Kumman valitsisit, juurihoito vai hampaan poisto?
Minulla mahdollisesti juurihoito edessä, jos ei hampaaseen laitettu paikka riitä/auta eli särky oireilu jatkuu, mutta en tiedä kumman toimenpiteen valitsisin. Kyseessä alasivuhammas eli ei ihan edessä oleva, mutta ei poskihammaskaan.
Suhtaudun kumpaankin operaatioon pelon sekaisin tuntein, on kokemusta nimittäin myös niin sanotusta kuivasta kuopasta hampaan poiston jälkeen ja se oli helvettiä. Mutta ei tuo juurihoitokaan picniciltä kuulosta ja olisi pitkä rupeama, 2-3 käyntiä ainakin ja kuntapuolella HL mukaan kuukausien prosessi, yksityisellä siihen taas saisi varata ainakin 1000€.
Suo siellä vetelä täällä, ainakin housussa😭
Kommentit (36)
Juurihoito! Niin kauan kuin oma hammas pysyy suussa, juurihoito! Et koskaan voi tietää mitä tuleman pitää. Jos saman hampaan yläpuoleltakin lähtee hammas, käy purenta vaikeaksi.
Ellei hammas ole toella pahasti tulehtunut jolloin puudutusaineet ei tehoa niin ei juurihoito oikeastaan tunnu miltään. Onhan se ikävää jne. mutta ei se varsinaisesti satu. Lopputulos voi silti olla se, että hammas joudutaan poistamaan. Jos siis tulehdusta ei saada taltutettua.
Mikä on kuiva kuoppa?
Juurihoito ilman muuta. Ehtii poistamaan myöhemminkin.
Vinkkinä sinulle, että muualla Euroopassa saa laatutyönä juurihoidon nykyaikaisin menetelmin hintaan 300€. Nimenomaan juurihoitoihin erikoistuneella hammaslääkärillä.
Kunnallisessa tosiaan voi kestää kuukausia, enkä olisi lopputuloksesta kovin varma etukäteen.
Juurihoito, yhtään hammasta en poista, jos ei se ole pakko.
Hampaan poisto. Juurihoidolla suuhun jää vain kuollut möhkäle. Se ei ole hyväksi elimistölle. Menisin naturopaatti-hammaslääkärille konsultaatioon.
Mulla juurihoidot menneet kyllä kerrasta julkisessa. Enkä poistais minäkään ellei ihan pakko... Yksi juurihoidettu on poistettu, mutta sekin kesti melkein 10v ennen kuin poistettiin.
Googleta 3, mutta suht yleinen jälkivaiva hammaspoiston jälkeen, verihyytymä irtoaa liian aikaisin siitä hammaskuopasta josta hammas revitty irti ja seurauksena infernaalisen kipu, koska leukaluu ja hermot paljaana kuten itselläni oli.
Ja se hyytymä irtoaa helposti, edellinen hammaspoiston oli kesäkuussa (viisuri) ja siinä selvisin ilman, olin toooooodella varovainen, purin tuppoa 2,5h siinä operaation jälkeen suositellut n.15min sijasta, painoin kylmällä, en sulkenut yhtään, en syönyt poisto puolella viikkoon jne.jne
Ap
Hampaan poisto! Se on kerrasta tehty ja sillä selvä. Juurihoidossa joutuu käymään useasti ja se voi oireilla vuosia hoidon jälkeenkin. Eli jatkuva riesa.
Juurihoito ehdottomasti. Yksi juurihoito itsellä takana yli 10 vuotta sitten ja se hammas on edelleen ihan hyvässä kunnossa vaikka onkin ”kuollut”. Ei sitä erota muista millään tavalla. Pari kertaa sitä hoidettiin julkisella puolella, todella hyvä lopputulos. Ei tehnyt kipeää. Ei minusta ollut sen kummempi juttu kuin tavallinen hampaan paikkaus, kesti vain ajallisesti kauemmin. Muutaman satasen maksoi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla juurihoidot menneet kyllä kerrasta julkisessa. Enkä poistais minäkään ellei ihan pakko... Yksi juurihoidettu on poistettu, mutta sekin kesti melkein 10v ennen kuin poistettiin.
Tänään HL sanoi, että vaatii 2-3 käyntiä n.1h/käynti ja kestää kuukausia tällä hetkellä.
Mietityttää siksikin, että sittenhän se on kuollut hammas eikä välttis kestä ehjänä kauaakaan..
Ap
Tietysti juurihoito puudutuksessa. Ja kunnallisessa kolme käyntiä noin kuukaudessa.
Juurihoito. Mä ehdotin itse hammaslääkärille yhden aivan rikkinäisen ja koko ajan vaivaavan poskihampaan poistoa, niin hammaslääkäri sanoi siihen että hammasta ei kannata poistaa vaikka onkin poskihammas. Kuulemma edempänä olevat hampaat lähtee sitten liikkumaan, purenta menee pilalle ja näyttää rumalta, kun etuhampaat ei oo kohdakkain ja välissä on rakoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään HL sanoi, että vaatii 2-3 käyntiä n.1h/käynti ja kestää kuukausia tällä hetkellä.
Mietityttää siksikin, että sittenhän se on kuollut hammas eikä välttis kestä ehjänä kauaakaan..Ap
Kyllä ne yleensä sen vähintään 10v kestää
Minulla tuli poskihampaan juurihoito maksamaan 2000 E. Välillä se kipuilee vieläkin, varsinkin aamuisin, kun puren hammasta yöllä. Hammashoito Suomessa on liian kallista. Mieltävätkö päättäjät sen kosmeettiseksi asiaksi. Jos ei ole rahasta kiinni, niin valitsisin juurihoidon, mutta vain taitavalla lääkärillä, ja mistä sen sitten tietää, onko taitava lääkäri. Itselleni jäi krooninen hermokipu erään juurihoidon jälkeen.
POISTO! Se tuska kestää vain muutaman sekunnin eikä tuntia.
Hampaanpoisto. Juurihoidettu hammas kuivuu ja halkeaa jossain vaiheessa, eli täytyy kuitenkin poistaa.
Juurihoito, ei satu puudutuksessa yhtään eikä sen jälkeenkään. Yksi hammas poistettu ja kamalat kivut jälkeenpöin viikon ajan.
Ei se kesto haittaa mitään. Hampaaseen laitetaan välillä lääkeaineet sisään ja väliaikainen paikka ja seuraavalla kerralla jatketaan siitä.
Ihan normaalisti voi olla hampaan kanssa sen aikaa.
Juurihoito. Ai että mä nautin siitä juurten rassaamisesta. Yleensä rentoudun niin että torkahdan.
Itse ottaisin hampaanpoiston, jos kyseessä ei ole näkyvä hammas