ja paljon jäätelöä.

Mulla napahti diagnoosi yhden rajalla olevan arvon takia.

Vierailija
2/15 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nimenomaan pysyy sokerit ns. arvojen paremmalla puolella, kun syön miten sattuu. Ja paljon jäätelöä.

Mulla napahti diagnoosi yhden rajalla olevan arvon takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on se vaara, että raskauden loppua kohti arvot saattaa huonontua (tai sitten ei). Minulla huononi enkä voinut syödä annoksia, joilla aikaisemmin selvisin hyvin mittauksista. Jos sokereissasi on ollut jotain häikkää, noudattaisin dieettiä pääpiirteissään kuitenkin.,

Vierailija
4/15 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle diabeteshoitaja sanoi,että saa karkkikin ottaa ja kakkua jos et joka päivä mätä.

Vierailija
5/15 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ihan natsidieetillä ja kohta menee hermo, kun sokeriarvot ei tunnu laskevan millään. Välillä on hyvä päivä, mutta esim aamuarvot on AINA yli 6 vaikka illalla olisi viittä, en v*** käsitä miksi ne yön aikan itsekseen nousee. TODELLA rasittavaa. Ruokavaliosta en voi enää muuttaa yhtään mitään ja pakko se kuitenkin on jotain syödä!! Painoni ei ole raskauden aikana noussut grammaakaan, joten tää koko saamarin sokerihässäkkä tuntuu erittäin raivostuttavalta. Phuuuh! Kiitos kun sain avautua.

Vierailija
6/15 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 18:06"]

Mä oon ihan natsidieetillä ja kohta menee hermo, kun sokeriarvot ei tunnu laskevan millään. Välillä on hyvä päivä, mutta esim aamuarvot on AINA yli 6 vaikka illalla olisi viittä, en v*** käsitä miksi ne yön aikan itsekseen nousee. TODELLA rasittavaa. Ruokavaliosta en voi enää muuttaa yhtään mitään ja pakko se kuitenkin on jotain syödä!! Painoni ei ole raskauden aikana noussut grammaakaan, joten tää koko saamarin sokerihässäkkä tuntuu erittäin raivostuttavalta. Phuuuh! Kiitos kun sain avautua.

[/quote]

Sähän olet sitten ehkä 8-10 kg laihempi synnytyksen jälkeen kuin mitä olit ennen raskautta, jos kerta paino ei ole noussut graamaakaan. Olen kade.

Vierailija
7/15 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ootko koettanut illalla melko myöhään syödä viilin tms? Mulla nousi autto aamun paastoarvoon. Nähtävästi tuli liian pitkä tauko, muutenkin piti syödä tosi tasaisin väliajoin tai sokerit oli taivaissa.

Vierailija
8/15 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 19:20"]

[/quote]

Ootko koettanut illalla melko myöhään syödä viilin tms? Mulla nousi autto aamun paastoarvoon. Nähtävästi tuli liian pitkä tauko, muutenkin piti syödä tosi tasaisin väliajoin tai sokerit oli taivaissa.

[/quote]

Ai jaa, että mun kannattaisi siis vetää joku pieni iltapala? Vois ehkä tähän jatkuvaan v-tukseenkin auttaa.. Eikä yhtään helpottanut että mies, joka on ihan ihana mutta välillä täysi pässi, meni ehdottelemaan että jättäisin sen iltapalan pois.

Mä kokeilen tota, kiitos! Insuliinin pistäminen on kamalaa, onneksi raskautta on enää 1,5 kk jäljellä.. Ja sormenpäät verillä koko ajan. Huoh. Ottaa pahasti pannuun tämä raskausdiabetes kun olen koko raskauden ajan välttänyt sokeria, mehua ja niinpoispäin, eli ollut superkunnollinen syöjä, eikä mitään taustaa tälle eikä suvussakaan ole esiintynyt.

Vierailija
9/15 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosituksissa on, että ilta- ja aamupalan välillä ei olisi yli 10 tuntia.

Vierailija
10/15 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamunkoittoilmiö nostaa aamusokereita kun tulee pitkä yöpaasto. Elimistö alkaa vapauttaa omia sokerivarastoja kun paastoa on jatkunut pitkään ja toisaalta kulutus on minimissä. Kuitu- ja/tai proteiinipitoinen iltapala voi tasoittaa verensokeria. Esimerkiksi kasviksia, raejuustoa, kananmunaa,  ja täysjyvätuotteita voi kokeilla. Öljykastiketta voi käyttää hyvin kasvisten kanssa. 

Vierailija
11/15 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, ootte super! Tuli heti parempi mieli :) Ehkei mun aamusokeriarvot olekaan päin prinkkalaa syömisten takia vaan syömättömyyden. Pus

Vierailija
12/15 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla täsmälleen sama, aamuarvot koholla. Kiitti vinkistä 11! :)

Vierailija
13/15 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisessa diabeteksessa ei ole niinkään vaarallista vaikka verensokerit välillä kävisivät korkealla. Pyritään keskimääräisesti normaaliin verensokeriin.

Raskausdiabeteksessa kuitenkin pyritään nimenomaan estämään ne korkeat piikit kokonaan. Miksi näin on, en tiedä! Kuulin tämän diabeteslääkärin luennolla jossa ei ollut mahdollisuutta kysymyksiin, täytyy vielä selvittää. 

Eli tältä pohjalta, jos viikottainen herkuttelupäivä tarkoittaa että sen päivän aikana verensokeri nousee vaikka vähäksikin aikaa selvästi korkeampiin lukemiin, ei voi näyttää vihreää valoa :-/  

Mutta toki jos ei herkuttelukaan nosta verensokereita korkeaksi, voit varmaan välillä ottaa löysemmin. On silti hyvä pyrkiä noudattamaan diabetesruokavaliota muut ajat, koska diabeteksella on taipumusta yltyä jos rasvaa / energiaa / sokeria on paljon saatavilla, vaikka toistaiseksi insuliinineritys vielä riittäisi / insuliiniresistenssi ei olisi kovin pahana.

Diabetes on tosi monimutkainen yhtälö, ja raskausdiabetes vielä omanlaisempi. Kunpa ymmärtäisin tätä paremmin. 

t. äitisyneuvolan terveydenhoitaja

Vierailija
14/15 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 19:39"]

Kiitos, ootte super! Tuli heti parempi mieli :) Ehkei mun aamusokeriarvot olekaan päin prinkkalaa syömisten takia vaan syömättömyyden. Pus

[/quote]

Muista kuitenkin, että haitallisia ne huonot arvot on yhtä lailla, vaikka johtuisivatkin syömättömyydestä! Yritä siis parantaa iltapalaa...

Vierailija
15/15 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 20:35"]

Tavallisessa diabeteksessa ei ole niinkään vaarallista vaikka verensokerit välillä kävisivät korkealla. Pyritään keskimääräisesti normaaliin verensokeriin.

Raskausdiabeteksessa kuitenkin pyritään nimenomaan estämään ne korkeat piikit kokonaan. Miksi näin on, en tiedä! Kuulin tämän diabeteslääkärin luennolla jossa ei ollut mahdollisuutta kysymyksiin, täytyy vielä selvittää. 

Eli tältä pohjalta, jos viikottainen herkuttelupäivä tarkoittaa että sen päivän aikana verensokeri nousee vaikka vähäksikin aikaa selvästi korkeampiin lukemiin, ei voi näyttää vihreää valoa :-/  

Mutta toki jos ei herkuttelukaan nosta verensokereita korkeaksi, voit varmaan välillä ottaa löysemmin. On silti hyvä pyrkiä noudattamaan diabetesruokavaliota muut ajat, koska diabeteksella on taipumusta yltyä jos rasvaa / energiaa / sokeria on paljon saatavilla, vaikka toistaiseksi insuliinineritys vielä riittäisi / insuliiniresistenssi ei olisi kovin pahana.

Diabetes on tosi monimutkainen yhtälö, ja raskausdiabetes vielä omanlaisempi. Kunpa ymmärtäisin tätä paremmin. 

t. äitisyneuvolan terveydenhoitaja

[/quote]

Tyypin 1 diabeteksessä verensokeri nousee selvästi rajummin hiilihydraattien syönnin jälkeen koska ei ole omaa insuliinintuotantoa vaan insuliini joudutaan "arpomaan" syömisen ja kulutuksen perusteella. Tällöin liian suuri insuliinimäärä voi johtaa nopeasti myös aivan liian mataliin sokereihin, joka voi olla vaarallista. Kompromissina pyritään pitämään verensokeritaso riittävän hyvänä pitkällä aikavälillä, koska verensokeripitoisuus on joka tapauksessa heittelevää. Terveellä insuliinintuotanto vastaa hiilihydraattien saantia ja kulutustasoa luonnostaan.  

Raskausdiabetes muistuttaa tyypin 2 diabetestä, jolloin omaa insuliinintuotantoa on yllin kyllin, liikaakin. Tällöin ongelmana on elimistön ongelma vastaanottaa insuliinia ja sen kuljettamaa glukoosia soluihin (=insuliiniresistenssi). Tällöin verensokerin saaminen normaalitasolle kestää kauan. Verensokerin ollessa liian korkea, elimistö yrittää puskea sokeria soluihin muodostamalla ylenmäärin insuliinia. Syntyvä lapsi pyrkii myös sopeutumaan korkeisiin verensokeripitoisuuksiin lisäämällä insuliinintuotantoaan. Tämä voi johtaa rajuun verensokereiden laskuun syntymän jälkeen kun vauvan insuliinintuotanto on jäänyt vastaamaan sikiöaikaista sokerinsaantia. Sikiöaikainen liiallinen sokeri myös kasvattaa yleensä myös lapsen painoa enemmän kuin normaaleilla sokereilla. 

Joka tapauksessa, raskauden aikana mahdollisimman tasainen verensokeripitoisuus on hyväksi sekä äidille että lapselle. Liian matalia sokeriarvoja ei käytännössä voi tulla ruokavaliohoidolla raskausdiabeteksen aikana. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme